Beantwoord

Waar blijft mijn Gigabit verbinding?

  • 3 December 2021
  • 36 reacties
  • 521 keer bekeken

Reputatie 2

Half 2020 werd er nog gezegd dat eind 2020 overal 1 Gbit downloadsnelheid beschikbaar zou komen (en 1e helft 2021 ook upload) via glasvezel. Daarna schoof dit op naar 1e helft 2021. Inmiddels staat er al een tijdje eind 2021 (bijna) overal beschikbaar. 

Het is nu bijna eind 2021, voor mijn adres is het nog steeds niet beschikbaar (gecheckt op https://www.kpn.com/gigabit/). En als ik de klantenservice vraag om iets van een planning dan moeten ze me het antwoord schuldig blijven. Ben een keer naar KPN Netwerk doorverwezen, maar die verwezen me weer snel terug.

Zit ik bij de unlucky few die het dit jaar niet meer gaan krijgen? En wat zijn er eigenlijk precies voor aanpassingen nodig om dit mogelijk te maken? En is er iemand die iets over de planning kan zeggen?

icon

Beste antwoord door Ward_ 7 December 2021, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 2

Bedankt @Bart_Z @Ward_! Dat is al een beetje waar ik voor vreesde, maar het is niet anders… :disappointed:  

Reputatie 7
Badge +20

Nee is niet anders helaas. Nog even geduld. 

Mocht er nog iets anders zijn, dan zien we je graag weer verschijnen. 

Reputatie 2

Zijn ondertussen weer bijna kwartaal verder. Dacht zal nog eens kijken. Uiteraard nog steeds maar maximaal 500 Mbit mogelijk... :weary:

Toen dacht ik, ik vul eens een ander adres in waar ze afgelopen jaar glasvezel hebben aangelegd hier net om de hoek (op hemelsbreed nog geen 100 meter afstand van onze straat). Officieel is dat een andere plaats. Ze hebben zelfs vanaf de kast in onze straat toen een dikke oranje kabel die kant op gelegd. Hier kreeg ik in december nog een melding dat glasvezel binnenkort mogelijk zou zijn. Nu kreeg ik echter op dit adres de melding dat glasvezel tot 1000 Mbit mogelijk is.

KPN gebeld, tegen beter weten in, uiteraard weer doorverwezen naar KPN Netwerk. Ik vanochtend KPN Netwerk gebeld:

“Nee meneer, dat is echt afhankelijk van de provider. Glasvezel is glasvezel, de provider bepaald wat de maximale snelheid is, overal is 1000 Mbit mogelijk.”

Dan nog een ander iets. Ik woon in een nieuwbouwstraat (vrije kavels). Tot nu toe zijn 7 van de 20 kavels daadwerkelijk af / bewoont. De rest is nog in aanbouw of moet nog beginnen. Dan zou je toch verwachten dat er voorlopig genoeg capaciteit is om de huidige aansluitingen te upgraden naar 1000 Mbit? Voor alles af is zitten we al ergens in de loop van 2023, tegen die tijd moet dat netwerk, als dat niet al lang het geval is (wat ik vermoed), toch zeker geupgrade zijn?

Dit is trouwens een foto van de kabel die ze vorig jaar vanaf die kast in onze straat naar die straat hebben gelegd waar nu wel 1000 Mbit glasvezel mogelijk is:


De rest ligt wel gewoon onder grond. :joy:

Reputatie 7
Badge +10

@petercv Ik heb je PB beantwoord. En zoals daar al gezegd: de oranje kabel in de foto hierboven is niet voor die straat met bestaande bouw maar voor de woningen in het nieuwbouwprojectje ernaast.

 

En namens mijn collega's van KPN Netwerk Klantenservice: Excuus voor de informatie.

Niet iedereen weet dat er nog steeds een aantal PoPs zijn die geen 1Gbit leveren. Dat is eigenlijk ook iets dat niet bij KPN Netwerk zit maar bij KPN Wholesale/WBA. Dus zowel de provider KPN als KPN Netwerk kan dit niet direct zien of weten. En KPN WBA heeft geen helpdesk voor consumenten..

Reputatie 2

Bedankt weer @Ward_. Hopelijk staat het dan wel op de radar van KPN Wholesale/WBA als de andere 2 KPNs hier geen weet van hebben.

Het verschil 500/500 naar 1000/1000 ga je n.m.m. echt niet merken. Zelfs 200/200 of 1000/1000 niet.

Een HD videostream via internet is 5 Mb/s (Netflix, Videoland, NLziet, Viaplay etc.) 4k is 25 Mb/s.

…ik heb meer of een grotere (tv, auto) dan de buurman. Er is een oorlog in Europa, hè. Dan is het wel erg lullig je hierover druk te maken. Er zijn nog zoveel mensen die niet eens boven de 15 Mb/s uitkomen. Wees eens tevreden.

Reputatie 2

Mooi stukje generalisatie. Er zijn ook mensen die hun verbinding voor iets anders dan streamen gebruiken.

Goed dan. Zelfs met een servertje in huis voor je website en downloaden zal je het verschil niet echt merken hoor.

Wat een gezanik in deze tijd….. 

Covid-19; Oorlog; Overstroming in Australië; huizen verdwijnen geheel onder water. miljoenen zijn alles kwijt...

De energie prijzen gaan uit hun dak en je wilt alleen maar meer….

Ik ben weg hier. Stom topic.

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG, petercv stelt gewoon een vraag waarbij hij geholpen wordt. Het is niet nodig om op deze manier te reageren. 

Reputatie 7
Badge +24

Dan nog een ander iets. Ik woon in een nieuwbouwstraat (vrije kavels). Tot nu toe zijn 7 van de 20 kavels daadwerkelijk af / bewoont. De rest is nog in aanbouw of moet nog beginnen. Dan zou je toch verwachten dat er voorlopig genoeg capaciteit is om de huidige aansluitingen te upgraden naar 1000 Mbit?

Men houd natuurlijk rekening met wat er in de toekomst nog aangesloten word. Anders zouden ze u in de toekomst mogelijk terug moeten zetten naar 500 mbit wegen onvoldoende capaciteit. Een dergelijke situatie willen ze vermijden. 

Voor alles af is zitten we al ergens in de loop van 2023, tegen die tijd moet dat netwerk, als dat niet al lang het geval is (wat ik vermoed), toch zeker geupgrade zijn?

Misschien. Maar je weet nooit hoe het loopt. Niet de huid verkopen voor dat de beer geschoten is hé? 😉

Reputatie 2

Na regelmatig gecontroleerd te hebben of de 1 gigabit optie al beschikbaar was, was het gisteren dan eindelijk zover. Vandaag geupgrade en paar minuten later al kunnen genieten van de extra snelheid. Je moet even wachten, maar dan heb je ook wat. 🤣