Nieuwe hardware bij monteurs: XGS-PON ONT

  • 19 July 2023
  • 81 reacties
  • 11009 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12

KPN heeft een nieuwe XGS-PON ONT's geleverd aan Monteurs, deze worden op dit moment nog niet gebruikt voor DHZ installaties, daar krijgen klanten nog een genexis voor.

Het gaat om een Nokia XS-010X-Q ontwikkeld voor KPN zodat ze op een TK01 passen.

In plaats van drie zal hij vier lampjes hebben, de gebruikelijke Power, Connection en Alarm en dan komt een vierde genaamd Data bij.

In principe is de werking identiek, en blijven de adviezen zoals stroomloos maken hetzelfde als bij de genexis.

Voor de geïnteresseerden heb ik nog intern de vraag uit staan of ik de datasheets mag delen, zolang ik hier geen OK op heb gekregen zal ik deze niet delen.

 


81 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik zag ergens een foto dat een klant een Box12 + Nokia NT kreeg, blijkbaar word deze inmiddels ook direct aan klanten uitgeleverd.

Levert KPN dan ook NT’s aan klanten?

Normaal toch alleen het modem en de NT wordt geinstalleerd vanwegen de Glasvezel unit waar hij overheen moet.

Of is dit veranderd?

Reputatie 7
Badge +12

Ik zag ergens een foto dat een klant een Box12 + Nokia NT kreeg, blijkbaar word deze inmiddels ook direct aan klanten uitgeleverd.

Levert KPN dan ook NT’s aan klanten?

Normaal toch alleen het modem en de NT wordt geinstalleerd vanwegen de Glasvezel unit waar hij overheen moet.

Of is dit veranderd?

Dit is al ruim een jaar veranderd, alleen de Nokia NT wordt (nog?) niet direct naar klanten gestuurd. Bij xgspon wordt de genexis opgestuurd. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik zag ergens een foto dat een klant een Box12 + Nokia NT kreeg, blijkbaar word deze inmiddels ook direct aan klanten uitgeleverd.

Levert KPN dan ook NT’s aan klanten?

Normaal toch alleen het modem en de NT wordt geinstalleerd vanwegen de Glasvezel unit waar hij overheen moet.

Of is dit veranderd?

Dit is al ruim een jaar veranderd, alleen de Nokia NT wordt (nog?) niet direct naar klanten gestuurd. Bij xgspon wordt de genexis opgestuurd. 

Ah Check thanks voor je uitleg.

Is voor mij nu 2,5 jaar terug dat ze het aansloten namelijk vandaar.

Reputatie 5
Badge +3

Is die witte Nokia ONT technisch gelijk aan het zwarte model wat KPN gebruikt? 
XS-010X-Q

Reputatie 7
Badge +12

Ik denk het bijna wel, als ik de specsheet op https://www.al-enterprise.com/-/media/assets/internet/documents/nokia-ont-xs-010x-q-datasheet-en.pdf vergelijk met de specsheet welke ik op pagina 1 heb gedeeld komt het best wel overeen. Maar dat is denk ik een vraag welke enkel de product-owner kan beantwoorden en ik heb geen idee wie dat is. Dus ik kan het niet voor je navragen. 
 

Verder zal deze niet eenzelfde soort serienummer hebben als de KPN ONT’s dus zal je hem via de selfservice tool moeten activeren. 

@JanD  ik heb toestemming van degene die de data-sheet intern heeft gepubliceerd dat dit ook extern mag.

Aangezien ik geen PDF's kan uploaden wat screenshots.

 

 

Ik heb dus het rode alarm knopje knipperend maar hij zit er gewoon goed op maar de wifi doet het niet.

@JanD  ik heb toestemming van degene die de data-sheet intern heeft gepubliceerd dat dit ook extern mag.

Aangezien ik geen PDF's kan uploaden wat screenshots.

 

 

Ik heb dus het rode alarm knopje knipperend maar hij zit er gewoon goed op maar de wifi doet het niet.

 

Reputatie 7
Badge +12

@Gertvandijk is deze door jezelf geplaatst of heeft de monteur dit gedaan?

Een rood alarm lampje betekend dat je nog geen signaal binnen hebt. Dit kan komen doordat je abonnement niet in is gegaan of een beschadiging van het glasvezel. In geval van dat tweede zal een KPN monteur langs moeten komen.

@Gertvandijk is deze door jezelf geplaatst of heeft de monteur dit gedaan?

Een rood alarm lampje betekend dat je nog geen signaal binnen hebt. Dit kan komen doordat je abonnement niet in is gegaan of een beschadiging van het glasvezel. In geval van dat tweede zal een KPN monteur langs moeten komen.

Deze kpn aansluit punt zit er al best lang en ik heb het zelf gedaan en hij zit er goed op, dus ik denk dat hij beschadigd is ofzo.

@Gertvandijk is deze door jezelf geplaatst of heeft de monteur dit gedaan?

Een rood alarm lampje betekend dat je nog geen signaal binnen hebt. Dit kan komen doordat je abonnement niet in is gegaan of een beschadiging van het glasvezel. In geval van dat tweede zal een KPN monteur langs moeten komen.

Deze kpn aansluit punt zit er al best lang en ik heb het zelf gedaan en hij zit er goed op, dus ik denk dat hij beschadigd is ofzo.

Ik bedoel ik heb dat kastje er zelf op gedaan maar dat aansluit punt natuurlijk niet dat heeft denk de kpn jaren terug gedaan

 

@Gertvandijk is deze door jezelf geplaatst of heeft de monteur dit gedaan?

Een rood alarm lampje betekend dat je nog geen signaal binnen hebt. Dit kan komen doordat je abonnement niet in is gegaan of een beschadiging van het glasvezel. In geval van dat tweede zal een KPN monteur langs moeten komen.

Deze kpn aansluit punt zit er al best lang en ik heb het zelf gedaan en hij zit er goed op, dus ik denk dat hij beschadigd is ofzo.

Ik bedoel ik heb dat kastje er zelf op gedaan maar dat aansluit punt natuurlijk niet dat heeft denk de kpn jaren terug gedaan

 

Hij is wel al aangesloten tot het netwerk heb vandaag een SMS gehad.

Reputatie 7
Badge +12

@Gertvandijk is deze door jezelf geplaatst of heeft de monteur dit gedaan?

Een rood alarm lampje betekend dat je nog geen signaal binnen hebt. Dit kan komen doordat je abonnement niet in is gegaan of een beschadiging van het glasvezel. In geval van dat tweede zal een KPN monteur langs moeten komen.

Deze kpn aansluit punt zit er al best lang en ik heb het zelf gedaan en hij zit er goed op, dus ik denk dat hij beschadigd is ofzo.

Ik bedoel ik heb dat kastje er zelf op gedaan maar dat aansluit punt natuurlijk niet dat heeft denk de kpn jaren terug gedaan

 

Hij is wel al aangesloten tot het netwerk heb vandaag een SMS gehad.

Dan wordt het bellen met 0800-0402 om door te geven dat je verbinding niet werkt. Deze zal een monteur aansturen welke het (waarschijnlijk) niet kan oplossen maar KPNNetwerk aanstuurt.

Reputatie 2

Worden de Genexis nu ook vervangen voor deze Nokia ONT? Ik ken al 4 huishoudens waar de Genexis ONT geen signaal meer over de Ethernet poort gaf na een stroomstoring.

Sinds vandaag ook hier een defecte WAN poort van de Genexis ONT na stroom onderbreking…

het verhaal:

sinds afgelopen week storing TV , het Arris kastje wat constant de verbinding met de box 12 verloor ( storingscode 563 ( geen/verkeerd IP adres), daarna alles opnieuw bedraad, box 12 uiteindelijk gereset ( waardoor ik dus ook de 3 Superwifi punten opnieuw moest inleren ) uiteindelijk nul resultaat.

de Ethernet verbinding werkte op zich prima , via de LAN speedtest 970/980 Mb/s via wifi 794/740

hier gelezen dat het stroomloos maken van de Genexis uitkomst kon bieden…. Helaas nu dus van bijna 1Gb/s naar NUL 🤦‍♂️

Na ( eindelijk )fysiek iemand aan de lijn te hebben gekregen hopelijk maandag een nieuwe ONT per post

 

Mooi topic van @Ik_Combineer 👍

Alleen mis ik nog de betekenis van de DATA led lampjes. (Kleuren)

Bij deze voeg ik dat toe.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Dat was toen een bewuste keuze Peter, maar bedankt voor het toevoegen.

TotaalTV had namelijk bijna direct een nieuwsartikel geschreven nadat ik mijn post schreef zonder nog enige technische specificaties of navraag bij ons dat dit de voorbereiding was voor multigig abonnementen. En hoewel de introductie van deze Nokia daar niks mee te maken had leek het me slim om dit stukje uit de tech specs niet te delen omdat ze dat dan vast als bewijs zouden zien.
Had geen zin om onbedoeld voor KPN dat zelf wou aan te kondigen dat we met snellere abonnementen kwamen.

 

@Ik_Combineer 

Maar de meeste geïnteresseerden weten toch wel dat op XGS-PON 10Gbit mogelijk is.

En XGS-PON is ook niet helemaal nieuw meer.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Klopt, alleen onze Jarco vond het nodig om direct “KPN bezig met voorbereiding multigig glasvezelinternet” te delen terwijl dat helemaal niet de bedoeling was van dit topic. Dat klopte 100% niet want onze “oude” genexis kastjes welke we nu ook nog opsturen zijn prima voor hogere snelheden zijn. 

Op 30 december vloog 2x de aardlek eruit, u raadt het al: het was gedaan met de Genexis ethernetpoort. 
Na telefonisch consult met KPN en XS4ALL helpdesk (en lezen van dit topic, waarvoor dank) waren we er dus snel uit. Tijdstip was natuurlijk helemaal ongelukkig, dus hebben ons tijdens oud en nieuw met hotspots moeten redden. Op 2 januari zijn we in de ochtend uitstekend geholpen door de KPN monteur. 
Het is inderdaad een enorme lichtbak maar gelukkig weinig last van in de meterkast.

Dit forum geeft veel en goede informatie, erg fijn voor klanten die graag zelf de zaakjes een beetje willen uitzoeken. 👍🏼

Reputatie 7
Badge +12

Vraag; mag de media alles van dit forum plukken en delen? @Tweakers heeft een (foutief) topic gemaakt dat Roamler genexis kastjes vervangt voor een Nokia ipv gewoon weer een genexis maar dan een zonder productiefout.

Maar bij dit topic staat een foto uit mijn originele bericht. Lijkt me dat ze dat even hadden moeten navragen?

Stelt me ook wel oprecht teleur, luister elke donderdag hun podcast en had niet verwacht dat ze zomaar artikelen schrijven zonder juistheid te controleren.

Bron: Tweakers

Reputatie 7

Vraag; mag de media alles van dit forum plukken en delen?

Volgens mij is dit een publiek forum en is de informatie vrijelijk te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +21

Goeie vraag, maar ik vraag me af of ze het uit dit topic hebben gehaald.

Die foto staat namelijk ook op de KPN website op de pagina Glasvezelkastje vervangen (kpn.com)

Bij de veelgestelde vragen: 

Hoe ziet het glasvezelkastje eruit?

We vervangen je Glasvezel kastje door een nieuw kastje van Nokia of Genexis.

< foto Genexis >   < foto Nokia >

Reputatie 7
Badge +12

Nooit geweten RBxx, ja als de foto daarin voor komt dan is die volgens mij wel vrij te gebruiken. En KPN mag dan weer alles op dit forum gebruiken en dan is het plaatje rond.

In een artikel bij Bright staan ook de nodige bekende foto's bij @Ik_Combineer 

Totaaltv.nl heeft regelmatig berichten op basis van topics hier en bij Ziggo. 

Zelf gebruik ik voor breedbeeldweetjes.wordpress.com soms ook berichten uit de communities van kpn en Ziggo. 

Reageer