Beantwoord

Experiabox ST780 vervangen voor een nieuwer model

  • 29 April 2020
  • 44 reacties
  • 790 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een KPN Experiabox ST780 en deze heb ik al enige jaren in bezit. De laatste tijd valt het internet geregeld even weg. Is het mogelijk om een deze modem te vervangen voor een nieuwer model?

 

Mvg, Elke

icon

Beste antwoord door zwelgje76 8 May 2020, 10:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Badge +19

Snel de klantenservice bellen. 0800-0402 gratis nummer. Tegen de computer die je aan de lijn zeg je; ik wil een medewerker spreken en dan vertel je dit tegen de medewerker. Dan heb je over een paar dagen een nieuwe.

Dank je wel voor je reactie Joep. Ik heb net gebeld en ik wordt deze week teruggebeld door een monteur om te kijken of hij het kan fiksen.  De medewerkster vindt het zonde om een nieuwe te sturen. Ben benieuwd wat de monteur gaat zeggen.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @zwelgje76, welkom! Begrijp ik nu goed dat je in plaats van een nieuw modem een monteur gaat krijgen? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer(s) en hier even laten weten dat je dat gedaan hebt? Dan stuur ik je alsnog een nieuwe Experia Box toe.

Hoi Marcia, dank je wel! Ik heb inmiddels het forumprofiel ingevuld. Het was idd de bedoeling dat een monteur mij gaat bellen voor het e.e.a. om dan evt een afspraak te maken om langs te komen maar als je een nieuwe toestuurt is dat dan dus niet meer nodig. Al vast heel hartelijk bedankt!!

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie dat er inmiddels een afspraak staat voor 1 mei tussen 10 en 12 uur. De monteur belt inderdaad van tevoren. Ik zie dat mijn collega een meting heeft gedaan en dat uit die meting ook blijkt dat de lijn niet helemaal in orde is. Het lijkt dus niet alleen aan het oude modem te liggen. De monteur heeft normaliter modems in zijn auto liggen. Deze zal dan omgeruild worden. Mocht de monteur na telefonisch overleg toch niet langs komen, laat het dan even weten. Ik stuur dan alsnog een nieuw modem toe. 

Badge +19

  De medewerkster vindt het zonde om een nieuwe te sturen. 

Ik weet niet wat ik lees. Dat modem is stokoud!!!

Reputatie 7
Badge +21

  De medewerkster vindt het zonde om een nieuwe te sturen. 

Ik weet niet wat ik lees. Dat modem is stokoud!!!


Dat was ook mijn eerste gedachte, een SpeedTouch 780 hoort in het museum thuis. Maar zoals Marcia aangeeft lijkt er meer aan de hand te zijn.

Dank voor jullie reacties...Ik wacht het telefoontje van de monteur  even af.

Vandaag dus de hele dag naast de telefoon gezeten., maar niet gebeld. Ik open nu net mijn mail en ik zie dat ik meerdere keren ben gebeld door een monteur….voor mij  een raadsel, want zelfs mijn telefoon geeft niet aan dat ik gebeld ben en het bereik is toch goed.

 

In deze mail van KPN staat een telefoonnummer dat je op werkdagen kan bellen van 08:00 tot 20:00 uur en zaterdag van 08:00 tot18:00.

dus ik bel….en  krijg te horen dat dit kan tot 18:00 uur. Nu snap ik de aangepaste tijden wel (corona), maar misschien is het handig dat dit dan ook in de mail gezet wordt. Morgen maar weer een poging wagen.

Oef, dat schiet nog niet echt op. Ik heb er vertrouwen in dat je morgen iemand te spreken krijgt. Zo niet, laat het weten.

Vandaag gebeld en idd iemand te pakken gekregen. Ze hadden een verkeerd telefoonnummer opgeschreven. Er is nu een nieuwe belafspraak gemaakt voor volgende week.

Goed dat er contact is geweest. Dan zal het nu vast gaan lukken. Fijn weekend. 

Hier nog even een kleine update van mij:)

Ik ben net gebeld door een monteur en de nieuwe modem is onderweg.

Groetjes en fijn weekend allemaal!

Reputatie 7
Badge +30

Heel fijn! Leuk dat je het nog even laat weten :-). Ik ga er vanuit dat het met het nieuwe modem verholpen is. Zo niet, weet je ons te vinden. Fijn weekend!

Beste mensen.

Het is een poosje goed gegaan met onze internetverbinding hier, maar sinds enige tijd hebben we toch weer wat problemen.

Voor deze ellende kon ik met gemak met een paar laptops op het internet, zowel bedraad als niet bedraad...nu heb ik soms moeite om op 1 laptop via internet te werken. De verbinding is traag en valt continu weg/modem valt even uit.

Ik zeg 'soms’ , want we hebben het een paar dagen bijgehouden hoe de modem op e.e.a reageert en het blijkt dus dat we de ene dag wel met 4 of meer apparaten probleemloos op internet kunnen en de volgende dag weer niet.

Als de telefoon gaat (vaste analoge lijn) dan valt de modem sowieso uit en start opnieuw op. Idem als er opgehangen wordt.

Als thuiswerker in deze tijd is dit toch wel vervelend en een dure grap. Je betaald toch een x bedrag per maand om probleemloos te kunnen internetten!

 

Mvg. Elke

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat rot dit, Elke! Kan je iets meer uitleggen over hoe je alles aangesloten hebt? Je hebt de Experia Box V10A als het goed is aan een IS/RA punt zitten? Waar heb je je telefoon op aangesloten? Waar leidt die kabel naartoe?

Hoi Marcia,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad de Experiabox V10A. Vanaf het ISRA punt loopt er een kabel naar de ADSL splitter.

Vanaf deze splitter gaat er een grijs kabeltje naar de modem (DSL) en een zwart kabeltje naar de telefoonaansluiting (PTSN)

Als ik geen verbinding kan krijgen kan ik de probleemoplosser uitvoeren, deze zegt dat de DSN server niet bereikbaar is/niet te vinden.

Inmiddels heb ik ook geprobeerd in de modem te komen maar dan krijg ik een scherm dat er een probleem is gedetecteerd en niet doorgegaan kan worden naar mijnmodem.kpn. (raadselachtig dit)

 

Reputatie 7
Badge +21

Heeft een KPN monteur dat op deze manier aangesloten?

Ik ben verbaasd om te horen, dat er nog een splitter gebruikt wordt om de telefoon aan te sluiten. Het is tegenwoordig de bedoeling dat de Experia Box rechtstreeks is aangesloten aan de ISRA (zonder splitter). De telefoon gaat dan in de Phone aansluiting van de Experia Box en de splitter moet weg.

Dat @Marcia_ meldt dat uit de meting blijkt dat de lijn niet helemaal in orde is, dat verbaast me dan niet. Die meting ‘verwacht’ geen splitter meer, denk ik zomaar.

Hoi Ruud, nee dit is van voor mijn KPN tijdperk:wink: . En we hebben de splitter ertussen omdat we een analoge telefoonlijn hebben en geen digitale waardoor de modem niet constant aan moet blijven staan. en tot begin dit dit jaar ging alles nog prima.

 

Groetjes,

Elke

Reputatie 7
Badge +30

Vanaf deze splitter gaat er een grijs kabeltje naar de modem (DSL) en een zwart kabeltje naar de telefoonaansluiting (PTSN)

 

Je bedoelt hiermee dat je de zwarte kabel naar je telefoon hebt? Je hebt de zwarte kabel niet in het ‘Phone’ gaatje van de Experia Box?  Dat eerste zou wel juist zijn, maar verklaart weer niet waarom je Experia Box dan uitvalt. Ook ben ik benieuwd waarom je PSTN afneemt. Heb je een alarm o.i.d.? Werkt deze dan wel goed? Is het niet een idee om over te stappen naar telefonie via internet? 

Ja dit klopt helemaal.  Nee, wij hebben geen alarm o.i.d.

Er is destijds bewust gekozen voor een analoge telefoonlijn. Overstappen op telefonie via internet is geen optie. Bij stroomuitval valt de modem uit, dus is er ook geen telefoon meer. En nu kunnen we tenminste gewoon bellen bij stroomuitval.

Reputatie 7
Badge +20

@Marcia_ is een paar dagen vrij dus ik neem het even van haar over @zwelgje76 :slight_smile:

Klopt helemaal dat er altijd een beetje zwakstroom op de telefoonlijn blijft staan waardoor analoge telefonie niet geraakt wordt door stroomuitval. Als dit voor jullie belangrijker is dan het verschil in de maandelijkse kosten, snap ik deze keuze!

De splitter hoort ervoor te zorgen dat jullie gelijktijdig een internet- en een telefonie signaal kunnen gebruiken en daar lijkt iets niet helemaal meer mee goed te gaan. Er is nu een pakketje naar jullie onderweg met een nieuwe splitter en nieuwe kabeltjes, zou je die aan kunnen sluiten na ontvangst? Ben benieuwd of de situatie daar door verbetert!

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja dit klopt helemaal.  Nee, wij hebben geen alarm o.i.d.

Er is destijds bewust gekozen voor een analoge telefoonlijn. Overstappen op telefonie via internet is geen optie. Bij stroomuitval valt de modem uit, dus is er ook geen telefoon meer. En nu kunnen we tenminste gewoon bellen bij stroomuitval.

Bij stroomuitval blijft hier het modem aan.

Ik heb er namelijk een ups tussen staan, een stekkerblok met accu. En KPN Box blijft hier gewoon online en ik kan dan ook nog gewoon bellen.

@Marcia_ is een paar dagen vrij dus ik neem het even van haar over @zwelgje76 :slight_smile:

Klopt helemaal dat er altijd een beetje zwakstroom op de telefoonlijn blijft staan waardoor analoge telefonie niet geraakt wordt door stroomuitval. Als dit voor jullie belangrijker is dan het verschil in de maandelijkse kosten, snap ik deze keuze!

De splitter hoort ervoor te zorgen dat jullie gelijktijdig een internet- en een telefonie signaal kunnen gebruiken en daar lijkt iets niet helemaal meer mee goed te gaan. Er is nu een pakketje naar jullie onderweg met een nieuwe splitter en nieuwe kabeltjes, zou je die aan kunnen sluiten na ontvangst? Ben benieuwd of de situatie daar door verbetert!

 


Dank je wel Maja, het is idd te hopen dat de situatie beter gaat worden na de aansluiting hiervan.

Ik houd je op de hoogte!

Bij stroomuitval blijft hier het modem aan.

Ik heb er namelijk een ups tussen staan, een stekkerblok met accu. En KPN Box blijft hier gewoon online en ik kan dan ook nog gewoon bellen.

Dank je wel voor je reactie Nick, maar het is bij ons niet de bedoeling dat de modem dag en nacht aan blijft.