Beantwoord

Hoe zijn de ervaringen met de KPN Box 12 Wifi? Met mijn V8 is het goed nu

  • 16 November 2021
  • 36 reacties
  • 5987 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7

...merk toch wel dat op elke woonlaag je sowieso voor de 5Ghz wel een extra wifi punt moet hebben...

Precies en voor een optimale werking kan je die het beste met een netwerkkabel op de Experia/KPN Box aansluiten. Ook de mesh backbone werkt via wifi en heeft daarmee ook last van de betonnen vloeren. En als je, zoals ik, dan ook nog vloerverwarming hebt op 1e verdieping of een laminaat/parketvloer met aluminium dampwerende ondervloer dan is de wifi een verdieping hoger helemaal ver te zoeken en werkt mesh al snel helemaal niet meer.

Reputatie 7

Je brengt me nog even op een idee waar ik nog niet over heb nagedacht zo vlug. En hou maar op over vloerververwarming en alu ondervloeren e.d. Weet er alles van samen met 30cm beton,.. Op onze eigen slaapkamer, zit geen netwerkaansluitpunt is namelijk het verst van de MK af en onhandig te realiseren. Maar er nog wel een Coax punt, die wordt niet meer gebruikt (is ook niet meer aangesloten) Deze kan ik vanaf de zolder nu wel heel makkelijk vervangen voor een netwerkkabel. Leuke klus! Ga zo lekker even wat kabeltjes knopen een vervangend  inbouw netwerk wcd regelen en wifi Accespunt er naast. en Mesh is gefixt mét 5G :yum: En wordt de tuin ook prima weer dekkend. 

Reputatie 5
Badge +5

Wat is dan de snelheid die u nu heeft?

 

Reputatie 5
Badge +5

Niet geweldig, maar wel door het hele huis. 

Denk en hoop :grinning: inderdaad (wat logisch is) dat een goed werkende V12 plus super wifi een hoger/ beter resultaat zal geven. 

Reputatie 5
Badge +5

En dan vind ik dat het bij mij al druk is op de 2.4 band qua netwerken die ik op één hand kan tellen :unamused:

Dat was zelfs nog op een rustig moment zodat het screenshot nog een beetje overzichtelijk bleef. Ook op het onderstaande screenshot zijn niet alle 2.4GHz netwerken zichtbaar.

Dan snap je waarom wij alleen 5GHz gebruiken, daarmee heb je veel minder last van netwerken van de (over)buren.

Valt bij mij gelukkig ook erg mee, letterlijk en figuurlijk weinig last van buren, hahaha. 

Reputatie 5
Badge +5

Metingen zijn zo verschillend, dit is voor een antieke V8 toch prima?? 

 

Metingen zijn zo verschillend, dit is voor een antieke V8 toch prima?? 

 

Met die snelheid zou ik heel blij zijn!Mijn V8 haalt ongeveer rond de 16 van de 25mb.

Reputatie 5
Badge +5

Tsja, alleen dit is dan nog geen 10 minuten later. Zelfde device, zelfde positie. 

Is dat normaal dat het zo schommelt??

Het zijn natuurlijk momentopnames maar toch. 

 

Reputatie 7
Badge +11

Is dat normaal dat het zo schommelt??

Op 2.4Ghz: ja. Er zijn enorm veel apparaten die ook werken binnen de 2.4Ghz-band met standaarden die niet volgens wifi werken omdat de 2.4Ghz-band een vrije band is. Ik heb gisteren toevallig een training gehad met een spectrum analyzer waarop je precies kon zien wat er gebeurde op de radio-band als je bijvoorbeeld een magnetron aanzette. De magnetron gaf dusdanig veel ruis af dat het hele wifi-netwerk gewoon verdween of er nog minder 0.5Mbps haalbaar was. Er zijn helaas onmogelijk veel stoorbronnen op de 2.4Ghz. Hier een voorbeeld van een A/V-transmitter en draadloze camera:

Hoe roder hoe meer activiteit op de ether en hoe hoger hoe krachtiger het signaal. Hier zie je bijvoorbeeld dat een wifinetwerk op kanaal 1 onbruikbaar wordt door de ruis. Kanaal 12/13 moet je ook niet willen gebruiken.

 

Een ander leuk apparaat is een babyfoon. Deze maken vaak gebruik van een technologie die dezelfde modulatietechniek gebruikt als bluetooth en over de hele 2.4Ghz ‘surft’ met soms best hoge capaciteit:

 

Ter verduidelijking van de plaatjes, het bovenste stukje van de plaatjes is een soort samenvatting van de laatste x-tijd. Het onderste stukje wordt de waterval genoemd en daarop kun je per tijd precies zien wat er gebeurd op exacte tijdstippen. Vooral de babyfoon zie non-stop over de hele band schuiven.

5Ghz is een vrije frequentieband maar wel alleen voor wifi voor het grootste deel. Er is een deel ook in gebruik voor radarsystemen maar daar is met het zogenoemde DFS prima rekening mee gehouden. 

Reputatie 7

Radars komt niet zo heel vaak voor op de 5G op mijn controlelijst,… Volgens mij hebben we maar een stuk of 9 in NL ofzo,…

Dieven zijn het :joy:

Reputatie 7
Badge +11

Radars komt niet zo heel vaak voor op de 5G op mijn controlelijst,… Volgens mij hebben we maar een stuk of 9 in NL ofzo,…

Nouja, toch echt wel meer. Als een vliegtuig overvliegt op 10km hoogte merk je het bijvoorbeeld niet maar als je ergens in een aanvliegroute zit dan kan ieder overkomend vliegtuig je wifi tijdelijk plat gooien.

 

Het zijn ook niet alleen vliegtuigradars, ook radars van flitspalen of weerradars werken hier op. Ik heb hier bijvoorbeeld geen flitspalen, weerradars of aanvliegroutes zitten dus ik kan hier rustig DFS-kanalen gebruiken. In andere gebieden lijkt mij dat dan weer niet zo verstandig, tenzij het niet uitmaakt dat de wifi eventjes uit valt. Afhankelijk van de apparatuur wisselt ook de duur van DFS. Ik weet dat Unifi LTU de verbinding er ruim 10 minuten uit kan gooien. Dit heb ik met een goeie vriend van mij gemerkt toen we in Zelhem met een project bezig waren. Zelhem ligt zelf niet in de buurt van radarstations of iets dergelijks maar wel in de aanvliegroute van Lelystad Airport.