Beantwoord

ptt kastje in de tuin verwijderen

  • 23 May 2020
  • 33 reacties
  • 1957 keer bekeken

wij hebben in de achtertuin bij de achtergevel een kastje van ptt telecom staan. Ivm een uitbouw willen wij deze graag weg hebben. Word deze nog gebruikt? kunnen wij deze zelf verwijderen of moet dit door KPN gedaan worden?

 

icon

Beste antwoord door veen1 5 July 2020, 23:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

 

 

Hallo @veen1 , interessante oude techniek.

Je kunt het beste even contact opnemen met

Https://www.kpnndtwetk.nl

Zij zijn veranwoordelijk voor de infrastructuur.

Je mag er zelf niet aankomen.

Succes.

 

Die is museum waardig, zal vast niet meer in gebruik zijn.

Waar, in welke plaats is dit als ik vragen mag ?

Ik kan het op de foto wellicht niet zien maar staat er echt “ptt” op ?

Hallo @veen1 , interessante oude techniek.

Je kunt het beste even contact opnemen met

Https://www.kpnndtwetk.nl

Zij zijn veranwoordelijk voor de infrastructuur.

Je mag er zelf niet aankomen.

Succes.

 

hallo JanD, deze website bestaat niet

Die is museum waardig, zal vast niet meer in gebruik zijn.

Waar, in welke plaats is dit als ik vragen mag ?

Ik kan het op de foto wellicht niet zien maar staat er echt “ptt” op ?


Hallo KeesYagi, het is inmiddels vervaagd maar op de buitenkant staat ptttelecom.

Dit is in Denekamp,Overijssel

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @veen1 

Jan bedoelt https://www.kpnnetwerk.nl/ de website van de netwerkbeheerder KPN.

Als ik de foto's bekijk betwijfel ik of KPN hier iets mee te maken heeft. Ik zie alleen een Philips label en verder alleen maar coax kabels. Het lijkt mij een (oud?) verdeelpunt van een kabelnetwerk zoals Ziggo.

Reputatie 7
Badge +24

Lijkt mij ook van Ziggo. Of andere kabelaar.

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb sterk het gevoel dat dit van de kabelaar (Ziggo) is. Want die werken volgens mij met groene kabels.

Hallo @veen1 , sorry, typefout, een ander forumlid heeft mij al gecorrigeerx zie ik.

 

Het is te zien aan de componenten dat dit vele decennia terug is gebouwd, dit kan geen functie meer hebben. Maar aangezien bijna alle gemeenten de kabelnetten verkocht hebben aan zo’n  . . .  club is het toch hun verantwoording.

Wel opvallend dat het allemaal mooi schoon is, meestal zit dit vol met spinnen ed.

Zo te zien komt de voeding voor de versterkers mee over de coax, als je een volt meter hebt dan zou je even kunnen “kijken”.

Ziggo geeft aan dat dit kastje niet van hun is

Reputatie 7
Badge +24

Pak een schroevendraaier en maak de kabels los. Zonder iets kapot te maken. Als er over een week nog geen monteur op je voordeur heb staan bonzen, dan kun je die kast verwijderen.

Ik zie een datum van 1984 op de printplaten staan, heerlijk, ik heb de foto's opgeslagen voor mijn persoonlijk archief inzake telecom.

Ik denk dat het 1 van de 1e kasten is uit de tijd dat de losse antennes op het dak vervangen werden door de gemeentelijke CAI, dat later door de voorlopers van het huidige Ziggo is overgenomen.:relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +28

Die is museum waardig, zal vast niet meer in gebruik zijn.

 

Zo'n kinky retro kastje in jouw uitbouwkamer heeft ook wel wat! 

Wellicht kun je er een vitrine omheen bouwen? 

Met dit kastje als pronkstuk ! 

Ziggo geeft aan dat dit kastje niet van hun is

Da’s makkelijk gezegd, zoals ik al aangaf, ze zullen ooit het kabelnet daar over hebben genomen maar dan wel met alle voor en nadelen, maar ja, zie dat maar eens van de grond te krijgen bij zo’n club.

Pak een schroevendraaier en maak de kabels los. Zonder iets kapot te maken. Als er over een week nog geen monteur op je voordeur heb staan bonzen, dan kun je die kast verwijderen.

Dat dacht ik ook.

Toch interessant om te weten wat dit nu is geweest, een lokale centrale antenne inrichting ws.

Zijn er nog oude bewoners in de buurt die er iets van weten, zijn de huizen van een woningbouwvereniging (geweest) ?

Onlangs kwam ik een leuk filmpje tegen van de aanleg van het eerste kabelnet in Nederland, ergens in de buurt van Breda dacht ik, dat kan ik nu niet meer vinden.

Aanvulling, hier nog zo’n geval : https://www.circuitsonline.net/forum/view/141893

 

Ziggo geeft aan dat dit kastje niet van hun is

Als niemand eigendom claimt weet je volgens mij wel voldoende. Dan is er misschien toch wel een eigenaar, maar heeft het geheel negatieve waarde en kost het nog geld ook om dit op te  ruimen. Zal denk ik niet onder de telecom wet vallen, anders kan je wellicht nog een sterk staaltje kastje-muur taktieken meemaken in een eventuele verder eigendomszoektocht.

Wellicht kun je zoal Nick83 ook al hint, eens kijken waar die groene kabels heen gaan en dan ook het kastje in zijn geheel in die richting bewegen (voorlopig). Er even van uitgaand dat de plek voor het kastje ook je eigendom is.

Zoeken op “GAI” in delpher.nl levert berichten van begin jaren ‘80.

Ik stop er even mee, als er iemand iets interessants kan vinden dan zie ik het graag.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @veen1 Welkom hier op het KPN Forum en goed om te zien dat de community al volop met je meedenkt. Het zal ongetwijfeld een oud kastje zijn, maar ik wil je wel afraden om zelf aan de kabels te gaan schroeven, zoals @Nick83 je aanbeveelt. Dat lijkt me niet de beste oplossing, stel de kast nog wel in gebruik is. Sowieso is het apparatuur van of ons of een andere provider. Ik wil met alle plezier navraag voor je doen. Of heb je al contact gehad? 

Indien ik nog iets kan doen: zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

hallo Bart,  inmiddels via https://www.mijnaansluiting.nl/home contact opgenomen met zowel KPN als Ziggo. KPN heeft al vrij vlot laten weten dat deze niet van hen is maar van Ziggo. Het antwoord van Ziggo laat nog op zich wachten. In eerste instantie zei Ziggo via een chat dat deze niet van hen was en toen ik zei dat ik deze dus wel kon verwijderen kreeg ik te horen dat ik daar nog even mee moest wachten omdat er toch wel redelijk wat Ziggo klanten op deze postcode wonen.

Reputatie 7
Badge +24

Als die ook niet van Ziggo is, dan betekend dat nog niet dat u hem dan dus zomaar kunt slopen. Er zijn nog meer partijen die de afgelopen decennia kabels in de grond gestopt hebben.

Kan wel kerkradio zijn ofzo (ik heb geen flauw idee wat voor kabels voor zo'n systeem gebruikt worden).

dat had ik meer gezegd om te kijken wat Ziggo dan zou zeggen. Toen moest ik hem ineens niet meer weghalen….

 

@veen1  Het ziet er uit als een zeer oude cai/coax signaal verdeler voor de wijk.
( Dus het is echt niet van KPN )

Als ik kijk naar de onderdelen, zal ik denken dat die buiten gebruik is.
Want met die onderdelen kun je echt geen stabiele internet en digitale tv aanbieden.
( niet goed afgeschermd tegen stralingen. )


Wil je weten of het in gebruik is ?

Optie 1
Meten of lage spanning op de coax staat.
( staat er niks op, dan wordt het niet gebruikt. )

Optie 2
Kabel los maken en wachten tot een monteur komt,
omdat mensen in de buurt bellen.
( Maar ik denk dat er niks gebeurt. )

Als je daarmee diensten aanbied, ben je echt een slechte te zuinige provider.

HET IS NIET VAN KPN,
ZIGGO HEEFT BETER SPUL IN HUN KASTEN.

HET IS VAST UIT DE TIJD VAN VROEGER OM DEZELFDE
TV ANTENNE MAST TE DELEN MET DE BUURT OF WIJK.

SLOPEN MAAR !!!
( HET STAAT OP JOU GROND )

NIEMAND ONDERHOUD HET ?

Helemaal eens, toch moet er iemand zijn die hier nog verantwoordelijk voor is, door een overname of wat dan ook.

@Nick83 : kerktelefoon ging via de 2e lijn, een normale telefoonlijn dus, een perfect simpel systeem.

Geloof het of niet, maar bij KPN wordt er ook nog gebruik gemaakt van coax. Dit betreft verbindingen die hele lange tijd geleden tot stand zijn gebracht, en de gebruikers deze willen behouden. De snelheid die hier overheen gaat is ongeveer 2 mbit/s, maar is uiterst betrouwbaar (buiten kabelbreuk om dan). Mocht hier nog een verbinding van actief zijn, dan wordt er grof geld betaald door de gebruiker.

Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat hier nog een actief signaal op zit, maar het zijn er nog weinig bij KPN. Hoe dan ook, ga hier niet zomaar iets aan veranderen, dit betreft vaak zeer cruciale verbindingen. Zomaar iets losdraaien met een schroevendraaier is dan ook zeer sterk af te raden!