Beantwoord

Wifi probleem: verbinding is instabiel

  • 29 January 2020
  • 9 reacties
  • 2028 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een KPN Experiabox V8 met daarop aangesloten twee kpn experia wifiversterkers. Volgens mij is alles goed aangesloten. Het lampje op de V8 is uit. Als ik inlog op de experiabox zie ik de IP adressen van de twee versterkers.

Ik heb echter wel problemen met de wifi. Het probleem is niet de signaalsterkte of het bereik, maar de verbinding met apparaten. De verbinding wordt soms verbroken en moet dan steeds handmatig worden hersteld. En sommige apparaten komen er helemaal niet meer op. Maakt niet uit welk apparaat: telefoons, laptops, google mini, etc.

Ik heb gebeld met de KPN klantenservice en dat levert niets op. Raden me aan om met de kpn app overal de wifi te meten. dat heb ik al een paar keer gedaan, maar zoals gezegd is het probleem niet de dekking maar de verbinding. Andere optie was alles herstellen naar fabrieksinstellingen. Ook gedaan, levert niets op. Andere optie was alle apparaten uit doen en 1 voor 1 opnieuw verbinden. Ook gedaan, maar levert niets op.

Heeft iemand een suggestie?

 

groeten, Roelof

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 3 February 2020, 11:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Rolosan, welkom op het forum!

Als ik je verhaal goed begrijp, komt je wifi door het hele huis en is het signaal ook prima, maar valt de verbinding regelmatig weg. Dat is niet zo handig natuurlijk:confused:

De wifi tuner meet alleen de snelheid en de sterkte van het signaal, dus daar zal je dit probleem niet zo snel mee oplossen, heel goed dus dat je hier even aan de bel trekt! Had je dit probleem al voordat je de Experia Wifi aan hebt gesloten? Of was de verbinding met de V8 altijd wel stabiel maar gewoon niet zo snel/sterk? En gebeurt dit al zo lang je de Experia Wifi aan hebt gesloten? Of is het ook een poosje wel goed geweest?

 

Reputatie 2
Badge

Heb soortgelijk probleem. Bij mij ligt het aan het schakelen tussen de verschillende stations. Apparaat houdt verbinding met laatste wifipunt. WiFi uit en weer aanzetten op ontvangend apparaat  is dan enige remedie.

Beste @Emdee, hartelijk dank voor je antwoord. Inderdaad, wifi aan- en uit zetten helpt soms, maar niet altijd. Meestal moet ik de wifi uit zetten en het netwerk vergeten en daarna opnieuw alle inloggegevens invoeren 

Beste @Maja_ , Voordat ik de Experia Wifi heb aangesloten, werkte de v8 stabiel, maar was het signaal niet sterk. Nu is het signaal dus sterk, maar de verbinding instabiel. De experia wifi heeft een tijdje goed gewerkt, sinds drie maanden zijn er problemen en echt vervelend is het de afgelopen 2 maanden.

Dit ging gepaard met een nieuw probleem rond de kerst dat smartlampen die aangesloten waren plotseling niet meer werkten. Deze maken alleen verbinding met de 2,4 ghz band, daar heeft het wellicht mee te maken. IK kreeg ze niet opnieuw aangesloten.

Daarna op allerlei manieren gezocht: de V8 heeft vanuit zichzelf alleen 2,4 Ghz, maar de Experia Wifi's zenden ook 5Ghz uit . Maar, op zich zouden de lampen zich gewoon met de 2,4 Ghz moeten kunnen verbinden.

Zou het er dan aan liggen dat de 2,4 en de 5 Ghz dezelde SSID hebben?  Ik heb een wifi analyzer gebruikt en kan alles vinden, en zowel de 2,4 als de 5 worden ook op verschillende kanalen uitgezonden en hebben hetzelfde SSID.

Vond op internet dat een oplossing zou kunnen zijn om de 2,4 en de 5 Ghz een eigen naam te geven, of de 5Ghz uit te zette. Maar dat lukt me niet, ik kom niet ingelogd bij de wifi-experia's, ook al gebruik ik het goede ip-adres en het web-password dat aan de onderkant staat. Ik kan wel inloggen op de V8. Zou het zo kunnen zijn dat je niet meer apart in kunt loggen op de experia wifi's? Uit een ander bericht in het forum begrijp ik dat er een update is/komt van de wifi-experia's.

Wat betreft de lampen: uiteindelijk door een stomme truc gelukt. Zowel de lamp als de app op mijn telefoon moet met hetzelfde 2,4 Ghz netwerk verbinding hebben. Door heel ver buiten te lopen maakt mijn telefoon automatisch verbinding met het 2,4 netwerk en niet het 5 Ghz netwerk. En dan lukt het wel. Maar het is niet fraai.

Maar ik moet zeggen dat het systeem de afgelopen week wat stabieler is, maar de problemen zijn nog niet verholpen. Dus ik wacht af...

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :ok_hand_tone2:

Als ik dit zo lees, lijkt het er inderdaad op dat de problemen bij jou zijn begonnen/verergerd na de update van de Experia Wifi waarbij de ‘Mesh’ technologie live is gegaan. Die Mesh technologie, houdt in dat alle wifi punten dezelfde wifinaam hebben, waardoor er één wifi netwerk door je hele huis heen gaat en elk apparaat automatisch verbinding met het wifipunt dat het best is op de locatie waar dat apparaat zich bevindt. Als je met je mobiele telefoon door het huis loopt, zou je dus een aantal keer van wifipunt kunnen wisselen, zonder dat je dat doorhebt omdat dit naadloos gaat met deze nieuwe techniek. 

Dit lijkt bij jou niet helemaal soepel te verlopen, wat jammer is. Zou je het volgende eens willen proberen?

  • Experia Wifi's loskoppelen
  • Experia Box resetten 
  • Experia Wifi's resetten (resetknopje 10 seconden indrukken)
  • Experia Wifi's weer koppelen aan Experia Box

Dit lijkt bij een verscheidenheid aan ‘vage wifi klachten’ goed te helpen, ik hoop dat dit bij jou ook zo gaat zijn!

Bedankt, @Maja_ , ik zal het gaan proberen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Top, ik hoor graag of de situatie hierdoor verbetert!

Reputatie 7
Badge +20

Is het al gelukt om hier mee aan de slag te gaan? Zo ja, merk je verschil? Ik ben heel benieuwd!

Beste @Maja_ , ik heb in het weekend alles gereset, en tot nu toe werkt alles goed.

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is goed nieuws!

Dan durf ik er voorzichtig van uit te gaan dat het resetten bij jou ook de oplossing is geweest :relaxed: Dank voor de update!