Beantwoord

Wifi blijft lager dan verwacht met de Box 12 en Super Wifi punten

  • 10 January 2022
  • 4 reacties
  • 204 keer bekeken

Had een Box V10 met 2 oude wifi versterkers en een abonnement voor 1Gb.

Meeste apparaten bekabeld (met 1Gb switch) waar nodig. Gemiddelde wifi snelheidĀ  350 - 450 Mbps.

Op advies naar Box V12 met 2 super wifi punten. Aangesloten volgen de handleidingen en alle super wifi punten geven groen aan.
Snelheid blijft echter steken op 150 - 200 Mbps. Resetten van de wifi punten lost dit niet op (ook niet met hulp van de wifi managerĀ (eerste super wifi punt direct op modem aangesloten met bijgeleverde kabel).

Ā 

Iemand ervaring / tips?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 12 January 2022, 14:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Badge +19

U verwacht met wifi toch geen snelheid van rond de 1Gb neem ik aan??

Nope, echter is de verwachting wel dat met de superwifi versterkers in combinatie metĀ V12 box er een verbetering zou moeten zijn.

Verwachting is tussen 600 en 700 Mbps..

Voordat de superwifi aangesloten was (dus alleen modem V12) kreeg ik dit ook door.

Ā 

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @CoBa69, welkom op het KPN forum! Balen dat de nieuwe apparatuur toch nog niet het beste uit jouw wifi netwerk haalt, terwijl je dit wel verwacht.Ā Nu is het alleen zo dat wifi lastig te garanderen is, omdat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geĆÆsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen.

Maar wij snappen natuurlijk ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is. Daarom hebben we de Wifi ManagerĀ ontwikkeld.Ā Dit is een online tool die je, vanaf een laptop of mobiele telefoon, kunt doorlopen in je huis om te kijken hoe je wifi is, en of die verbeterd kan worden.Ā Naast het beste SuperWifi advies, biedt de Wifi Manager ook de mogelijkheid om je wifi te verbeteren op basis van jouw huidige apparatuur. Het is dus zeker aan te raden om deze (nogmaals) te doorlopen, ook als je dit eerder al een keer gedaan hebt. Meer informatie over wat de Wifi Manager is en doet, vind je inĀ ons Wifi Manager topic.Ā 

Als dit niet helpt, dan is het goed om eens te kijken naar de plaatsing van jouw SuperWifi. Allereerst is het dan goed om te weten of jouw apparaten met 2.4 of 5 GHz. Er zit namelijk verschil tussen die twee. Terwijl 2.4 GHz ver reikt en langzaam is, is 5 GHz juist snel en reikt minder ver. Als jouw apparaten voornamelijk met 2.4 GHz verbinden, weet je dat de SuperWifi niet optimaal geplaatst zijn om gebruik te maken van het snelle wifi netwerk.Ā Voor optimale plaatsing van de SuperWifi kan je ook onze KPN Thuis app gebruiken. Daarnaast hebben we ook een topic over installatie en gebruik van de SuperWifi die hulp kan bieden.Ā Biedt dit nou niet direct de oplossing, neem dan ook eens dit topic met meer tips om problemen met wifi op te lossen eens door.

Kom je er hiermee toch niet uit, dan helpen onze experts van de Wifi Desk je graag verder. Je spreekt ze via onze klantenservice, te bereiken via 0800 0402.Ā Je kunt natuurlijk ookĀ directĀ een KPN-monteur naar jouw wifi laten kijken.ā€ÆĀ In deze blog over deĀ KPN monteur voor wifiĀ leesĀ je hoe zoā€™n monteur te werk gaat.Ā Je kuntĀ eenvoudigĀ zelf online een afspraak maken.Ā Voor ā‚¬ 60,00 komt de monteur 45 minuten langs om je wifisignaal te optimaliseren.Ā Ā 

Beste Denise,

Ā 

Ik begrijp dat in veel gevallen het antwoord uit het KPN boekje dat je geeft werk. Echter als je iets verder kijkt heb ik niets aan je antwoord.
De WIFI manager meerdere malen gebruikt en ook met de service desk alle tests gedaan.

Resultaat blijft dat signaal goed bij de modem binnenkomt, de router goed wifi uitzend (650-750 Mbps) en zodra de Super WIFI punten worden aangesloten het signaal terugvalt naar 180-200 Mbps.

Ook de storingsdienst heeft dit gemeten en zal een monteur (op initiatief en kosten van KPN) langs sturen.Ā 
Service medewerker heeft aangegeven dat er veel klachten zijn van klanten met een Box12 waar de ā€œMeshā€ functie in combinatie met Super WIFI nog niet goed werkt. Men werkt nog aan updates voor de Box 12.

Ik zal de oplossing (hopelijk)Ā van de monteur posten op dit forum.