Beantwoord

Downloadsnelheid is geen 1Gbit maar 800 Mbit

  • 11 February 2022
  • 66 reacties
  • 1258 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@fubje Ik probeer je te bellen. Heb je even tijd?

Hoi Erwin, nu wel. alleen ik ben op werk dus niet thuis dus ik kan niks testen als dat moet.

@fubje : leuk je even gesproken te hebben.

Het nummer van je vader is al een VOIP Nummer.  Als jij een eigen router hebt die dit ondersteunt kun je heel eenvoudig je SIP gegevens opvragen en dan zit je niet meer vast aan de experiabox: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Ik bel je vrijdagavond even om de rest van het verhaal te regelen!

Leuk je even gesproken te hebben.

Je hebt op meerdere pc/laptops met de ookla test getest. Telkens blijft de download rond 800Mbit hangen. Dit gebeurt zowel met de v10a als je eigen router.

Maandagochtend komt een monteur een kijkje nemen. Ik ben benieuwd of er een verklaring (en oplossing) voor dit issue gevonden wordt. 

Reputatie 4
Badge +1

Leuk je even gesproken te hebben.

Je hebt op meerdere pc/laptops met de ookla test getest. Telkens blijft de download rond 800Mbit hangen. Dit gebeurt zowel met de v10a als je eigen router.

Maandagochtend komt een monteur een kijkje nemen. Ik ben benieuwd of er een verklaring (en oplossing) voor dit issue gevonden wordt. 

Hoi Erwin, jij ook bedankt voor je service. Ik ben ook benieuwd waar het aan ligt. 

 

Complimenten voor de service. Duidelijke afspraken en keurig bellen op afgesproken tijdstip.

Als ik ergens een review kan achterlaten dan laat je het maar weten.

Top service!

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Undertussen:

Huisje nichtje weg. Trampoline omgekeerd en randbeveiliging weg. 
 

klote storm. 

 

De Genexis P1090 hoort nog een witte kap op te zitten 

En rechts hoort inderdaad een bescherm kap op te zitten 

@NHendriks

De Genexis P1090 is toch nieuwer als deze die ik heb ? Deze is ook geschikt voor 1gbit 

 

@fubje 

Wat doet de meting direct in jou netgear router

Kun je daar nog een speedtest mee doen

 

Reputatie 7
Badge +11

De Genexis P1090 hoort nog een witte kap op te zitten 

En rechts hoort inderdaad een bescherm kap op te zitten 

@NHendriks

De Genexis P1090 is toch nieuwer als deze die ik heb ? Deze is ook geschikt voor 1gbit 

 

Die witte kap is puur decoratief en dient verder geen functie. Die stofkap rechts mist wel vaker en dat is geen enkel probleem behalve esthetisch. Het feit dat de Genexis misschien nieuwer is dan de ZTE V2 zegt niet veel, het apparaat kent hele andere specificaties onder de motorkap en volgens mij is deze toen tijdelijk ingezet toen de ZTE niet geleverd kon worden door een handelsembargo van de VS tegen China. Hierdoor was toentertijd de Experiabox V10 ook niet leverbaar waardoor de V10a in ons ‘assortiment’ kwam.

De Genexis P1090 hoort nog een witte kap op te zitten 

En rechts hoort inderdaad een bescherm kap op te zitten 

@NHendriks

De Genexis P1090 is toch nieuwer als deze die ik heb ? Deze is ook geschikt voor 1gbit 

 

Die witte kap is puur decoratief en dient verder geen functie. Die stofkap rechts mist wel vaker en dat is geen enkel probleem behalve esthetisch. Het feit dat de Genexis misschien nieuwer is dan de ZTE V2 zegt niet veel, het apparaat kent hele andere specificaties onder de motorkap en volgens mij is deze toen tijdelijk ingezet toen de ZTE niet geleverd kon worden door een handelsembargo van de VS tegen China. Hierdoor was toentertijd de Experiabox V10 ook niet leverbaar waardoor de V10a in ons ‘assortiment’ kwam.

(andere specificaties onder de motorkap)

Wat is er anders aan dan ?

Deze 2 units waren er al ruim voor de handel oorlog gaat niet op dus 

@NHendriks ga je schamen die 2e pigtail

Ook al wordt deze niet gebruikt moet je afschermen met een cover of dopje 

Wat betreft die kap hoort er gewoon op 

Van deze NT wat voor 1000mbit geschikt is 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

(andere specificaties onder de motorkap)

Wat is er anders aan dan ?

Geen idee, ik ben niet de fabrikant. Er worden gewoon andere componenten gebruikt en dat brengt mogelijk andere resultaten met zich mee. Een Source Photonics SFP module is ook werkelijk anders dan een El Cheapo AliExpress-module. Beiden zijn misschien geschikt om op ons netwerk te gebruiken maar leveren wel andere resultaten. Ga je ook aan de fabrikanten daarvan vragen wat het wezenlijke verschil is? Het is niet interessant welk type condensator of transistors er precies gebruikt zijn. Het is gewoon een feit dat er andere elektrische componenten gebruikt worden die de resultaten zouden kunnen beïnvloeden.

 

voor de handel oorlog gaat niet op dus 

 Daar zat ik dan mogelijk fout, het is van ver voor mijn tijd bij KPN.

 

@NHendriks ga je schamen die 2e pigtail

Ook al wordt deze niet gebruikt moet je afschermen met een cover of dopje 

Ik ga mij absoluut niet schamen. Ik kom ze op deze manier met enige regelmaat tegen en dat vormt geen enkel probleem. De B-vezel wordt niet meer gebruikt en gaat ook niet meer gebruikt worden. Als KPN Netwerk graag had gewild dat we daar ten alle tijden een kap op zouden zetten dan had er voldoende besteld moeten worden bij Tyco Electronics voordat deze de productielijn stopzette. Kan je vinden dat er een kap op moet maar dan moeten die covers er wel zijn. Wij als monteurs hebben ze in ieder geval niet, als ik ze ergens tegenkom stuur ik ze ook bewust niet terug om 'm wel te kunnen plaatsen maar dat is meer esthetisch dan dat het echt nodig is om die vezel te beschermen.

 

Wat betreft die kap hoort er gewoon op 

Wederom, die kap is puur esthetisch en dient verder geen doel. Dat die ooit verloren is gegaan maakt niet dat deze NT nu misschien problemen geeft. 

@NHendriks

bedankt

 

 

Reputatie 4
Badge +1

@fubje

Wat doet de meting direct in jou netgear router

Kun je daar nog een speedtest mee doen

 

dan haal ik 200/30 dus die werkt net helemaal lekker.

 

Maandag komt de monteur.

Ik trek via mijn eigen netwerkapparatuur hetzelfde als dat ik doe als ik hem direct aansluit op het v10a modem.

 

Maar ik denk dat het eerste wat de monteur zegt dat het dan wellicht aan mijn spul ligt.

Heb dus een pc maar direct aangesloten op modem tm maandag.

Ik doe geregeld een speedtest via de ookla ap en dit is de standaard wat ik krijg. 

De kast is nu ff een puinhoop omdat er teveel in zit. ik heb al een 24 ports poe switch rack mount liggen. dan kan de nvr weg en de losse poe voor de unifi accespoints.

modems ga ik tzt ook vervangen voor iets compacts.

Wcd's racks plaats ik achterin en dan laat ik ff een custom plaatje snijden en kanten voor de nieuwe modem wat tevens zicht naar de wcd's afdekt.

Dan nog alle utp wandsockets labelen en elke kabel…. (op twee andere plekken in huis hangen ook nog switches). 

 

die v10a hangt er wel een beetje sneu bij ;-)

Wel goed dat je het even conform KPN basics hebt aangesloten. Ik verwacht dat de monteur zijn argus ook even inzet om die lijn te meten. We gaan het zien. 

Undertussen:

Huisje nichtje weg. Trampoline omgekeerd en randbeveiliging weg. 
 

klote storm. 

Waardeloos. :-(

Ik mag straks met gevaar voor eigen leven m'n dak op, om twee dakpannen te vervangen.  Nu hopelijk even weer een paar jaar zonder dit soort storm. 

Reputatie 7
Badge +11

De kast is nu ff een puinhoop omdat er teveel in zit. ik heb al een 24 ports poe switch rack mount liggen. dan kan de nvr weg en de losse poe voor de unifi accespoints.

modems ga ik tzt ook vervangen voor iets compacts.

Wcd's racks plaats ik achterin en dan laat ik ff een custom plaatje snijden en kanten voor de nieuwe modem wat tevens zicht naar de wcd's afdekt.

Dan nog alle utp wandsockets labelen en elke kabel…. (op twee andere plekken in huis hangen ook nog switches). 

 

Dat soort voedingsadapters zijn ook altijd naar, daarom heb ik toentertijd een gekocht met de contactdozen aan de achterzijde, hoef ik er niet naar te kijken 😅

Reputatie 4
Badge +1

Undertussen:

Huisje nichtje weg. Trampoline omgekeerd en randbeveiliging weg. 
 

klote storm. 

Waardeloos. :-(

Ik mag straks met gevaar voor eigen leven m'n dak op, om twee dakpannen te vervangen.  Nu hopelijk even weer een paar jaar zonder dit soort storm. 

Ik moet helaas ook nog ergens dak op voor twee pannen. Ik heb lage hoogtevrees dus ff zien hoe dat gaat anders laat ik wel bedrijf komen 😂

maar storm haat ik. Je hele dak kan weg zijn. Hier in doarp is dat ook gebeurd bij een van de buren. Stukjes bitumen vond ik nog terug bij een pand van ons. 
 

Maandag alleen ff een omgewaaide boom bij een kennis die in buitenland nu is wegzagen. Geen schade, alleen hij ligt onhandig 👍

Reputatie 4
Badge +1

De kast is nu ff een puinhoop omdat er teveel in zit. ik heb al een 24 ports poe switch rack mount liggen. dan kan de nvr weg en de losse poe voor de unifi accespoints.

modems ga ik tzt ook vervangen voor iets compacts.

Wcd's racks plaats ik achterin en dan laat ik ff een custom plaatje snijden en kanten voor de nieuwe modem wat tevens zicht naar de wcd's afdekt.

Dan nog alle utp wandsockets labelen en elke kabel…. (op twee andere plekken in huis hangen ook nog switches). 

 

Dat soort voedingsadapters zijn ook altijd naar, daarom heb ik toentertijd een gekocht met de contactdozen aan de achterzijde, hoef ik er niet naar te kijken 😅

Die had ik ook moeten kopen net als ik de patchkast 4u groter had moeten kopen. Ik kijk eerst ff of ik dat netjes weg kan werken anders is dat wel een optie inderdaad. 
 

al doende leert men. 

Reputatie 7
Badge +11

Die had ik ook moeten kopen net als ik de patchkast 4u groter had moeten kopen. Ik kijk eerst ff of ik dat netjes weg kan werken anders is dat wel een optie inderdaad. 
 

al doende leert men. 

Dat is zeker waar. Ik heb geen patchkastje maar twee 10U-rackrails in mijn TV-meubel geschroefd met daar alles in. Moest daar wel een aanpassing voor doen aan mijn tv-meubel maar aangezien ik die ooit zelf gebouwd heb was dat gemakkelijk te realiseren. In het geheel zit mijn PC in rackbehuizing, mijn switch, router en eigenlijk alle andere netwerkapparatuur. Scheelt dat alles wat bekabeld moet zijn in mijn netwerk ook in dat meubel zit zoals de NAS en de Ubuntu-server.

Ik gebruik deze power-strip: https://www.thomann.de/nl/the_t_racks_power_8_s.htm

Die had ik ook moeten kopen net als ik de patchkast 4u groter had moeten kopen. Ik kijk eerst ff of ik dat netjes weg kan werken anders is dat wel een optie inderdaad. 
 

al doende leert men. 

Dat is zeker waar. Ik heb geen patchkastje maar twee 10U-rackrails in mijn TV-meubel geschroefd met daar alles in. Moest daar wel een aanpassing voor doen aan mijn tv-meubel maar aangezien ik die ooit zelf gebouwd heb was dat gemakkelijk te realiseren. In het geheel zit mijn PC in rackbehuizing, mijn switch, router en eigenlijk alle andere netwerkapparatuur. Scheelt dat alles wat bekabeld moet zijn in mijn netwerk ook in dat meubel zit zoals de NAS en de Ubuntu-server.

Ik gebruik deze power-strip: https://www.thomann.de/nl/the_t_racks_power_8_s.htm

Ziet er mooi uit misschien ook eens bestellen

Ik gebruik ook van die rails 

En een pc is zo,n server behuizing

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ziet er mooi uit misschien ook eens bestellen

Ik gebruik ook van die rails 

En een pc is zo,n server behuizing

 

Ik vraag me dan wel weer af wat je precies doet dat er een DMX merger nodig is. Komt de lichttechnicus in mij weer naar boven 😅

@NHendriks 

Klopt is voor paneel en software 

 

@fubje

Ik heb hier ook last van 

Had een fritzbox direct op de glasvezel

Dacht dat het daar aan lag 

Inmiddels de fritzbox 7590 met glasvezel kastje (oude situatie) terug gezet 

Haal ik down ook lage snelheden zelden boven de 900mbit 

Het lijkt er op dat er meer klanten op de zelfde pop switch zitten 

@NHendriks weet jij hoe dit zit ?

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb hier ook last van 

Had een fritzbox direct op de glasvezel

Dacht dat het daar aan lag 

Inmiddels de fritzbox 7590 met glasvezel kastje (oude situatie) terug gezet 

Haal ik down ook lage snelheden zelden boven de 900mbit 

Dat kan van alles zijn. Dat er op een zeker moment niet hoger dan dit gehaald wordt wilt niet zeggen dat het altijd zo is. Trust me, je hebt gewoon het gigabit-profiel open staan, KPN heeft namelijk op consumenten-glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen. De werkelijke profielen zijn nét iets anders maar je snapt mijn punt denk ik wel. Ik weet dat er afgelopen nacht grote werkzaamheden waren in een datacenter van KPN,  mogelijk heeft dat voor een lager resultaat gezorgd.

 

Het lijkt er op dat er meer klanten op de zelfde pop switch zitten 

@NHendriks weet jij hoe dit zit ?

Er zitten altijd meerdere klanten op dezelfde OLT in de PoP. Soms tot 1500 klanten per PoP aangesloten, die hebben echt niet allemaal hun eigen vezel direct naar de core-switch. Afhankelijk van het type netwerk kunnen er tot zo'n 5000 klanten aangesloten worden op één OLT bij PON en 512 bij AON.

Een AON-PoP heeft gemiddeld een uplink van 40Gbit/s, afhankelijk van het formaat en het datagebruik. Ik durf zo niet te zeggen hoe veel een PON-PoP als uplink heeft.

Reputatie 7

...we hebben namelijk op glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen.

Bestaat het 500 profiel nog immers deze wordt niet meer verkocht.

Reputatie 7
Badge +11

...we hebben namelijk op glasvezel enkel 50, 100, 200, 500 en 1000 profielen.

Bestaat het 500 profiel nog immers deze wordt niet meer verkocht.

Niet meer verkocht maar er zijn nog steeds klanten die het hebben. De echt oude abonnementen met andere snelheden zoals 20/2, 40/4 of 80/8 zijn volgens mij allemaal ondertussen allemaal gelijk getrokken naar een 50- of 100-profiel.