KPN internet valt weg

  • 21 February 2020
  • 39 reacties
  • 813 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Beste @Alex_P ,

Hier exact hetzelfde probleem als TS schreef en vraag mij dan ook af of ook hier de V10A de problemen gaat oplossen. Iets wat ik wel hoop!

Dat de verbinding op willekeurige, maar vaak wel vervelende momenten wegvalt, heeft ook zijn invloed op het tv kijken. Heel vervelend!
In beeld verschijnt zeer geregeld de foutcode 303. Gepauzeerde tv wordt dan ongedaan gemaakt (gaat na herstel van de verbinding live verder) en daarnaast is het enorm irritant dat je steeds, ook al zijn het maar enkele seconden, delen van uitzendingen mist.

Ik hoop dan ook echt dat je mij ook asap verder kunt helpen.
Niet alleen mijn dank zal groot zijn, maar in het hele gezin zullen ze blij van je worden! :)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 2
Badge +1

@Nick83 , dank voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +24

Dit komt inderdaad door de pairbonding, de V10A zal dan niet helpen. Dit heb ik zelf over het hoofd gezien. Ik verwacht nog steeds dat dit ergens in je netwerk ligt. Het enige wat ik nu nog kan doen is een monteur aansturen om dit bij je na te kijken. Als ik me goed herinner werk jij vanuit huis, zal ik je vanavond proberen te bereiken?

 

Reputatie 2
Badge +1

Beste @Alex_P ,

Dat is prima.

Wat mij wel verbaast, is dat dit dan opeens is gekomen daar waar mijn netwerk de laatste tijd niet is gewijzigd.
Daarbij heb ik geen vage zaken in mijn netwerk.

  • 4x iptv kastjes
  • 3x Nebula Access Points t.b.v. de WiFi (dus geen WiFi van de Experiabox)
  • 2x netwerkprinter
  • Synology NAS
  • 2x Devolo 1200
  • 2x beveiligingscamera
  • Harman Kardon soundbar
  • Samsung tv
  • Switches voorzien van IGMP snooping
  • alarminstallatie
  • wat pc's / printers (draadloos en bedraad) 

Als jij hier goed verstand van hebt, mag je gerust langskomen.
Een monteur mag ook, maar graag wel een met echt verstand van zaken. Alle respect voor iedereen die langskomt en zijn best doet, maar vaak valt dit tegen.
Kietelen wat aan een kabeltje, vervangen een stekkertje, euvel treedt even niet op en weg zijn ze weer.

Je snapt vast wat ik bedoel :)

Reputatie 2
Badge +1

@Alex_P ,

Overigens heb ik nu wel een “oude” Experiabox V10 ontvangen. Geen nieuwe.
Zonder rubber voetjes.

Baal ik wel van.

Reputatie 7
Badge +24

Je zou kunnen proberen tijdenlijk die Devolo's eruit te gooit en ff voor een week ofzo een losse kabel te gebruiken. Om te testen.

Reputatie 2
Badge +1

Yep @Nick83 , maar die Devolo's heb ik al tijden. Dat is wat ik ook bedoel met het feit dat mijn netwerk niet onlangs is gewijzigd.

Ik snap ook best wel dat het voor organisaties als KPN lastig is hoor qua ondersteuning, maar de kans gaat groot worden dat ik allerlei zaken moet gaan elimineren om te testen. Allemaal zaken die altijd gewoon gewerkt hebben.

Een Devolo eruit halen klinkt leuk, maar dat is wel mijn beveiligingscamera in de tuin.

Hopelijk kan iemand bij KPN zien wat er wel of niet richting de LAN-poortjes gaat qua “problemen. Als daar geen problemen uit blijken, dan zit het er inderdaad achter.

Reputatie 7
Badge +24

Even voor de duidelijkheid. Als ik een monteur aanstuur zal deze meten dat de verbinding vanaf de modem niet wegvalt of onderbroken wordt. Op de televisieontvanger en laptop/pc. Die monteur zal niet je randapparatuur bij langs gaan. Die kennis hebben ze niet, of beter gezegd: er wordt niet verwacht dat ze dit hebben als het om camera's, NAS, alarm gaat. Dat is randapparatuur. Als je dat na wilt laten kijken zul je zelf iemand moeten inschakelen. Locale computerzaken bieden deze dienst vaak aan op locatie. 

Reputatie 2
Badge +1

@Alex_P , kun je niet iets op de modem instellen/inrichten welke de LAN-poorten monitort voor een bepaalde periode?

Of kan ik daar iets mee/voor doen?

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P , kun je niet iets op de modem instellen/inrichten welke de LAN-poorten monitort voor een bepaalde periode?

Of kan ik daar iets mee/voor doen?

Dat doen wij al. Niet specifiek op 1 poort maar op alle poorten, daar zie ik niets vreemds. De verbinding zelf is ook stabiel. Vandaar dat het laatste optie een monteur is die het zelf op locatie bekijkt, maar hij zal je randapparatuur buiten beschouwing laten. 

Reputatie 2
Badge +1

Dat is toch wel heel bijzonder… 

Heb jij weet @Alex_P van tools om dan andere componenten te meten?

Kun je die tool nog even laten draaien?
Dan zal ik bijhouden wanneer ik weer die 303 code ervaar.

Ik zou voor willen stellen dat we het een weekje bijhouden.

Hier boven op de pc (bedraad) en tablet (WiFi) ervaar ik continue haperingen.
De WiFi hangt via een switch aan een LAN-poort.

Zou ik wellicht iets aan de switches aan moeten passen? Dit zijn NetGear switches (5-poorts en 8-poorts in de meterkast).

Reputatie 7
Badge +24

Yep @Nick83 , maar die Devolo's heb ik al tijden. Dat is wat ik ook bedoel met het feit dat mijn netwerk niet onlangs is gewijzigd.

Ik snap ook best wel dat het voor organisaties als KPN lastig is hoor qua ondersteuning, maar de kans gaat groot worden dat ik allerlei zaken moet gaan elimineren om te testen. Allemaal zaken die altijd gewoon gewerkt hebben.

En nu misschien niet meer. Apparatuur gaat nu 1 maal soms op een gegeven moment stuk.

Een Devolo eruit halen klinkt leuk, maar dat is wel mijn beveiligingscamera in de tuin.

Dan leg je toch even tijdenlijk een kabel?

Hopelijk kan iemand bij KPN zien wat er wel of niet richting de LAN-poortjes gaat qua “problemen. Als daar geen problemen uit blijken, dan zit het er inderdaad achter.

Zo geavanceerd in de Experiabox niet.

U zult toch zelf aan de slag moeten om zaken uit te sluiten. Alles afkoppelen en bij de basis beginnen. Experiabox met 1 tv ontvanger bekabeld aangesloten, werkt dat stabiel? Zoja, dan stapje voor stap je weer uitbreiden. Steeds 1 apparaat aankoppelen en weer enige tijd testen.

Reputatie 7
Badge +24

Dat doen wij al. Ik kan met zekerheid zeggen dat de storingen die je ervaart, ook de 303 melding, niet in het netwerk zelf zit. Anders had ik het al gezien. Ik ben bang dat Nick gelijk heeft wat trouble shooten betreft. 

Wat andere tools betreft, ik kijk netwerk expert @wjb lief aan als het om meten van netwerken/intranet betreft. Dan kom je volgens mij al snel uit op een andere modem waarmee je iets meer kunt instellen en meer kunt bekijken/meten. Heb jij hier misschien nog een advies wjb? 

Reputatie 7

Welk type Netgear switches gebruik je?

Staat IGMP snooping aan op die switches?

Heb je directe buren of woon je vrijstaand?

Weet je of één van jouw buren ook een "draadloze" verbindingsset gebruikt?

Reputatie 2
Badge +1

Yep, het valt allemaal niet mee en ik weet ook echt wel @Alex_P dat je veel moet zoeken/proberen. Nu ben ik nog redelijk thuis op dit vlak… let op redelijk. Maar ik begrijp de vele mensen wel die hier problemen mee ervaren en op deze manier niet verder komen.

@wjb heeft mij vorige keer reeds geholpen v.w.b. de switches. IGMP-snooping staat daar op aan, maar zoals ik eerder al aangaf, was het toen haperend en blokkerig beeld zonder geluid of krakend. Toen had ik nog switches die dit niet ondersteunden.
Nu heb ik Netgear GS105Ev2 switches en een Netgear GS108Ev3.

Ik woon 2-onder-1-kap. Wat mijn buren gebruiken weet ik niet.

@Nick83 een Devolo eruit trekken en een kabel trekken daar naartoe? Waarom denk je dat ik die Devolo heb? Omdat een kabel daarheen niet gaat :)
En nee, de schuifpui of de voordeur open laten staan om daar vervolgens een kabel heen te leggen, is geen optie :)

Dat troubleshooten… nogmaals, ik snap echt dat het allemaal lastig is, maar het wordt daar wel heel vaak op gegooid. Het heeft simpelweg allemaal gewerkt, vervolgens kan er alleen met mijn devices wat stuk gaan, maar aan zijde van KPN niet. Dat verbaast me.
Terug naar de basis… als in: sorry vrouw en kids, even een tijdje geen WiFi, alleen beneden tv kijken, niet kunnen printen, niet thuis kunnen werken, etc. Dat is toch geen prettige optie.

Nog lastiger maakt het dat het niet vol continue is dat ik de problemen ervaar.

Ter illustratie, vanuit de Experiabox gaat er een netwerkkabel naar de Netgear GS108Ev3 switch in de meterkast. Van daaruit gaat er een kabel door de muur naar mijn werkkamer op de 1e verdieping. Van daaruit een kabel naar een Netgear GS105Ev2 switch onder mijn bureau en van daaruit naar netwerkkabels naar: mijn laptop, printer, Zyxel NAP102 (AP), zolder, slaapkamer t.b.v. KPN IPTV.

Soms zit ik te werken en hapert de verbinding. Doe ik dan een check op Speedtest.net, dan haal ik gewoon: ping 6ms, Download 200,61 en Upload 61,16.

Dan denk ik toch dat het qua bekabeling inclusief de route wel snor zit. Dit heb ik ook allemaal doorgemeten (als in is de bekabeling goed aangesloten/alle aders goed).

En toch…. toch hapert het zo nu en dan. Soms vaker achter elkaar en soms niet.

Wat is dan de logica/het idee erachter om mijn Devolo eruit te trekken als voorbeeld?
Of wat heeft dat voor invloed op mijn 303-fout op de tv in de woonkamer?
Die gaat vanuit de ExperiaBox rechtstreeks naar een Netgear GS105Ev2 switch in de woonkamer waarop de tv zit aangesloten, nog een Zyxel NAP102 (AP), het KPN IPTV kastje en een Harman Kardon Citatation Bar.

Kortom, ik begrijp de logica nog niet. Stel die soundbar is een probleem, die zit toch niet op de route van mijn pc boven?

Ik wil echt met alle liefde (nee, dat niet :) ) dingen proberen/elimineren, maar ik tracht er wel enige logica in te ontdekken.

En ja, ik waardeer enorm jullie hulp @Nick83 , @wjb en @Alex_P !