Vraag

Niet laden sommige websites/apps, zoals Rabobank op Android toestellen

  • 18 November 2023
  • 33 reacties
  • 669 keer bekeken

Sinds we gebruik maken van kpn (half juli 2023) hadden we op onze mobiele telefoons tijdens gebruik van WiFi problemen met openen van aanzienlijk deel van applicaties, vooral die extra beveiligd zijn (bitvavo, Rabobank, bunq) maar soms ook andere apps. App opent direct maar hangt dan bijvoorbeeld vast in een laadmodus tijdens inloggen (passend bij geen of zeer langzame internet verbinding). Wifi uitzetten (en dus op 4g overschakelen) lostte probleem altijd direct op en wees dus op wifi/router probleem. Nu werd het zo irritant dat ik was gaan zoeken naar oplossing en kwam ergens tegen "ipv6 uit te zetten" op de KPN Box 12.  Dit heb ik gedaan en nu hebben mijn partner en ik al de hele dag geen enkele hapering meer gemerkt. Opgelost dus eigenlijk... 

De Android toestellen die dit probleem hadden waren: 

Google pixel 8 pro, android versie 14

Xiaomi mi 9T pro, android versie 11

 

Vervolgens ben ik verder gaan zoeken hoe dit kan, en dan kom ik tegen dat eigenlijk wordt ontraden om ipv6 uit te zetten omdat dit andere problemen juist kan gaan veroorzaken.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/zet-ipv6-niet-uit

 

Is er een "betere" oplossing voor dit probleem?

 

Hoor graag jullie gedachtes of eventuele extra benodigde informatie. 


33 reacties

Probleem deed zich zojuist weer voor, dus ik heb IPv6 uitgeschakeld op de KPN Box. Direct daarna werkt alles (in dit geval Internetbankieren en één andere website) direct weer goed. 

 

De oorzaak van het probleem lijkt me dus wel duidelijk: KPN Box i.c.m. IPv6.

 

De oplossing: ik weet 'm niet. Ik reken erop dat KPN hier iets mee gaat doen bij een volgende update.

Ik volg deze even met grote interesse. Ik herken de problemen die hier geschetst worden en ook de oplossingen… zijnde het kort aan/uit zetten van wifi op m'n telefoon.

Wij ervaren dit issue overigens op verschillende android telefoons en tablets.

Ik volg deze even met grote interesse. Ik herken de problemen die hier geschetst worden en ook de oplossingen… zijnde het kort aan/uit zetten van wifi op m'n telefoon.

Wij ervaren dit issue overigens op verschillende android telefoons en tablets.

Jammer dat KPN zelf niet reageert hier hé? Als dit probleem in juli niet opgelost is, zijn ze mij in ieder geval kwijt als klant. 

Voor mij resteert een beetje de vraag; hoeveel kwaad kan het om als (tijdelijke)oplossing IPv6 op de experiabox uit te zetten?

Ik snap dat dat een bestrijding is van het symptoom en het probleem niet is opgelost. Echter, als ik het probleem niet meer ervaar en er geen negatieve bijvangst is dan vind ik het wel een interessante (tijdelijke) workaround.

Ter illustratie: ik enige tijd geleden overgegaan van een v8 naar de v12 experiabox. Ik weet niet eens of IPv6 op die oude box werd ondersteund (volgens deze pagina lijkt dat niet zo te zijn: https://www.kpn.com/service/internet/ipv6) En als het wel ondersteund zou zijn dan geen idee of het aanstond. Ik heb het nooit gemist en ervaar nu wel problemen met het alternatief.

Reputatie 7

Voor mij resteert een beetje de vraag; hoeveel kwaad kan het om als (tijdelijke)oplossing IPv6 op de experiabox uit te zetten?

Dat is geen enkel probleem. Er zijn nog nauwelijks IPv6 only sites en dus is (vrijwel) alles ook wel o.b.v. IPv4 te benaderen.

Voor mij resteert een beetje de vraag; hoeveel kwaad kan het om als (tijdelijke)oplossing IPv6 op de experiabox uit te zetten?

Dat is geen enkel probleem. Er zijn nog nauwelijks IPv6 only sites en dus is (vrijwel) alles ook wel o.b.v. IPv4 te benaderen.

en qua performance? Het blijft wel te benaderen, maar is het bijvoorbeeld veel trager of minder beveiligd?

Reputatie 7

Voor mij resteert een beetje de vraag; hoeveel kwaad kan het om als (tijdelijke)oplossing IPv6 op de experiabox uit te zetten?

Dat is geen enkel probleem. Er zijn nog nauwelijks IPv6 only sites en dus is (vrijwel) alles ook wel o.b.v. IPv4 te benaderen.

en qua performance? Het blijft wel te benaderen, maar is het bijvoorbeeld veel trager of minder beveiligd?

Maakt geen verschil.

thanks!

Reageer