Vraag

Verzoek restitutie aansluitkosten ivm aanhoudende problemen wifi

  • 14 July 2019
  • 18 reacties
  • 385 keer bekeken

Badge
Sinds 1-7-2019 zijn wij overgestapt van Ziggo naar KPN. Over TV niets te klagen, echter een stabiele Wifi in huis (ik heb het alleen over de benedenverdieping) krijgen blijkt steeds meer een drama te worden. Korte samenvatting:

01-07-2019
Monteur komt veel te vroeg. Sluit apparatuur aan. Gebruikt oude glazvezelkast en utp kabel. Meting 1e verdieping wifi is nihil, maar hij zegt "je gebruikt toch routers op elke verdieping". Klopt, daar zit ik niet mee aangezien deze routers geen problemen geven.
04-07-2019
Internet alle dagen onstabiel-soms helemaal weg, wifi slecht, gemiddeld tussen de 0 Mbits en 40 Mbits. Apparaten blijft continue de hele dag steeds wifi zoeken. Via de automatische KPN wifi hulp is de wifi channel gewijzigd van 13 naar 6. Iets verbetering maar niet veel, al snel is de situatie als vanouds.
04-07-2019
KPN gebeld: zal een 24-uursmeting doen tussen verdeelkast en huisaansluiting. Hierover wordt ik morgen terug gebeld. Ik krijg nieuwe kabel voor tussen de kastjes, en ik krijg een link om de SSID van de 5Ghz wifi een andere naam te geven.
De gegeven link blijft hangen. Ik bel opnieuw KPN. Ik krijg een "andere" link die achteraf precies hetzelfde is. Kom geen stap verder. Ik geef aan dat ik link al gebruikt heb, test is al gedaan. KPN weet hier niets op te zeggen. KPN wilde gesprek beeindigen door mij af te doen met een link via email om het algehele internetprobleem op te lossen, maar ik stond erop dat hij aan de lijn bleef en dus bleek dat dit een dooie mus was; was weer gewoon het 4 stappenplan.
05-07-2019
Ik wordt niet door KPN terug gebeld.
06-07-2019
Ik bel zelf terug. Van een 24-uurs meting kunnen ze niets terug vinden. De link voor wijzigen naam SSID werkt idd niet, KPN schijnt dat te weten: waarom krijg ik die link dan uberhaupt? Ik heb de 5Ghz inmiddels zelf uit gezet. KPN gaat nu zelf e.e.a. uittesten, maar na een kwartier in de wacht wordt de verbinding verbroken.
10-07-2019
Mijn beklacht bij KPN gedaan. KPN stuurt 12-07 een monteur. Internet moet stabieler worden en wifi signaal moet 2x sterker worden.
12-7-2019
Monteur was erg begaan en servicegericht. 2.4Ghz band is teveel drukte; daar kan hij weinig aan doen. Advies om 5Ghz band te gebruiken en de 2.4Ghz te "vergeten". (En de apparaten die alleen 2.4 hebben dan?)
14-7-2019
Probleem is nog steeds hetzelfde. Zowel de 2.4Ghz- als de 5Ghz- band presenteren zich soms niet als "aanwezig". Of ze waren er wel maar zijn af en toe weg. Door al deze problemen vanaf 1-7 zijn we nu door onze mobiele data heen ondertussen. Wifi metingen laten een erg onstabiel dataverkeer zien.

Huidige problemen heb ik doorgespeeld naar het mobiele nummer van de betrokken monteur. Dus: problemen zijn nog niet opgelost maar dit pak ik verder op buiten het forum.

Vraag/verzoek:
Mijn kinderen zijn ondertussen door hun mobiele data heen, inclusief die van mijn vrouw. Ikzelf gebruik weinig data. Door alle bovenstaande problemen, welke nog steeds aanwezig zijn, zou het KPN niet misstaan om ons de "aansluitkosten" te crediteren ter tegemoetkoming in de extra kosten die ik nu moet uitgeven en het tot nu toe niet voltooien van een complete werkende installatie.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Vandercline, welkom hier.

Een hele reis zo te lezen. Een vergoeding van die kosten in het probleem niet. Echter doen we dit op het moment dat een klacht/case/melding is afgesloten. Ik zie wel dat er wederom een monteur is ingepland op de 25ste, ik ben dan ook benieuwd wat dit zal opbrengen. Ik lees namelijk dat de 2.4Ghz frequentie vol zin in jouw omgeving, daar kan ik zelf geen oplossing voor bedenken. behalve een krachtige externe router voor beneden aanschaffen die veel harde 'blaast' op de 2,4 Ghz frequentie. Je buren zullen dan misschien iets minder blij zijn, dat laat ik voor nu even terzijde.

Goed als we even afwachten wat die monteur nog gaat doen?
Badge
Hallo Alex,

Ik heb inderdaad vandaag weer gebeld met KPN en bovenstaand verhaal met hen doorgenomen. Hieruit is de komende afspraak voortgekomen.
Ik heb eerder de indruk dat onze buren momenteel de boel bij mij omver blazen, hun wifi is rijkelijk aanwezig. Dus als KPN dit kan oplossen door in de benedenverdieping een opgevoerde quantumrouter neer te zetten hebben jullie mijn zegen. Overigens hebben wij van deze buren al 3,5 overlast in de vorm van krakende en dichtslaande deuren, kotsgeluiden elke ochtend om 05:52 (standaard tijd) en penetrante stemgeluiden van de vrouwelijke geslachten aldaar. Als een zwaardere modem/router het wifiprobleem oplost heb ik serieus een luisterend oor.

Jouw laatste opmerking/vraag: als er een oplossing is waardoor er geen monteur hoeft te komen scheelt dit mij wachten en extra ergenis, en jullie tijd zodat andere mensen geholpen kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +24
Die oplossing die ik aandraag kan helpen, los van de andere problemen met de aanwezige buren. Dit is echter niet iets dat wij plaatsen. Zo'n router met sterkere antennes zul je in dat geval zelf moeten aanschaffen. Ik heb er ook een hard hoofd in dat de monteur dit helemaal op zal lossen maar ik wacht dit geduldig af uiteraard. Ik probeer zeker niet negatief over te komen maar wil je wel een reëel beeld geven van de mogelijkheden.
Badge
De bal is nog steeds aan jullie aangezien ik stabiel internet mag verwachten van rond de 100 Mbps. Mij zul je niet horen als dat 85 of 80 Mbps is. De stabiliteit is er niet, we hebben een overeenkomst en vooralsnog houden jullie je er niet aan.

Bovendien konden jullie het wel leveren tot een jaar geleden. Dus ergens ligt er een verschil. In mijn optiek is het enige verschil een andere modem. Toen had ik de V9, en nu de V10a.
Badge
En als ik zo rondkijk, zijn er enorm veel reacties van mensen die hun V10 moesten omruilen voor de V10a, en die sindsdien problemen hebben. Hier een voorbeeld https://forum.kpn.com/internet-9/slechtere-wifi-sinds-experia-box-v10a-456979#post698827 . De genoemde versies zijn beiden van verschillende fabrikanten (De V10 is van good old ZTE). Ik voel dat er nu twee opties zijn voor KPN: Modem omruilen voor V10 of de wifi in de huiskamer versterken met een extra apparaat.
Reputatie 7
Badge +24
Kpn heeft wifi extenders. Of accespoints, weet ik veel hoe die dingen heten, waarom worden die hier niet gebruikt?
Badge
Daarom praat ik over "extra apparaat" :))). Ik zei al, als die monteur niet nodig is (derde alweer) hoe beter
Reputatie 7
Badge +24
Kpn heeft wifi extenders. Waarom worden die hier niet gebruikt?

Als dit een WiFi monteur is zullen onze versterkers ook worden geplaatst. Vanaf hier kan ik echter de situatie niet beter inschatten dan hierboven. Laat die monteur staan, die ga ik vanaf hier ook in de gaten houden. Ik was onder de indruk dat de je Experia WiFi al had, dat heb ik verkeerd gezien. Ik stuur je op voorhand al 1 op. Als dat helpt dan kan de monteur altijd nog geannuleerd worden.

Kpn heeft wifi extenders. Of accespoints, weet ik veel hoe die dingen heten,

Ze heten WiFi extenders, versterkers, boosters.
Badge
Thankx Alex! Zodra deze binnen komt sluit ik hem gelijk aan hier beneden en zal ik laten weten hoe of wat! 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Thankx Alex! Zodra deze binnen komt sluit ik hem gelijk aan hier beneden en zal ik laten weten hoe of wat! :)

Ik juich te snel, ik kan die versterker nu niet opsturen omdat er een monteur is ingepland die deze ook bij zich heeft. Dat wordt dan als overbodig gezien. Sorry, dat zag ik even niet zo snel. 😞 Laat de afspraak in ieder geval doorgaan, dan blijf ik meekijken met wat de monteur doet.
Reputatie 7
Badge +24
Hi, ik zie dat de monteur bij jou langs is geweest. Hoe is dat verlopen?
Badge
De monteur is gisteren geweest. Hij vertelde dat een WiFi versterker niet het effect zal gaan geven wat gewenst is.

Wel zei hij dat de EB V10a niet op een echt goede manier de 5- en 2.4Ghz band kan scheiden. De EB V10 kan dat wel. Hij heeft de box uiteindelijk omgeruild en we hebben nu de V10 hier staan.

Ik kan merken dat het WiFi signaal nu wel wat constanter is op de 2.4Ghz. De sterkte is niet je van het, maar het is nu eenmaal zo, ik zal dat moeten accepteren.

We hebben nog wel steeds in de tijdzone van 23:20 tot 0:30 dat er totaal geen enkele WiFi mogelijk is. Zelfs niet op de sterkere routers op de bovenverdieping. Er is een stoorzender actief, maar geen idee waar dat vandaan komt. Elke dag op dezelfde tijd. Kan een zendamateur zijn of wat dan ook.

En...... De laatste monteur heeft geen inlog gegevens achtergelaten van de EB. Ik moet deze dus binnenkort op fabrieksinstellingen terugzetten en alles opnieuw instellen. Heb er nu even geen zin in, ben er even klaar mee het werkt nu dus laat maar even zitten. Des te meer reden om restitutie installatiekosten in overweging te nemen voor KPN. Ben nu 4 weken, 3 monteurs en extra mobiele data verder zonder dat ik kan inloggen in EB. We zijn er bijna...... Als het eenmaal loopt, dan zal het goed zijn.
Reputatie 7
Badge +24
De inloggegevens staan achterop, achter een kaartje wat je om kunt schuiven toch? Of is dat alleen bij de v10a?
Badge
Nee, er is helaas geen kaartje ingeschoven. KPN gebeld maar kon me niet helpen. Forum hier doorgezocht en dan is dit de enige oplossing: resetten naar fabrieksinstellingen en dan kun je bij de eerste inlog zelf een wachtwoord ingeven. Al je gegevens qua WiFi ben je dan kwijt.

Heel jammer dat de monteur de gegevens niet heeft doorgegeven. Ik vind het namelijk wel fijn om bepaalde apparaten een vast ip adres te geven (voornamelijk mijn NAS) en een maximale internet tijd aan mijn adhd tiener te kunnen verbinden middels instellingen op bepaalde Mac-adressen. Voorlopig viert die nog vet feest in de nacht.
Reputatie 7
Badge +24
Lastig van die storingsbron op die tijdstippen, het wordt denk ik lastig om dat te achterhalen. Of je zou een rondje in de buurt moeten doen en aanbellen bij de directe buren, twijfel wel of dat iets opbrengt. De aansluitkosten zijn bij deze gecrediteerd. Nu nog even de modem resetten en opnieuw instellen.

Voorlopig viert die nog vet feest in de nacht.

Haha, ik herken de gevechten tussen mijn moeder en mijn zusje niet zo lang geleden over dit onderwerp. 😅
Badge
Ik denk inderdaad dat het weinig zal opleveren zo een onderzoek; ik neem dat gewoon voor lief :)

Ik kan natuurlijk ook hem zijn gang laten gaan, uiteindelijk wordt hij er zelf ook doodmoe van en zal hij het vanzelf gaan inzien dat je met voldoende nachtrust betere en leukere dagen hebt .

Mijn dank is groot voor de door jou aangekondigde restitutie 🙂 Voor mijn gevoel staan we hiermee weer in één lijn en hopelijk kunnen we nu genieten van het product, thankx!
Reputatie 7
Badge +24
Ik denk inderdaad dat het weinig zal opleveren zo een onderzoek; ik neem dat gewoon voor lief :)

Ik kan natuurlijk ook hem zijn gang laten gaan, uiteindelijk wordt hij er zelf ook doodmoe van en zal hij het vanzelf gaan inzien dat je met voldoende nachtrust betere en leukere dagen hebt .

Mijn dank is groot voor de door jou aangekondigde restitutie 🙂 Voor mijn gevoel staan we hiermee weer in één lijn en hopelijk kunnen we nu genieten van het product, thankx!


Geen dank nodig, graag gedaan! Dat hoop ik uiteraard ook.

Fijne zondag gewenst. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Of je koopt voor 70 euro ofzo een los accespoint, dan kun je instellen wat je wilt.