Vraag

ssid aan passen op experia wifi, voor 2.4Ghz en 5Ghz. zie instelling niet

  • 24 November 2019
  • 34 reacties
  • 650 keer bekeken

hallo,

 

ik probeer zoals hier eerder beschreven is de ssid uit elkaar te halen.

alleen kan ik de instelling niet vinden op de experia wifi.

 

zie maar 1 ssid en geen keuze tussen de banden.

 

 

 

 


34 reacties

ook jij hebt nu de firmware update gehad

het is helaas niet meer mogelijk om deze 2 te scheiden helaas

trouwens slechte zet van kpn

ook jij hebt nu de firmware update gehad

het is helaas niet meer mogelijk om deze 2 te scheiden helaas

trouwens slechte zet van kpn

knap waardeloos dus

 

Reputatie 5
Badge +4

Kan het nog wel via de servicetool?

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-naam-wachtwoord-wijzigen.htm

 

Nee waarschijnlijk niet

Kan het zelf niet testen omdat ik de experabox vervangen heb door een fritzbox

Ik dank dat het via de tool ook niet kan

 

Reputatie 7

Ook via de servicetools kan je geen onderscheid meer maken tussen de namen voor 2.4 en 5GHz wifi. Dat wordt feitelijk ook aangegeven in het openingsbericht van het centrale tooic hierover.

Leuk en aardig dit

Maar laat klanten ook de mogelijkheid bieden om te downgraden

En automatisch firmware updaten uit te vinken of een email ontvangen bij nieuwe update wat bij de meeste routers zo is

bij mij gaan na dit geval ook de 2 experia wifi uit mijn netwerk verdwijnen waar ik nog 1 gebruikte komt nu een ex7000 te staan wat ik eigenlijk alleen op vakantie in het huurhuis gebruikten

WAAROM de e wifi

mooi klein compact en werkte goed

ik wil het beheer nu zelf in de hand houden

en ik ben kpn hun apparatuur nu zat

Reputatie 5
Badge +4

Ook via de servicetools kan je geen onderscheid meer maken tussen de namen voor 2.4 en 5GHz wifi. Dat wordt feitelijk ook aangegeven in het openingsbericht van het centrale tooic hierover.

Klopt maar het was het proberen waard. Op mijn V10a modem kan ik ze in de setup niet splitsen maar in de servicetool wel.

Hopelijk blijft dit zo op de modems. Ik hou alles graag zelf in de hand. Al die MESH onzin geloof ik helemaal niet in. Qua bereik zal het wel werken maar qua snelheid niet voor b.v. gamen. Het blijven veredelde repeaters. Er gaat niets boven een bedraad aangesloten accesspoint.

Reputatie 7

Al die MESH onzin geloof ik helemaal niet in. Qua bereik zal het wel werken maar qua snelheid niet voor b.v. gamen. Het blijven veredelde repeaters. Er gaat niets boven een bedraad aangesloten accesspoint.

Helemaal eens. Er is overigens ook helemaal geen sprake van een Mesh systeem bij de zwarte Experia WiFi's. Dat wordt wel beweerd in het openingsbericht van dit topic, maar bij een Mesh systeem is er sprake van één node die bekabeld aangesloten is op het netwerk terwijl de andere nodes draadloos met die bekabeld aangesloten node communiceren. Daar is helemaal geen sprake van immers elke Experia WiFi is "gewoon" als accesspoint bekabeld op het netwerk aangesloten.

Al die MESH onzin geloof ik helemaal niet in. Qua bereik zal het wel werken maar qua snelheid niet voor b.v. gamen. Het blijven veredelde repeaters. Er gaat niets boven een bedraad aangesloten accesspoint.

Helemaal eens. Er is overigens ook helemaal geen sprake van een Mesh systeem bij de zwarte Experia WiFi's. Dat wordt wel beweerd in het openingsbericht van dit topic, maar bij een Mesh systeem is er sprake van één node die bekabeld aangesloten is op het netwerk terwijl de andere nodes draadloos met die bekabeld aangesloten node communiceren. Daar is helemaal geen sprake van immers elke Experia WiFi is "gewoon" als accesspoint bekabeld op het netwerk aangesloten.


niet eens zo is bij de fritz producten een “mesh” op te zetten OOK via bedraad aangesloten fritz apparatuur dus communicatie via alleen wifi is dus onzin

je hebt bij fritz een hoofd router waar je de mesh instellingen regelt dit kan draadloos zijn maar ook bedraad

hoe het werkt met kpn weet ik niet

Reputatie 7

niet eens zo is bij de fritz producten een “mesh” op te zetten OOK via bedraad aangesloten fritz apparatuur dus communicatie via alleen wifi is dus onzin

Uiteraard zijn er ook bekabeld aangesloten nodes, maar bij mesh is er sprake van meerdere mogelijke paden vanaf een node naar Internet. Een Experia WiFi zou dus ook via wifi een met een andere node moeten kunnen verbinden om een verbinding met Internet te maken en daar is geen sprake van. Pas als (ook) die nieuwe witte ronde draadloze WiFi "versterkers" gebruikt worden kan er sprake zijn van een Mesh netwerk. Een draadloze witte ronde node zou met meerdere andere nodes kunnen verbinden.

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben dezelfde mening toegedaan (is dit goed Nederlands :thinking: ) als @wjb. Ik heb ook gelezen dat er nu bij de update van de Experia WiFi's gesproken word over mesh technologie. Wat ik ook heel raar vond. 

Bij mesh heb je volgens mij een netwerk van meerdere apparaten die met elkaar verbinding hebben en waarbij automatisch de snelste route gevonden word. Ze geven het verkeer aan elkaar door op een zo efficiënt mogenlijke wijze. Bij apparaten die allemaal aan een kabeltje zitten is is daar geen sprake van. De snelste route is namelijk altijd via dat kabeltje. En niet via elkaar.

Maar misschien kunnen die Experia WiFi's nu rechtstreeks praten met de witte ronde draadloze versterkers? Is dat het?

dat zou allemaal wel maar bij fritz is het zo dat je het bedraad op kan zetten

en ze niet via wifi met elkaar moeten kunnen praten

dit gaat dan via de hoofd fritz

mijn uitgang is dat ik wil zeggen dat het niet via wifi moet een mesh opzetten

daarom wou ik dit gaan toepassen

maar eigenlijk ook weer niet want mijn r9000 heeft voldoende dekking behalve kelder dan

wifi door naar wifi en die stekker dingen vermijd ik het liefst

 

 

Reputatie 7

dat zou allemaal wel maar bij fritz is het zo dat je het bedraad op kan zetten

en ze niet via wifi met elkaar moeten kunnen praten

dit gaat dan via de hoofd fritz

Als alle wifi toegangspunten met een netwerkkabel zijn aangesloten dan is er geen sprake van een Mesh netwerk.

 

mijn uitgang is dat ik wil zeggen dat het niet via wifi moet een mesh opzetten

daarom wou ik dit gaan toepassen

Maar omdat er bij Mesh netwerken sprake moet zijn van meerdere verbindingspaden is er dan dus ook altijd sprake van een draadloos verbindingspad via wifi tussen twee toegangspunten.

nou dat is bij fritz niet zo

of ik moet het goed mis hebben

ik wou ook een mech op willen zetten alleen bedraad dan

en toen kwam ik fritz tegen

veel andere merken werken wel met via wifi

maar met fritz kan het ook bedraad via een hoofd fritzbox en het heet toch een mech netwerk

maar goed wjb jij zou het altijd wel beter weten

Reputatie 7

Maar misschien kunnen die Experia WiFi's nu rechtstreeks praten met de witte ronde draadloze versterkers? Is dat het?

Dat is het inderdaad, er kan pas sprake zijn van een Mesh netwerk als er ook minimaal één volledig draadloze node in het netwerk opgenomen is.

Reputatie 7

nou dat is bij fritz niet zo

 

Mijn idee was een fritzbox als router te gaan gebruiken wat ik nu heb als vervanger experabox en dan in vertrekken zoals de kelder fritzen bedraad aan te sluiten en deze als mesh in de hoofd fritzbox in te stellen

En na mijn idee kan dit en zo een bedraad fritz mesh netwerk op te zetten

dat staat omschreven dat dat kan

dus elke fritz client via een draadje aangesloten

Reputatie 7

Dat is geen Mesh netwerk, dat is gewoon een netwerk met meerdere wifi toegangspunten zoals ik al sinds jaar en dag heb.

Dat is ook altijd beter dan een Mesh netwerk immers de communicatie tussen wifi toegangspunt en router is volledig bekabeld en dat is altijd stabieler en sneller dan via wifi.

 

bij fritz werkt het kennelijk anders wjb

Reputatie 7

bij fritz werkt het kennelijk anders wjb

Nee Peter, dat werk niet anders bij Fritz!Boxen.

Als jij nu in dat plaatje aan de rechterkant een draadloos wifi toegangspunt plaatst die Mesh ondersteunt, dan kan er sprake zijn van een Mesh netwerk mits de wifi van de Fritz!Box zelf ook aan staat.

Zolang er aan de rechterkant in het plaatje geen draadloze wifi toegangspunten zijn is er geen sprake van een Mesh netwerk.

 

En de analogie naar de Experia Box en Experia WiFi's.

Zolang er geen draadloos wifi accesspoint in het netwerk is opgenomen is er geen sprake van een Mesh netwerk. Zodra er zo'n witte ronde draadloze wifiversterker in het netwerk is opgenomen kan er sprake zijn van een Mesh netwerk.

O sorry

Ik dacht dat jij bedoelde dat mesh niet kon via bekabeling en dat het van 1 punt uit gaat over wifi

ik bedoelde ook dat ik een mesh bekabeld op wou zetten en dat is bij veel merken niet mogelijk

fritzbox naar bijvoorbeeld 3 ap fritzen bedraad dat bedoel ik geen wifi via wifi doorgeven

Reputatie 7

ik bedoelde ook dat ik een mesh bekabeld op wou zetten en dat is bij veel merken niet mogelijk

fritzbox naar bijvoorbeeld 3 ap fritzen bedraad dat bedoel ik geen wifi via wifi doorgeven

Maar heb je dan ook een wifi toegangspunt die niet met een netwerkkabel is aangesloten?

ja ik heb wel van die dingen maar liggen gelukkig in de kast niks te doen

een keer gebruikt in de machinekamer omdat ik geen netwerk kabel had

daar gebruik ik nu divolo stekker ding geen tijd (mogelijkheid) om daar utp te krijgen

gelukkig had ik in de biljartkamer (kelder) via een loze buis nog een netwerk kabel kunnen krijgen

daar had ik de e wifi staan daar komt nu de ex7000 te staan omdat ik de 5GHz en 2.4GHz gescheiden wil hebben

Reputatie 7

ja ik heb wel van die dingen maar liggen gelukkig in de kast niks te doen

Voila, dan is jouw netwerk dus GEEN Mesh netwerk. Dat is natuurlijk ook gewoon veel beter dan een Mesh netwerk. De meest stabiele wifi netwerken krijg je door elk wifi toegangspunt met een netwerkkabel aan te sluiten en fast/smart roaming goed te configureren.

Ik zal in mijn huidige woning nooit aan Mesh beginnen immers al mijn wifi toegangspunten toegangspunten zijn met een netwerkkabel aangesloten.

Reageer