Beantwoord

Welke types NT worden door KPN geleverd? (ivm beperkte ruimte onder de glasvezelaansluiting)

  • 20 May 2020
  • 34 reacties
  • 15383 keer bekeken

Ik heb een afspraak staan waarbij een monteur de NT en Experiabox bij mij als nieuw klant van KPN gaat aansluiten. Het witte vierkante glasvezelkastje FTU is door de aanleggende monteur vrij laag geplaatst waardoor er maar ca 15 cm ruimte onder zit (dat was geen probleem volgens hem). Nu zie ik op allerlei afbeeldingen dat de te plaatsen NT van KPN een vrij hoog device is dat rechtstreeks onder die FTU moet worden geklikt. (waarbij ook nog eens de glaskabel van de wand af loopt)
Dat gaat bij die beperkte ruimte onder mijn kastje dus nooit lukken.
Bestaan er nu ook andere NT's die door KPN gebruikt worden die bv naast de FTU kunnen worden geplaatst?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 May 2020, 13:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Geen idee wat het voor soort aansluiting wordt, gezien alle berichten die ik nu lees lijkt het PON te worden waarbij inderdaad een Nokia converter wordt geplaatst voor de vertaling van het lichtsignaal naar ethernet voor op de Experia-box (die is inmiddels al afgeleverd).

En dan moet het makkelijk passen. Blijft vreemd dat men bij KPN (zowel -netwerk als -provider) niet weet wat er tegenwoordig in een wijk geplaatst wordt.
De glasvezel is in de afgelopen maanden in de gehele wijk in Maarssenbroek (postcode 3607 LK tegelijk in de grond gelegd en vorige week op deze toch wel matige wijze in mn huis binnengebracht.
Ik vermoed dat dit obv PON zal zijn omdat dit veel in de media is gebracht door KPN.

Maar ik mag niet klagen want het aanleggen van het glas kost me niets. ;-)



 

Reputatie 7

In zo goed als alle gebieden waar KPN tegenwoordig glas uitrolt wordt de pon techniek gebruikt omdat dit veel goedkoper is dan aon. Bij aon het elke woning een eigen glasvezel tot aan de PoP (wijkcentrale voor glasvezel) terwijl bij pon gebruik gemaakt wordt van optische splitters waar maximaal 32 woningen op aangesloten kunnen worden. Die splitters liggen gewoon bij jou in de straat onder de grond en die hebben geen stroom nodig (passief).

 

KPN monteur is net weg. Het is een PON aansluiting met Nokia G010G-Q geworden, dus alles past in de ruimte.
Helaas schijnt er een landelijke storing te zijn voor de toegang POP waardoor hij het niet af kon maken. (Geen licht uit de kast)
Nieuwe afspraak :-(

Afwachten weer...

 

Hoi @gervanl .  Ik heb het topic met veel belangstelling gelezen. 

Dan denk je dat het allemaal goed gaat komen met de fysieke plaatsing en vervolgens is er een storing :-(

Is die nieuwe afspraak al gemaakt? Heb je nog een update? Wat heeft de monteur gezegd? 

Hoi @gervanl .  Ik heb het topic met veel belangstelling gelezen. 

Dan denk je dat het allemaal goed gaat komen met de fysieke plaatsing en vervolgens is er een storing :-(

Is die nieuwe afspraak al gemaakt? Heb je nog een update? Wat heeft de monteur gezegd? 

De monteur (die het niet kon afmaken vanwege de pop-storing) heeft gisteren een nieuwe afspraak voor vanochtend 08.00 uur gemaakt (heb het gesprek met de afdeling planning zelf gehoord).

Omdat ik na 10.00 uur nog niks had gezien maart weer eens gaan bellen (ik had het nummer van die monteur nog). Hij vond het zelf ook vreemd (maar was niet zelf ingepland voor deze afspraak) en gaf een algemeen nummer 0800-0402 om te bellen. Die wisten mij ter vertellen dat er helemaal geen afspraak was vandaag!

Pffffft !!!

Nu hebben ze beloofd (én ditmaal per mail) bevestigd dat er morgen weer iemand gaat komen….

Lampje op de Nokia en EB knippert nog steeds rood :-( 

pff, wat een stroeve start :-(  

Morgen gaat het vast goed. Zo niet, laat het dan hier weten en dan ga ik voor je kijken.

Vanochtend monteur KPN geweest, heeft e.e.a. gedaan (verbindingen klopten wel maar heeft alles opnieuw schoongemaakt en weer aangesloten) in de pop-lokatie Maarssenbroek.
Vervolgens nog steeds rood alarm lampje Nokia… Nokia verwisseld… helaas...Na telefonisch overleg met zijn collega kreeg ik het verlossende woord: "Hij doet het !
Navraag naar de oorzaak: "combinatie van dingen..."

Inmiddels aardig wat getest, snelheid is niet slecht met ca 911 Mbit/s. Ben benieuwd hoe constant het blijft.
 

 

Top! Fijn dat ze het lek boven water hebben gekregen. Die 920Mbit herken ik wel. Dat is ongeveer de grens. In theorie zou je 940 moeten kunnen aantikken.

@wjb  heeft daar zinnige dingen over gezegd: https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736/index10.html

 

Is het constant gebleven? Stiekem ga ik daar een beetje van uit. We ontvangen nu eigenlijk geen klachten meer over de gigabit verbindingen.Â