Beantwoord

Glasvezel verbinding klapt er meerdere keren per dag uit

  • 9 January 2022
  • 128 reacties
  • 1705 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds december ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Van 40Mbit upload naar 1000Mbit is een waanzinnige verbetering - superblij mee!

 

Alleen … onze verbinding klapt er meerdere keren per dag uit. Inmiddels is al 3x een monteur hier aan de deur geweest en natuurlijk werkt het dan weer perfect, ook al blijkt uit een tooltje waarmee ik de internet connectivity meet (elke 60 seconden verbinding leggen met kpn.com) dat er wel degelijk verbrekingen zijn. De laatste monteur beweerde met 200% zekerheid dat het probleem door iets in mijn interne netwerk wordt veroorzaakt. Maar wat dan? En hoe breng je dat in kaart?

 

Vanmiddag rond 17:00 ben ik weer begonnen met meten via mijn computer en van 18:13 tot 18:21 was er wederom geen verbinding. Op aanraden van de klantenservice ben ik in de logs gedoken van het KPN modem (My modem > Maintenance > logs).

 

In het eerste niveau (Debug or higher) wordt het volgende gelogd:

 

Date/Time Severity Module Message
09.01.2022 21:03:17 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:53:16 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:25:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 20:25:27 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 20:25:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (undefined)
09.01.2022 20:25:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (undefined)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:36 Debug DNS
DNS name resolution failure (https:)
09.01.2022 20:15:41 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 20:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:38 Debug DNS
DNS name resolution failure (https:)
09.01.2022 19:24:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 19:15:40 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 19:15:38 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 18:54:19 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:44:48 Debug DNS
DNS name resolution failure (242.213.245.87.in-addr.arpa)
09.01.2022 18:44:33 Debug DNS
DNS name resolution failure (100.98.156.139.in-addr.arpa)
09.01.2022 18:42:02 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 18:30:41 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:22:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 18:15:37 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:57:16 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 17:55:49 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 17:26:36 Debug DNS
DNS name resolution failure (29.71.253.172.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:28 Debug DNS
DNS name resolution failure (225.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:22 Debug DNS
DNS name resolution failure (199.244.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:16 Debug DNS
DNS name resolution failure (123.250.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (253.66.253.172.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:06 Debug DNS
DNS name resolution failure (193.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:00 Debug DNS
DNS name resolution failure (91.211.250.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:25:56 Debug DNS
DNS name resolution failure (197.242.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:24:52 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 17:23:02 Debug DNS
DNS name resolution failure (_bookmarkdavs._tcp.p49-bookmarks.icloud.com)
09.01.2022 17:16:52 Debug DNS
DNS name resolution failure (171.238.250.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:39 Debug DNS
DNS name resolution failure (127.70.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:34 Debug DNS
DNS name resolution failure (161.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:29 Debug DNS
DNS name resolution failure (211.54.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:23 Debug DNS
DNS name resolution failure (181.48.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:19 Debug DNS
DNS name resolution failure (129.70.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:13 Debug DNS
DNS name resolution failure (179.48.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (129.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (static.kpn.net)
09.01.2022 17:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 17:15:36 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:06:33 Info SYS
Modem login was successful

 

 

In het niveau daaronder (Info or higher) krijg ik de volgende logs:

 

Date/Time Severity Module Message
09.01.2022 20:53:16 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:15:41 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 20:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 19:15:40 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 19:15:38 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 18:42:02 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 18:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 18:15:37 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:55:49 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 17:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 17:15:36 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:06:33 Info SYS
Modem login was successful


In alle andere niveaus daaronder zitten alleen logs van 2013, dus lijkt mij niet relevant.

 

Weet iemand hier hoe ik deze logs moet interpreteren en wat er eventueel aan te doen is om dit probleem op te lossen?

icon

Beste antwoord door BrandedChannels 14 January 2022, 16:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

128 reacties

Reputatie 5
Badge +5

U heeft waarschijnlijk een box 12?

 

Reputatie 2

Ja dat klopt. Wat betekent dat dan?

Ja dat klopt. Wat betekent dat dan?

dat daar nog veel problemen mee zijn

beste een fritzbox nemen bijvoorbeeld 7590

natuurlijk hoort het goed te werken maar helaas is dat niet altijd zo

 

Reputatie 2

Beste een fritzbox nemen? Hoezo? Kun je die van via KPN krijgen?

Ik neem een glasvezeldienst van KPN af, zij behoren toch een werkend modem voor een werkende verbinding te leveren? Zowel modem als NT kastje zijn al een keer vervangen...

Beste een fritzbox nemen? Hoezo? Kun je die van via KPN krijgen?

Ik neem een glasvezeldienst van KPN af, zij behoren toch een werkend modem voor een werkende verbinding te leveren? Zowel modem als NT kastje zijn al een keer vervangen...

welke modem had je voor de box12 dan ?

Reputatie 2

Geen van KPN. Ziggo modem. 6 jaar lang geen enkel probleem met de verbinding gehad, alleen veel te trage upload van max 40Mbit. Ik ben filmmaker en moet regelmatig 100GB of meer versturen naar klanten.

Reputatie 2

Ik lees hier op het forum dat het wellicht helpt om de secondary DNS op 1.1.1.1 in te voeren in het modem (primary DNS staat 192.168.2.254).

Als ik dat invoer, krijg ik wel een waarschuwing dat parental control dan niet meer werkt. Maar dat hebben we toch niet actief.

Zou dat kunnen helpen?

Ik lees hier op het forum dat het wellicht helpt om de secondary DNS op 1.1.1.1 in te voeren in het modem (primary DNS staat 192.168.2.254).

Als ik dat invoer, krijg ik wel een waarschuwing dat parental control dan niet meer werkt. Maar dat hebben we toch niet actief.

Zou dat kunnen helpen?

jazeker als ik de lijst bekijk lijkt het op een dns probleem

die van cloudflare kun je gebruiken

https://www.cloudflare.com/learning/dns/what-is-1.1.1.1/

Reputatie 2

Maar vermeld je 1.1.1.1 dan als secondary DNS of ipv het primary DNS?

 

Ik type dit nu via mijn mobiel over 4G omdat sinds 21:45 (paar minuten nadat ik het DNS had aangepast in het modem), de verbinding er wéér is uitgeklapt.

Reputatie 2

Tot 21:51. Nu weer actief.

Reputatie 2

Ook lees ik over gebruikers die IPv6 hebben uitgeschakeld. Wel of niet doen?

1.1.1.1

1.0.0.1

en dat in de box12 invoeren

om te testen

ik gebruik zelf nextdns op mijn fritzbox met reclame filter

Ook lees ik over gebruikers die IPv6 hebben uitgeschakeld. Wel of niet doen?

even uit zetten om te testen

 

Reputatie 2

Arghhh!

 

Nadat ik beide DNS servers heb gewijzigd en IPv6 heb uitgeschakeld, heb ik tussen 23:03 en 23:11 wederom geen verbinding meer met het internet (gemonitord via LAN verbinding).

 

In de logs dit keer niets spannends…

 

Wel zag ik zojuist in de settings bij DNS dat de primary DNS weer was teruggezet naar 192.168.2.254 ipv 1.1.1.1 (primary) en 1.0.0.1 (secondary). Hoe dat kan is me een raadsel...

dat is inderdaad vreemd

je gebruikt dit toch om dns in te stellen ?

 

Reputatie 2

Klopt. Kan het er mee te maken hebben dat het teruggezet werd naar default nadat ik IPv6 had uitgeschakeld? Ik heb nu nog een paar keer opnieuw ingelogd en nu lijken de DNS servers wel op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 te blijven staan.

ik denk dat dit komt door TR-069 dat is een functie dat de provider op afstand in jou box kan komen en instellingen aan kunnen passen

daarom ben ik toen van de experiabox v10 naar een fritzbox gegaan omdat TR-069 uit te zetten is op een fritzbox

ik zou zeggen hou die dns even in de gaten en weer aanpassen mocht het weer veranderd zijn

 

 

Reputatie 2

In de logs zie ik dat er zo'n beetje elk uur een TR-069 sessie wordt opgebouwd, vooral met KPN Hengelo. Naar ik begrijp is dat toch bedoeld om evt software updates voor de apparatuur van KPN door te kunnen voeren? Worden bij zo'n update dan alle settings weer teruggezet?

die TR-069 is bedoeld dat de provider op afstand aanpassingen kan doen

en ik ben daar niet van gediend daarom mijn keuze voor een fritzbox

normaal doet een provider er niks mee

maar ik heb jaren geleden een reboot en alle instellingen weg van de v10 dat ik niet meer verbinding kon maken met de vpn gelukkig niet in het buitenland toen

maar toen ik weer thuis was stonden de instellingen in de v10 als fabriek

op een fritzbox heb je eigen beheer haal je firmware gewoon van avm weg

ik heb op de 2x vip5202 na niks meer van kpn

en zelfs de fritzbox 5490 direct op glasvezel

maar jou situatie met box12 moet gewoon voldoen en met die dns instellingen is een lap oplossing

plug en play moet gewoon werken

ik denk dat kpn dan ook gewoon een v10 moet inzetten om dit probleem op te lossen

maar hou die dns instelling even bij dat dit de uitval in ieder geval minder maakt is beter

maar het hoort niet zo te zijn en kpn moet hier een passende oplossing bieden

 

Reputatie 2

Dat KPN niet veel doet behalve een monteur sturen die doodleuk roept dat het voor “200%” veroorzaakt wordt door iets in je interne netwerk (na 6 jaar lang nooit een vergelijkbaar probleem te hebben gehad via Ziggo) en je vervolgens doodleuk naar dit forum verwijst, is me inmiddels helaas wel duidelijk, ja…

 

Ik ga zo weer het monitoren aan zetten en dan maar weer kijken hoe lang we online blijven (elke minuut kpn.com benaderen). Zucht!

Reputatie 2

Maar met een Fritz box, blijven de KPN TV kastjes dan wel werken en up-to-date? Is daar de TR-069 sessie elk uur ook niet voor bedoeld?

Reputatie 5
Badge +5

Maar met een Fritz box, blijven de KPN TV kastjes dan wel werken en up-to-date? Is daar de TR-069 sessie elk uur ook niet voor bedoeld?

Met een Fritzbox blijven, als ik het goed heb en zoals @peter-keetfm aangeeft, de KPN tv ontvanger(s) gewoon hun werk doen. 

Je kan via KPN een Fritzbox huren, maar op MP kan je ze ook goed (nieuw) vinden voor mooie prijzen. 

Reputatie 5
Badge +5

https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/routers-en-modems/m1793890882-fritz-box-7590-nieuw-in-doos

Reputatie 3
Badge +3

@BrandedChannels welke Firmware versie staat er op je V12? Als je de SGEJ10000448 versie bezit, dan ja. Dit geeft enorm veel problemen. Je moet naar de SGEJ10000310 versie terug gaan. 

Dit kan je hier via een moderator aanvragen om een rollback te doen op je V12 modem. 

Ik heb ook de V12 model alleen ik zit op de SGEJ10000310 firmware want de 448 versie breekt de verbinding om de haverklap en kun je hier op het forum ook lezen hoeveel issues er nog zijn met deze firmware.

Dus mocht je op de 448 zitten, dan hier het verzoek indienen via een moderator om jouw V12 rollback to doen naar firmware SGEJ10000310

@BrandedChannels welke software versie staat er op je V12? Als je de 4xx versie bezit, dan ja. Dit geeft enorm veel problemen. Je moet naar de 312 versie terug gaan. 

Dit kan je hier via een moderator aanvragen om een rollback te doen op je V12 modem. 

Hallo @D.N. je kunt  niet generalisren, niet iedereen heeft problemen met de Box12, bij mij werkt alles gewoon perfect met de nieuwste firmware.