Beantwoord

Genexis FXP-100 FTU dummy cover

  • 19 May 2021
  • 38 reacties
  • 1279 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

@eversteegtEisen heb ik niet in de mond genomen, eisen is een zwaktebod en gaat altijd mis in mijn ogen.

Wat is redelijk in kosten om een FTU om te bouwen, als je een beetje bedrijf al 60 euro voorrijkosten rekent is 40 euro wel een laag bedrag, zeker als je een monteur voor 60 euro in het uur hebt.

Dan je punten,

  • De provider, of aanbieder van je diensten, niet de eigenaar want daar heb jij vaak geen overeenkomst mee, moet er voor zorgen dat de aansluiting passief opgeleverd word, dus kort door de bocht, NT er af en klaar, de rest is dan eigen pakje aan.
  • redelijke vergoeding, tja als de monteur toch al moet komen is 40 euro nog teveel gevraagd om de NT er af te halen, moet die apart er voor komen is 40 euro weer weinig, er is geen normaal bedrijf die voor dat bedrag een monteur op pad stuurt, vaak zijn alleen de voorrijkosten al hoger.
  • Dat zegt @Ward_ als KPNnetwerk medewerker inderdaad, alleen kunnen ze dit wettelijk helemaal niet afdwingen, je kan en mag het zelf doen, wel met een kleine risico, gaat het mis en heb je dus hulp nodig omdat je de FTU of de glaskabel hebt stukgemaakt mag de netwerk beheerder er kosten voor rekenen, en die kunnen heel hoog oplopen. geld ook voor andere zaken hetzelfde maar is het gekke dat men er geeneens naar vraagt, zeg een stopcontact vervangen of een waterkraan die lekt, dan gaat men zonder probleem tot zelf reparatie over.
Reputatie 2
Badge

Toch nog even een update, met een ontwikkeling:

Ik had de vraag over het vervangen van de GN02 door een TK01 ook bij mijn eigen provider  (Freedom) neer gelegd, en die hebben de vraag weer bij Cambrium (Tweak), de actieve operator, gelegd. Gisteren werd ik ineens gebeld door Allinq namens KPNNetwerkNL, en vanochtend is de FTU vervangen!….

 

Was binnen een half uurtje gepiept. 

 

Blijkbaar kunnen andere providers het dus toch ook wel als je het echt wil (de vraag is alleen even bij wie uiteindelijk de rekening terecht gaat komen, want met mij hebben ze het verder niet over de kosten gehad). 

Reputatie 7
Badge +10

Toch nog even een update, met een ontwikkeling:

Ik had de vraag over het vervangen van de GN02 door een TK01 ook bij mijn eigen provider  (Freedom) neer gelegd, en die hebben de vraag weer bij Cambrium (Tweak), de actieve operator, gelegd. Gisteren werd ik ineens gebeld door Allinq namens KPNNetwerkNL, en vanochtend is de FTU vervangen!….

 

Was binnen een half uurtje gepiept. 

 

Blijkbaar kunnen andere providers het dus toch ook wel als je het echt wil (de vraag is alleen even bij wie uiteindelijk de rekening terecht gaat komen, want met mij hebben ze het verder niet over de kosten gehad). 

Dat is een verrassende ontwikkeling… Moet je nu dan zelf de TK01patchkap nog regelen of had de monteur die toevallig ook mee?

Reputatie 2
Badge

Toch nog even een update, met een ontwikkeling:

Ik had de vraag over het vervangen van de GN02 door een TK01 ook bij mijn eigen provider  (Freedom) neer gelegd, en die hebben de vraag weer bij Cambrium (Tweak), de actieve operator, gelegd. Gisteren werd ik ineens gebeld door Allinq namens KPNNetwerkNL, en vanochtend is de FTU vervangen!….

 

Was binnen een half uurtje gepiept. 

 

Blijkbaar kunnen andere providers het dus toch ook wel als je het echt wil (de vraag is alleen even bij wie uiteindelijk de rekening terecht gaat komen, want met mij hebben ze het verder niet over de kosten gehad). 

Dat is een verrassende ontwikkeling… Moet je nu dan zelf de TK01patchkap nog regelen of had de monteur die toevallig ook mee?

De monteur heeft het zo afgwerkt (het blauwe koppelstuk is wel beetje verwarrend. Lijkt ook haast alsof ze die voor het gemak gewoon uit m’n GN02 SC/PC connectie hebben over gezet :P 

Heeft de monteur een nieuwe pigtail (glasvezel stekker) gelast 

Of heeft de monteur het hele zaakje over gezet 

Als de monteur het 2e heeft gedaan heeft u nu de verkeerde patchkabel 

Controleer of de stekker in de ftu blauw of groen is

 

 

 

Reputatie 2
Badge

@peter-keetfm volgens mij heeft hij wel een hele nieuwe pigtail gemaakt, want op een gegeven moment had hij de hele GN02 eraf en had hij alleen het vezeltje los 

Voor zo ver ik zo diep mogelijk de FTU in kan kijken, is alles blauw. Maar het kan natuurlijk dat de blauwe koppelbus helemaal over de interne groene aansluiting valt 

Hoe dan ook: meerdere mensen zeggen dat verschillende kleur bij een koppelbus niet veel kwaad kan, en de demping is beter dan voorheen :)

@peter-keetfm volgens mij heeft hij wel een hele nieuwe pigtail gemaakt, want op een gegeven moment had hij de hele GN02 eraf en had hij alleen het vezeltje los 

Voor zo ver ik zo diep mogelijk de FTU in kan kijken, is alles blauw. Maar het kan natuurlijk dat de blauwe koppelbus helemaal over de interne groene aansluiting valt 

Hoe dan ook: meerdere mensen zeggen dat verschillende kleur bij een koppelbus niet veel kwaad kan, en de demping is beter dan voorheen :)

Het gaat niet om de koppelbus 

Maar de stekkers (zie mijn afbeelding)

Ik zou het wel zeker willen weten 

Waarom de monteur een blauwe koppelbus heeft gebruikt zou je haast denken dat de stekker in de ftu ook blauw is 

Als er wel gelast is zou het waarschijnlijk groen zijn 

Maar dan is de kleur van het koppelbusje verwarrend 

Ik zou dan groen pakken 

Als de stekkers maar kwa kleur overeen komen dan is het goed kwa werking 

 

Reputatie 2
Badge

@peter-keetfm : op het Tweakers forum komen paar gebruikers tot een interessante ontdekking:

 

Er zit nog helemaal geen patch cover op mijn TK01!

Monteur had deze waarschijnlijk niet bij zich en heeft het blauwe klepje zelf open gepriegeld en mijn blauwe koppelbusje (zelf aangeschaft bij FS com :P ) in de FTU gedauwd .. 

@peter-keetfm : op het Tweakers forum komen paar gebruikers tot een interessante ontdekking:

 

Er zit nog helemaal geen patch cover op mijn TK01!

Monteur had deze waarschijnlijk niet bij zich en heeft het blauwe klepje zelf open gepriegeld en mijn blauwe koppelbusje (zelf aangeschaft bij FS com :P ) in de FTU gedauwd .. 

Klopt een soort mini patchcover

Maar met koppelbus kan het bij deze ftu redelijk veilig 

I.d.d. is een patchcover beter/mooier 

 

Als ik het zo bekijk moet je deze hebben 

https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/patchcover-kit-ftu-tk01/2

 

@peter-keetfm : op het Tweakers forum komen paar gebruikers tot een interessante ontdekking:

 

Er zit nog helemaal geen patch cover op mijn TK01!

Monteur had deze waarschijnlijk niet bij zich en heeft het blauwe klepje zelf open gepriegeld en mijn blauwe koppelbusje (zelf aangeschaft bij FS com :P ) in de FTU gedauwd .. 

Dus is er nu helemaal niks anders dan het was, net zo “gevoelig” aangesloten met een fout koppelstukje die de uiteinde danig kan beschadigen, is onzin wat ze op het Freedom forum vertellen over de kleur, maakt zeker wel uit.

En nogmaals, op de andere fora kraam je aardige onzin uit over dat KPN zegt dat die oude FTU vervangen moet worden als je hem passief wilt hebben, dit is namelijk helemaal niet nodig, zoals het was werkte het ook prima het is alleen voor het gezicht en voor het makkelijke van degene die het aan moet sluiten om de TK-01 te hebben, niet meer en niet minder, de ACM doet niks met jou melding, kansloze missie omdat in alle opzichten KPNnetwerk aan de verplichting voldoet, passief is niet meer dat je zelf de boel verder kunt aansluiten, staat niet bij welke handigheid je zelf moet hebben, en dat een monteur of mede forum lid hier zegt dat je er met je handen af moet blijven praten voor hun beurt, het is beter om er af te blijven en als je het kapot maakt draai je voor de kosten op , dat is het risico die je dan bewust neemt.

Ik had ook liever de oude situatie gehouden als ik eversteegt was 

Dan is in ieder geval de koppeling beschermt door de oude nt behuizing 

Bij de nieuwe aansluiting heb je de plug aan de onderkant (ook met patchcover) 

Ik heb zelf bewust gekozen een patchcover te gebruiken met zij uitgang 

In de cover zelf extra lengte en een krul achter de ftu via kabelgoot naar de fritzbox 

 

 

@peter-keetfm : op het Tweakers forum komen paar gebruikers tot een interessante ontdekking:

 

Er zit nog helemaal geen patch cover op mijn TK01!

Monteur had deze waarschijnlijk niet bij zich en heeft het blauwe klepje zelf open gepriegeld en mijn blauwe koppelbusje (zelf aangeschaft bij FS com 😛 ) in de FTU gedauwd .. 

Weet je wat zo leuk is, de KPNnetwerk monteur hoeft die cover helemaal niet voor jou mee te nemen, jij wilt de boel passief afgemonteerd hebben, dat is kaal zodat jij er je zelf geregelde patchcover overheen kan schuiven, hij heeft als service jou boeltje wat je zelf moet doen maar weer aangesloten.

En wat je nu roept op Tweakers, jij vind dat de FTU gewisseld moet worden, dit is dus niet moeten, alleen jij wil het, een eigen mening dat het noodzakelijk is, maar er is geen noodzakelijke reden te bedenken, en de reden dat KPN ze wel voor hun eigen klanten wisselt heeft een reden, er zijn (bijna) geen passende NT's meer voor te vinden, de voorraad is opgedroogd, en alleen KPN gebruikt passende NT's voor op de FTU, andere providers werken met losse patch kabels en NT's (mediaconverters) of PON modules (T-Mobile ODF)