Beantwoord

Waar blijft mijn Gigabit verbinding?

  • 3 December 2021
  • 36 reacties
  • 521 keer bekeken

Reputatie 2

Half 2020 werd er nog gezegd dat eind 2020 overal 1 Gbit downloadsnelheid beschikbaar zou komen (en 1e helft 2021 ook upload) via glasvezel. Daarna schoof dit op naar 1e helft 2021. Inmiddels staat er al een tijdje eind 2021 (bijna) overal beschikbaar. 

Het is nu bijna eind 2021, voor mijn adres is het nog steeds niet beschikbaar (gecheckt op https://www.kpn.com/gigabit/). En als ik de klantenservice vraag om iets van een planning dan moeten ze me het antwoord schuldig blijven. Ben een keer naar KPN Netwerk doorverwezen, maar die verwezen me weer snel terug.

Zit ik bij de unlucky few die het dit jaar niet meer gaan krijgen? En wat zijn er eigenlijk precies voor aanpassingen nodig om dit mogelijk te maken? En is er iemand die iets over de planning kan zeggen?

icon

Beste antwoord door Ward_ 7 December 2021, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb even gekeken met mijn postcode en bij ons is 1GB beschikbaar.

200/200 is ruim voldoende voor ons, maar als je het nodig hebt of kan gebruiken, dan hoop ik dat het ook snel bij u beschikbaar is. 

 

Vul, als je dat nog niet gedaan hebt, je gegevens compleet in. (je account op dit forum)

Alleen de moderater (medewerker KPN) kan die gegevens zien.

Ik denk dat een moderater je zeker verder kan helpen. 

Reputatie 7

Het is nu bijna eind 2021, voor mijn adres is het nog steeds niet beschikbaar (gecheckt op https://www.kpn.com/gigabit/).

Wat geeft die site dan aan als maximum download en upload snelheid?

Heb je wel al glasvezel, Peter? Dat geldt alleen voor glasvezel uiteraard. Het betreft vooral oudere glasvezel die nu naar 1000 is aangepast. 

Heb je nog koper dan komt glasvezel en 1 Gb/s de komende jaren. 

En je moet wel een klein kantoor met enkele medewerkers hebben om die snelheid nodig te hebben.

https://blog.xs4all.nl/welke-internetsnelheid-is-echt-nodig/

Reputatie 2

Ik heb nu 500/500. Is een nieuwbouw straat. Eerste aansluiting zal van eind 2019 zijn. Zelf ben ik juli 2020 in ons nieuwbouw huis getrokken. Is overigens geen GPON.

Deze straat is de enige straat in ons dorp die op glasvezel is aangesloten en dat deed KPN pas nadat de projectontwikkelaar een grote som geld heeft betaald aan Reggefiber/KPN Netwerk. Misschien maakt dat nog uit?

Reputatie 2

En ik snap dat ik geen Gbit nodig heb, daarom is het nog wel lekker. :grinning:

Bedankt voor de tip van het profiel, heb mijn postcode en huisnummer ingevuld. :thumbsup_tone1:

Reputatie 7
Badge +24

Hoeveel huizen betreft het?

Reputatie 2

22 huizen waar er nu 9 af van zijn (en dus eventueel aangesloten zijn).

Reputatie 2

@Nick83 waarom die vraag? :grinning:

Ben benieuwd of KPN zelf ook nog reageert. Ik ben namelijk erg benieuwd wat er daadwerkelijk moet gebeuren om die hogere snelheden mogelijk te maken; upgraden apparatuur uit 2019 echt nodig of puur administratieve handeling? En je zou ook verwachten dat iemand inzicht heeft in wanneer bepaalde adressen geupgrade worden?

Reputatie 7
Badge +24

22 huizen waar er nu 9 af van zijn (en dus eventueel aangesloten zijn).

Ik vermoed dat KPN voor zo weinig huizen gewoon nog niet de moeite genomen heeft om de centrale aan te passen. Of er daadwerkelijk apparatuur vervangen moeten worden of dat het een administratieve handeling is, dat weet ik niet.

Reputatie 2

Mja, daar ben ik ook bang voor. Hoewel ze afgelopen periode genoeg kans hebben gehad omdat ze toch verschillende huizen afgelopen (half) jaar hebben aangesloten. Lijkt me dan kleine moeite om die upgrade gelijk uit te voeren. Daarnaast zit onze straat heel dicht bij een stad (200-300m) waar ze net overal glasvezel hebben aangelegd van zowel Delta Fiber als KPN. Ook hebben ze van de (grote) KPN kast in onze buitenwijk een dikke oranje kabel afgetakt richting die stad eerder dit jaar. Dus ik denk dat er stiekem al meer op aangesloten zit dan alleen onze straat…

Straks ligt er nog eerder glasvezel van Delta dan dat KPN zijn upgrade heeft doorgevoerd.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @petercv, ik heb even meegekeken naar jouw postcode. Ik zie inderdaad dat 500/500 MBit/s de maximumsnelheid is op dit moment. Ik heb helaas nog geen informatie over een upgrade. Ik kan je dus nog niet vertellen of en wanneer de 1 Gigabit ook bij jou beschikbaar komt. 

Ik vermoed toch zo maar dat je met een upgrade van 500/500 naar 1000/1000 er NIETS van gaat merken maar toch (wat) meer betaalt…… :rolling_eyes::thinking: .

Hallo @petercv Het prijsverschil van 500 en 1.000 is dusdanig klein, dubbeltjes-werk op maandbasis dat je beter voor de 1.000 kunt kiezen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, om een gevleugelde uitspraak van een concullega aan te halen.

Reputatie 2

@Bart_Z maar kun je wel vertellen wat er normaal gesproken voor nodig is om een aansluiting geschikt te maken? En waarom KPN niets kan zeggen over iets van planning?

Reputatie 7
Badge +20

Er zal ongetwijfeld iets in de centrale aangepast moeten worden, wellicht ook bij je thuis. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kan niets zeggen over de planning omdat er nog niets gepland staat voor jouw postcode. Het blijft dus gewoon afwachten.

(...) aangepast moeten worden, wellicht ook bij je thuis.

Thuis zal wel meevallen. Aangezien petercv nu al 500/500 heeft is er dus al een 1 Gb/s NT aanwezig.

Reputatie 7
Badge +10

@petercv Voor de upgrade is niet zoveel nodig in de Pop/Wijkcentrale zelf. Die is al geschikt voor 1 Gigabit (af te leiden uit het feit dat je al 500/500 hebt). Wat er vooral moet gebeuren is dat de verbinding er naar toe (de backhaul of backbone) vanuit de hoofdcentrale meer vezels beschikbaar moet hebben. En dat is het punt bij die laatste PoP's in Nederland waar dit nog niet beschikbaar is. Er moet fysiek worden gegraven.

 

Veel nieuwbouwprojecten zijn aangesloten op een hele kleine PoP. Soms zelfs niet meer dan een kleine straatkast. Zo'n kleine PoP heeft geen tientallen glasvezels als backbone zoals de grotere.  Hooguit enkele vezels vanuit een verderop gelegen hoofdroute die destijds is afgetakt naar die kleine PoP toe. Dan moeten er soms over een afstand van vele kilometers extra kabels worden gelegd (dus extra vezels) om ook de kleinste PoP-jes geschikt te maken voor 1000/1000 abonnementen van klanten.

Graven kost tijd, geld en capaciteit bij alle aannemers die toch al zo druk zijn met al die andere graafwerkzaamheden (en dan bedoel ik niet alleen KPN).

Reputatie 2

Hi @Ward_! Kijk, dat is de eerste heldere info die ik heb gekregen. Tot nu toe moest iedereen mij het antwoord schuldig blijven. Bedankt! :thumbsup_tone1:

Die kleine PoP kan inderdaad kloppen. Er staat een kast van pak hem beet 2x2 meter oid? En tot voor kort waren we het enige stukje aangesloten op de glasvezel in kilometers omtrek. Volgens mij heeft de projectontwikkelaar daar toen zo’n € 50.000 voor moeten neerleggen. 

Nu hoort onze straat bij een dorp, maar ligt eigenlijk dichter bij een “stad” waar ze afgelopen half jaar druk bezig zijn geweest om glasvezel van KPN (en Delta) aan te leggen. Heb zojuist even gekeken wat er gebeurt als ik de postcode van een straat die hier paar honderd meter hier vandaan ligt invul en dan staat er “Op jouw adres is binnenkort KPN Glasvezel beschikbaar” en “Als Glasvezel Internet van KPN beschikbaar is, wordt de maximale snelheid 1 Gbit/s.”. Misschien als ze die aansluitingen afronden dat ze dan ook onze verbinding upgraden?

Ik zie dat je zelf bij KPN Netwerk werkt. Jij kan zeker niet op basis van mijn postcode in mijn profiel zien of er iets gepland is? :smiling_imp:

Ik zie dat je zelf bij KPN Netwerk werkt. Jij kan zeker niet op basis van mijn postcode in mijn profiel zien of er iets gepland is? :smiling_imp:

Reactie ingetrokken, overruled door Ward:relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +10

@JanD Dat kan niet. Hij heeft al glasvezel dus dan is er weinig te zien op de site van KPN Netwerk.

@petercv Ja, dat kan ik maar ik mag je gegevens niet ontvangen in een DM (AVG regels).

@Bart_Z Jij mag het betreffende adres wel naar mij sturen om dit na te kijken. Dus als je dat zou willen doen? 

Reputatie 7
Badge +24

@petercv Ja, dat kan ik maar ik mag je gegevens niet ontvangen in een DM (AVG regels).

@Bart_Z Jij mag het betreffende adres wel naar mij sturen om dit na te kijken. Dus als je dat zou willen doen? 

Ik vraag me af of dat 2de dan wel mag van de avg 😄

Reputatie 7
Badge +10

Ja, KPN mag als provider best een vraag stellen aan KPN Netwerk met een specifiek adres. Maar niet via de DM functie van een forum maar gewoon netjes via de kanalen die daarvoor intern zijn bedacht. 

Reputatie 2

Top! Ik wacht het geduldig af. :grinning:

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb Ward_  intern op de hoogte gesteld. Ik ben benieuwd wat hij kan vinden. 

Reputatie 7
Badge +20

Ward_ heeft voor je gekeken. Voor het ombouwen moet de capaciteit verdeeld worden, kunnen niet overal tegelijk aan de slag. De kleinsten komen als laatste aan de beur, daar behoort die van jou bij. Exacte planning is nog niet bekend. Maar staat vermoedelijk voor volgend jaar op de planning. Blijft dus nog even afwachten.