Vraag

Nieuwe modem en decoder

  • 7 February 2021
  • 28 reacties
  • 309 keer bekeken

Hoe kan ik een nieuwe modem en decoder ontvangen/bestellen?

We zijn 17 jaar klant en hebben daarom oude apparatuur in huis. We ondervinden een steeds tragere tv en ook regelmatig is de wifi niet goed genoeg voor whatsapp bellen of zoom. We hebben glasvezel internet waarvan de snelheid en stabiliteit uitstekend is. We hebben meerdere malen de wifi optimizer gedraaid.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Bedankt voor al jullie reakties. Ik meld nog even dat ik een adviesgesprek heb aangevraagd bij KPN en de 100/100 heb uitgenomen. Ik ben benieuwd of me dat gaat helpen.

Theoretisch had ik dus 50down/5up wat kennelijk in de praktijk neerkomt (hoe kan dat?) op 70/30 voor glasvezel. Ik ga nu ietsje hoger naar 100/100.

Wat ik raar vind is dat ik als trouwe klant op zo'n 50/5 abonnement zat. Ik ben begonnen met ADSL bij KPN. Toen kwam er glasvezel dat werd verkocht als betrouwbaar, breedband, snel. Betrouwbaar is het absoluut maar ik vind het wel raar dat ze je dus eigenlijk niet de snelheid geven tenzij je erom vraagt. Er was vroeger een speciale glasvezel website en ik dacht dat ik het beste van het beste had. Voel me nu wel een beetje bedonderd.

Dat is niet zo. Het zijn 2 verschillende dingen, uw abonnement en de verbinding. Uw abonnement is uw keuze. Daar veranderd kpn niets aan. De verbinding zorgt kpn voor, en KPN heeft deze bij u vervangen door glasvezel. 

Zie het als een auto en de weg waarover die auto rijd. KPN heeft die weg vervangen, dat was een grindpad (koperdraadje), nu heeft KPN daar een mooie strakke asfaltweg (glasvezel) van gemaakt. Ondanks dat uw auto niet veranderd is profiteert u daar zeker wel van.

Nu blijkt ook dat Ik voor hetzelfde maandbedrag de 50/50 kan nemen. Dan rijst de vraag waarom KPN dat niet zelf voorstelt.

Soms doet KPN dat ook. Maar simpel is het niet. Bij uw huidige abonnement heeft u bijvoorbeeld het gratis pluspakket indien u ook mobiel bij KPN hebt. Bij Hussel kost dat € 6,99 en krijgt u 5 euro entertainmentkorting. Effectief € 1,99 extra dus. Bij uw huidige abonnement kunt u dat pluspakket omwisselen voor gratis ESPN. Bij Hussel betaal je dan gewoon € 14,99. Dan kom je fors hoger uit. Of Hussel wel of niet goedkoper is, dat is voor iedereen anders. Ieder moet dat voor zichzelf bepalen. Dat kan KPN niet.

Het is toch raar dat ze me op een supersnelle verbinding afknijpen tot 50/5 terwijl een nieuwe klant standaard al 50/50 krijgt.  Wanneer ik overstap naar een andere aanbieder (Tmobile) krijg ik 100/100 standaard en toch blijf ik klant bij KPN.

Nee, dan blijf je geen klant van KPN.

Ook raar eigenlijk. Tenslotte vind ik het bizar dat het advies krijg een hussel abonnement te moeten afsluiten. Ik wil niks even husselen maar gewoon serieus genomen worden als trouwe klant bij KPN. Ben het type dat het dan maar even opzoekt waar ik me nu mee inlaat. Ik houd mijn hart vast nu ik de van Dale erop raadpleeg:

hus·se·len (husselde, heeft gehusseld) alles door elkaar husselen (a) vermengen; (b) verwarren

Het beestje moest een naam hebben. Wat maakt het uit?

Theoretisch had ik dus 50down/5up wat kennelijk in de praktijk neerkomt (hoe kan dat?) op 70/30 voor glasvezel.

Hoe dat kan? Dat doet KPN. Die hebben alle 50/5 op 70/30. Voor koper geldt wel dan het qua bandbreedte moet kunnen maar op mijn VVDSL 111 Mb/s lijn heb ik ook 70 down en 30 up met m'n 50/5 abonnement. Daar ga ik (in m’n uppie hier) lekker niks aan wijzigen.

Wat ik raar vind is dat ik als trouwe klant op zo'n 50/5 abonnement zat.

Wat is daar raar aan? KPN gaat je abonnement niet éénzijdig naar een ander met meer bandbreedte en dus duurder abonnement wijzigen natuurlijk.

maar ik vind het wel raar dat ze je dus eigenlijk niet de snelheid geven tenzij je erom vraagt.

Meer snelheid = duurder v.d. klant. En KPN weet niet of je die "meer” snelheid ook nodig hebt. (hier heb ik ruim voldoende aan 70/30; zelfs met 2 personen zou dat genoeg zijn. Tenzij er een gamer of fanatieke downloader in huis is)
Je zou toch raar hebben opgekeken als je indertijd bericht van KPN had gehad:”Geachte klant, omdat u nu glasvezel hebt hebben we uw snelheid verhoogt. U gaat daardoor wel € 7,50 meer abonnement betalen van uw volgende factuur”. Zonder dat jij hier om gevraagd zou hebben of toestemming gegeven.

ik dacht dat ik het beste van het beste had.

Dat HEB je ook. Glasvezel is superstabiel.

Voel me nu wel een beetje bedonderd.

Geen reden voor. Abonnements bandbreedte staat los van koper (DSL) of glasvezelgebruik. Dat is je eigen keuze. Meer bandbreedte = abonnement duurder.

Wanneer ik overstap naar een andere aanbieder (Tmobile) krijg ik 100/100 standaard en toch blijf ik klant bij KPN

Euh…… T-mobile heeft en gebruikt eigen apparatuur in de POP's. Je wordt en bent dan volledig via T-mobile aangesloten. Je bent dan klant bij T-mobile; niet bij kpn. Dat de fysieke vezels van KPN NetwerkNL zijn….. tja…..

Tenslotte vind ik het bizar dat het advies krijg een hussel abonnement te moeten afsluiten. Ik wil niks even husselen maar gewoon serieus genomen worden als trouwe klant bij KPN.

Als je meer bandbreedte in je abonnement wilt dan kan dat nu alleen met Hussel abonnement. Die naam moet je niks van aantrekken, what's in a name. Wil alleen zeggen dat alles optioneel is en je nergens toe gedwongen wordt wat je toch niet gebruikt. Zoals Spotify in de Alles-in-één abonnementen. In je oude abo kan waarschijnlijk alleen 100 down en 10 (tien) up. Dus voor glas  is dan een nieuwe abonnementsvorm aan te bevelen, met ook 100 up. Mijns inziens neemt KPN dat dus uiterst serieus voor de klant!

Ergens rond 2013 heeft kpn besloten dat er geen verschil meer was tussen glasvezel en koper, qua abonnementen dan. Abonnementen met dezelfde naam hadden ook dezelfde snelheid (waarbij bij glasvezel je tenminste de abo-snelheid haalde en bij koper vaak niet). kpn richtte zich in die tijd vooral op koper en glasvezel werd op een laag pitje gezet. Daarom ook waren de snelheden asymmetrisch want bij koper kan dat niet anders. Glasvezelklanten konden tegen meerprijs hun snelheid aanpassen en daarbij ook voor synchrone versies kiezen. Bij de introductie van de Hussel abo's levert kpn voor glasvezel alleen nog synchrone abo's; Hussel 100 is voor glasvezel dus 100/100 en voor koper 100/10; de kosten zijn gelijk.