Vraag

Hoe stap je het best over op glasvezel?

  • 9 August 2019
  • 103 reacties
  • 2297 keer bekeken

Reputatie 2
Ik denk na om over te stappen op glasvezel nu ADSL internet trager wordt (erg snel was het nooit). Maar hoe doe je dat probleemloos?
Na twee dagen uitval (probleem lag in de wijkcentrale) twee weken geleden is ADSL internet regelmatig traag en valt af en toe bijna weg (download snelheid was 7 megabit maar fluctueert nu tussen niet meetbaar laag en 0,4 tot 5 megabit). Glasvezel lijkt dan een alternatief. KPN is één grote horror met van het kastje naar de muur gestuurd worden zonder oplossing als je het verkeerd aanpakt. Dus hoe doe je dat?

Internet kon ik van KPN alleen privé aanvragen, dus die is privé. Met een eigen modem. En dat laat ik graag zo.

Telefonie is zakelijk. Mijn ISDN-2 bij KPN loopt door tot 1 november 2019 en wellicht langer is mij vandaag bevestigd. ISDN blijft bij KPN nog t/m 2020 is mij medegedeeld en wellicht zelfs tot 2022. Men wil mij via een kastje die met internet verbonden is SIP-accounts omzetten naar een ISDN signaal en dat op mijn telefooncentrale aansluiten. Een oplossing waar bedrijven al jaren mee werken en die KPN tot voor kort niet aanbood. Feitelijk blijft ISDN dan eeuwig bestaan bij KPN maar dan via internet. Dat moet allemaal nog ingepland worden, zolang het werkt heb ik daar niet zo'n haast mee zo lang het storingsvrij werkt.

TV heb ik niet via KPN.

Ik wil nu glasvezel internet met een eigen modem maar geen storingen bij de overstap. De ISDN oplossing werkt via ieder internet, als er mar voldoende bandbreedte is en dat zou bij glasvezel dus alleen maar beter moeten werken. Een experiabox komt er bij mij uiteraard niet in!

Ik wil liefst glasvezel apart aanvragen en pas als het glasvezel internet met mijn eigen router goed werkt de ADSL laten afsluiten (ISDN blijft). Alle bestande email accounts etc. van KPN moeten dan administratief overgezet worden op het glasvezel abonnement.

WELKE INLOG GEGEVENS HEB JE NODIG BIJ GLASVEZEL MET EIGEN ROUTER?

Wie weet hoe je de overstap procedureel het beste aanpakt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

103 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Heb je echt nog isdn nodig? Heb je isdn-telefoons of andere isdn apparatuur? Want dat vast blijven houden aan isdn maakt alles behoorlijk complex...
ISDN 2 stopt écht per 1 september! Dat loopt niet langer door. Ik vraag me af waar je die info vandaan hebt.
ISDN 30 loopt nog wat langer idd. Zeker nog 2 tot 3 jaar. Maar dat is dus voor grote bedrijven.

Verder:
Ligt er wel glasvezel op het adres waar je dat wilt hebben??? Anders kan het gewoon niet.
Wat het glasvezel (FttH) betreft waar KPN op kan leveren kun je dat hier checken.
Andere glasvezelnetten, die mogelijk aanwezig zijn, levert KPN niet op. Liggen die er dan is de kans 0 % dat KPN bij jouw via glas afgenomen kan worden.

Ik denk zo maar dat je die ISDN via dezelfde lijn hebt als die (A)DSL verbinding. I.c.m. ISDN kan er nooit meer internet geleverd worden dan 14 Mb/s i.v.m. de ruimte die ISDN inneemt. Dat is ook de reden dat KPN ISDN 2 stopzet. Derhalve ben ik best wel benieuwd naar de DSL snelheid die fourstack (zie link) aangeeft. Dat is de snelheid zonder ISDN.

Telefoon kun je afnemen via DSL wat via de experiabox loopt.
Neem wel maatregelen voor de afsluiting van ISDN 2. Als je niks doet gaat KPN ervan uit dat je het telefonie-abonnement wilt beëindigen. Dan raak je die nrs. dus kwijt.

Interactieve TV van KPN werkt alleen via de Experiabox.
Reputatie 2
@Nick83
Ik heb vier nummers en twee lijnen. Die gebruiken we. KPN had tot nu toe geen oplossing daarvoor maar nu is er sinds kort de oplossing om SIP accounts (dat loopt via internet) via een tussen-kastje aan te sluiten op de ISDN centrale.
Dus de KPN telefonie gaat dan via internet. In welk opzicht is dat extra complex?
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik telefonie bij een VoIP provider onderbrengen.
De login voor pppoe is er eigenlijk voor de sier, het maakt niet uit wat je invult, als je maar iets invult. Officieel zou de user ID mac-address@internet zijn en het wachtwoord gelijk aan kpn of ppp. Maar andere waarden worden ook geaccepteerd.
Reputatie 7
Interactieve TV van KPN werkt alleen via de Experiabox.
Dat is niet correct, zie dit topic.
Reputatie 2
@PeterG
KPN heeft mij bevestigd dat ISDN-2 pas stopt per 1 november. Als je in een transitie traject geregistreerd staat kan het naar mij vandaag werd medegedeeld langer doorlopen, tot volgend jaar of zelfs 2022.
Dat is voor ISDN-2, ISDN-30 loopt inderdaad standaard langer door maar daar heb ik het hier niet over.

Ik heb een glasvezel aansluiting liggen van KPN (twee stuks zelfs) Volgens de KPN website kan ik daar gewoon een glasvezel aansluiting op krijgen.

Ik heb inderdaad ISDN en ADSL via dezelfde twee koperdraadjes. Volgens KPN inlichting van gisteren die nauwkeuriger zou moeten zijn dan de website is hier 6,76 mbit ADSL mogelijk.

Telefoon kan niet via de experiabox. Die komt er bij mij niet in omdat de WIFI niet uit kan en de technische mogelijkheden zijn te beperkt voor de telefonie.

TV heb ik niet bij KPN en volgens mij kan dat zonder experiabox, hoewel daar wat trucs voor nodig zijn.
Reputatie 2
@WJB @PeterG
Inderdaad die TV trucs lijken in de link van WJB te staan. Maar TV neem ik niet af bij KPN.
De telefoon oplossing zou een soort grandstream box zijn die aan de ene kant aan het internet hangt en aan de andere zijde aan een centrale. Hopelijk biedt KPN dat binnenkort ook voor consumenten aan.

Feitelijk krijg ik Voip telefonie naar ISDN centrale van KPN. De reden voor telefonie bij KPN is de geclaimde goede storingsdienst. Hoewel het voor mij niet vast te stellen valt wat kwaliteitsverschillen t.o.v. anderen zijn en service levels als het mis gaat. @wjb , wat zijn jouw ervaringen op dat vlak?

ADSL internet (over de koperdraad) blijft overigens gewoon bestaan bij KPN voor zover mij bekend, ze doen alleen moeilijk over ISDN-2.
Super dat je bij Glasvezel geen inlog gegevens nodig hebt (overigens qua beveiliging niet zo super).

Maar de hamvraag is hoe ik risicovrij en storingsvrij en zonder uitval kan overschakelen en hoe ik dat het beste insteek bij KPN?
Overschakelen naar glasvezel bedoel je met je laatste vraag?
Dat kan alleen als er glasvezel van KPN NetwerkNL tot in je woning is.
Ander glasvezel is van andere bedrijven waar KPN niet op levert. Dan kun je naar een provider overstappen die op dat glas levert. (CIF bijvoorbeeld CaiWay)

Als het glas van KPN is had je wsl allang een bericht gehad.
Geen glasvezel aangelegd? Dan is daarop over gaan ook niet mogelijk.

Geen coax-kabelaar op je adres?
Reputatie 2
@PeterG Zoals ik al eerder schreef heb ik glasvezel liggen waar ik een KPN abonnement op kan krijgen. Dat is hier in de omgeving ooit massaal aangelegd voor als men het ooit zou willen gebruiken. KPN kan tot 500 mbit leveren hier. Dat is een stuk meer dan ADSL aan kan.

KPN klantenservice adviseerde mij goed op het forum na te vragen wat de beste procedure is voor een zorgeloze overstap van ADSL internet (van KPN) op glasvezel Internet (ook van KPN) om te voorkomen dat je met een eigen modem in de overstapfase niet zonder internet komt te zitten. Volgens de klantenservice gaat dat al heel vaak mis als men een experiabox gebruikt.

Dus hoe steek je dat procedureel het beste in?
Reputatie 7
Badge +24

Telefoon kan niet via de experiabox. Die komt er bij mij niet in omdat de WIFI niet uit kan ...

Wifi kan wel uit. Heb ik ook, ik heb een eigen accespoint en wifi op de Experiabox staat gewoon helemaal uit.
Reputatie 7
Badge +24
@Nick83
Ik heb vier nummers en twee lijnen. Die gebruiken we. KPN had tot nu toe geen oplossing daarvoor maar nu is er sinds kort de oplossing om SIP accounts (dat loopt via internet) via een tussen-kastje aan te sluiten op de ISDN centrale.
Dus de KPN telefonie gaat dan via internet. In welk opzicht is dat extra complex?

4 nummers (welke alle 4 tegelijk bereikbaar zijn) kan gewoon via VoIP. Niet bij KPN, maar wel bij elke andere VoIP aanbieder. Die isdn centrale er tussen knutselen is wellicht nutteloos. Het beperkt je alleen maar in de mogelijkheden die VoIP bied. Maar als je isdn apparatuur (isdn telefoon/fax/alarmsysteem?) hebt die je graag wilt behouden, dan zal er niets anders op zitten.
nu is er sinds kort de oplossing om SIP accounts (dat loopt via internet) via een tussen-kastje aan te sluiten op de ISDN centrale.
Sinds kort ?
Wie beweert dat ?
Zo deed ik dat in 2005 (oid) na het opheffen van m'n ISDN-lijnen.
Maar al snel heb ik de ISDN spullen afgeschaft, alleen verbruik het energie verbruik al.
Ik schreef er al vaak over op dit forum, desgewenst geef ik wat linkjes naar die onderwerpen.
Je kunt die 4 nummers bij Cheapconnect (VoIP provider) onderbrengen. @wjb heeft ook Cheapconnect, die kan je alles vertellen over de prijzen en mogelijkheden (mogelijk ook icm een isdn-huiscentrale).

Een KPN moderator kan je assisteren bij het overzetten van DSL-internet naar FttH-internet.
Reputatie 7
Badge +24
En telefoonnummers overzetten naar VoIP kan lijkt me nu al. Van te voren dus. Als je maar internet hebt. Eventueel kun je eerst 1 nummer proberen. Kijken of het wat is.
Reputatie 2


ik heb een eigen accespoint en wifi op de Experiabox staat gewoon helemaal uit.


Helaas! De Wifi kan helaas niet uit bij een Experiabox. In bepaalde versies 10 kan je in een KPN database laten blokkeren dat de Wifi bij updates volledig aan gaat maar volledig uit gaat de Wifi nooit. De experiabox blijft de SSID broadcast uitzenden, meet het stralingsniveau maar na met apparatuur. Helaas is die meetapparatuur duur. Een monteur heeft op verzoek meer dan een werkdag samen met andere KPN experts daaraan besteed en de conclusie was tot grote verbazing dat de Wifi niet uit kan. De enige oplossing is dan de juiste chip op het moederbord van de Experiabox doorbranden of verwijderen. Dat vond men wat eng om te doen, men was niet zeker van de functie en interactie van alle chipsets. Heeft iemand een schema voor de juiste chip om te vernietigen op het moederbord van de Experiabox? Ik weet honderden mensen die dat graag zouden weten.
Er blijft dus (alweer) een oncontroleerbaar beveiligingslek in de Experiabox achter. Tevens is het schadelijk voor de gezondheid.
Reputatie 2
4 nummers (welke alle 4 tegelijk bereikbaar zijn) kan gewoon via VoIP. Niet bij KPN, maar wel bij elke andere VoIP aanbieder. Maar als je isdn apparatuur (isdn telefoon/fax/alarmsysteem?) hebt die je graag wilt behouden, dan zal er niets anders op zitten.

KPN doet inderdaad niet wat iedere andere aanbieder kan en aanbiedt. Ik begreep dat @wjb ook al eens tegen KPN's pure onwil op dat vlak aan liep. Maar KPN wil geen codes van de SIP accounts verstrekken. Nu wil men die codes wel in een los kastje inbouwen, niets speciaals, mar wel bij KPN.
Ik heb apparatuur die ik wil behouden. Een SIP centrale kan ook mr dan moet je de codes hebben...


Sinds kort ?
Wie beweert dat ?
Zo deed ik dat in 2005
Ik schreef er al vaak over op dit forum, desgewenst geef ik wat linkjes naar die onderwerpen.


Ik heb zelf ooit zo'n kast gekocht, de technologie bestaat inderdaad al vele jaren. Maar KPN wil daar niet aan meewerken en sinds kort wel. Vandaar de "sinds kort".
Ik ontvang graag je linkjes. Is het jou bij KPN gelukt?

Je kunt die 4 nummers bij Cheapconnect (VoIP provider) onderbrengen. @wjb heeft ook Cheapconnect, die kan je alles vertellen over de prijzen en mogelijkheden (mogelijk ook icm een isdn-huiscentrale).

Een KPN moderator kan je assisteren bij het overzetten van DSL-internet naar FttH-internet.

Ik zit nog bij KPN vanwege de (naar ik hoop) grote schare monteurs die bij KPN storingen verhelpen. Hoewel dat ook lang niet altijd soepel loopt ondanks het prijskaartje. Ik heb geen idee hoe de service bij anderen is. Ik vindt Cheapconnect soms wat lastig benaderbaar.
Een SIP naar ISDN-lijn converter is een mogelijkheid (dat is ook wat KPN nu aangeeft te gaan doen).

En telefoonnummers overzetten naar VoIP kan lijkt me nu al. Van te voren dus. Als je maar internet hebt. Eventueel kun je eerst 1 nummer proberen. Kijken of het wat is.
Hoe doe je dat bij KPN? Ze geven bij KPN in tegenstelling tot andere aanbieders geen codes vrij, of wel?

Super bedankt hoe velen meedenken. Ik ben heel benieuwd naar verdere antwoorden.

Is er ook iemand die weet hoe je het beste administratief een overstap van ADSL internet naar Glasvezel kan doen bij KPN met een eigen router, zonder risico op down-time?
Reputatie 7

4 nummers (welke alle 4 tegelijk bereikbaar zijn) kan gewoon via VoIP. Niet bij KPN, maar wel bij elke andere VoIP aanbieder. Maar als je isdn apparatuur (isdn telefoon/fax/alarmsysteem?) hebt die je graag wilt behouden, dan zal er niets anders op zitten.KPN doet inderdaad niet wat iedere andere aanbieder kan en aanbiedt. Ik begreep dat @wjb ook al eens tegen KPN's pure onwil op dat vlak aan liep. Maar KPN wil geen codes van de SIP accounts verstrekken. Nu wil men die codes wel in een los kastje inbouwen, niets speciaals, mar wel bij KPN.
Ik heb apparatuur die ik wil behouden. Een SIP centrale kan ook mr dan moet je de codes hebben...

Ik ben er van overtuigd dat KPN tot inkeer zal komen, de vraag is alleen wanneer dat zal zijn.
Mijn verwachting is dat dat nog wel eens snel zou kunnen zijn.

Hoeveel bel je zelf met die telefoonnummers? (Minuten per maand per telefoonnummer)
Zijn dat veelal binnenlandse gesprekken?
Reputatie 7
Badge +24
Hoe doe je dat bij KPN? Ze geven bij KPN in tegenstelling tot andere aanbieders geen codes vrij, of wel?
Niet. Bij KPN kan niets, je zult voor telefoon over moeten stappen op een ander. Want KPN geeft idd tot op heden de codes niet vrij.
Ik ontvang graag je linkjes.
Zie dit onderwerp en de linkjes daar weer in :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/uitfasering-isdn-en-analoge-telefonie-467452

Is het jou bij KPN gelukt?
Ja, dwz, de nummers weg geporteerd naar een voip aanbieder.
Eerst budgetphone, later naar cheapconnect

Ik zit nog bij KPN vanwege de (naar ik hoop) grote schare monteurs die bij KPN storingen verhelpen. Hoewel dat ook lang niet altijd soepel loopt ondanks het prijskaartje.
Ja, ik denk idd dat KPN nog steeds op dat imago leunt, zeker de oude garde, inclusief mijn moeder.
Je kunt kpn niet emailen maar wel bezoeken in een kpn winkel.

Ik vindt Cheapconnect soms wat lastig benaderbaar.
Dat is nog zacht uitgedrukt, behoorlijk stoïcijns die club, bij uitzondering neem ik dat voor lief, het werkt perfect (nagenoeg).
Sinds een paar dagen zijn er zowaar weer reacties van CC op hun forum.

Een SIP naar ISDN-lijn converter is een mogelijkheid (dat is ook wat KPN nu aangeeft te gaan doen).
Ik ben heel benieuwd, dat is wel een wending in de bedrijfspolitiek te noemen, het zal wel komen door de vele vragen die de klanten er over stellen.

Toch durf ik wel te beweren dat er (bij velen) sprake is van koud watervrees, maar ja, een lijn die al jaren pring doet dat wil je zo houden, ga niet iets repareren wat niet kapot is :-)

Eventueel kun je eerst 1 nummer proberen. Kijken of het wat is.
Of een testnummer nemen.
O ja, aha :
"iemand al ervaring met KPN Connect, als tijdelijk oplossing voor ISDN"
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/iemand-al-ervaring-met-kpn-connect-als-tijdelijk-oplossing-voor-isdn-472098

en

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/klacht-vaste-lijn-476612#post794702
Reputatie 2
Het lijkt regelmatig alsof KPN er alles aan doet om telefonie klanten te koeieneren of compleet af te schepen.
Gelukkig loopt ISDN-2 (de 'gewone' ISDN) door tot 1 november 2019 en als je in een transitie traject zit kan dat naar mij afgelopen week medegedeeld werd ook 2020 of 2021 worden. Bij de oplossing kan je je oude ISDN ongehinderd houden en wordt je met een kastje aan het internet verbonden.

Maar de reactietijd bij storingen kan beter.
Ik begreep dat particulieren bij ISDN in hun KPN omgeving een nummer knnen doorschakelen als er storingen zijn. Echter als zakelijke ISDN klant kan dat niet!!! Bij zakelijke klanten kan bij een storing niet doorgeschakeld worden naar en ander nummer. Een tekst op een nummer zetten dat men tijdelijk een ander nummer kan bellen, dat kan wel bij zakelijk KPN. Daat hang je dan gemiddeld wel DRIE uur voor aan de lijn met de helpesk om dat te regelen voor een ouerwetse oplossing.

Bij ADSL heb ik personlijk nog nooit de toegezegde internet snelheden gehaald zien worden. Terwijl KPN in de internetconsultatie digitale connectiviteit toegezegd heeft iedereen op korte termijn ook in het buitengebied bekabeld (over koper!!) gigabit snelheden of sneller te kunnen leveren.

Heeft iemand de nieuwe ISDN oplossing al en hoe tevreden ben je daarover?

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt


Reputatie 2
Ik ben er van overtuigd dat KPN tot inkeer zal komen, de vraag is alleen wanneer dat zal zijn.
Mijn verwachting is dat dat nog wel eens snel zou kunnen zijn.

Hoeveel bel je zelf met die telefoonnummers? (Minuten per maand per telefoonnummer)
Zijn dat veelal binnenlandse gesprekken?


Ik hoop ook dat KPN tot inkeer komt. De losse SIP naar ISDN converter is een begin.
-de wet volgen en alternatieven voor een experiabox ondersteunen
-SIP codes vrijgeven zodat je die fatsoenlijk kan gebruiken
-doorschakelen van nummers bij een storing mogelijk maken (ook, of juist met name voor zakelijke klanten)
KPN zal wel moeten wil men op termijn willen blijven bestaan.

Ik weet niet hoeveel minuten ik precies bel. De telefoon staat ook vaak doorgeschakeld. We hebben nu een bel-vrij altijd abonnement dus dan let je daar minder op. Ligt er ergens een grens voor een bepaald alternatief? 4 nummers totaal: Twee nummers bellen en ontvangen veel gesprekken en de twee andere nummers (1x telefoon, 1x fax) bellen weinig (die ontvangen voornamelijk).
Gesprekken zijn bijna uitsluitend binnen Nederland, zowel naar vaste als mobiele nummers. Slechts heel sporadisch een gesprek binnen Noord-Europa.
Reputatie 2

Bedankt voor de linkjes!

Ja, dwz, de nummers weg geporteerd naar een voip aanbieder.
Eerst budgetphone, later naar cheapconnect
Ja, ik denk idd dat KPN nog steeds op dat imago leunt, zeker de oude garde, inclusief mijn moeder.
Je kunt kpn niet emailen maar wel bezoeken in een kpn winkel.

Ik heb ook een cheapconnect aansluitng voor als ik onderweg ben. Bij gebrek aan een mobiele KPN oplossing, door pure onwil van KPN moest ik wel. De klantenservice bij Cheapconnect was soms traag en telefonisch onbereikbaar, dat vond ik onaangenaam en roept vraagtekens op. Maar de prijs is goed.

Bij velen zal het inderdaad wel koudwatervrees zijn maar er zijn beroepen waar 24/7 telefonische bereikbaarheid en een fax nog verplicht is en VOIP apparatuur is wel heel makkelijk te hacken. Maar vooral een snel werkende helpdesk is handig en hoewel dat bij KPN het nodige te wensen over laat is altijd de vraag hoe dat bij een ander loopt. KPN doet vaak erg lastig en levert vaak niet wat het belooft: maar hoe is dat bij een ander?

Een oude Teles (ISDN/analoog) telefoon centrale waar je naar buiten toe zowel VOIP als PSTN (backup lijn) op kan aansluiten lijkt het beste en bedrijfzekerste, maar helaas zijn die momenteel bijna onvindbaar.
Reputatie 7
Ligt er ergens een grens voor een bepaald alternatief?
Als je minder dan een kleine 700 minuten per maand belt met een nummer, dan is CheapConnect goedkoper.
Uit bellen kun je helemaal los zien van de inkomende nummers.
Dus je kunt een andere voip aanbieder gebruiken voor alleen uit bellen.
Vaak is het vast recht voor een nummer bijna niets maar de belkosten hoog, dan zet ik (bij kennissen) er een kastje bij, tussen de telefoon lijn, inkomende oproepen gaan zoals eerder, uitgaande oproepen gaan via een alternatieve aanbieder, nagenoeg gratis meestal, in praktijk 10euro per 3mnd.