Vraag

Gastennetwerk voor 2 vakantie appartementen

  • 9 March 2020
  • 23 reacties
  • 212 keer bekeken

Hallo,

 

op dit moment hebben we 2 vakantie appartementen bij ons thuis, deze verhuren we en staan op dit moment nog 2 oude vierkante wifi versterkers, deze wifi versterkers zijn gelinkt aan ons modem thuis, de experiabox v10, als je verbind met de wifi versterkers kan je gelijk inloggen op het netwerk van ons thuis via de standard gateway, dit vind ik geen fijn idee en heb ik liever een router die niet van KPN is, maar hoe ga ik dit instellen dat ik 2 routers kan plaatsen, in ieder huisje 1 dus, met een apart IP adres en met een internet snelheid limiet kan IEMAND mij hier mee helpen want ik heb hier niet zo veel verstand van. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hallo @ricki17 , als je die wifiversterkers los koppelt van het modem en je zet het gastnetwerk AAN binnen de V10 kun je dan eens testen of je voldoende wifi in die gastverblijven hebt?

Zijn die wifiversterkers de vierkante witte of de vierkante zwarte exemplaren?

In het laatste geval kun je bij deze naeen (automatische) update ook het gastnetwerk aanzetten.

als je 2 witte heb kun je het ook anders doen

als je alleen itv en internet af neemt dan kun je ook een fritzbox in zetten i.p.v. de experiabox

poort 4 kun je voor gasten gebruiken van de fritzbox

of wat jan zegt aanhouden als je witte heb voor 2 zwarte gaan hier zit ook gast netwerk op

je zou er dan wel 3 moeten hebben omdat de wifi op jou v10 uitgeschakeld word

dus moet er  ook een de wifi van de v10 vervangen

Hallo @ricki17 , als je die wifiversterkers los koppelt van het modem en je zet het gastnetwerk AAN binnen de V10 kun je dan eens testen of je voldoende wifi in die gastverblijven hebt?

Zijn die wifiversterkers de vierkante witte of de vierkante zwarte exemplaren?

In het laatste geval kun je bij deze naeen (automatische) update ook het gastnetwerk aanzetten.

 

 

dit heb ik al eens eerder gedaan ja, maar de afstand van het modem wat gewoon bij ons in de meter kast staat is te ver weg van het vakantiehuis om er mee te connecten. 

 

Hallo @ricki17 , als je die wifiversterkers los koppelt van het modem en je zet het gastnetwerk AAN binnen de V10 kun je dan eens testen of je voldoende wifi in die gastverblijven hebt?

Zijn die wifiversterkers de vierkante witte of de vierkante zwarte exemplaren?

In het laatste geval kun je bij deze naeen (automatische) update ook het gastnetwerk aanzetten.

 

 

dit heb ik al eens eerder gedaan ja, maar de afstand van het modem wat gewoon bij ons in de meter kast staat is te ver weg van het vakantiehuis om er mee te connecten. 

 

Hallo @ricki17 , dan nog graag antwoord op mijn vraag over de wifi versterkers.

 

het enige wat ik gewoon wil is dat er een router komt in de 2 vakantiehuisjes, hoeven niet perse van KPN te zijn waar je het wifi netwerk van ons mee versterkt, niet mee kan inloggen op ons modem en er een limiet van snelheid op gezet word. ik hoor dat dit mogelijk is maar weet niet hoe de gasten hebben maar alleen internet en TV ja, alleen is het in een van de 2 vakantiehuisjes zo dat er alleen internet is geen tv ivm snelheidsproblemen voor nog een extra decoder dus daar staat nog een canaal digitaal decoder met satteliet wat overigens prima werkt.  

Hallo @ricki17 , als je die wifiversterkers los koppelt van het modem en je zet het gastnetwerk AAN binnen de V10 kun je dan eens testen of je voldoende wifi in die gastverblijven hebt?

Zijn die wifiversterkers de vierkante witte of de vierkante zwarte exemplaren?

In het laatste geval kun je bij deze naeen (automatische) update ook het gastnetwerk aanzetten.

 

 

dit heb ik al eens eerder gedaan ja, maar de afstand van het modem wat gewoon bij ons in de meter kast staat is te ver weg van het vakantiehuis om er mee te connecten. 

 

Hallo @ricki17 , dan nog graag antwoord op mijn vraag over de wifi versterkers.

 

het zijn nog oude witte vierkante exemplaren.

Reputatie 7

De mooiste methode is de methode die @peter-keetfm aangeeft.

Vervang de Experia Box met een router waarvan één van de LAN poorten als gastnetwerk ingericht kan worden.

Als je daar dan een switch op aansluit met netwerkkabels naar de vakantieappartementen dan kan je daar die oude vertrouwde KPN WiFi "versterkers" op aansluiten.

Je kunt de SSID's dan ook afzonderlijk van elkaar instellen en met deze opstelling kunnen jouw gasten wel op Internet maar niet op jullie eigen apparatuur.

 

Ik hoor je denken, maar ik moet toch een Experia Box gebruiken voor IPTV en vaste telefonie.

Nee hoor, met een FRITZ!Box is dat ook mogelijk zei het dat je nog heel even moet wachten totdat je vaste telefonie op de FRITZ!Box kunt inrichten.

we hebben maar een Experia box en die gebruiken we tevens ook als privé netwerk, kan deze vervangen worden met een andere router lijkt me niet toch? 

is er een mogelijkheid dat er iemand voor langs komt om de situatie te bekijken of is dat niet mogelijk?

Reputatie 7

we hebben maar een Experia box en die gebruiken we tevens ook als privé netwerk, kan deze vervangen worden met een andere router lijkt me niet toch? 

Dat is geen probleem.

Met een FRITZ!Box kan je LAN poort 4 inrichten als gastnetwerk en alles wat op LAN poort 4 aangesloten is kan dan niet op jouw privé netwerk.

Als je een glasvezel aansluiting hebt, dan zou je de Experia Box ook kunnen vervangen door een EdgeRouter. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

is er een mogelijkheid dat er iemand voor langs komt om de situatie te bekijken of is dat niet mogelijk?

Heb je een netwerkkabel van de Experia Box naar appartement 1?

Heb je een netwerkkabel van de Experia Box naar appartement 2?

Zo nee, leg die dan aan.

Zo ja, dan is het een kwestie van aansluiten en hobbelen.

Daar hoef je niemand voor langs te laten komen.

ja er loopt naar beiden appartementen een netwerk kabel waar de wifi versterks op zijn aangesloten, daar kan ik dus een Fritzbox op aansluiten zeg je?

ik heb net even gekeken op de site en zag dat de AVM Fritz!Box 4020 het goedkoopste is, moet ik die dan gebruiken ipv de experiabox of?

de 4040 lijkt me beter aangezien die ook 5Ghz ondersteund ivm futureproof

 

Reputatie 7

ja er loopt naar beiden appartementen een netwerk kabel waar de wifi versterks op zijn aangesloten, daar kan ik dus een Fritzbox op aansluiten zeg je?

Je, vervangt de Experia Box door een FRITZ!Box met LAN poort 4 geconfigureerd als gastnetwerk.

Op LAN poort 4 sluit je een Netgear GS105Ev2 aan waarop vervolgens de netwerkkabels naar de appartementen op aangesloten worden.

In elk appartement zet je dan zo'n oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" met zijn eigen SSID en login. 

Voila, laat die gasten maar komen. :wink:

 

Edit:

Ik zou niet besparen op die FRITZ!Box. Persoonlijk zou ik gaan voor de 7590 als je een glasvezel aansluiting hebt en voor de 7581 als je een VDSL aansluiting hebt.

dus als ik het goed begrijp, kan ik de experiabox weg doen, daar in plaats van een Fritzbox gebruiken op de fritzbox in lan poort 4 de switch aansluiten, en de kabels van de switch naar de wifi versterkers aansluiten in de vakantiehuisjes? 

 

wat een gedoe allemaal xd

Reputatie 7
Badge +24

Alleen voor als nog heb je dan geen telefoon van KPN.

@ricki17

tip kijk even op marktplaats daar staan planty fritzboxen op

daar heb ik mijn 7590 ook vandaan

zowel als gebruikt als nieuw ff zoeken

Reputatie 7

Alleen voor als nog heb je dan geen telefoon van KPN.

Daar hoef je je niet meer druk om te maken, tegen de tijd dat die FRITZ!Box geleverd is ... :wink:

ja ik heb wel een vaste lijn die iedere dag gebruikt word helaas door mijn vader. 

Reputatie 7

ja ik heb wel een vaste lijn die iedere dag gebruikt word helaas door mijn vader. 

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, de benodigde functionaliteit komt heel binnenkort beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +24

Alleen voor als nog heb je dan geen telefoon van KPN.

Daar hoef je je niet meer druk om te maken, tegen de tijd dat die FRITZ!Box geleverd is ... :wink:

Wilt u dus beweren dat KPN binnen een week de VoIP gegevens vrijgeeft?

Reputatie 7

tip kijk even op marktplaats daar staan planty fritzboxen op

Een 7583 voor €180,- ... niet slecht.

Reputatie 7

Alleen voor als nog heb je dan geen telefoon van KPN.

Daar hoef je je niet meer druk om te maken, tegen de tijd dat die FRITZ!Box geleverd is ... :wink:

Wilt u dus beweren dat KPN binnen een week de VoIP gegevens vrijgeeft?

De toekomst zal het leren. :sunglasses:

Alleen voor als nog heb je dan geen telefoon van KPN.

Daar hoef je je niet meer druk om te maken, tegen de tijd dat die FRITZ!Box geleverd is ... :wink:

Wilt u dus beweren dat KPN binnen een week de VoIP gegevens vrijgeeft?

De toekomst zal het leren. :sunglasses:


dan lijkt het wachten hierop voordat je een fritzbox zou willen/kunnen

je kunt niet hebben als je vader niet meer kan bellen

dat is niet de bedoeling

ik neem aan dat deze opstelling al een tijd draait

wat je tijdelijk kan doen is een heel goed wachtwoord op je experiabox

en een eigen router tijdelijk kan lenen / gebruiken van iemand

en hier jou wifi en jou apparaten op aan sluiten

HOUD er wel rekening mee dat je huurders nog met kpn tools jou experiabox een reset kunnen geven

en bij jou apparaten op de experiabox kunnen benaderen niet op de 2e router

ik zou nog even wachten als ik jou was tot kpn huistelefoon via de fritzbox kan

ik hoop dat dit snel komt er zijn plannen

maar ik wacht er ook al maanden op om dit af te handelen op mijn fritzbox 7590

wat ook mooi van een fritzbox is de ingebouwde dect station

dan kun je je draadloze huistelefoons rechtstreeks op de fritz aanmelden