Beantwoord

Experia Wifi aparte SSID wel of niet

  • 27 March 2020
  • 8 reacties
  • 144 keer bekeken

Hallo ik heb mijn V10a met twee Experia Wifi draaien thuis. ( Zwarte kastjes )

 

De V10a SSID heet :  MainWifi

Experia Wifi heet:      SubWifi

 

Dus twee verschillende wifi access points.

Is dit een goede opstelling of kan ik beter de de MainWifi ook als SSID gebruiken in de Access Point ( Experia Wifi )

 

Want als mijn kids op zolder zitten kiezen ze nu gewoon de SubWifi.

Stel ik zet ze de Experia Wifi SSID wel op de MainWifi als SSID wat gebeurt er dan met de snelheid.

Pakt hij dan toch niet de connectie van de modem beneden op want ze hebben dan al een IP gekregen vanuit beneden.

 

Alle hulp is welkom  

 

icon

Beste antwoord door wjb 27 March 2020, 13:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @Astege , gelijke WiFi-namen en ongelijke WiFi-namen hebben allebei hun voors en tegens.

Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Bij verschillende WiFi-namen kun je duidelijker vaststellen wie, wat,  waar mee verbonden is.

Als je voor de kids de Main wifi niet koppelt, pakken de apparaten van de kids uitsluitend de sub wifi.

 

Reputatie 7

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het gebruik van één SSID op alle wifi toegangspunten en al helemaal als wifi toegangspunten elkaar niet al te sterk overlappen. 

Meet op een Android telefoon of tablet eens met de app WiFi Analyzer de veldsterkte van de verschillende wifi toegangspunten beneden in de woonkamer en op zolder.

Als het verst weg gelegen wifi toegangspunt een veldsterkte van minder dan -65dBm heeft dan zou ik de SSID's absoluut hetzelfde houden.

Het voordeel is dat apparaten dan automatisch switchen tussen de wifi toegangspunten.

 

Eigenlijk zou je zelfs de SSID van 2.4GHz en 5GHz gelijk aan elkaar kunnen houden maar in de praktijk is het vaak beter daar wel een onderscheid in te houden omdat bandsteering niet altijd goed lijkt te werken.

@wjb  Probleem is dat je met de  Experia Wifi  niet 2ghz en de 5ghz aparte namen kan geven. 

Dat kan wel met de V10a Modem zelf.

 

Ik laat het nu zo met twee SSID en als mij kids klagen van switchen dan zal ik de namen zelfde houden. Als de namen dus zelfde zijn reageren dan de Experia wifis zoals jij dus meld. ?

 

En gewooon dezelfde IP range houden als de V10a neem ik aan.

 

Ik had in het verleden met mij V9 een aparte acces point gemaakt volgens jou procedure:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

 

Maar heb dus de v10a en twee Experia wifi’s half jaar geleden gekregen en aangezien de issues zijn opgelost in de firmwares nou is hij aaardig stabiel.

 

Bedankt voor de antwoorden. 

Hallo @Astege , ik kan in mijn V10a maar 1 SSID-naam ingeven, hoe doe jij dat met 2 namen in een V10a?

Ik kan in de V10a wel allerlei instellingen apartt regelen voor de 2.4- en de 5.0-band, maar géén aparte namen dus.

Nu ben ik Telfort-klant, het zou kunnen zijn dat bij KPN klanten het modem iets anders ingericht is.

 

Reputatie 7

@wjb  Probleem is dat je met de  Experia Wifi  niet 2ghz en de 5ghz aparte namen kan geven. 

Dat kan wel met de V10a Modem zelf.

Zowel de Experia WiFi's als de V10a ondersteunen bandsteering.

Helaas zijn de instellingsmogelijkheden van die bandsteering niet echt groot waardoor je bij te vaak switchen wel eens vast zou kunnen komen te zitten op 2.4GHz.

Toch denk ik dat je er goed aan doet om één SSID te gaan gebruiken.

Reputatie 4
Badge +2

Ik kan in de V10a wel allerlei instellingen apartt regelen voor de 2.4- en de 5.0-band, maar géén aparte namen dus.

 

Ik heb zelf ook een V10A. In het apparaat zelf, via inloggen dus, kunnen de beide banden niet gesplitst worden. Met de Servicetool op de site van KPN kan het echter wel. Langs die weg heb ik ook de banden gescheiden, Inderdaad werkt bandsteering ook bij mij niet helemaal lekker. Zelfs nadat ik op de laptop de netwerkadapter had ingesteld met voorkeur voor 5 GHz, kwam ik toch om de zoveel keer op het langzamere 2,4 GHz terecht.

Na opsplitsing natuurlijk nergens last meer van en heb ik altijd de 5 GHz. Ik heb het wachtwoord voor 2,4 GHz nooit ingegeven. Die ziet de laptop dus als een “vreemde” verbinding waar niet mee verbonden kan worden net als alle netten van de buren.

Oké @Paulllus , als ik straks over ben van Telfort naar KPN dan kan ik die tool waarschijnlijk wèl gebruiken om de SSID's binnen de V10a aan te passen.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Astege, welkom! Leuk dat je je vraag hier stelt en al zoveel informatie hebt gekregen! In de ideale situatie wil je inderdaad één SSID hebben. Mocht dit bij jou niet optimaal werken, dan kan je testen of aparte SSID's werken. Succes! :-)