Beantwoord

Miskoop en geen goede acties van KPN monteurs

  • 10 September 2020
  • 35 reacties
  • 528 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb een i Mac gekocht bij Leapp.nl een zgn refurbished na een goede ervaring met vergelijkbare iPad. Een joekel beeldscherm maar zoals later bleek een miskleun. Allereerst vroeg ik per telefoon om een toetsenbord en een muis, en mij werd advies gegeven om een mobee Magic Feet bij hun erbij te bestellen. Ik heb 3 keer gevraagd of dat een toetsenbord en muis was. Want anders kan ik hem toch niet instellen?  Ja dat was zo. Zaterdag j.l. arriveerde het ding in een grote doos met de mode Magic feet, maar dat was geen toetsenbord. Dus gebeld: “ Ik was verkeerd geadviseerd door een collega”. Dus op naar een winkel waar ik woon en een toetsenbord en Magic muis gekocht kosten €240,-. Ingesteld en dat ging goed ik had wifi verbinding, maar 2 dagen later was er 2 dagen achterelkaar  een. foutmelding op de tv en volgens KPN moest de V9 Experia box vervangen worden en dat is gister eerst door een V12 maar de i mac maakte geen verbinding, dus omruilen naar een V10 kastje. En volgens de monteur was het opgelost, maar de man was nog niet weg of de wifi viel weer weg. Dus KPN gebeld en vandaag kwam er een monteur met 2 ronde kastjes die het wifi met de Imac moesten oplossen. Maar toen de man weg was, deed de printer niets en bleek de wifi ook niet stabiel dus nu een monteur uit mijn woonplaats en die constateerde dat ik opgelicht was met een oude iMac uit 2013 en binnenin was het niet 100 % en dus gingen de kastjes er weer af. Ik KPN gebeld, die moet ik terugsturen en dan krijg ik de 150 euro terug. De kosten van de monteurs uiteraard niet.  De monteur die ik nu had ging het kastje in de meterkast resetten en opnieuw instellen want ook dat was niet goed en hij kon de apple mac openmaken en een nieuw onderdeel plaatsen plus 4 GB erbij als hij toch open ging en dan zou het probleem opgelost zijn, want het apparaat retour sturen is. voor mensen van boven de 70 geen optie. De doos past niet eens in mijn kleine auto. Gelukkig heb ik een autootje.  Nu zit ik u te schrijven want tot nu toe is de wifi stabiel met 5 boogjes en dat was steeds niet het. geval ook niet met die kastjes van € 150,-.  Ik heb natuurlijk de winkel Leapp een paar keer een mail gestuurd, maar tot nu toe geen reactie. Want een groot pakket leveren is geen probleem maar een pakket ophalen is er niet bij in die webshops. Een grote teleurstelling en veel energie en eigenlijk heeft KPN met die 2 kastjes een lapmiddel geregeld. Ik ben blij met deze laatste monteur en ik had via hem meteen al een nieuwe laptop moeten kopen, een dure les dus. En nu maar weer naar de post.nl om weer een pakje retour te sturen. 

En veel onnodig geld kwijt. Achteraf had de V12 gewoon kunnen blijven zitten, want het probleem zat in die i Mac. KPN stuurde geen monteur om mij te helpen met de printer en de Bose die allemaal opnieuw ingesteld moesten worden, dus vandaar dat ik de plaatselijke monteur heb gebeld waarvan ik nu weet hoe kundig de man is. 

Dat wilde ik even kwijt. 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 13 September 2020, 20:44

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Vreemd dat KPN niet reageert op het feit dat 2 monteurs van KPN blijkbaar de Exp. box V10 die ik ter vervanging kreeg nadat de KPN box 12 geen connectie met de Mac maakte ( wat achteraf niet het geval was) niet goed was ingesteld, waardoor de witte ronde boxjes met superwifi punten overbodig bleek.   Alle monteurs hebben het kastje gereset en opnieuw ingesteld voor zover ik het kon volgen maar pas bij de plaatselijke monteur werd het opgelost waardoor ik niet weet:  was het de wet van Murphy en wat was er eerder de kip of het ei .

Ik zet de volgorde van gebeurtenissen even op een rijtje.

Vorige week kocht ik bij “” een refurbished i Mac. Later zag ik dat hij van 2013 was maar met 21,5 inch een joekel die je niet zo snel omruilt.  Enfin er zat geen toetsenbord noch muis bij dus bellen naar de winkel , ik moest een Mobic Feet Magic erbij bestellen. Kosten €145,- Dat advies bleek later niet goed dus pakket retour sturen. De winkel had geen toetsenbord noch muis dus die kocht ik in de plaatselijke winkel. Kosten €230. 

 

Zoveel mogelijk alles geïnstalleerd wat redelijk goed lukte want ik ben 72 jaar en altijd Windows gehad. Een dag later afgelopen maandag gaf de tv een foutcode 143 en met prima hulp van de KPN alles gereset en hij deed het weer. 

Echter een dag later, hetzelfde euvel. Toen het voorstel van KPN om het oude v9 kastje te vervangen voor een nieuwere versie.  Dat is gebeurd zie vorig verhaal, eerst een KPN box 12 maar toen bleek dat alle apparaten ook de iPad wifi hadden maar de i Mac niet want hij kon het IP adres niet ophalen. 

 

Monteur dacht dat het aan de iMac lag ,maar wisselde voor alle zekerheid het kastje om naar. de V10 Exp box. Jawel wifi op de Mac, maar toen meneer weg was, liet hij het afweten. Weer gebeld met KPN en dus de volgende dag monteur nr. 2, die kwam meteen met die witte ronde kastjes . Stelde het modem weer opnieuw in en sloot de kastjes aan en hij deed het goed. Dit zou altijd goed blijven gaan, maar meneer was nog niet weg of de wifiverbinding viel steeds weg. OVERIGE apparaten deden het goed.  

 

Aangezien de printer en de Bose niet verbonden waren heb ik dus een monteur gebeld die de i mac nakeek en tot mijn verdriet eigenlijk constateerde dat ik veel geld had betaald voor een iMac van 2013 met 4 gb en een mankement waardoor deze problemen met de wifi werden veroorzaakt, ( als ik het goed begrepen heb).  Maar terugsturen vond ik geen optie, ik kan de doos niet tillen, laat staan vervoeren, maar we belden toch “ “ om even te overleggen, maar het was 17.10 en dan is de. zaak gesloten.  Toen heeft. de monteur de kastjes weggehaald. En de box opnieuw geïnstalleerd en hij zei dat het niet goed geïnstalleerd was, maar nu w.s. wel en vanaf dat moment dus nu anderhalve dag verder doet hij het prima. Intussen heeft “ “  op mijn mailtjes gereageerd en het verwijt was ( terecht) waarom ik niet meteen contact met hun op had genomen, maar het punt is dat als de tv geen storing had gegeven, had de iMac gewoon op de V9 blijven draaien want dat ging 2 dagen prima. Ik heb natuurlijk geprobeerd de winkel te bellen, maar die is zo slecht te bereiken want ik kreeg vaak een in gesprek toon bovendien is alle tijd besteed om dit met KPN op te lossen.  Pas toen monteur nr 3 zei dat ik wel een oude iMac had gekocht met mogelijk een x gebrek onder de motorkap en met 4 gb kon ik erop wachten dat hij over tig tijd heel langzaam zou worden, schoot ik in de stress.

Omdat terugsturen geen optie is, kan de monteur het geheugen uitbreiden en van binnen bekijken wat er vervangen moet worden, maar dat schuif ik nu even voor mij uit. 

Nu weet ik echt niet wat een nieuwe iMac kost of een vergelijkbare uit 2013 deze kostte €599,00 plus €240 daarnaast toevallig door een samenloop dus ook de extra kosten voor de KPN monteur, voor meneer 1 was dat €45 en voor meneer 2  weet ik het niet precies maar ik dacht €30,-  want het geld van de kastjes krijg ik terug zodra ik deze verstuurd heb. Overigens zijn die kosten gedeeltelijk arbeidsloon voor het werk van KPN.  De kosten van monteur 3 is uiteraard voor mijn eigen rekening want KPN stuurt geen monteur om de printer en de Bose te verbinden. 

 

Nu kan ik 2 dingen doen. Tevreden zijn met de oplossing en deze i Mac behouden en t.z.t eventueel hem uit elkaar laten halen en weer opknappen. Maar daar hangt een prijskaartje aan. 

Terugsturen naar de winkel maar zoals gezegd dat is veel te zwaar en te groot en ik ben bang dat ik straks niets heb.  Ik heb voor deze winkel gekozen omdat ik daar een iPad heb gekocht naar volle tevredenheid. En mijn schoonzoon (die ICT man is) mij geadviseerd heeft. De beslissing voor de i mac heb ik zelf genomen en misschien was ik te hebberig. 

De hele zaak houdt me behoorlijk bezig maar de mac is wat mij betreft snel genoeg en 4 gb leek voor mijn gebruik ook voldoende en dat heb ik ook tegen de monteur gezegd.  Misschien naast me neerleggen, het geld vergeten en voorlopig ervan genieten en leren wat een apple allemaal inhoudt want dat vond ik wel zo leuk na 15 jaar windows. En ik hoop eigenlijk dat de tijd zal leren dat het toch geen slechte koop was. Een lang verhaal met excuus, maar dank voor uw aandacht/adviezen.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Wilsophie en welkom op het forum! We reageren altijd op berichten, dus nogmaals een reactie onder je topic plaatsen is niet nodig. 🙂 Soms is het alleen wat druk waardoor een reactie langer op zich laat wachten.

Kort gezegd hebben onze monteurs verstand van KPN apparatuur, maar zij kunnen geen ondersteuning geven voor apparatuur dat niet van KPN is. Ze zullen alles binnen de mogelijkheden doen om voor een goede verbinding te zorgen, maar printers en iMac's doorlopen zit niet bij de werkzaamheden inbegrepen. Vandaar dat zij met adviezen kwamen die bij hun werkpakket horen. Ik snap echter dat je de oorzaak sneller bij de KPN verbinding zoekt wanneer ook de TV foutmeldingen begint te geven. Fijn dat je het geld voor de SuperWifi punten (de ronde witte versterkers) weer terug hebt na het retour sturen hiervan en dat een monteur die jij kende het op heeft kunnen lossen. Wat de iMac betreft, dit zal Leapp toch echt met je op moeten pakken. Als zij een slecht product hebben geleverd is het aan hen om dit op te lossen. Mocht dat niet gebeuren of mocht je er toch voor kiezen het hierbij te laten, dan hoop ik ook van harte dat uiteindelijk blijkt dat de iMac geen miskoop was en je hier veel plezier van hebt! Er zit in elk geval al flink wat geschiedenis achter nu. 😄

Reputatie 4
Badge +1

Dank voor uw reactie. Ja … geduld is niet mijn beste eigenschap, maar dank u wel. Ik begrijp het heel goed, maar achteraf is de Experia box niet goed aangesloten en dàt is wel een werkzaamheid van KPN monteurs. Als dat goed was gebeurd had ik voor d e 2e monteur geen kosten hoeven te betalen en waren de kastjes niet nodig geweest. Overigens heb ik het geld nog niet terug van die 2 ronde witte kastjes.  Dus ik ben in die zin niet tevreden met uw antwoord t.a.v. hun pakket. Als de tv geen storing had gegeven was dit allemaal helemaal niet gebeurd.  Overigens was het ook frappant dat ik hier een paar dozen had staan met oude digitennes en nog wat KPN spullen die ik wilde meegeven. Zonde om weg te gooien. En monteur 1 deed dat niet, maar monteur 2 deed mij groot plezier om dat mee te nemen en nu vond ik nog een spiksplinternieuwe doos met digitenne en kabels.  Dus het is maar net wie je treft ( blijkbaar)  Ik zie dus het geld betr. de kastjes nog tegemoet en de monteurskosten zijn niet zo hoog dus dat laat ik. maar zo. Ik heb toch vertrouwen in de iMac al is hij uit 2013 , soms zijn oude machines zo slecht nog niet anders hadden ze mij allang afgedankt.   Ik dacht dat ik de naam Leap had weggehaald maar blijkbaar niet helemaal goed gedaan.  Het verhaal begon niet bij Leap maar bij KPN vanwege een tv storing met code 143 en toen begon het gedoe pas. Daarvoor draaide de Mac ( hoewel een paar dagen) goed op de wifi. En het schijnt dat ik met mijn gebruik aan 4 G B genoeg heb. En als de wifi het nu blijft doen dan heb ik dankzij mijn eigen monteur een goed ingesteld Experia Boxje versie.10 Want waar u niet op ingaat is dat de 2 monteurs de Experia box niet goed hadden ingesteld en dat vind ik best kwalijk.  Dus blijkbaar onvoldoende verstand van KPN apparatuur. 

Reputatie 7
Badge +17

Het geld van de Superwifi punten krijg je op de volgende factuur weer terug. Mocht je die ontvangen hebben en het geld daar niet in mindering zijn gebracht, trek hier dan gerust weer aan de bel. 🙂

Je noemt nu dat de tweede monteur de Experia Box niet goed had aangesloten en dat beide monteurs deze niet goed hadden ingesteld. Je gaf in je bericht het volgende aan:

Monteur dacht dat het aan de iMac lag ,maar wisselde voor alle zekerheid het kastje om naar. de V10 Exp box. Jawel wifi op de Mac, maar toen meneer weg was, liet hij het afweten. Weer gebeld met KPN en dus de volgende dag monteur nr. 2, die kwam meteen met die witte ronde kastjes . Stelde het modem weer opnieuw in en sloot de kastjes aan en hij deed het goed. Dit zou altijd goed blijven gaan, maar meneer was nog niet weg of de wifiverbinding viel steeds weg. OVERIGE apparaten deden het goed.  

Daarbij klinkt het juist alsof de wifi wel goed was ingesteld, alleen dat het op de iMac dus niet goed werkte, wat opgelost is door de monteur die jij kende. Begrijp ik dat goed? Kun je toelichten wat er niet goed gedaan is door de KPN monteurs wat de Experia Box betreft? 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen!

Sorry Sanne, ik ontdekte gister dat ik sinds 14 september geen emails binnen kreeg en dat heb ik gister hersteld, nu wist ik het ww van het forum niet meer en heb ingelogd met de gegevens van mijn man en zijn e-mailadres. Ik begrijp je vraag maar monteur 1 ruilde het kastje om omdat hij dacht dat de V12 niet compatible was met de Mac uit 2013.  Maar dat was de oorzaak niet want daarna met de V10 deed de Mac het korte tijd en vertrok de monteur, toen hij weg was viel Wifi ook weg. Dus KPN heb ik gebeld en die stuurde de andere dag een andere monteur met die ronde witte kastjes als oplossing.  Maar hier hetzelfde verhaal , pas toen hij weg was deed de wifi het niet meer en toen heb ik een monteur uit onze woonplaats gebeld, en die vond die kastjes meteen bij binnenkomst een flut oplossing wat typisch KPN was. Een soort paardenmiddel zoals ik begreep. Hij ging de route opnieuw langs, haalde de kastjes weg en ging bij de instellingen van de V10 kijken en mopperde ook wel op mijn koop van een iMac uit 2013 maar hij zei ook dat het boxje niet goed was ingesteld of afgesteld. Maar wat dat precies was weet ik niet.  Hij ging verder met het koppelen van de printer en de Bose en testte ook mijn Acer laptop en alles deed het toen goed.  Dat kostte me 145 euro en ik was al kosten kwijt aan de 2 monteurs van KPN naar ik meen 45 euro en 30 euro wat ik gefactureerd zou krijgen en dàt is nog niet gebeurd.  Inmiddels zijn we vele dagen verder en hoewel ik het aanbod kreeg de Mac te retourneren en de. volledige geldsom terug te krijgen heb ik er toch voor gekozen de Mac te houden want ik had ook 240 euro uitgegeven voor een toetsenbord en een Magic muis en terug naar Windows maakt deze accessoires overbodig. Dat vond ik zonde van de aankoop en het is gebruikt dus terug naar de winkel is geen optie. 

Een bijkomstigheid is wel leuk, toen ik op een terrasje vorige week zaterdag mijn verhaal nogal luid deed aan mijn kinderen en daarna een meneer naar me toe kwam en zei: “ Mevrouw ik heb uw verhaal aangehoord. Mijn advies is om die Mac te houden want ik heb hem ook gehad en inmiddels een nieuwere versie uit 2019 , maar ik wou dat ik dat nooit gedaan had. Veel problemen met de software die ik met die van 2013 nooit had. Dus dat stelde mij gerust. En toen besloot ik de Mac niet te retourneren , hij is snel genoeg en 4 GB is volgens die meneer ruim voldoende voor mijn soort van gebruik. Dat is zo het vervolg geweest. Ik hoop dat KPN alleen de kosten van monteurs is dus €75 in rekening brengt en de kosten van het kastje wegstreept tegen het geretourneerde product. Overigens was monteur 2 van de KPN zo vriendelijk om de materialen die ik nog in bezit had mee te nemen, monteur 1 vond dat ik het moest opsturen met een antwoordnr. en verwees mij naar de site qua procedure.  En dat vond ik weer een prettige service. Digitennekastjes en experia boxen enz…. ik gooi dat niet zomaar weg. Monteur nr. 3 mocht in mijn voorraad kabels grasduinen en nam b ruikbare stekkers en kabels mee en de rest heb ik vernietigd, 2 kratten vol met kabels.  Nou Sanne, een heel verhaal weer. Blijft overeind dat ik jarenlang goede ervaring heb met KPN altijd snel contact via de telefoon en bij storingen altijd prima hulp op afstand. We betalen zo €65 p.m. aan het pakket en €14, voor een mobiel abonnement en mijn man belt nooit die heeft een prepaid kaart van een tientje. Dank voor je reactie en een fijn weekend.

Gek dat mijn gebruikersnaam Quispel is terwijl ik altijd als Wilsophie ben ingelogd.  Ik zal wel een fout hebben gemaakt of een nieuw account hebben aangemaakt en niet goed genoteerd.  

Reputatie 7
Badge +17

Haha, hoi @Quispel deze keer! 

Gek dat mijn gebruikersnaam Quispel is terwijl ik altijd als Wilsophie ben ingelogd.  Ik zal wel een fout hebben gemaakt of een nieuw account hebben aangemaakt en niet goed genoteerd.  

Sorry Sanne, ik ontdekte gister dat ik sinds 14 september geen emails binnen kreeg en dat heb ik gister hersteld, nu wist ik het ww van het forum niet meer en heb ingelogd met de gegevens van mijn man en zijn e-mailadres.

Dit verklaart je nieuwe gebruikersnaam. 😉 Je logt nu immers op een ander account in.

Als de monteurs de wifi niet goed hadden ingesteld zou het op geen van de apparaten moeten werken. Tenzij de iMac uit 2013 alleen op 2,4 Ghz kan (een wifi frequentie die gesplitst kan worden op de V10), maar nogmaals dat is niet iets waar de KPN monteurs standaard verstand van hebben want de iMac is geen KPN apparatuur. Dus dit valt hen niet kwalijk te nemen. Fijn dat je de iMac toch houdt, ik hoop dat je er veel plezier van hebt en jij ook een fijn weekend gewenst! 

Ik neem eigenlijk niemand iets kwalijk hoor en dank voor je antwoord Sanne, want idd het werkte wel b.v. op mijn telefoon als ik me goed herinner.  Ik hoop dat de kosten door KPN goed gefactureerd worden en hoop dat ik lang plezier mag hebben van de Mac.  Dank voor je reactie. 

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb dus nu een dubbel account omdat ik het ww niet meer wist, is niet zo een punt , ik wist het oude ww weer. Ik begrijp ook dat de KPN monteurs alleen kennis van zaken hebben omtrent de KPN apparatuur, maar wifi heeft toch altijd te maken met een laptop of een computer of een iPad. KPN verkoopt dat toch niet? Toch blijft het vreemd dat mij superwifipunten wordt aangeboden als de ultieme oplossing, terwijl achteraf bleek dat de Experiabox niet goed was geïnstalleerd.  Terwijl we dachten dat het probleem in de iMac zat. Dus of hen niets valt kwalijk te nemen blijft de vraag. En ik mopper als echte Hollander dat ik daardoor overbodige kosten heb moeten maken voor die Superwifipunten ( al krijg ik dat retour) plus kosten voor de monteur die dat heeft aangesloten, want hij ging het kastje ook weer helemaal resetten als ik het goed begrepen heb.  Dus we zullen nooit weten waar de fout precies lag. En dan zijn de totale kosten toch nog altijd € 75,- die voor mijn rekening komen plus €145 voor de 3e monteur die het oploste. Dat is wel €220,- best veel geld toch? 

 

Reputatie 4
Badge +1

KPN kan bij de monteurs navragen hoe het precies gegaan is en wat de overweging  is geweest om Experiabox V12 te vervangen voor V10 want dat was de oorzaak helemaal niet. Wat ook vreemd is dat de andere apparaten zoals telefoon en `iPad het wel deden, maar zoals de Mac het eerst wel deed en later niet meer, zo zou het bij die andere apparaten ook weggevallen kunnen zijn na tig tijd. Overeind blijft nog steeds dat monteur 3 een nieuw ww aan mij gaf en het kastje opnieuw heeft ingesteld en dat alle apparaten stabiel lijken te zijn qua wifi.  Ik weet welke monteurs ik had van `Kpn maar ik denk dat `Kpn dat zelf ook kan uitzoeken n.a.v. mijn gegevens. Het lijkt me ook leerzaam voor Kpn om dit uit te zoeken om te overwegen of er voor de klant een compensatie tegenover staat.

Reputatie 7
Badge +17

Wat een vervelende samenloop van omstandigheden! Zo zou ik het toch wel willen noemen. Het is zeker geen klein bedrag en ik kan me goed voorstellen dat je hier heel flink van baalt. 

Een vergoeding kan ik helaas niet aanbieden en ik zal uitleggen waarom. Bij het aanvragen van de monteur, ga je akkoord met kosten als het probleem niet in de verbinding van KPN ligt. In de papieren van de monteur zie ik dat de software van de Mac niet goed werkte met de Experia Box. Daarom waren de super wifi punten aangeschaft. Ik begrijp dat dit uiteindelijk toch niet de oplossing was en dat je het toch aan de praat hebt gekregen met de al werkende apparatuur. Aangezien de monteurs beiden constateerden dat het werkte én dat het niet aan de KPN verbinding lag, zijn er kosten in rekening gebracht. 

De kosten die de monteur die uiteindelijk geweest is en die niet van KPN was, mag ik sowieso niet vergoeden. Alleen kosten die je vanuit KPN hebt gehad, komen daar eventueel voor in aanmerking. 

Het blijft natuurlijk erg zuur dat je er zoveel werk en tijd van hebt gehad. Ik snap heel goed dat hier niet zo lang mee bezig wilt zijn! Hopelijk is het nu helemaal werkend en in orde en kan je met veel plezier weer gebruik maken van alle aangesloten apparatuur.

Reputatie 4
Badge +1

Een kleine toelichting, een monteur kan besluiten om de box 12 om te wisselen voor een V10 als blijkt dat een wifi apparaat (mobiel, laptop, tablet enz) niet goed overweg kan met de wifi van de box 12. Sommige apparaten moeten daarvoor een update hebben om goed te kunnen werken met de wifi van de box 12.

Reputatie 4
Badge +1

Dank voor je reactie. Blijft overeind dat ook bij Box 10 en nà plaatsing van de Wifipunten de wifi wegviel toen de monteur vertrokken was. Op diezelfde dag.  Dan zou je zeggen dat de software van de Mac niet in orde is, maar….. monteur nr. 3 kreeg de wifi wel stabiel nadat hij box 10 opnieuw instelde en tegen mij zei dat de box niet goed was ingesteld en zoals gezegd, ik heb daar geen verstand van dus de details ken ik niet. Ik begrijp dat ik de kosten van de door mij ingeschakelde monteur niet vergoed krijg ( en dat was de grootste post). Ik ga er vanuit dat ik het geld van de geretourneerde wifipunten terugkrijg. Maar de monteur van KPN kwam niet voor de wifi, maar kwam om de experiabox  te vervangen voor een storing in de tv. een melding van een foutcode (bij herhaling).  Door die wijziging van de experiabox, deed de Mac het niet meer qua wifiverbinding want daarvoor had hij het prima gedaan met de experibox versie V9. Als ik die storing in de tv niet had gehad was al deze ellende niet gebeurd. De Mac had ik ruim een week in huis en deze deed het direct op zaterdag toen ik het toetsenbord en de muis had gekocht. Dus van een update en niet goed werkende software was helemaal geen sprake. Ik heb een update naar 10.15.6 de nieuwste versie van dit type Mac  ( Catalina) De internetsnelheid is nu 69.9 Mbps download en 36.0 Mbs upload. De kosten zouden volgens monteur 1 tussen de €15 en €30 zijn , maar door het wisselen van de boxjes en het checken van de wifi was hij veel langer bezig dus dan tellen de minuten door. Monteur 2 kwam op advies van KPN die via de telefoon meldde dat superwifipuntenkastjes het probleem zou verhelpen en dàt bleek niet zo te zijn, overigens meldde monteur 2 direct bij. binnenkomst dat er kosten aan verbonden waren.  Ik heb geen idee hoe hoog het precies is, maar naar wat ik heb onthouden was het resp. €45 en €30 en ik hoop dat het niet meer is uiteraard. Ik heb de factuur nog niet ontvangen en ik hoop ook dat het direct verrekend wordt met die kosten van die wifipunten naar ik meen €150. De kosten voor monteur 3 zijn uiteraard voor mijn rekening want de man heeft zijn werk goed gedaan en de printer en de Bose verbonden met de Mac. Plus het boxje hersteld qua instelling waardoor ik tot nu toe prima wifi verbinding heb.  Ik heb nog nooit zoveel streepjes boven het wifiboogje gehad en ik hoop dat het zo blijft natuurlijk. Ik ben ook heel blij dat ik de Mac niet heb hoeven terugsturen naar de winkel in Amsterdam. ( zij hebben direct volledige teruggave van het aankoopbedrag aangeboden want het was nog binnen de 14 dagen die wettelijk gelden voor koopontbinding).  De factuur zal inmiddels wel aangemaakt zijn want de maandelijkse kosten voor KPN zijn al afgeschreven. Ik meen €61 en €14. 

Tot zover maar weer deze uitleg of aanvulling.

Met vr.gr. 

Reputatie 7
Badge +17

Als de monteurs de wifi niet goed hadden ingesteld zou het op geen van de apparaten moeten werken. Tenzij de iMac uit 2013 alleen op 2,4 Ghz kan (een wifi frequentie die gesplitst kan worden op de V10), maar nogmaals dat is niet iets waar de KPN monteurs standaard verstand van hebben want de iMac is geen KPN apparatuur. Dus dit valt hen niet kwalijk te nemen.

Dat van de iMac zal hiermee te maken hebben. 2,4 Ghz is een ouder signaal en veel oudere apparaten kunnen alleen van dit signaal gebruikmaken. De 5 Ghz is een nieuwere frequentie en oude apparaten hebben niet de mogelijkheid om hiermee te verbinden, omdat het toen deze gemaakt werden nog niet bestond. Bij de Box 12 zijn beide signalen gemengd dus zal de iMac in de war zijn geraakt van de 5 Ghz en het helemaal niet meer kunnen vinden. 

Maar de monteur van KPN kwam niet voor de wifi, maar kwam om de experiabox  te vervangen voor een storing in de tv. een melding van een foutcode (bij herhaling).  Door die wijziging van de experiabox, deed de Mac het niet meer qua wifiverbinding want daarvoor had hij het prima gedaan met de experibox versie V9. Als ik die storing in de tv niet had gehad was al deze ellende niet gebeurd.

Bedankt voor de toelichting. De monteur kwam dus om de TV storing op te lossen en dat is hem zo te lezen ook gelukt, fijn! Alleen inderdaad enorm jammer dat het zo'n nasleep heeft gehad wat de wifi betreft. Ik zie de meerkosten van de eerste monteur terug, echter snap ik dan niet waar het meerwerk vandaan komt, naast dat wat jij aangaf. 

De kosten zouden volgens monteur 1 tussen de €15 en €30 zijn , maar door het wisselen van de boxjes en het checken van de wifi was hij veel langer bezig dus dan tellen de minuten door.

Dat lijkt me gewoon bij het oplossen van de storing te horen, oftewel die rekening is dan voor ons. Ik stel dan ook voor dat ik de kosten van de eerste monteur vergoed, dat komt neer op €45,-. De kosten van de tweede monteur kan ik niet vergoeden, omdat op de bon van deze monteur ook staat dat je de kosten zag en hiermee akkoord bent gegaan. Daarnaast kwam deze wel alleen voor de wifi en heeft hij, naar ik begrijp, alles binnen zijn mogelijkheden gedaan om het op te lossen en werkte het ook toen hij wegging. De kosten van de SuperWifi krijg je inderdaad weer terug. 

Laat je me weten of je akkoord gaat met de vergoeding? Dan maak ik het in orde. 

 

Reputatie 4
Badge +1

Hartelijk dank voor je reactie Sanne. Je geeft een juiste gang van zaken weer want zo is het gegaan en ik begrijp de uitleg goed. Misschien was de fout in de tv wat ondergesneeuwd, maar die is inderdaad opgelost door monteur 1. Overigens waren beide monteurs van KPN zeer vriendelijk en bereidwillig. Ook de hulp via de telefoon was alleraardigst.  

De Mac heeft toevallig vanavond een nieuwe update gedaan of gemaakt ( hoe zeg je dat)  en dat is nu dus 10.15.7 en naar ik begreep zou dat ook te maken hebben met o.a. de wifi, maar goed dit is een KPN forum en geen Apple forum.  

Uiteraard ga ik akkoord met je voorstel om €45,- niet te berekenen. Ik zie de factuur tegemoet en ben ondanks alles een tevreden klant van KPN.  Hartelijk dank voor alle moeite. 

Reputatie 4
Badge +1

Vandaag na de update naar 10.15.7 bij overzicht gekeken en daar staat dat ik 3,3 Ghz heb dus ik hoop dat ik een versie heb die het goed blijft doen. Ik slaap er bijna niet van omdat ik de keuze wat te impulsief heb gemaakt en ik misschien beter bij Windows had kunnen blijven, maar vind de bediening erg meevallen. Alles is te vinden op internet of bij seniorenweb.  En nu nog terugsturen is een beetje laat want hij doet het verder best goed vind ik.

Reputatie 7
Badge +17

Top! Ik heb de vergoeding ingevoerd. Als die op tijd was voordat de volgende factuur opgesteld is dan wordt hij daar inderdaad op in mindering gebracht. Mochten we net te laat zijn, dan de factuur daarna. Fijn om te lezen dat je blij met ons bent. 💚 Veel plezier met de iMac gewenst en alvast een fijn weekend! 

Reputatie 4
Badge +1

Beste Sanne, 

De €45 is keurig berekend, maar op de factuur staat nog een bedrag van eenmalige kosten van €179,- en ik kan niet vinden waar dit op gebaseerd is. Zou het kunnen dat de wifipunten toch in rekening zijn gebracht?  Want dan zou het kloppen want dan blijft er een bedrag over van de 2e monteur? Ik weet niet hoe ik dat ergens kan nazien? Zou je me willen helpen? BVD. 

Wilsophie 

Reputatie 4
Badge +1

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Wilsophie! Dat zijn de kosten voor de SuperWifi punten (€149,-) en de arbeidsloon van de tweede monteur (€30,-). 🙂 Je hebt op de data waarop de monteurs langs zijn geweest de monteursbon ontvangen waarin de kosten uitgestippeld staan. Waar heb je de SuperWifi punten retour gestuurd? Dit werkt namelijk als volgt

Heb je ze in een winkel afgegeven of bij een PostNL punt? In het laatste geval, heb je het verzendbewijs nog en naar welk adres heb je ze laten sturen? 

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb de wifipunten dezelfde dag in de doos verpakt en de andere dag verstuurd naar antwoordnummer 10119 /2400 VB  via Postnl.

Ik heb van geen enkele monteur een monteursbon ontvangen, de kosten werden mondeling meegedeeld.  En dit kwam idd op €30 dus dat moet ik betalen, maar ik begrijp niet dat men die €149 eerst in rekening brengt om het later terug te storten. Die factuur wordt toch niet zo vroeg aangemaakt?  Ik heb het precies volgens wat de site aangeeft verpakt en verzonden. 

Reputatie 4
Badge +1

Dat is dus Alphen aan de Rijn.  Barcode SLFVZ059758168

Reputatie 7
Badge +17

Dat is gek. 😕 Ik zie dat er op 9 en 10 september monteursbonnen per mail zijn verstuurd naar het live.nl adres dat bij ons bekend is. Staan ze daar niet tussen? Zo nee, laat het dan weten. Dan stuur ik ze opnieuw. 🙂

Als de SuperWifi punten via de winkel waren ingeleverd waren de kosten hiervoor op deze factuur waarschijnlijk ook al weggestreept. Nu zijn ze los opgestuurd en voor ons niet te traceren en te koppelen aan het abonnement waar ze bij hoorden. Daarom is het geld dus ook nog niet vergoed op de factuur.

De SLFVZ059758168 code is de Track & Trace code? Ik kan hier geen zending op vinden, heb je voor mij ook een foto van het verzendbewijs? Dan kijk ik wat ik in werking kan zetten. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik hoop dat ik een foto kan versturen, want daar ben ik nog niet zo goed in op de Mac. Ik zie wel dat er een 3 voor de barcode moet dus 3SLFVZ059758169. Dat moet te traceren zijn. Ik ga even zoeken bij de ongewenste mails of de monteursbonnen daar bij zitten .

Reageer