Vraag

Extern locatie (NAS) niet bereikbaar na nieuw contract en overzetten van TFT naar KPN

  • 13 August 2021
  • 49 reacties
  • 1107 keer bekeken

Hallo,

Onlangs is mijn internet/TV abonnement gewijzigd. Voorheen was ik Telfort klant, is automatisch overgegaan naar KPN en is onlangs gewijzigd naar KPN Hussel. Op mijn adres heb ik een Synology NAS die via HyperBackup naar een externe locatie back-ups maakt via DDNS. Voorheen werkte dit zonder problemen. Precies na de nacht van het overzetten naar het nieuwe Hussel abonnement werkt dit niet meer,

Na contact te hebben gehad met de KPN Helpdesk heb ik een nieuwe router gekregen voor de zekerheid (is een Sagemcom F5359/KPN Box 12 geworden). Deze heb ik ingericht met port forwarding (poort 6281 & 873) en de NAS een vast IP adres gegeven. Helaas kan ik de externe NAS niet meer bereiken via HyperBackup. Daarnaast gebruik ik OpenVPN, dit werkt zonder problemen, dus de manier van instellen lijkt goed te gaan. De router en NAS zijn diverse keren opnieuw opgestart en ook via rechtstreeks extern IP adres kan ik de NAS niet bereiken. Ook de andere kant op (vanaf backup NAS naar "thuis-NAS”) is het niet mogelijk om te communiceren. Binnen de Synology NAS staan dezelfde poorten (6281 & 873) open op de firewall. 

Heeft iemand een goed idee voor een oplossing voor mijn probleem? :relaxed:

Alvast bedankt!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Ik zat nog te denken. Is er een andere manier om te testen of de portforwarding/DDNS wel/niet werkt om eventueel zaken uit te sluiten?

Reputatie 7
Badge +10

Op het plaatje van de vorige pagina zie ik dat de certificaat verificatie is gelukt.
Betekent dat er een werkende connectie zou moeten zijn.

Reputatie 7

Ik zat nog te denken. Is er een andere manier om te testen of de portforwarding/DDNS wel/niet werkt om eventueel zaken uit te sluiten?

Ik denk niet dat je het probleem in port-forwarding moet zoeken immers de port-forwarding voor OpenVPN werkt ook gewoon.

Wel is het zo dat het soms voor komt dat de configuratie van de port-forwardings corrupt raakt.

Het opnieuw opstarten van de Experia Boxen kan dan wonderen verrichten.

@wjb  de router heb ik diverse keren opnieuw opgestart dus dat kunnen we ook uitsluiten.

Kan ik ook bij KPN met iemand bellen die mij hier verder mee kan helpen? Wellicht maakt dat het Troubleshooten wat makkelijker

Reputatie 7
Badge +10

Nee, KPN klantenservice weet over het algemeen juist helemaal weinig van deze materie.
Die verwijzen juist door naar het forum in de hoop dat er gebruikers zijn die kunnen helpen.

 De optiesraken een beetje uitgeput, als ik het zo lees. 

@wjb : zou dit een router dingetje kunnen zijn, denk je?

Reputatie 7

@wjb : zou dit een router dingetje kunnen zijn, denk je?

Zo ver ben ik nog niet in ieder geval.

Reputatie 5

@gerwintb Misschien een beetje ver gedacht, maar is het modem op de remote locatie al een keer herstart en daarna gecheckt of port 6281 nog steeds geforward staat? Eigenlijk wat @wjb als schreef maar nu letterlijk.

Het opnieuw opstarten van de Experia Boxen kan dan wonderen verrichten.

 

Zowel het modem bij mij thuis was al meerdere keren herstart en op de externe locatie heeft nu ook een herstart gehad. Ook dat heeft helaas niet geholpen. 

Op de externe locatie zijn bij mijn weten geen wijzigingen geweest dus daar neig ik zelf minder naar.

De eerst beste port checker via Google geeft aan dat poort 6281 open staat op de externe locatie.

 

Reputatie 5

@gerwintb Als een port check van beide locaties aangeeft dat de poorten 6281 open staan, dan lijkt het er op dat die instellingen juist staan.  

Liep er tijdens de omzetting van TFT naar KPN een backup?  Hoe reageert de Hyper backup tool op een verloren verbinding? Is er alleen toegang ingesteld voor een specifiek ip adres?

Ik heb geen inhoudelijke kennis hoe die Hyper backup van Synology functioneert dus kan je daar niet bij helpen. Misschien heeft @wjb  of @Babylonia nog tips?

Reputatie 7

De eerst beste port checker via Google geeft aan dat poort 6281 open staat op de externe locatie.

Dat betekent dat de verbinding tot aan de externe NAS beschikbaar is, er vanuit gaande dat de port-forwarding op de externe locatie ook daadwerkelijk naar die NAS verwijst.

Als het dan niet lukt om een hyper backup taak te draaien dan zou je IP adres geblokkeerd moeten zijn of er zou iets mis moeten zijn met de rechten van de gebruiker onder wie die backup taak uitgevoerd wordt.

Een aantal Posts terug staan een paar print screens, ook van de externe locatie, van de port forwarding. Deze staat goed. 

Ik krijg het venster niet beschikbaar om überhaupt met een gebruiker te kunnen inloggen. Hoe kan er gecontroleerd worden of er een IP geblokkeerd wordt?

Ik wil binnenkort proberen naar een andere NAS op een andere locatie kijken of het wel werkt.

Reputatie 5

@gerwintb Heb je op beide locaties de firewall in de Synology al eens gecheckt of deze de juiste IP adressen toegang verlenen op poort 6281?

@wjb @Erwin_ @Babylonia @Radioman  Een reactie heeft even geduurd om diverse redenen maar ik heb een test gedaan door op een nieuwe locatie Hyper Backup & Vault te testen. Ik kom tot nu toe tot het volgende resultaat:

  • Voor de volledigheid: Locatie B is de back-up locatie die voorheen altijd heeft gewerkt tot de omzetting van Telfort naar KPN
  • Waar de pijl naar toe staat betekend dat aan het begin van de pijl Hyper Backup op de Synology NAS staat en het uiteinde Hyper Vault.
  • Via de test locatie kan naar beide locaties verbinding gelegd worden
  • Helaas kon ik op afstand (nog) niet bij Locatie B komen, dat wil ik nog testen
  • Op alle locaties staat een Synology NAS (op de test locatie zelfs met DSM 6)

 

Reputatie 7
Badge +24

Er is in dit topic al gesproken over het subnet. Is dat nu op beide KPN locaties hetzelfde?

Reputatie 7

Er is in dit topic al gesproken over het subnet. Is dat nu op beide KPN locaties hetzelfde?

Dat maakt niet uit.

Reputatie 7
Badge +24

Er is in dit topic al gesproken over het subnet. Is dat nu op beide KPN locaties hetzelfde?

Dat maakt niet uit.

Misschien niet. Maar aangezien dit topic al een maand oud is en het nog niet werkt … Op een gegeven moment moet je toch eens wat proberen zou ik zeggen.

Reputatie 7

Er is in dit topic al gesproken over het subnet. Is dat nu op beide KPN locaties hetzelfde?

Dat maakt niet uit.

Misschien niet. Maar aangezien dit topic al een maand oud is en het nog niet werkt … Op een gegeven moment moet je toch eens wat proberen zou ik zeggen.

Maar er worden helemaal geen lokale IP adressen ingesteld voor zo'n Hyper-Backup en dus zie ik echt geen enkele correlatie met gelijke subnets.

Reputatie 7
Badge +24

...

@Nick83 het subnet op locatie "thuis" & "locatie B" zijn hetzelfde voor het interne netwerk. Dat is de standaard scope wat de KPN router gebruikt: 192.168.2.x

Reputatie 7

Er is in dit topic al gesproken over het subnet. Is dat nu op beide KPN locaties hetzelfde?

Dat maakt niet uit.

Misschien niet. Maar aangezien dit topic al een maand oud is en het nog niet werkt … Op een gegeven moment moet je toch eens wat proberen zou ik zeggen.

Maar er worden helemaal geen lokale IP adressen ingesteld voor zo'n Hyper-Backup en dus zie ik echt geen enkele correlatie met gelijke subnets.

Ik weet niet hoe Hyper-Backup werkt. Maar het gaat over het netwerk, en het gaat dus van het ene ip naar het andere ip lijkt me. 

Klopt, maar uiteraard gebruik je gewoon het WAN IP adres of (sub)domein.

 

Reputatie 5

@gerwintb Goed te lezen dat je op een nieuwe "test locatie” wel een Hyper-Backup verbinding kan maken.  Zou het kunnen dat het IP adres van je “Thuis locatie” in de Block list van de Synology op “Locatie B” staat?

@Radioman Ik denk dat je bijgaand overzicht bedoelt? Deze is leeg/niet ingesteld.

Bij het testen heb ik ook geprobeerd om de firewall regels uit te zetten. Maar omdat het werkt naar een andere locatie verwacht ik niet dat hier het probleem in zit.

 

Reputatie 5

@gerwintb  Ja, dat is idd de lijst die ik bedoel, maar deze is niet van de Synology op “Locatie B”, toch? Althans dat maak ik uit je reactie op.