Beantwoord

Lagg spikes en packet loss

  • 4 October 2019
  • 10 reacties
  • 272 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 2 weken geleden mijn internet ge-upgrade van 50 Mbit/s naar 100 Mbit/s. Nu heb ik hiervoor nooit problemen ervaren met de het internet in de zin van lag spikes oid, maar ik merkte dat sinds de upgrade bij het gamen (League of Legends) er om de zoveel minuten het gehele internet (dus ook youtube, netflix of twitch) weg valt voor 2 tot 6 seconden (vreselijk als je aan het gamen bent). Echter bij de normale internet zaken zoals netflix en youtube (dus als er geen League gedaan wordt) gebeurt dit niet.

Nu heb ik het forum van KPN een beetje bekeken en heb ik oa deze topic gevonden die precies hetzelfde probleem beschrijft.

Het gaat om deze topic:
https://forum.kpn.com/internet-9/lag-spikes-en-packet-loss-424656

Zou iemand mij kunnen helpen met het zoeken naar een oplossing?

Groeten
Sieb
icon

Beste antwoord door Siebreinschot 16 October 2019, 19:57

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Sieb! Vreemd dat dit probleem is ontstaan sinds de snelheidsverhoging. Als ik de wijziging bekijk lijkt dit alleen een administratieve wijziging te zijn geweest.

Bij packetloss denk ik niet direct aan 2-6 seconden helemaal geen verbinding. Maak je gebruik van draadloos internet of bekabeld?
Het gaat om een bekabelde verbinding.
Het is niet altijd even consistent. Soms gebeurt het wel 3 keer per 10 minuten en soms heb ik er een uur geen last van. Maar de keren dat het voorkomt is het vreselijk irritant.
Reputatie 7
Badge +28
Het vreemdst is dat dit alleen gebeurt als LoL aan staat. Ik kan me geen modeminstelling, of iets dat met de upgrade te maken heeft, bedenken dat hiermee te maken kan hebben. In metingen vanuit mijn kant kan ik het ook niet terugzien. Ik zie wel wat verbrekingen de laatste week maar dat lijken herstarts van de Experia Box te zijn, klopt dat?

Kun je het glasvezelkastje eens een minuut stroomloos maken en controleren of het daarna nog voorkomt? Kun je dan verder toelichten hoe jouw thuisnetwerk er uit ziet? Zijn er andere netwerkapparaten aanwezig zoals routers of switches?
Om het proberen op te lossen is het modem deze week idd een paar gereset, helaas heeft dat niet het probleem opgelost.

Ik heb gisteren het glasvezelkastje een minuut stroomloos gemaakt en dat heeft helaas ook niks opgelost.

Qua thuisnetwerk is er niks wat ik me kan bedenken dat problemen oplevert. Ik deel de wifi met 1 ander persoon en zelf ben ik met een ethernet-kabel direct verbonden met het modem. Geen andere netwerkapparaten of switches (voor zover ik weet).

Ik heb ook de servicetool gebruikt voor wegvallend en traag bekabeld internet van KPN en daar wordt dit aangegeven:

Reputatie 7
Badge +28
Kwam de servicetool niet met een vervolgstap hierna? Het lijkt me dan goed dat we een monteur aansturen om het glasvezelpunt te controleren. Even los van dat dit alleen gebeurt als LoL aan staat, ik kan daar geen verklaring voor vinden. Als ik iets dieper in de metingen duik vallen wel wat uitschieters op in de meetwaarden van de glasvezel. Kan wellicht opgelost worden door de vezel even schoon te maken. Niet iets wat je zelf kunt doen in ieder geval.

Heb je morgen of zaterdag tijd voor een monteursafspraak? Zo ja, hoe laat komt het best uit? Volgende week is uiteraard ook mogelijk.
De vervolgstap hierna was om klantenservice te bellen. Dit heb ik gedaan en daar kwam ik niet echt echt verder mee.

Wat betreft het feit dat ik het alleen opmerk bij LoL is misschien omdat het bij de rest van mijn internetgebruik niet echt opvalt als het internet voor een paar seconden wegvalt.

Als het mogelijk is zou volgende week het beste uitkomen voor een monteur.
Reputatie 7
Badge +28
Goed punt, misschien laat ik me daar te veel door afleiden 🙂

Ik heb er wel vertrouwen in dat de monteur dit kan oplossen. De invoerkabel wordt gecontroleerd en schoongemaakt en als het nodig is wordt het glasvezelkastje of de Experia Box vervangen. Het lijkt in een van deze zaken te zitten. Je kunt de monteur maandag tussen 10:00 - 12:00 verwachten. Als dit toch niet uitkomt staat er een link in de sms om de afspraak te wijzigen. Laat maar weten hoe het is afgelopen!
Gaan we regelen, dankjewel!
Reputatie 7
Badge +28

Hey @Siebreinschot, de verbinding ziet er een stuk beter uit. Is het probleem met lagspikes/packet loss nu opgelost?

Hallo!

De KPN monteur heeft het glasvezelkastje en het modem vervangen, en ik heb sinds dat dit veranderd is geen problemen meer gehad. Bedankt voor de hulp!

Reageer