Beantwoord

Glasvezel verbinding klapt er meerdere keren per dag uit

  • 9 January 2022
  • 128 reacties
  • 1705 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

128 reacties

Reputatie 3
Badge +3

@BrandedChannels welke software versie staat er op je V12? Als je de 4xx versie bezit, dan ja. Dit geeft enorm veel problemen. Je moet naar de 312 versie terug gaan. 

Dit kan je hier via een moderator aanvragen om een rollback te doen op je V12 modem. 

Hallo @D.N. je kunt  niet generalisren, niet iedereen heeft problemen met de Box12, bij mij werkt alles gewoon perfect met de nieuwste firmware.

 

Hoi @JanD Voor de meeste mensen die op de 448 zitten hebben problemen met verbindingen die eruit klappen. Een fritzbox zal de oplossing kunnen bieden omdat je de modem er volledig ertussen uit gooit, maar is ook de duurste oplossing.

Mocht hij op de 448 zitten, is een rollback een kleine moeite en vermoedelijk kosteloos het probleem oplost.

Hallo @D.N. , een aantal mensen heeft problemen, en dan vooral mensen met een koper aansluiting, dat is dus niet de meeste mensen.

Nogmaals, niet generaliseren.

Hier op het forum komen een aantal mensen met klachten, de meeste mensen, waar alles gewoon goed werkt, zie je hier niet.

 

Reputatie 3
Badge +3

Hallo @D.N. , een aantal mensen heeft problemen, en dan vooral mensen met een koper aansluiting, dat is dus niet de meeste mensen.

Nogmaals, niet generaliseren.

Hier op het forum komen een aantal mensen met klachten, de meeste mensen, waar alles gewoon goed werkt, zie je hier niet.

 

Hoi @JanD Ik generaliseer niks, geef de TS de goedkoopste optie om te controleren/op te lossen, dan gelijk de persoon een fritsbox aan te gaan bieden. Er zijn meer oplossingen, dat kun je ook zien als je naar de logs kijkt van de TS'r.

sdk-exp. 

pi@ph5:~ $ host app-measurement.com
app-measurement.com has address 172.217.17.78
app-measurement.com has IPv6 address 2a00:1450:400e:807::200e
pi@ph5:~ $ whois 172.217.17.78
[..]
NetName:        GOOGLE
[..]

Oplossing zou rollback op de firmware zijn van de modem, mocht deze op 448 zitten. Omdat dit bij jou werkt en bij andere ook, betekent dit niet dat dit voor iedereen zo is en kan ook zo zijn dat bij de TS'r hetzelfde geval is.

09.01.2022 17:16:09 Debug DNS

DNS name resolution failure (static.kpn.net)

 

09.01.2022 17:57:16 Debug DNS

DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)

Reputatie 2

Voor zover ik kan zien, zit ik op versie SGEJ10000312, dus dat zou goed moeten zijn… vooralsnog lijkt de aangepaste DNS setting z'n werk te doen, maar even afwachten of dat komende dagen ook zo blijft. Ik heb vaker gehad dat ik een dag zonder problemen kon werken (na een restart) en dat het gezeur daarna weer opnieuw begon met de uitvallende verbinding.

 

Overigens raar dat niemand van KPN zelf tot nu toe op deze discussie reageert...

Reputatie 3
Badge +3

Voor zover ik kan zien, zit ik op versie SGEJ10000312, dus dat zou goed moeten zijn… vooralsnog lijkt de aangepaste DNS setting z'n werk te doen, maar even afwachten of dat komende dagen ook zo blijft. Ik heb vaker gehad dat ik een dag zonder problemen kon werken (na een restart) en dat het gezeur daarna weer opnieuw begon met de uitvallende verbinding.

 

Overigens raar dat niemand van KPN zelf tot nu toe op deze discussie reageert...

 

Als je op 312 zit dan zit je wel goed. Maar de DNS die door KPN standaard doorgepushed word zou gewoon moeten werken. Dan zit het bij hen zelf. Hopen met je DNS aanpassing dat het goed blijft lopen.

Reputatie 2

Even voor mijn begrip: ik heb nu IPv6 uitgezet op het modem. In welk scenario zou je dat nodig kunnen hebben? Je hebt toch gewoon één extern IP dat door het modem via DHCP wordt onderverdeeld in tot 200 interne IP-adressen?

Ik ben geen IT-er, maar dit is wat ik nog kan begrijpen...

Reputatie 3
Badge +3

Even voor mijn begrip: ik heb nu IPv6 uitgezet op het modem. In welk scenario zou je dat nodig kunnen hebben? Je hebt toch gewoon één extern IP dat door het modem via DHCP wordt onderverdeeld in tot 200 interne IP-adressen?

Ik ben geen IT-er, maar dit is wat ik nog kan begrijpen...

IPv6 is meer bedoel voor webhosting en maildomeinen. Voor gewoon huis en tuin begrippen heb je dit niet nodig.

Het is meer voor bedrijven en grote hosting bedrijven. Zoals KPN maakt gebruik van IPv6 maar dat vertaalt zich naar hun interne apparaten en ja ook modems van klanten die IPv6 ondersteunen, maar noodzakelijk om het aan te hebben bij jou zelf thuis, nee. 

Ja IPv4 is langzaam aan het opraken en daardoor IPv6 de opvolger is, maar er wordt nog steeds IPv4 uitgedeeld door de DHCP van KPN.

Voor interne gebruik bij jouw eigen thuis heb je geen IPv6 nodig om via DHCP uit te delen, tenzij jij zelf een webhosting bedrijf gaat beginnen thuis :P

 

Edit: Om het gemakkelijker te verwoorden. Jij krijgt inderdaad 1 IP adres en middels DHCP wordt er automatisch IPv4 adressen gegeven aan jouw interne apparaten.

Je kan ze ook vaste IP adressen geven middels static IP, dit is als je gebruikt maakt van een NAS bv. Dan wil je gewoon dat je NAS die met DLNA functioneert een vast IP adres heeft in je netwerk.

Ik gebruik zelf thuis daarvoor een krachtige router met Tri-band. Aangezien ik 21 clients heb die met het netwerk verbonden is, heb ik wel alles een vast IP gegeven. Zo kan ik zelf makkelijk zien via mijn router wie data aan het sturen is en mocht ik problemen hebben, zie ik ook meteen welk apparaat het is en welk IP adres de router verleend heeft. Dit om geen dubbele IP adressen uitgedeeld te zien, dan verloopt 1 van je apparaten naar een 169.xxx.xxx.xxx adres. Ja een router/modem kan soms faulty lopen, niks is 100% gegarandeerd.

Reputatie 2

Het enige wat ik me kan indenken is dat een vast IPv6 ID je bijvoorbeeld in staat zou stellen om met je mobiel bijvoorbeeld je Sonos thuis te kunnen bedienen ook als je niet via wifi, maar via 4/5G bent verbonden…

Reputatie 3
Badge +3

Het enige wat ik me kan indenken is dat een vast IPv6 ID je bijvoorbeeld in staat zou stellen om met je mobiel bijvoorbeeld je Sonos thuis te kunnen bedienen ook als je niet via wifi, maar via 4/5G bent verbonden…

Wil je meer het verschil weten, kijk dan hier: https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-ipv6/wat-is-ipv6-en-heb-ik-het-nodig.html

Badge +12

Maar met een Fritz box, blijven de KPN TV kastjes dan wel werken en up-to-date? Is daar de TR-069 sessie elk uur ook niet voor bedoeld?

Ja die blijven zeker werken, ook met TR-069 uitgeschakeld. Dat heb ik hier namelijk ook (weliswaar nu nog via XS4ALL maar dat is een 1 op 1 doorgifte). Vorige week heb ik vooruitlopend op de overstap een eigen Fritz!Box geïnstalleerd. Draait als een tierelier zonder (verbindings-)problemen, zowel intern als extern. 

Reputatie 2

Is het vastgesteld dat TR-069 een mogelijke oorzaak van het probleem van uitval is?

Zo ja, hoe kun je TR-069 uitschakelen dan?

Badge +12

Is het vastgesteld dat TR-069 een mogelijke oorzaak van het probleem van uitval is?

Zo ja, hoe kun je TR-069 uitschakelen dan?

Voor een Box 12 weet ik dat niet (ik heb een Fritz!Box) wellicht is dat hier te vinden?

Reputatie 3
Badge +3

Is het vastgesteld dat TR-069 een mogelijke oorzaak van het probleem van uitval is?

Zo ja, hoe kun je TR-069 uitschakelen dan?

TR069 is een communicatieprotocol dat gebruikt wordt voor de communicatie tussen hun beheersysteem en de Experia Box. Wat ik verwacht dat hier gebeurt is dat je verbinding uitvalt, en daarom ook de verbinding met hun beheersysteem.

Ik denk simpel weg dat je Experia Box instabiel is. Dit kan aan een failty WAN poort liggen. Je kan 2 dingen sowieso doen: 

  1. Je v12 modem laten vervangen.
  2. Je modem de deur uit doen en een Fritzbox nemen.

Als laatste tip, wat ik verder ook gezien heb bij andere mensen die exact dezelfde problemen hebben. Dat er uiteindelijk een KPN monteur langskwam en dat het probleem uiteindelijk in de wijkcentrale lag en ik denk dat je hiermee het meeste zal opschieten, aangezien van de 7 zelfde foutmeldingen over 7 topics het probleem in de wijkcentrale lag en opgelost werd door een KPN Monteur. (KPN Netwerk)

Ik denk dat je DNS aanpassing maar voor korte duur zal zijn helaas. Zodra het beheersysteem weer controle gaat uitvoeren, kan het zijn dat je je connectie weer verliest.

 

Google maar eens naar: KPN TR-069. Jouw probleem is heel vaak naar voren gekomen op dit forum.

 

  1. Je v12 modem laten vervangen.
  2. Je modem de deur uit doen en een Fritzbox nemen.

 

Ik zou de BOX12 omruilen voor een V10.

In een KPN Winkel hebben ze heel vaak nog een grote voorraad v10´s,Dus ga daar dan met de BOX12+adapter naartoe en vraag om een V10.

Zelf vind ik de BOX12 het slechtste modem ooit.

 

Reputatie 3
Badge +3

 

  1. Je v12 modem laten vervangen.
  2. Je modem de deur uit doen en een Fritzbox nemen.

 

Ik zou de BOX12 omruilen voor een V10.

In een KPN Winkel hebben ze heel vaak nog een grote voorraad v10´s,Dus ga daar dan met de BOX12+adapter naartoe en vraag om een V10.

Zelf vind ik de BOX12 het slechtste modem ooit.

 

Ik vind het ook 10 x niks die v12, je mag er zowat niks op doen. Maar goed heb al een TP-Link AX11000 eraan hangen en heb de v12 modem als eigenlijk alleen maar bridge mode. (ook al kan dat niet echt met dit model) Al mijn clients zitten op de router en niks op de modem.

Inderdaad,

Wij zijn niet de enige hoor,Meerdere monteurs zweren bij de V10.

Laten we hopen dat de v10 nog lang ondersteund blijft.

Reputatie 2

Ik kijk het nog even aan.

Ik vind het wel gek dat je als klant een eigen modem (Fritz box) zou moeten aanschaffen om een betrouwbare verbinding naar je provider te krijgen. Ik bedoel, je betaalt toch voor een dienst waarvoor zij het modem leveren?

Ik kijk het nog even aan.

Ik vind het wel gek dat je als klant een eigen modem (Fritz box) zou moeten aanschaffen om een betrouwbare verbinding naar je provider te krijgen. Ik bedoel, je betaalt toch voor een dienst waarvoor zij het modem leveren?

Inderdaad,Daarom raad dit aan:

Ik zou de BOX12 omruilen voor een V10.

In een KPN Winkel hebben ze heel vaak nog een grote voorraad v10´s,Dus ga daar dan met de BOX12+adapter naartoe en vraag om een V10.

Zelf vind ik de BOX12 het slechtste modem ooit.

 

 

Ik kijk het nog even aan.

Ik vind het wel gek dat je als klant een eigen modem (Fritz box) zou moeten aanschaffen om een betrouwbare verbinding naar je provider te krijgen. Ik bedoel, je betaalt toch voor een dienst waarvoor zij het modem leveren?

Het lijkt er in alle gevallen op dat jou box12 niet goed is

Vervangen door een v10 lijkt mij het beste

Zelf heb ik de fritzbox omdat ik eigen beheer wil 

 

Reputatie 3
Badge +3

Ik kijk het nog even aan.

Ik vind het wel gek dat je als klant een eigen modem (Fritz box) zou moeten aanschaffen om een betrouwbare verbinding naar je provider te krijgen. Ik bedoel, je betaalt toch voor een dienst waarvoor zij het modem leveren?

Ik denk niet dat het de modem is. Ik denk dat er iets niet goed zit in de wijkcentrale bij jou. Als ik zo de logs bekijk en de logs van andere topic eigenaren, komen ze 99% met die van jou overeen. 

Bij al deze mensen is uiteindelijk het probleem in de wijkcentrale geweest en opgelost door een KPN Monteur.

Soms hoef je niet ver te zoeken en ligt de oplossing voor je neus. Denk niet dat je een fritzbox hoeft aan te schaffen (ook al zijn ze wel veel beter dan die gare V12 modems)

Kijk de keuze is uiteindelijk bij jou. Je kan een KPN monteur het na laten kijken in de wijkcentrale, want het is niet normaal dat je verbinding om de haverklap eruit valt. En je kan daarnaast een Fritzbox aanschaffen om meer vrijheid te hebben betreft je verbindingen.

Reputatie 2

Maar @martijn197108, heb jij ooit gehoord dat een wegvallende verbinding voor "200%” veroorzaakt wordt door iets in het interne netwerk van een klant? Want dat is wat de laatste monteur beweerde…

 

Zo ja, wat zou dan een mogelijke oorzaak kunnen zijn, waardoor de verbinding wegvalt en weer terugkomt? En hoe speur je dat op binnen een netwerk?

Maar @martijn197108, heb jij ooit gehoord dat een wegvallende verbinding voor "200%” veroorzaakt wordt door iets in het interne netwerk van een klant? Want dat is wat de laatste monteur beweerde…

 

Ja, wel eens.

Maar ik denk dat dat hier niet het geval is.De box 12 is gewoon een slecht apparaat.

 

 

Zo ja, wat zou dan een mogelijke oorzaak kunnen zijn, waardoor de verbinding wegvalt en weer terugkomt? En hoe speur je dat op binnen een netwerk?

Switch zonder IGMP SNooping,Kapotte kabel,Kapot apparaat aan het bekabelde netwerk enz..

Maar ik zou gewoon eerst de box 12 omruilen voor een V10 bij een KPN winkel,Ik denk dat dat het wel oplost.

Want…

Voordat de box 12 er was kwamen deze problemen vele malen minder langs op het forum..

Reputatie 2

De hele dag waren we online zonder problemen. Totdat zojuist mijn zoon thuiskomt en zijn gloednieuwe laptop aanslingert.

Zou dat de veroorzaker kunnen zijn?

Hoe kun je dat vaststellen, anders dan dat we nu (bij toeval?) via wegvallen verbinding hebben geconstateerd?

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Gebeurde het de vorige keren ook toen hij de laptop aanzette?

Badge +12

De hele dag waren we online zonder problemen. Totdat zojuist mijn zoon thuiskomt en zijn gloednieuwe laptop aanslingert.

Zou dat de veroorzaker kunnen zijn?

Hoe kun je dat vaststellen, anders dan dat we nu (bij toeval?) via wegvallen verbinding hebben geconstateerd?

Was die de vorige keren ook opgenomen in het netwerk? Via wifi denk ik? Toevallig een laptop met wifi6?