Beantwoord

fec errors

  • 17 November 2019
  • 12 reacties
  • 1318 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Al bijna een jaar heb ik op mijn modem H369A vooral in het weekend zeer veel fec errors. Ook nu weer in 48 uur tijd 34 mln op line 1 en 51 mln op line 2. Monteurs en ook specalisten van KPN kunnen de oorzaak niet vinden. Wel is vastgesteld dat de oorzaak niet in de woning zit maar buiten in het netwerk. Ben ik de enige met zo’n probleem?

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 25 November 2019, 14:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hallo @gdr , kijk eens via deze link voor een uitleg:

FEC staat voor Forward Error Correction. Dit is een manier om rekening te houden met fouten die kunnen ontstaan in de data overdracht. Het maakt, net als CRC, gebruik van redundantie. Bepaalde bits aan data worden dubbel, of soms zelfs driedubbel, verzonden om zo wegvallende bits op te vangen. Dit vraagt meer bandbreedte, maar doordat fouten op deze manier sneller verholpen kunnen worden zie je dat niet terug in latency of onderbrekingen.
 

 

Reputatie 1
Badge

Wat Fec errors zijn is mij bekend. Uw uitleg had achterwege mogen blijven, niettemin dank.

Na diverse metingen door een netwerkspecialist van KPN is de oorzaak nog niet gevonden waarom de fec errors vooral in het weekend ‘s-avonds plaatsvinden. In de zomermaanden was het relatief rustig. Vanaf half september is het weer begonnen. Ook zijn metingen verricht bij andere gebruikers van de kabel vanaf de straatkast om te kijken of daar de oorzaak ligt. Helaas ook zonder resultaat.

Met de soms licht haperende verbinding of vertraging valt te leven, maar het irriteert dat het niet gevonden kan worden.

Hallo @gdr , ook ik heb FEC-errors in mijn modem staan, op het moment bijna 200.000 sinds de herstart ongeveer 20 uur geleden, maar CRC blijft keurig op 0/0 staan en heb verder geen problemen met mijn verbinding.

Ik denk dat de meeste klanten wel FEC-errors in hun modem hebben staan.

Met Line1 en Line2 bedoel jij waarschijnlijk pairbonding?

Wat voor concrete klachten heb je of zou je moeten hebben bij veel FEC-errors?

 

Reputatie 7
Badge +15

@gdr Goed dat je reageert op het forum. Jammer om te horen dat de oorzaak van het probleem nog niet gevonden is. Zou je wellicht je profiel verder willen aanvullen met je adresgegevens? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en kijken of ik nog iets voor je kan betekenen. 

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor je reactie Rutger. Profiel is aangevuld. Vanochtend contact gehad met klantenservice over mijn B-VDSL verbinding. In 5 dagen tijd op resp. line 1 en 2 79 mln en 130 mln fec errors. Van het telefoongesprek is een notitie gemaakt dat je de nodige informatie kan geven. Ik heb de klantenservice gevraagd te bevorderen dat de specialisten er wederom naar kijken, 

Reputatie 7
Badge +15

@gdr Ik zie inderdaad dat er contact is geweest met mijn collega's en dat er intern een melding is doorgezet. Ik begrijp dus dat er sprake is van een haperende verbinding? Als ik de verbinding uitmeet dan kom ik geen wegvallende verbindingen tegen. Fec errors hoeven niet per se een probleem te zijn, deze worden automatisch gecorrigeerd. Je zou nog even een kijkje kunnen nemen in dit topic. Hier wordt nog iets meer uitleg verstrekt door mede forumgebruikers. 

Reputatie 7
Badge +15

@gdr Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Reputatie 1
Badge

Na het contact met een van uw collega's van de klantenservice geen enkele reactie meer gekregen. Het probleem van miljoenen fec errors (down) op beide lijnen van de VDSL verbinding is er nog steeds. Afgelopen 24 uur op line 1 en 2 resp. 4,6 mln en 6,2 mln. In het weekend meestal veel hoger per 24 uur.

 

Reputatie 7
Badge +15

@gdr Ik begrijp dat deze errors er zijn, maar wat heeft dit voor effect op de diensten? 

Reputatie 1
Badge

Soms merkbare vertragingen op internet en haperingen TV en geluid radio.  Als het goed is staat dat bij KPN al genoteerd.

Ruim 40 jaar ben ik klant bij KPN. Na de diverse problemen/storingen in de afgelopen jaren vind ik het zo langzamerhand mooi geweest.

In onze gemeeente wordt thans glasvezel aangelegd door een derde partij. Ik denk dat ik daar even op moet wachten. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@gdr Ik zie het inderdaad terugkomen in de notities van mijn collega's. Er is intern ook een storingsformulier doorgezet. Als ik de lijn echter doormeet dan meet ik geen merkbare problemen in de verbinding, dat is wat het voor mij ook lastig maakt. Ik kan in deze situatie namelijk geen storingsmonteur inplannen, omdat er volgens deze metingen geen storing op de verbinding zit.

Ik heb intern nog een bericht doorgezet met het verzoek hier nog eens goed naar te kijken. Een van mijn collega's zal contact met je opnemen over hoe dit nu verder gaat. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben dan hoor ik dit graag. 

Reputatie 2
Badge +1

Beste @gdr ,

Zie hieronder wat van mijn modem, Experiabox V10. Ik ervaar denk ik een soortgelijk probleem als u heeft. Door KPN, @Alex_P , is er ook niets geconstateerd, maar toch ervaar ik zo nu en dan (soms meer en storender dan de andere keer) haperend/wegvallend internet en ook tv. Ik krijg dan foutcode 303 in beeld.
Daarnaast ook een haperende WiFi-verbinding, omdat ik deze ook zelf regel via Access Points, dus niet de WiFi van de Experiabox zelf. Dit kan ik ook verklaren omdat die Access Points ook op een LAN-poort aangesloten zijn, al dan niet via een switch.

U heeft nog geen oplossing? Mij is aangegeven/geadviseerd het in mijn diverse devices te gaan zoeken en op die manier te troubleshooten.

Ik hoop dan ook stiekem dat u in de afgelopen 3 maanden nog contact hebt gehad met KPN waarbij er liefst een oplossing is gevonden.

Ook ik heb, maar dat laat het plaatje al zien, pairbonding.

Overigens…. een speedtest uitvoeren, levert normale/juiste waarden op. Ping van 6ms, 201 down, 61 up.