Beantwoord

Glasvezel verbinding klapt er meerdere keren per dag uit

  • 9 January 2022
  • 128 reacties
  • 1705 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds december ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Van 40Mbit upload naar 1000Mbit is een waanzinnige verbetering - superblij mee!

 

Alleen … onze verbinding klapt er meerdere keren per dag uit. Inmiddels is al 3x een monteur hier aan de deur geweest en natuurlijk werkt het dan weer perfect, ook al blijkt uit een tooltje waarmee ik de internet connectivity meet (elke 60 seconden verbinding leggen met kpn.com) dat er wel degelijk verbrekingen zijn. De laatste monteur beweerde met 200% zekerheid dat het probleem door iets in mijn interne netwerk wordt veroorzaakt. Maar wat dan? En hoe breng je dat in kaart?

 

Vanmiddag rond 17:00 ben ik weer begonnen met meten via mijn computer en van 18:13 tot 18:21 was er wederom geen verbinding. Op aanraden van de klantenservice ben ik in de logs gedoken van het KPN modem (My modem > Maintenance > logs).

 

In het eerste niveau (Debug or higher) wordt het volgende gelogd:

 

Date/Time Severity Module Message
09.01.2022 21:03:17 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:53:16 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:29:01 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=5&duration=2790)
09.01.2022 20:25:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 20:25:27 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 20:25:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (undefined)
09.01.2022 20:25:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (undefined)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:42 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 20:16:36 Debug DNS
DNS name resolution failure (https:)
09.01.2022 20:15:41 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 20:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:44 Debug DNS
DNS name resolution failure (&eventtype=close&reason=4&duration=12)
09.01.2022 19:42:38 Debug DNS
DNS name resolution failure (https:)
09.01.2022 19:24:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 19:15:40 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 19:15:38 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 18:54:19 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:44:48 Debug DNS
DNS name resolution failure (242.213.245.87.in-addr.arpa)
09.01.2022 18:44:33 Debug DNS
DNS name resolution failure (100.98.156.139.in-addr.arpa)
09.01.2022 18:42:02 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 18:30:41 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:22:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 18:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 18:15:37 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:57:16 Debug DNS
DNS name resolution failure (https://app-measurement.com/sdk-exp)
09.01.2022 17:55:49 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 17:26:36 Debug DNS
DNS name resolution failure (29.71.253.172.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:28 Debug DNS
DNS name resolution failure (225.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:22 Debug DNS
DNS name resolution failure (199.244.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:16 Debug DNS
DNS name resolution failure (123.250.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:12 Debug DNS
DNS name resolution failure (253.66.253.172.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:06 Debug DNS
DNS name resolution failure (193.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:26:00 Debug DNS
DNS name resolution failure (91.211.250.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:25:56 Debug DNS
DNS name resolution failure (197.242.85.209.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:24:52 Debug DNS
DNS name resolution failure (0.a.c.0.9.b.e.f.f.f.a.c.8.2.a.7.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0)
09.01.2022 17:23:02 Debug DNS
DNS name resolution failure (_bookmarkdavs._tcp.p49-bookmarks.icloud.com)
09.01.2022 17:16:52 Debug DNS
DNS name resolution failure (171.238.250.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:39 Debug DNS
DNS name resolution failure (127.70.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:34 Debug DNS
DNS name resolution failure (161.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:29 Debug DNS
DNS name resolution failure (211.54.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:23 Debug DNS
DNS name resolution failure (181.48.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:19 Debug DNS
DNS name resolution failure (129.70.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:13 Debug DNS
DNS name resolution failure (179.48.251.142.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (129.241.170.108.in-addr.arpa)
09.01.2022 17:16:09 Debug DNS
DNS name resolution failure (static.kpn.net)
09.01.2022 17:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 17:15:36 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:06:33 Info SYS
Modem login was successful

 

 

In het niveau daaronder (Info or higher) krijg ik de volgende logs:

 

Date/Time Severity Module Message
09.01.2022 20:53:16 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 20:15:41 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 20:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 19:15:40 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 19:15:38 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 18:42:02 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 18:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 18:15:37 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:55:49 Info SYS
Modem login was successful
09.01.2022 17:15:39 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed
09.01.2022 17:15:36 Info SYS
TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated
09.01.2022 17:06:33 Info SYS
Modem login was successful


In alle andere niveaus daaronder zitten alleen logs van 2013, dus lijkt mij niet relevant.

 

Weet iemand hier hoe ik deze logs moet interpreteren en wat er eventueel aan te doen is om dit probleem op te lossen?

icon

Beste antwoord door BrandedChannels 14 January 2022, 16:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

128 reacties

Reputatie 2

Nog weer 2 disconnect dus. Je bent er nog niet helemaal. IS dat dan het hele netwerk wat uitvalt? Want dan wil ik je aanraden om jouw glasvezelkastje eens opnieuw op te starten door deze minimaal 2 minuten stroomloos te maken. Zorgt dat voor verbetering?


Hi @Bart_Z,

Sinds ik IGMP Snooping heb aangezet op de switches (en een switch heb vervangen) en SonosNet heb uitgezet, heb ik geen dropouts meer ervaren en lijkt de SuperWifi ook beter te werken.

Lijkt vooralsnog dus opgelost te zijn… fingers crossed dat het ook zo blijft...

Gelukkig dat het beter gaat 

Kun je de test met de laptop nog eens doen via netwerk kabel 

Kijken of het er dan weer uit klapt? 

 


Ga ik straks nog even doen als mijn zoon thuis is. Maar in principe zit hij bijna naast een Wifi Superpunt, dus 300-400Mbit up/down is voor hem ook wel voldoende snelheid...


Dit lijkt goed te werken. Grote zucht. Hopen dat het zo blijft...

Mooi dat het eindelijk is gelukt 

Op afstand is het ook moeilijk de situatie in te schatten 

Hopelijk blijft de verbinding nu stabiel 

 

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn, mocht het toch weer mis gaan, dan horen wij het wel.