Vraag

TV en internetaansluiting (kleine) nieuwbouw wijk - alleen hoofdkabel aangelegd?

  • 6 January 2021
  • 45 reacties
  • 585 keer bekeken

Reputatie 1

Beste KPN’ers,

In februari word ons nieuwbouwhuis opgeleverd dat onderdeel is van een klein project met 19 woningen.

De aannemer heeft nog niets losgelaten over eventuele aanvragen voor aansluitingen bij KPN en ZIGGO. In de verkoopdocumentatie staat wel dat er bij de oplevering aansluitingen zijn voor tv en internet.

Een toekomstige buurvrouw gaf aan dat KPN wel een hoofdkabel heeft aangelegd, maar dat de huisaansluitingen nog niet gerealiseerd zijn. Beetje vervelend aangezien de bestrating nu gereed wordt gemaakt.

Heeft iemand een idee wat wij als toekomstige bewoners het beste kunnen doen? Dienen wij een gezamenlijke aanvraag (met meerdere adressen) in te dienen via www.mijnaansluiting.nl ?

In een oud topic las ik het volgende:

‘’Je kunt bij ons een abonnement afsluiten voor op het nieuwe adres. Zolang dat adres in het kadaster geregistreerd staat regelen wij vervolgens voor je dat er een kabel getrokken wordt. Wat kosten betreft, officieel gezien wordt er bij afstanden langer dan 25 meter altijd een offerte gevraagd bij aannemer. De kosten kunnen we dan doorberekenen aan de klant’’

Kan iemand mij vertellen of dit nog steeds van toepassing is? Zo ja, moeten wij dan abonnementen afsluiten bij KPN en worden wij dan geïnformeerd over de eventuele kosten voor het aanleggen van de aansluitingen?

Verder is op ons toekomstige adres alleen traag internet beschikbaar, namelijk 9 Mbit/s haalbaar, als ik de postcode check doe. De 2 huizen die vlak voor onze woning staan, wel andere postcode, hebben wel wat sneller internet beschikbaar namelijk 53 Mbit/s. KPN geeft aan dat dit met een verschillende wijkcentrale te maken kan hebben, maar de huizen staan nog geen 100 meter van elkaar vandaan. 

Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om onze woningen te voorzien van die 53 Mbit/s? Het is een kleine woonwijk aan een dijk en omringd met platteland. 
 

Graag jullie tips hoe dit het beste aan te pakken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

45 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat je beter naar Ziggo toe kan gaan. 9 mbit is gewoon prut. Mogelijk kan je niet eens tv kijken.

Reputatie 1

Ik denk dat je beter naar Ziggo toe kan gaan. 9 mbit is gewoon prut. Mogelijk kan je niet eens tv kijken.


Het is een drama. Er is door de aannemer wel een aanvraag gedaan bij Ziggo, maar Ziggo mag de status van de aanvraag niet aan mij door geven.

is 53 Mbit wel oké? Met thuiswerken, alarm en camera’s ben ik bang dat dit zelfs te weinig is.

KPN heeft wel voorkeur i.v.m. mobiel abonnement, kpn app op lg tv’s en al jaren klant.

Reputatie 7
Badge +24

Je krijgt geen 53 mbit, je krijgt 9 mbit zegt u.

Reputatie 1

Je krijgt geen 53 mbit, je krijgt 9 mbit zegt u.

Ja, ik bedoelde meer stel wij kunnen wel aangesloten worden op dezelfde wijkcentrale als de huizen die er nu al staan. In de omgeving zijn er geen andere wijken dus het lijkt me sterk dat er meerdere wijkcentrales zijn.

Maar 9 mbit is natuurlijk geen optie.

Reputatie 4
Badge +4

Ik ben bang dat @Nick83 gelijk heeft. Het ligt er een beetje aan hoe de kabels lopen.
Kopersnelheden gaan op afstand drastische naar beneden.
 



Als het VDSL2 is, wat op dit moment gebruikelijk is in de meeste steden en de kabel
draait zich pas aan het eind van de straat om, dan is dit verschil zeker mogelijk.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie Ramon. Dan moet ik echt hopen dat Ziggo wel gaat leveren. Morgen maar weer weer de status van de Ziggo aanvraag  opvragen bij de aannemer. 

@Ward_  Heb jij misschien nog een toevoeging?

Reputatie 1

@Ward_  Heb jij misschien nog een toevoeging?

Het betreft postcode 1509CA nieuwbouwproject de Zaanse Oever. Wellicht kunnen jullie hier wat meer informatie mee opzoeken

. . . de huisaansluitingen nog niet gerealiseerd zijn. Beetje vervelend aangezien de bestrating nu gereed wordt gemaakt.

Dan zou er iemand zo slim moeten zijn om er mantelbuizen in te leggen, dan kan daar naderhand een glasvezel in. Het zou echt enorm onhandig zijn als de straat weer open moet naderhand. Maar ja, wie gaat dit organiseren ?

 

Reputatie 1

. . . de huisaansluitingen nog niet gerealiseerd zijn. Beetje vervelend aangezien de bestrating nu gereed wordt gemaakt.

Dan zou er iemand zo slim moeten zijn om er mantelbuizen in te leggen, dan kan daar naderhand een glasvezel in. Het zou echt enorm onhandig zijn als de straat weer open moet naderhand. Maar ja, wie gaat dit organiseren ?

 

Heel onhandig en met het risico dat de straat daarna niet zo netjes wordt bestraat.

Vorige week donderdag onderstaande reactie gehad van de aannemer. Zit nu nog te wachten op een reactie..

We zullen op korte termijn een gezamenlijke reactie aan alle toekomstige bewoners van de Zaanse Oever versturen, naar verwachting kunnen wij hier volgende week op terug komen.”


 

Reputatie 7
Badge +10

In nieuwbouw wordt al jaren geen koperkabel meer vooraf aangelegd tot in de woning. Inderdaad wel de hoofdkabel in de straat. Pas als een bewoner een abonnement aanvraagt wordt het adres in de netwerkadminstratie gezet en volgt er eventueel een offerte en daarna de aansluiting.

Snelheid: omdat het adres niet in die administratie staat wordt de haalbare snelheid vanaf de hoofdcentrale berekend. In dit geval 9 Mbit. Je mag er vanuit gaan dat de werkelijke snelheid rond de 53 Mbit zal zijn gezien die van de woningen er vlakbij. Als het adres straks wel in de administratie staat zal dat ineens ook te zien zijn op de postcodechecker.

 

Dus geen aanvraag doen via mijnaansluiting.nl maar een abonnement aanvragen bij een provider.

Reputatie 1

In nieuwbouw wordt al jaren geen koperkabel meer vooraf aangelegd tot in de woning. Inderdaad wel de hoofdkabel in de straat. Pas als een bewoner een abonnement aanvraagt wordt het adres in de netwerkadminstratie gezet en volgt er eventueel een offerte en daarna de aansluiting.

Snelheid: omdat het adres niet in die administratie staat wordt de haalbare snelheid vanaf de hoofdcentrale berekend. In dit geval 9 Mbit. Je mag er vanuit gaan dat de werkelijke snelheid rond de 53 Mbit zal zijn gezien die van de woningen er vlakbij. Als het adres straks wel in de administratie staat zal dat ineens ook te zien zijn op de postcodechecker.

 

Dus geen aanvraag doen via mijnaansluiting.nl maar een abonnement aanvragen bij een provider.

Bedankt voor je reactie Ward. Dit geeft hoop!

Vanaf hoeveel meter en/of voorwaarden volgt er een offerte? Wij zijn van mening dat de eventuele offerte voor rekening is van de aannemer.

De woningen staan wel al in het kadaster. Wanneer komen deze in jullie postcodechecker? Wat moet er gebeuren om daar zichtbaar in te worden?

Bedankt alvast

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik geef als eerste toe dat het niet bepaald makkelijk is momenteel bij een koperaansluiting in een nieuwbouwwoning maar dat heeft alles te maken met het opschroeven van glasvezel en terugdringen van koper. Dus waar er geen glasvezel komt leggen we wel koper aan maar omdat er meestal niet zo veel mensen kozen voor een DSL abonnement (maar liever voor Ziggo kozen) is er toen besloten om ook maar niet vooraf in de woning aan te leggen.

 

Maar goed: Voorwaarden offerte zijn mij momenteel niet bekend. Een jaar geleden was dat inderdaad 25 meter maar ik weet dat er nu weer wat zaken zijn veranderd.

Volgorde zou moeten zijn:

Abonnement aanvragen (niet schrikken van die 9 Mbit want die klopt dus niet)

Offerte volgt eventueel en zo niet, dan volgt er al snel contact vanuit Volker Wessels Telecom voor een afspraak om de kabel aan te leggen.

Ondertussen zorgt Volker Wessels voor het aanmaken van het adres in de administratie. Als dat gebeurd is kan je dat ook zien in de postcodechecker, bijvoorbeeld op www.kpnnetwerk.nl, maar dat is verder voor jou niet zo relevant, behalve dan dat je dan wel weet dat het goed loopt.

 

Ik heb nog even gekeken naar de snelheid maar inderdaad, de woning waar deze nieuwbouwwoningen omheen staan (huisnr 17)  kan rond de 53 Mbit halen dus ik zie geen reden waarom die van jullie niet ook.

Reputatie 1

Ik begrijp het volledig. Wij hadden natuurlijk het liefst ook glasvezel gehad maar onze woningen liggen tussen weilanden en aan het water, dus ik ging hier al een beetje van uit.

Wat is jouw advies over het afsluiten van een abonnement? 18 februari zijn de eerste opleveringen. Kunnen de bewoners die KPN willen het beste nu alvast een abonnement afsluiten met 18 februari als ingangsdatum?

Fijn. Met 53 mbit moet thuiswerken wel lukken lijkt me! :) 

Reputatie 7
Badge +10

Hoe sneller hoe beter. Er moet nog een kabel worden gelegd dus 18 februari is al krap lijkt me..

Reputatie 1

Ja, 18 februari gaat sowieso al niet meer lukken nee. Gelukkig moeten we nog 2 maanden verbouwen dus hebben ze nog even de tijd. Alleen beetje zonde dat de straat er dan weer uit moet, maar wij hebben geen keuze.

Bedankt voor je tijd en informatie! Hier kunnen wij als toekomstige bewoners weer mee verder

Reputatie 1

Hoe sneller hoe beter. Er moet nog een kabel worden gelegd dus 18 februari is al krap lijkt me..

Toch nog een vraag.

Als ik de stappen doorloop om een abonnement af te sluiten + tv, dan gaat het fout bij televisie. Daar kan ik geen abonnement voor afsluiten. Ik kan alleen “nee, ik wil geen televisie” selecteren.

Is dit op te lossen? Of kan ik het beter telefonisch met een medewerker een abonnement afsluiten?

Reputatie 7
Badge +24

Hoe sneller hoe beter. Er moet nog een kabel worden gelegd dus 18 februari is al krap lijkt me..

Toch nog een vraag.

Als ik de stappen doorloop om een abonnement af te sluiten + tv, dan gaat het fout bij televisie. Daar kan ik geen abonnement voor afsluiten. Ik kan alleen “nee, ik wil geen televisie” selecteren.

Is dit op te lossen? Of kan ik het beter telefonisch met een medewerker een abonnement afsluiten?

Tja... dan stuiter je toch tegen die 9 mbit aan. Ik ben wel benieuwd hoe dit opgelost word, want ik vermoed dat een KPN medewerker hier ook niets aan kan doen 

 

Ik heb met interesse meegelezen. Het meest pragmatische lijkt me om internet only te bestellen en als de systemen eenmaal kloppen, je abonnement upgraden. Risico hierbij is, dat er kortingen komen te vervallen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Ik zal bij een collega navragen hoe we dit het beste kunnen oplossen. Feedback van @Ward_  over dit issue is ook zeer welkom. 

@Mittavic : Kun je nog even het volledige adres van de woning in je profiel zetten en mij een seintje geven als dat gebeurd is?

Reputatie 1

@Mittavic : Kun je nog even het volledige adres van de woning in je profiel zetten en mij een seintje geven als dat gebeurd is?

Goedemiddag Erwin,

Ik heb nog wat aanvullende vragen. 

Kunnen wij met de snelheid die nu beloofd wordt (die 53mbit) wel gebruikmaken van interactieve televisie? Pauzeren? Opnemen? Etc. ?

Kunnen wij een offerte ontvangen van de eventuele kosten die het aanleggen van de kabels tot zich meebrengt? Zo nee, krijgen wij dan op een later moment een offerte en als die prijs echt veelste hoog is, kunnen wij het dan nog annuleren?

Heb je inmiddels al contact gehad met jouw collega hoe wij dit het beste kunnen oplossen? Ik wil dan alvast een abonnement afsluiten om z.s.m. een aansluiting te realiseren. Ik wacht even op jouw reactie voordat ik de actie modus in ga.

Adres is postcode 1509CA 12. In mijn account zie ik de mogelijkheid niet om mijn adres te wijzigen.

Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +10

Dat van die offerte heb ik al aangegeven:

Als het gratis is krijg je geen offerte maar een afspraak om aan te sluiten. Is het niet gratis dan komt er een offerte. Is dat te hoog dan kan je verder je eigen keuzes maken maar je zit er niet aan vast zolang je niet tekent.

 

Reputatie 1

Dat van die offerte heb ik al aangegeven:

Als het gratis is krijg je geen offerte maar een afspraak om aan te sluiten. Is het niet gratis dan komt er een offerte. Is dat te hoog dan kan je verder je eigen keuzes maken maar je zit er niet aan vast zolang je niet tekent.

 

Hoi Ward, 

Bedankt voor je snelle reactie. En het dan afgesloten KPN abonnement kan dan ook worden geannuleerd? Ik ga er gewoon vanuit dat wij voor jullie/KPN kiezen, want er zijn ook geen andere mogelijkheden. Dus annuleren zal niet van toepassing zijn. Alleen ik koppel alles terug in onze buren-app , aangezien iedereen een internet en tv aansluiting nodig heeft.

Ik wacht nog even af wat ik het beste kan doen m.b.t het afsluiten van een abonnement.

 

 

@Ward_ ik ben een aanstaand buurman van @Mittavic en volg dit topic nu nauwlettend. Is het mogelijk om ons al in dit stadium te verenigen? Ik kan mij voorstellen als we ons collectief met 19 huishoudens aanmelden dat dit de aanleg van kabels kan bevorderen. In Wormer, op nog geen 900m, wordt nu glasvezel aangelegd, staat een groot bord van KPN enz.

Reputatie 7
Badge +10

@Ward_ ik ben een aanstaand buurman van @Mittavic en volg dit topic nu nauwlettend. Is het mogelijk om ons al in dit stadium te verenigen? Ik kan mij voorstellen als we ons collectief met 19 huishoudens aanmelden dat dit de aanleg van kabels kan bevorderen. In Wormer, op nog geen 900m, wordt nu glasvezel aangelegd, staat een groot bord van KPN enz.

Is er geen Ziggo beschikbaar in dit nieuwe buurtje?