Beantwoord

Downloadsnelheid is geen 1Gbit maar 800 Mbit

  • 11 February 2022
  • 66 reacties
  • 1257 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Sinds 2 maanden van 500 mbit naar 1gbit gegaan.

 

Als ik een speedtest doe dan blijft mijn downloadsnelheid rond de 800 a 830 mbit hangen.

Mijn upload echter is altijd 940 mbit.
Dit is ongeacht welke bekabelde pc ik pak.

 

Gbit is in ons dorp denk ik nu 2 maanden beschikbaar.

Kan het zijn dat kpn nog een beetje met capaciteitsproblemen kampt?

 

(maand geleden was download nog 700 mbit dus het is al iets beter geworden)

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 18 February 2022, 18:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Reputatie 3
Badge

het kan zijn dat kpn nog aan het tweaken is om de verbinding optimaal te krijgen, aangezien u dit al bekabeld heeft getest (ga even vanuit rechtstreeks op de modem bekabeld zonder switch e.d. tussen).

Hopelijk kan de moderator kijken wat hier eventueel op de achtergrond mee speelt.

Reputatie 4
Badge +1

Niet rechtstreeks op modem. Ik heb er eigen netgear gigabit pro switches en een nighthawk tussen zitten en cat6 bekabeling. 
maar binnen het netwerk haal ik met gemak 1 gbit. 

Hallo @fubje , test dan eens met 1 pc rechtstreeks bekabeld op het KPN-modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @fubje , test dan eens met 1 pc rechtstreeks bekabeld op het KPN-modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 

Uiteraard hetzelfde resultaat. Maar had ook niks anders verwacht. Als ik duizenden euro's aan mijn thuisnetwerk besteed dan is dat sowieso de bottleneck niet.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou en ik zag al meer topics van anderen:

 

 

ik ga zo ff direct bekabeld testen maar gezien mijn gebruikte apparatuur zal dat echt geen verschil maken.

Niet helemaal @fubje .  Bij TS is het precies andersom. 

Ah zie het net.

 

Heb net KPN gebeld maar die meten dus dat het maximale 950 zou moeten zijn op mijn lijn.

Alleen daar konden ze verder niks doen omdat mijn snelheid boven de 50 mbit is en dan zou ik een techdesk abbo moeten nemen.

Dat kan ik idd doen voor een maand maar als meer mensen soortgelijke “klachten” hebben lijkt mij dat er iets niet helemaal goed gaat aan kpn zijde.

 

Maar goed 750 mbit en dan klagen :+

Reputatie 7

Ik neem aan dat je de metingen doet met de Ookla app en niet via de browser, klopt dat? 

Reputatie 4
Badge +1

Ik neem aan dat je de metingen doet met de Ookla app en niet via de browser, klopt dat? 

ja dat klopt

Reputatie 7

Dan wordt het tijd dat een moderator van kpn zich hier gaat melden om dit verder te laten analyseren.

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou en ik zag al meer topics van anderen:

 

 

ik ga zo ff direct bekabeld testen maar gezien mijn gebruikte apparatuur zal dat echt geen verschil maken.

Niet helemaal @fubje .  Bij TS is het precies andersom. 

Ah zie het net.

 

Heb net KPN gebeld maar die meten dus dat het maximale 950 zou moeten zijn op mijn lijn.

Alleen daar konden ze verder niks doen omdat mijn snelheid boven de 50 mbit is en dan zou ik een techdesk abbo moeten nemen.

Dat kan ik idd doen voor een maand maar als meer mensen soortgelijke “klachten” hebben lijkt mij dat er iets niet helemaal goed gaat aan kpn zijde.

 

Maar goed 750 mbit en dan klagen :+

Wij kunnen die snelheid vanaf hier helemaal niet meten dus merkwaardig dat ze dat tegen jou gezegd hebben. We zijn altijd afhankelijk van een ‘zuivere’ meting van de klant zelf.  Als jij bij jou thuis met een schone pc, bekabeld via de ookla app lagere downloadsnelheden haalt en je hebt uitgesloten dat het aan je eigen apparatuur ligt, is dat een legitieme reden om een monteur aan te sturen. Maar dan moet je wel eerst alles zelf goed hebben uitgesloten anders is er het gevaar dat er kosten gerekend worden. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou en ik zag al meer topics van anderen:

 

 

ik ga zo ff direct bekabeld testen maar gezien mijn gebruikte apparatuur zal dat echt geen verschil maken.

Niet helemaal @fubje .  Bij TS is het precies andersom. 

Ah zie het net.

 

Heb net KPN gebeld maar die meten dus dat het maximale 950 zou moeten zijn op mijn lijn.

Alleen daar konden ze verder niks doen omdat mijn snelheid boven de 50 mbit is en dan zou ik een techdesk abbo moeten nemen.

Dat kan ik idd doen voor een maand maar als meer mensen soortgelijke “klachten” hebben lijkt mij dat er iets niet helemaal goed gaat aan kpn zijde.

 

Maar goed 750 mbit en dan klagen :+

Wij kunnen die snelheid vanaf hier helemaal niet meten dus merkwaardig dat ze dat tegen jou gezegd hebben. We zijn altijd afhankelijk van een ‘zuivere’ meting van de klant zelf.  Als jij bij jou thuis met een schone pc, bekabeld via de ookla app lagere downloadsnelheden haalt en je hebt uitgesloten dat het aan je eigen apparatuur ligt, is dat een legitieme reden om een monteur aan te sturen. Maar dan moet je wel eerst alles zelf goed hebben uitgesloten anders is er het gevaar dat er kosten gerekend worden. 

Ja dat zeiden ze wel.

 

Ik heb nu vanaf meerdere bekabelde pc's getest en ook vanochtend een laptop direct op het modem.

https://www.speedtest.net/my-result/d/80f6a547-a6d5-4117-83a5-13b2ed7301cc

 

de upload speed is echt altijd 940.

download 700 tot zeg 840 maar bijna altijd onder de 800

Hallo @fubje misschien een paar fanatieke internetgebruikers (zakelijk) via jouw wijkkast, dat drukt de downloadsnelheid, want die deel je.

 

Reputatie 7

Hallo @fubje misschien een paar fanatieke internetgebruikers (zakelijk) via jouw wijkkast, dat drukt de downloadsnelheid, want die deel je.

Zakelijke gebruikers in een "consumenten" netwerk segment verbruiken veelal minder data dan een consument.

Ook is het onwaarschijnlijk dat de oorzaak hier gezocht moet worden als de snelheid consequent blijft hangen rond die 800Mbps.

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @fubje misschien een paar fanatieke internetgebruikers (zakelijk) via jouw wijkkast, dat drukt de downloadsnelheid, want die deel je.

 

Op zondag werken ze hier niet, zeker niet bij de bedrijven. en het bedrijventerrein achter ons heeft nog geen glasvezel.

dus dat is ook uit te sluiten. 

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @fubje misschien een paar fanatieke internetgebruikers (zakelijk) via jouw wijkkast, dat drukt de downloadsnelheid, want die deel je.

 

Op zondag werken ze hier niet, zeker niet bij de bedrijven. en het bedrijventerrein achter ons heeft nog geen glasvezel.

dus dat is ook uit te sluiten. 

Uiteindelijk gaat alles naar een core-switch in de centrale, ook de DSLAMs die het kopernetwerk voeden. Of tenminste, als het actieve straatkasten zijn, iets wat veelal bij bedrijvennetwerken wel het geval is.

In een netwerkgebied, of zoals wij het noemen ‘metro core area’ is alles via bepaalde routes verbonden met één gebouw, de Metro Core locatie, ook de kleinere wijkcentrales (metro access) of glasvezelcentrales (Area PoP (wijk) » City PoP (stadsdeel) » Metro Core). Tussen alle Metro Core-locaties ligt een ring van glasvezel en hiermee zijn alle Core-locaties met elkaar verbonden in een ring. Deze ring staat weer in verbinding met een ZARA-locatie en van daar uit gaat het door naar het internet, danwel via de AMS-IX of een andere internet exchange. De reden dat ik dit uitleg is om duidelijk te maken dat alle verbindingen uiteindelijk samen komen in de core-locatie en daar mogelijk ook nog een bottleneck kan zitten (iets wat gelukkig vrijwel niet aan de orde is).

 

Dat het hier consequent blijft steken zal echter niet in de centrale liggen in de zin dat het druk is en er daardoor veel verkeer overheen gaat. Het kan van alles zijn, van een SFP-module die niet helemaal lekker werkt tot een DSLAM die continu in de max van zijn uplink zit. In dat geval zou er echter een extra uplink aangelegd moeten worden en dat wordt al op voorhand gedaan.

 

@fubje weet je zo welk type glasvezel je hebt? Zou je eens een foto kunnen sturen van het glasvezelkastje (echt zelf maken, niet googlen, er zijn twee typen die erg op elkaar lijken). Dan weten we in ieder geval welke techniek er gebruikt wordt en of er ergens anders nog een limitering in kan zitten. Ik wilde nog vragen of er al met een andere PC met andere specificaties getest is maar daar lijkt het wel op. Wat je eens zou kunnen proberen is de Speedtest CLI van Ookla, met deze zou je ook de Speedtestserver ‘KPN Rotterdam’ kunnen gebruiken (deze is for some reason niet zichtbaar in de webversie). Deze wilt nog wel eens andere waarden tonen.

 

  1. Download de Speedtest CLI: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli
  2. Verplaatst de speedtest.exe naar C:\
  3. Open de command prompt als administrator
  4. Ga terug naar ‘C:\’ door ‘cd C:\’ in te toetsen
  5. Type: ‘speedtest.exe -s 26998
  6. De speedtest begint

Geen idee of dit al iets anders aangeeft maar je weet maar nooit.

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @fubje misschien een paar fanatieke internetgebruikers (zakelijk) via jouw wijkkast, dat drukt de downloadsnelheid, want die deel je.

 

Op zondag werken ze hier niet, zeker niet bij de bedrijven. en het bedrijventerrein achter ons heeft nog geen glasvezel.

dus dat is ook uit te sluiten. 

Uiteindelijk gaat alles naar een core-switch in de centrale, ook de DSLAMs die het kopernetwerk voeden. Of tenminste, als het actieve straatkasten zijn, iets wat veelal bij bedrijvennetwerken wel het geval is.

In een netwerkgebied, of zoals wij het noemen ‘metro core area’ is alles via bepaalde routes verbonden met één gebouw, de Metro Core locatie, ook de kleinere wijkcentrales (metro access) of glasvezelcentrales (Area PoP (wijk) » City PoP (stadsdeel) » Metro Core). Tussen alle Metro Core-locaties ligt een ring van glasvezel en hiermee zijn alle Core-locaties met elkaar verbonden in een ring. Deze ring staat weer in verbinding met een ZARA-locatie en van daar uit gaat het door naar het internet, danwel via de AMS-IX of een andere internet exchange. De reden dat ik dit uitleg is om duidelijk te maken dat alle verbindingen uiteindelijk samen komen in de core-locatie en daar mogelijk ook nog een bottleneck kan zitten (iets wat gelukkig vrijwel niet aan de orde is).

 

Dat het hier consequent blijft steken zal echter niet in de centrale liggen in de zin dat het druk is en er daardoor veel verkeer overheen gaat. Het kan van alles zijn, van een SFP-module die niet helemaal lekker werkt tot een DSLAM die continu in de max van zijn uplink zit. In dat geval zou er echter een extra uplink aangelegd moeten worden en dat wordt al op voorhand gedaan.

 

@fubje weet je zo welk type glasvezel je hebt? Zou je eens een foto kunnen sturen van het glasvezelkastje (echt zelf maken, niet googlen, er zijn twee typen die erg op elkaar lijken). Dan weten we in ieder geval welke techniek er gebruikt wordt en of er ergens anders nog een limitering in kan zitten. Ik wilde nog vragen of er al met een andere PC met andere specificaties getest is maar daar lijkt het wel op. Wat je eens zou kunnen proberen is de Speedtest CLI van Ookla, met deze zou je ook de Speedtestserver ‘KPN Rotterdam’ kunnen gebruiken (deze is for some reason niet zichtbaar in de webversie). Deze wilt nog wel eens andere waarden tonen.

 

  1. Download de Speedtest CLI: https://www.speedtest.net/nl/apps/cli
  2. Verplaatst de .exe naar C:\
  3. Open de command prompt als administrator
  4. Ga terug naar ‘C:\’ door ‘cd C:\’ in te toetsen
  5. Type: ‘speedtest.exe -s 26998
  6. De speedtest begint

Geen idee of dit al iets anders aangeeft maar je weet maar nooit.

Ik heb 3 bekabelde desktops. allemaal ssd, minimaal 16 GB.

ook op mijn nieuwe gamepc met een ryzen 7 5800, ssd en 32 gb kom ik niet hoger.

Ik heb een laptop I5 met ssd direct aangesloten op experia, zelfde resultaat.

 

hier de afbeeldingen:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Hmm, dan is er vermoedelijk toch iets anders aan de hand en zal een moderator daar wat dieper in moeten duiken.

Reputatie 4
Badge +1

 

Reputatie 7
Badge +11

Ah, AON. Dan hebben we in ieder geval niet te maken met een poort die het niet aan kan of overbelast is door andere klanten. Ik zie wel een NT die al aan de oude kant is, KPN werkt al een aantal jaren niet meer met Genexis voor de FTU TY-01 zoals we die hier hebben. Mogelijk is dit dan toch de bottleneck maar daar komen we alleen achter na een NT-wissel.

Ik mis ook een schroefje in het schroefgat waardoor ik ook begin te twijfelen of de andere twee schroeven er wel goed in zitten. 

Reputatie 4
Badge +1

Ah, AON. Dan hebben we in ieder geval niet te maken met een poort die het niet aan kan of overbelast is door andere klanten. Ik zie wel een NT die al aan de oude kant is, KPN werkt al een aantal jaren niet meer met Genexis voor de FTU TY-01 zoals we die hier hebben. Mogelijk is dit dan toch de bottleneck maar daar komen we alleen achter na een NT-wissel.

Ik mis ook een schroefje in het schroefgat waardoor ik ook begin te twijfelen of de andere twee schroeven er wel goed in zitten. 

Ik had als eerst fype als provider. Dat werd (online)offline en toen dus kpn. 

Hoe zet ik zo’n nt wissel in werking en zijn de kosten dan voor de beheerder of voor mij?

Reputatie 4
Badge +1

En met online was het al geklooi waardoor ik dus op kpn ben overgegaan. Irriteer mij al langer aan die onafgewerkte aansluiting. 

Reputatie 7
Badge +11

De kosten voor het NT omruilen liggen bij KPN. De vraag is alleen of de systemen een monteursaansturing toelaten maar proberen kan geen kwaad naar mijn mening. @Erwin_ heeft hier al eens gereageerd, misschien kan hij alsnog even wat dieper kijken of het mogelijk iets anders kan zijn.

 

En met online was het al geklooi waardoor ik dus op kpn ben overgegaan. Irriteer mij al langer aan die onafgewerkte aansluiting. 

Dat geloof ik graag! Die stofkappen voor de B-vezel worden echter niet meer gemaakt. Ze zijn nog wel online te verkrijgen maar misschien heeft de monteur er nog een liggen. Ik spaar ze altijd op voor dit soort gevallen dus ik heb er eventueel nog wel een liggen. 

Reputatie 4
Badge +1

De kosten voor het NT omruilen liggen bij KPN. De vraag is alleen of de systemen een monteursaansturing toelaten maar proberen kan geen kwaad naar mijn mening. @Erwin_ heeft hier al eens gereageerd, misschien kan hij alsnog even wat dieper kijken of het mogelijk iets anders kan zijn.

 

En met online was het al geklooi waardoor ik dus op kpn ben overgegaan. Irriteer mij al langer aan die onafgewerkte aansluiting. 

Dat geloof ik graag! Die stofkappen voor de B-vezel worden echter niet meer gemaakt. Ze zijn nog wel online te verkrijgen maar misschien heeft de monteur er nog een liggen. Ik spaar ze altijd op voor dit soort gevallen dus ik heb er eventueel nog wel een liggen. 

Dan wacht ik de reactie ff af. Ik merk trouwens ook dat als ik via steam een spel of meerdere download ik ook niet Max snelheid krijg. 
 

en mijn vader heeft nog een vast telefoonnummer. Las elders dat dit ook via voip kan tegen dezelfde kosten? Voor mij zou voip ideaal zijn want dan kan ik een eigen modem plaatsen ipv de experiabox. 
 

experia modem is echt een crime in een patch kast.echt wie heeft dat ontworpen. 

Reputatie 7
Badge +11

en mijn vader heeft nog een vast telefoonnummer. Las elders dat dit ook via voip kan tegen dezelfde kosten? Voor mij zou voip ideaal zijn want dan kan ik een eigen modem plaatsen ipv de experiabox. 

Ligt er volledig aan hoe vaste telefonie nu loopt. Als dat nog een oud PSTN-abonnement is dan kan het inderdaad veel goedkoper via je huidige internetabonnement. Als de telefoon nu is aangesloten op het ‘Phone’-poortje van de Experiabox dan draai je al op VoIP. Let wel dat de kans bestaat dat je met een eigen router ook een ATA moet aanschaffen om bestaande telefoniediensten in stand te houden met de telefoon die er nu is.

Reputatie 4
Badge +1

had een mod nog tijd gehad om hierna te kijken?

@fubje Ik probeer je te bellen. Heb je even tijd?