Vraag

Extern locatie (NAS) niet bereikbaar na nieuw contract en overzetten van TFT naar KPN

  • 13 August 2021
  • 49 reacties
  • 1107 keer bekeken

Hallo,

Onlangs is mijn internet/TV abonnement gewijzigd. Voorheen was ik Telfort klant, is automatisch overgegaan naar KPN en is onlangs gewijzigd naar KPN Hussel. Op mijn adres heb ik een Synology NAS die via HyperBackup naar een externe locatie back-ups maakt via DDNS. Voorheen werkte dit zonder problemen. Precies na de nacht van het overzetten naar het nieuwe Hussel abonnement werkt dit niet meer,

Na contact te hebben gehad met de KPN Helpdesk heb ik een nieuwe router gekregen voor de zekerheid (is een Sagemcom F5359/KPN Box 12 geworden). Deze heb ik ingericht met port forwarding (poort 6281 & 873) en de NAS een vast IP adres gegeven. Helaas kan ik de externe NAS niet meer bereiken via HyperBackup. Daarnaast gebruik ik OpenVPN, dit werkt zonder problemen, dus de manier van instellen lijkt goed te gaan. De router en NAS zijn diverse keren opnieuw opgestart en ook via rechtstreeks extern IP adres kan ik de NAS niet bereiken. Ook de andere kant op (vanaf backup NAS naar "thuis-NAS”) is het niet mogelijk om te communiceren. Binnen de Synology NAS staan dezelfde poorten (6281 & 873) open op de firewall. 

Heeft iemand een goed idee voor een oplossing voor mijn probleem? :relaxed:

Alvast bedankt!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Hoi @gerwintb . Als jij technisch van TFT naar KPN bent gezet is de kans heel groot dat je een nieuwe IP adres hebt gekregen.

Is deze wijziging ook meegenomen in jouw config?

Hoi @Erwin_ , bedankt voor je reactie. Klopt, ik heb een nieuw WAN IP adres gekregen. Deze heb ik aangepast in de configuratie maar dat lost het probleem niet op. Met DDNS zou dit in theorie niet uit hoeven te maken. Met de VPN verbinding heb ik het WAN IP aangepast en dat werkt  zonder problemen.

Voor mijn beeldvorming: Je hebt die v12 gekregen. heeft het daar NOOIT mee gewerkt? (wat voor experiabox had je daarvoor?)

Zo ja, moeten er wellicht poorten open gezet worden?

Het meest praktische advies wat ik in dit soort situaties kan geven is: Doe net alsof je alles voor het eerst aansluit en doorloop de volledige instructies van de NAS. inclusief installeren van app (mocht die er bij zitten). 

Er zou geen belemmering moeten zijn om gewoon een NAS van buitenaf te benaderen. 

Klopt, met de V12 heeft het nooit gewerkt. Deze heb ik als vervanging gekregen in de hoop dat daarmee het probleem verholpen zou worden. Deze heb ik als nieuw geïnstalleerd en daarmee werkt b.v. VPN wel mee.

Daarvoor had ik de V10 (ZTE H369A) en werkte het zonder problemen tot het moment dat ik ben overgezet naar KPN Hussel. 

Als ik je verhaal goed lees heb je het dus ook zonder VPN en DDNS geprobeerd. Dus zeg maar: Pingen van de ene nas/pc naar je externe nas? En dan timed ‘ie out?

Kun je wel een traceroute naar het ip adres van die externe NAS doen via een pc? 

 

De VPN verbinding naar de NAS (werkt op beide) staat los van de HyperBackup. Was voornamelijk om aan te geven dat dit wel werkt, dus dat de stappen die ik doorloop op de router goed zijn. De backup loopt vanaf de NAS encrypted (zonder VPN) naar de externe locatie waarvoor o.a. port forwarding ingesteld moet zijn.

Als ik een trace route maak vanaf mijn eigen locatie naar de externe locatie krijg ik het volgende resultaat:

 

Reputatie 5

@gerwintb Weet niet of ik dit just heb, maar het modem/gateway adres bij Telfort was toch 192.168.1.254?

Nu je op KPN profiel zit en de V12 gebruikt is dat 192.168.2.254 geworden!

Moet je het gateway adres in je NAS hierdoor nog ergens aanpassen?

Reputatie 7

Voor HyperBackup is alleen het forwarden van TCP poort 6281 benodigd.

Kan je eens een screenshot plaatsen van de port-forwarding die je op de V12 ingesteld hebt.

Draaien die Synology NASsen op DSM 7 of nog op DSM 6?

Reputatie 7
Badge +10

@gerwintb Weet niet of ik dit just heb, maar het modem/gateway adres bij Telfort was toch 192.168.1.254?

Alleen als je een zeer oud ZyXEL modem/router model had.   Maar die sporadische ZyXEL modellen die nog werden gebruikt (als ze door ouderdom en voortdurende uitval al niet eerder waren uitgewisseld),  werden reeds ten tijde van Telfort al teruggeroepen voor latere Experia Box modellen met
192.168.2.254   als modem/gateway adres.

Gelukkig hebben een aantal netwerk experts dit topic nu ook gevonden, @gerwintb .   Ben je al wat opgeschoten? Of is die verbinding er nog steeds niet?

Zo niet, zou je dan de feedback van @wjb  kunnen lezen?

@Erwin_  @wjb @Radioman @Babylonia Fijn, bedankt voor jullie reacties. Het werkt helaas nog niet.

Het netwerk intern is altijd 192.168.2.x geweest, voor de zekerheid de NAS gecheckt en dat lijkt goed te staan. Beide NASsen zijn geupdate naar versie 7.0, daar heeft het eerder ook mee gewerkt voordat ik naar Hussel ben gegaan. Vanaf een externe locatie kan ik via OpenVPN naar beide NASsen inloggen, dat werkt zonder problemen. Hieronder wat printscreens:

Synology NAS - IP adres - NAS thuis
Router instellingen - portforwarding router thuis
Router thuis
Port forwarding - router extern
Port forwarding - router extern

 

Reputatie 7
Badge +10

Had een reactie geschreven, maar verwisselde schermafdrukken van verschillende locaties.
Kan je niet echt verder helpen, want heb mijn eigen NAS (bewust) niet geüpdatet naar DSM 7
Dus kan niet echt checken waarin verschillen zitten met bijv. enkele packages (back-up).

Leg je onderwerp anders eens voor op het Synology forum?
Wellicht zijn er daar meer gebruikers die je gericht van antwoord kunnen voorzien.
https://www.synology-forum.nl/

@Babylonia per afbeelding heb ik bij het plaatsen een omschrijving eronder gezet van welk device de printscreen het betreft. Hopelijk geeft dat wat duidelijkheid

Reputatie 7

@gerwintb, Dat ziet er allemaal goed uit en aangezien je vanaf een externe locatie een OpenVPN verbinding kunt opzetten naar beide NASsen staan de port-forwardings dus goed.

Maakte je voorheen wellicht de backups onder de gebruiker "admin" en is die gebruiker nu, op aanraden van Synology DSM 7, gedisabled.

Kijk eens bij de instellingen van jouw backup taak onder welke gebruikersnaam die uitgevoerd wordt en of die gebruiker op de externe NAS niet gedisabled is.

Ik neem aan dat het "Doel" ook als "On-line" weergegeven wordt, klopt dat?

 

Er zijn problemen met HyperBackup als je wilt backuppen van een DSM 6 NAS naar een DSM 7 NAS maar van DSM 7 naar DSM 7 moet gewoon goed gaan. Mijn NASsen draaien ook op DSM 7.

@wjb admin account heb ik daarvoor ook niet gebruikt uit security overweging. Omdat het niet werkt heb ik geprobeerd om de taak te verwijderen en opnieuw te koppelen. Als ik op de Aanmeld knop klik gebeurt er niks (ook geen foutmelding). Als servernaam/IPadres heb ik zowel de DDNS naam als het externe IP adres van de andere locatie gebruikt, maar dat werkt helaas beide niet. Ook met/zonder codering maakt geen verschil

Printscreen NAS thuis

 

Reputatie 5

@gerwintb Klopt het dat voor de omzetting van TFT naar KPN, je op beide NASsen  DSM7 had draaien en daarmee een functionerende Hyperbackup had?

Als die configuratie werkte , dan is de vraag; wat voor netwerk technische parameters veranderen er door een TFT naar KPN transitie die van invloed zijn op de communicatie voor Hyperbackup?

Misschien kan @Babylonia of @wjb hier meer over zeggen. 

Kan IPv6 zo’n parameter zijn? Niet actief bij TFT maar wel actief bij KPN?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Als die configuratie werkte , dan is de vraag; wat voor netwerk technische parameters veranderen er door een TFT naar KPN transitie die van invloed zijn op de communicatie voor Hyperbackup?

Afgezien bij gebruik van een eigen router,
--waarbij je met die verschillende parameters in de instellingen rekening moet houden--

maar bij gebruik van “KPN spullen” zal een gebruiker alleen een ander WAN IP adres opmerken.
Bij gebruik van een DDNS service ( xxxx.synology.me ) wordt dat verschil automatisch meegenomen.

Met gebruik van een andere KPN modem/router zul je wel alle aanvullende instellingen zoals vast IP,
port forwarders e.d. wel weer opnieuw moeten instellen.  Maar dat is allemaal gedaan.

 

 Kan IPv6 zo’n parameter zijn? Niet actief bij TFT maar wel actief bij KPN?

Dat zou geen invloed mogen hebben. Het is zowel IPv4 als IPv6

Daarnaast is de Synology software echter ook geüpdatet van DSM 6.2 naar DSM 7.0
Het is dan maar de vraag of alle achterliggende instellingen correct zijn overgenomen?

Bij updates komt het wel eens voor dat enkele instellingen “lijken” goed te zijn overgenomen, maar achterliggend dat toch niet in het systeem is meegenomen. Met wat men aan de “voorkant” ziet aan instellingen in menu's is dan achterliggend toch niet geactiveerd.

Door een instelling in de menu’s dan “uit” te zetten, de instelling op te slaan, erna weer terug
“in te schakelen” (en op te slaan) is de instelling dan ook achterliggend gecorrigeerd.
Dan werkt het weer zoals verwacht. (Door de jaren heen zelf meer dan eens ondervonden).

Bij aparte packages als aanvulling binnen de NAS systeem software, kan het sporadisch ook voorkomen dat je het package beter een keer de-installeert, en erna opnieuw installeert, om alles weer correct te laten werken.

Reputatie 7

Kan IPv6 zo’n parameter zijn? Niet actief bij TFT maar wel actief bij KPN?

Dat kan inderdaad heel goed de reden zijn.

Als de verbinding op basis van IPv6 gemaakt wordt dan hebben IPv4 port-forwardings dus geen zin meer, dan zal je IPv6 "pinholes" moeten definiëren op V10 en V12.

 

Wat gebeurt er als je in de backuptaak niet de ddns gebruikt maar het IPv4 adres?

Reputatie 7

Daarnaast is de Synology software echter ook geüpdatet van DSM 6.2 naar DSM 7.0
Het is dan maar de vraag of alle achterliggende instellingen correct zijn overgenomen?

Bij updates komt het wel eens voor dat enkele instellingen “lijken” goed te zijn overgenomen, maar achterliggend dat toch niet in het systeem is meegenomen. Met wat men aan de “voorkant” ziet aan instellingen in menu's is dan achterliggend toch niet geactiveerd.

Ook mijn NASsen zijn van DSM 6.2 naar DSM 7 geupdated en daarbij zijn de HyperBackup taken gewoon blijven werken. Ik heb Synology hoog in het vaandel staan als het gaat om betrouwbaarheid van hard- en software en ik acht de kans dat het probleem veroorzaakt wordt foutieve overname van achterliggende instellingen dan ook vrij laag en al helemaal omdat ik hetzelfde probleem dan vast ook ervaren had.

Wel is bekend dat het backuppen vanaf een DSM 6.2 NAS naar een DSM 7 NAS niet altijd goed verloopt.

 

Ik denk echt dat IPv6 is dat hier de boosdoener is.

Reputatie 7
Badge +10

ik acht de kans dat het probleem veroorzaakt wordt foutieve overname van achterliggende instellingen dan ook vrij laag en al helemaal omdat ik hetzelfde probleem dan vast ook ervaren had.

De kans van foutieve overname is inderdaad erg klein.
Desondanks komt het toch regelmatig voor.
Daar zijn genoeg meldingen van bekend. En ook de oplossingen ervoor zoals omschreven.

Een verkeerde aanname dat je zelf dan “ook” het probleem zou moeten ervaren.

Dit soort fouten (en de meldingen erover) zijn doorgaans volstrekt willekeurig.
De een heeft nergens last van, een andere mogelijk wel. Elke gebruiker heeft zijn eigen instellingen, geïnstalleerde packages. Traject van updates, mogelijk achtergebleven zaken uit vorige set-ups, menselijke vergissingen.

Binnen die unieke persoonlijk “eigen” set-up komen dit soort fouten gewoon voor. Als je problemen ervaart (zoals de topic starter), een gemiste kans als je het niet even simpel test.

Verder mag je Synology hoog in het vaandel hebben als het gaat om betrouwbaarheid van hard- en software, maar ook de ontwikkelaars ervan zijn “mensen” en maken fouten, “vergeten” wel eens code in te sluiten. Het komt regelmatig voor dat na een update er alsnog een “correctie” update patch achteraan komt, of in zeer uitzonderlijke gevallen updates weer volledig worden teruggenomen, en er een nieuwe achteraan komt.

Het is juist hun actieve beleid en goede support op verbeteringen en correcties dat je erop kunt vertrouwen dat het uiteindelijk zeker “wel goed komt”.

@Radioman Dat klopt.  Voor de omzetting van TFT naar KPN hab ik op beide NASsen (met DSM7)  een functionerende Hyper back-up.

@Babylonia ook de package Hyper back-up heb ik van de NAS "thuis” een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Op de externe locatie heb ik dit niet gedaan omdat hier ook niks is veranderd. Daarnaast zie ik in je laatste reactie iets over testen wat ik niet begrijp ik de context. Volgens mij had dit niet vooraf getest kunnen worden.

@wjb ik gebruik het IPv4 adres, voor zowel DDNS als rechtstreeks proberen te benaderen van de externe NAS. Ook voor OpenVPN gebruik ik IPv4 en dat werkt. Ook het gebruik van het externe IP adres van de externe locatie (dus niet via DDNS) laadt de Synology geen venster om te kunnen inloggen (en geeft ook geen foutmelding).

Reputatie 7
Badge +10

Daarnaast zie ik in je laatste reactie iets over testen wat ik niet begrijp ik de context.
Volgens mij had dit niet vooraf getest kunnen worden.

Inderdaad niet “vooraf”, alleen “achteraf” omdat je nu eenmaal tegen problemen aanloopt.
En vanuit die problemen naar mogelijke opties gaat kijken of het daarmee opgelost kan worden.
Ook al zijn het misschien niet voor de hand liggende opties. (Vandaar dat ik ze opper).
Niet geschoten is altijd mis. :wink:

 

Ook het gebruik van het externe IP adres van de externe locatie (dus niet via DDNS) laadt de Synology geen venster om te kunnen inloggen (en geeft ook geen foutmelding).

Dan zit daar schijnbaar iets verkeerd?

Reputatie 5

@gerwintb Onder het mom van :


Niet geschoten is altijd mis. :wink:

 

Wat is de status van IPv6 in je Box 12? Heb je die al eens op ‘uit’ gezet en daarna een reboot van de Box 12 en daarna ook je NAS een reboot?

Wat voor soort aansluiting/provider wordt er gebruikt op de backup locatie? Indien ook KPN ,welk modem wordt daar gebruikt?

Reputatie 7

Voor de omzetting van TFT naar KPN hab ik op beide NASsen (met DSM7)  een functionerende Hyper back-up.

Dus de enige wijziging is de overgang van Telfort naar KPN, klopt dat?

 

Ook het gebruik van het externe IP adres van de externe locatie (dus niet via DDNS) laadt de Synology geen venster om te kunnen inloggen (en geeft ook geen foutmelding).

Kan je eens screenshots plaatsen van wat je te zien krijgt?

Uiteraard wel publieke IP adres en DDNS wegpoetsen.

@Radioman Even je optie geprobeerd (dus IPv6 uitgezet en rebooten in de juiste volgorde) biedt helaas geen perspectief. 

Aan de "andere kant” betreft ook een KPN abonnee met een ZTE369A router. Is dezelfde router die bij mij thuis eerder ook stond. Na de omzetting heeft het met ZTE bij mij thuis ook niet gewerkt, na een router wissel was het probleem nog niet verholpen.

@wjb klopt, dat was het moment dat het niet meer heeft gewerkt. In de middag gebeld en in de nacht volgens mij het abonnement omgezet (toen had ik ook een ander WAN IP). Sinds dat moment heeft het niet meer gewerkt. Ik heb verschillende zaken geprobeerd om te achterhalen waar het probleem zou kunnen zitten maar daar liep ik op gegeven moment in vast. Na telefonisch contact de tip gekregen om hier de vraag te stellen.

Het venster waar het blijft hangen is bijgaand venster:

Op het moment dat ik op de knop "Aanmelden” klik gebeurt er niks.

Maar dank voor het meedenken allen :)