Vraag

Wifi snelheid enorm instabiel

  • 4 October 2020
  • 47 reacties
  • 480 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

al geruime tijd kamp ik nog altijd met eenzelfde probleem, een enorm wisselende wifi snelheid.

 

Een nieuwe experiabox (v10) bleek niet de oplossing, nu Experia wifi punt geïnstalleerd, echter nog steeds het probleem.

Na installatie had ik een snelheid van 1 tot 10 mbps. Wifi tuner gedraaid, en top; 89 mbps, zowel naast de experia wifi als in een dode hoek in m'n l- kamer!

 

Echter na enige willekeurige tijd kakt die weer in naar tussen de 0,5 mbps en de 40 mbps…

Wederom wifi tuner, en warempel, weer ongeveer 89 mbps!

 

Helaas blijft dit herhalen, en blijft de snelheid dus nooit stabiel. Het lijkt nu dat steeds na de tuner te draaien alles in orde is voor heel even, maar hele dag door de tuner gebruiken lijkt me niet de manier.

 

Reset van alle apparatuur ook geprobeerd. Niets helpt blijvend!

Ook getest een meter of anderhalf rechtstreeks naast het wifi punt zodat stoorzenders en afstand overbrugging uitgesloten lijken, dit veranderd niets aan mijn probleem. De tuner draaien lijkt in 9 van de 10 gevallen weer even te helpen…

 

Binnenkomend isra punt is ook door monteur gecheckt, en snelheid binnenkomend is altijd rond de 100 mbps.

 

Kan iemand me een oplossing bieden of me de goede kant wijzen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

47 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Op die manier, duidelijk en dank voor de toelichting @RiiUnity :)

 

Dat is op zich een prima idee zoals je het beschrijft, op die manier moet het mogelijk zijn om te achterhalen of deze kabel (tussen de Experia Box en de Experia Wi-Fi) hier de boosdoener is!

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @RiiUnity , ik was even benieuwd naar de huidige stand van zaken, heb je de kabel die tussen de Experia Box en de Experia Wi-Fi zit uit kunnen sluiten?

Reputatie 1
Badge

Waarschijnlijk wel…

Wel scheelt het, bedraad of draadloos, lijkt wel per moment of alles of wel, of juist niet goed gaat. Ik heb hier een hoop metingen gedaan op een moment (was toeval, maar zul je altijd zien) dat alles nogal hoog scoorde. Hoe dan ook toch de resultaten, wellicht lun je er toch iets mee…

 

Heb er bij gezet of wifi is, kabel op experiabox, of kabel op de 'uitgang' van de experia wifi, voor kabel uitsluitsel.

Niets getest op mobiele apparaten, maar steeds op een imac, staand ongeveer 2 meter in direct zicht van de experia  wifi, en ongeveer 3 meter van de experiabox. 

 

Wat we tevens opviel, als ik de kpn thuis app start. Zegt hij altijd 'niet verbonden met thuisnetwerk.'

 

Ik hoop zo enige waardevolle info gegeven te hebben.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @RiiUnity en wederom bedankt voor de terugkoppeling. Afgaande op de afbeelding die je hebt meegestuurd, zit het met de snelheid wel goed. Wat betreft de KPN thuis app, heb je deze al eens verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd? Ik ben vooral benieuwd of je daarna nog steeds dezelfde melding (niet verbonden met thuisnetwerk) te zien krijgt.

Reputatie 1
Badge

Goedendag JanZ_

de app werk inmiddels. De QR wilde laatst zo ik me herinner niet scannen, omdat het ‘blauwe lampje simpelweg niet ging knipperen’. Nu gedaan wat u vroeg, het lampje deed wat verwacht werd en de QR werkte. Nu werkt de app ook weer.

 

meteen aldaar ook voor de nieuwsgierigheid een paar uur geleden de Speedtest weer eens gedraaid, twee maal, een upload resultaat van 29Mbps, en een van 1.7Mbps… toch de geadviseerde WiFi tuner maar eens gedaan, daarna zat ik op 32Mbps gemiddeld. Helaas, wederom, weg met mijn 90Mbps + resultaten.

 

Hoe dan ook, wat we mijn inziens tot  u toe hebben ondanks dit;

 

dat de snelheid wel degelijk te behalen is, is dus ondertussen bevestigd.

dat de snelheid goed binnenkomt ook.

dat de bekabeling naar de experia WiFi in orde is klopt.

op momenten dat ‘het’ werkt, werkt ook alles prima en snel.

...’iets’ zorgt ervoor dat dit alles op het ene moment prima werkt, en een willekeurig ander moment totaal niet.

 

Gezien een en ander ondertussen is uitgesloten, ben ik ook verder gaan zoeken, om even vooruit te lopen op mogelijk nog andere opties. Is het mogelijk, dat er iets mis gaat in het 2.4 van/naar 5 GHz stukje misschien? Die zouden eventueel ook te scheiden zijn, en de frequentie waarop geschakeld kan worden per x tijd zou ook aangepast kunnen worden las ik? En werkt dit in de praktijk ook handig/goed? En is dit, neer dit n iets niet zo blijkt, makkelijk weer terug te zetten? Of zal dit niet een oplossing kunnen bieden denkt u, dit scheiden van banden?

 

Of hebben we wellicht nog andere keuzes om ge proberen?

we kunnen meteen naar een monteur reiken, maar aangezien het systeem an sich na al onze testjes in orde blijkt, lijkt het me toch iets softwarematigs, wat we wellicht kunnen testen?

 

Reputatie 1
Badge

Kleine toevoeging, waarom ik toch het testen en proberen niet wil opgeven;

 

Tussen de 0.34 en 21 Mbps is dan toch helaas weer de keerzijde van het medaille, terwijl de eerder geposte resultaten zo mooi leken…

 

Reputatie 1
Badge

En om het cirkeltje rond te maken. Als ik nu hetzelfde doe als eerst, de wifi tuner draaien (al zou dit met de experia wifi niet hoeven ivm auto kanaalkeuze(?)), zijn de resultaten, xo we nu weten helaas steeds tijdelijk, meteen weer up and running;

 

Feit blijft dus dat mij inziens ondertussen alles getest is, en alles ook optimaal kan draaien. Het probleem blijkt dus het houden van de optimale setting, en niet de vraag of deze überhaupt mogelijk zijn, dat hebben we inmiddels ondervonden.

 

Dus, eigenlijk blijken monteurs e.d. in dit geval vrees ik weinig toe te kunnen voegen? De vraag is waarom de snelle en stabiele setting steeds slechts tijdelijk zijn?

 

Emige wat nog speculeren is, en wat ik denk te merken is dat de eventueel drukkere tijden (vrije dagen. Avonden) de snelheid en stabiliteit vaker significant droppen t.o.v. bijvoorbeeld een door de weekse ochtend. En, dat na een paar keer zo'n 'drop', de verbinding niet meer terug lijkt te herstellen, tot er weer een reset plaatsvindt als de wifi tuner gedraaid wordt.

 

De ondervindingen lijken me nu duidelijk, de resultaten ook, nu enkel de vraag aan de experts hier en de expertise van KPN; de oplossing...!?

 

Als we die ook gaan vinden dan ga ik (uiteraard zo u zult begrijpen) over naar volledig compleet dus ook itv erbij, maar ik hoop echt dat al de tests en testperiodes hier ergens toe leiden...!

Reputatie 7
Badge +12

Helder en bedankt voor je toelichting en alle testjes die je zelf hebt uitgevoerd, dat wordt gewaardeerd :)

 

Fijn om te lezen dat de app in ieder geval weer werkt. Met de KPN Experia Wi-Fi is het niet mogelijk om de 2.4 GHz en 5 GHz band van elkaar te scheiden. Dat is in principe ook niet nodig omdat deze apparaatjes met zogenaamde MESH technologie werken. Dat de snelheid op bepaalde momenten (drukkere tijden zoals vrije dagen en de avonden) naar beden gaat, is inderdaad te verklaren. Op het moment dat veel mensen thuis zijn en gebruik maken van hun Wi-Fi, kan dit er voor zorgen dat het dusdanig druk wordt wat ook weer van invloed is op de snelheid. Dat je daarna alles weer moet resetten om weer een goede snelheid te krijgen, zou natuurlijk niet zo moeten zijn dus ik denk dat we ons daar op moeten focussen. @Nick83 , ik weet dat jij heel goed op de hoogte bent van deze materie en zelf ook gebruik maakt van de KPN Experia Wi-Fi; heb jij nog ideeën wat hier precies aan de hand zou kunnen zijn?  

 

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor de reactie.

Helaas lijkt het er ook een beetje op dat de opties om te proberen wat veroorzaakt zou worden door stoorzenders of foutieve aansluitingen ook een beetje op hun einde geraakt zijn.

 

Het is nog altijd erg variabel. Het ene moment lijkt er niets aan de hand en hebben we fijn snel internet / wifi. Een ander moment zitten we plots op ladende websites te wachten met 30, 20 of soms nog geen 1 mbps…

 

Zonde, want verder altijd tevreden hier met internet, vaste tel. en twee mobiele abonnementen.  Dit weerhoud ons er nu toch echt van om tv van kpn te nemen, want; 'stel dat dit issue niet kan worden opgelost (waar het nu op lijkt), en hoe gaat het werken met de eventuele itv erbij...' Lastig. Want we willen eigenlijk toch echt een alles in 1 pakket.

 

Ben benieuwd of er in plaats van steeds losse metingen iets mogelijk is voor een bepaalde tijd ofzo. Zodat bijvoorbeeld dan we dips o.i.d. zichtbaar kunnen zijn.

Of dat er überhaupt iets nog te proberen valt, of dat het hiermee echt ophoudt?

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @RiiUnity en bedankt voor je bericht terug :) 

 

Ik wil dan toch aansturen op de gratis Wi-Fi monteur. Voor de zekerheid ben ik net nogmaals je verbinding eens door gaan meten en dit ziet er gewoon goed uit; er komt voldoende snelheid binnen en de lijn is ook stabiel. Het lijkt toch echt ergens mis te gaan in het draadloze gedeelte en ik vind het lastig om de vinger hier precies op de goede plek te leggen. Vandaar nogmaals mijn voorstel voor de gratis Wi-Fi monteur! Mocht je hier gebruik van willen maken dan hoor ik dat graag zodat ik meteen een afspraak voor je in kan plannen!

Reputatie 1
Badge

Beste JanZ_ ,

Bedabkt voor uw bericht en excuus voor mijn late reactie! Gezien we zelf zowat alles hebben geprobeerd ben ik ook wel benieuwd wat jullie monteur wel kan, wat wij over het hoofd zien. U noemt de gratis WiFi monteur, maar op de KPN site merk ik op dat deze €50,- kost, behalve voor nieuwe abonnees?

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @RiiUnity, op het moment dat je zelf ‘zomaar’ een wifi monteur aanvraagt, dan kost dit inderdaad 50 euro. Als je deze vanuit de Wifi manager aangeboden krijgt, is dit gratis. Dat is ook het geval als wij deze voor je aanvragen. Zou je dat willen? Wanneer komt het dan uit? Dit kan op doordeweekse dagen tussen 8 en 18 uur. 

Reputatie 1
Badge

@Marcia_  bedankt voor uw bericht. Dan zouden we graag van die service gebruik willen maken in de hoop dat we uiteindelijk continu, en niet steeds met tussenpozen snel internet genieten.

 

Maandag 7 december uitgezonderd kan het elke ochtend. Mijn vrouw is dan tot ongeveer 13.00u thuis.

Wanneer zou dat mogelijk zijn?

Reputatie 7
Badge +30

Ik had even weekend, @RiiUnity. Vandaar nu pas de reactie. Ik heb een monteur aan kunnen vragen op woensdag 9 december met als begintijd tussen 12 en 14 uur. Mocht het toch niet uitkomen dat de monteur op woensdag na 13 uur kan komen, laat het dan nog even weten: dan plan ik een andere datum. Het kan dan pas in de week van 14 december.

Reputatie 7
Badge +30

Is het allemaal nog gelukt met de monteur, @RiiUnity?

Reputatie 1
Badge

@Marcia_  de monteur is geweest, heeft metingen gedaan, de 2e experia wifi ook in de woonkamer geplaatst op mijn powerline adapter met de kanttekening dat de stabiliteit omhoog zal gaan, het aantal mbps echter niet.

 

Ik houd alles wederom goed in de gaten en het lijkt er op dat ik of rond de 80 a 90 uitkom, dat is top. Andere willekeurige momenten hang ik nog altijd aan 20 a 30 (met een paar mbps hogere upload soms(!). 

 

Dus antwoord op uw vraag, ja dat is gelukt, maar een beetje nee, het probleem waarvoor hij dus eigenlijk moest komen., de snelheid, zou volgens de beste man hiermee niet omhoog gaan…

 

Ik houd het deze week even in de gaten voor we conclusies gaan trekken uiteraard!

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt het over powerline adapters, bedoel je daar een draadloze verbindingsset mee? Wij adviseren om de Experia Wifi bekabeld aan te sluiten op de Experia Box, zonder tussenkomst van andere apparatuur. Alles wat je daar tussen zet, kan zeker voor schommelingen zorgen. Heb jij de mogelijkheid om die powerline adapter(s?) er tussenuit te halen?

Reputatie 1
Badge

--excuus, vorige post mag verwijderd worden. Ik heb iets fout gedaan en kan hem zelf niet meer verwijderen--

Hieronder de juiste reactie 

 

Beste @Marcia_  , inderdaad, de 2e Experia Wifi is door de monteur op een DVS aangesloten. Precies de reden die jij noemt was de reden waarom ik dat zelf niet had gedaan. Daarom heb ik op voorhand vaak al mijn twijfels bij de kunde van de monteurs; er zijn vaak betere oplossingen.

 

Desondanks, uiteraard antwoord op jou vraag. Het is inderdaad juist het probleem hier dat ik niet met een kabel de woonkamer in kan. (Hooguit door de deuropening over de vloer,  maar dat vind ik geen optie).

Anders was het een makkelijk verhaal en was ik waarschijnlijk niet eens op het forum beland! Er ligt enkel een telefoonaansluiting binnen in de woonkamer. De UTP reikt niet verder dan de meterkast, het ISRA punt dus. Van daaruit loopt, zoals gezegd, alleen een telefoonaansluiting (en die verdwijnt ook in de betonvloer, dus kan die ook niet vervangen door een UTP kabel. 

 

Wat ik denk ik, na veel navraag en onderzoek zelf, ga proberen is de op 1 na dagelijkse oplossing behalve een kabel trekken, omdat dat simpelweg niet gaat; De MoCa verbinding lijkt me mijn best shot. Net zoals de telefoonlijn heb ik nl ook een CAI de woonkamer inlopen. Ook vast in beton, maar dan ben ik wel waar ik moet zijn, met een waarschijnlijk prima alternatief.

 

Ik las dat de monteurs deze oplossing liever niet gebruiken maar wel bij hebben voor situaties waar dit een goede oplossing voor is ? Als dat zo is, mag ik dan vragen waarom de monteur dit niet heeft overwogen in mijn geval? Ik kan dat tevens prima zelf installeren, maar begrijp niet waarom voor deze (via mijn DVS), in mijn ogen ietwat knullige oplossing is gekozen, in plaats van mij de MoCa oplossing voor te leggen? Als dit het geval is nogmaals, anders heb ik niks gezegd uiteraard.

 

De 2e Experia Wifi lijkt trouwens desondanks wel voor een betere verbinding te zorgen, al ben ik terughoudend en voorzichtig.  Daarom wil ik dat dus nog iets verbeteren en stabieler houden middels de Multimedia over Coax oplossing.

Reputatie 1
Badge

 

Reputatie 7
Badge +30

MoCa in plaats van draadloze verbindingsset is een optie. Onze monteurs hebben over het algemeen wel een setje in de bus die ze kunnen plaatsen (tegen betaling). In de praktijk is echter rechtstreeks met UTP bekabelen de beste oplossing, en een draadloze verbindingsset vaak de tweede oplossing vanwege de locaties van stopcontacten.

MoCa's zijn trouwens ook los aan te schaffen, dat hoeft niet per sé via een monteur van ons. Maar, voor je de keus voor een MoCa maakt, test het met een rechtstreekse kabel. Als de Experia Wifi met een rechtstreekse kabel verbonden nog steeds fluctueert qua snelheden, dan ligt de kernoorzaak niet in de verbinding tussen Experia Wifi en Experia Box. En dan heeft het waarschijnlijk niet veel toegevoegde waarde om de DVS te vervangen door een MoCa. 

Je geeft aan dat er een telefoonaansluiting in de woonkamer is. Die zal, mits hij niet in het verleden verbroken is, verbonden zijn met je IS/RA punt. Wat je dan ook nog kunt testen is het verplaatsen van de Experia Box. Deze kan namelijk ook aangesloten worden op de telefoonaansluiting (er zit een stekker daarvoor in het installatiepakket, mocht je die niet meer hebben kan ik dit nasturen).  Je zou op die manier dan Experia Box en Experia Wifi dichterbij kunnen plaatsen. 

 

Reputatie 1
Badge

Beste @Erik_ ,

 

Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Er is nu ondertussen de afgelopen maanden hier zoals u ongetwijfeld heeft gelezen veelvuldig getest, gezien ik zelf van mening was dat soms ook bekabeld fluctuatie waarneembaar waren, echter de meeste en meest langdurige testperiode zijn vaak daarnaast draadloos. De verbindingstests vanuit KPN wijzen zo ik hoor echter steeds een stabiele prima lijn uit.. evenals de monteur die onlangs geweest is. Ook die verzekerde me dat er aan de KPN lijn tot het modem niks mis zou zijn. 

 

Me daarbij (deels) neerleggende,  ben ik die ndere opties gaan bekijken en overwegen; veel meer kan ik niet meer leek me. Vandaar de MoCa oplossing die ik wou gaan proberen. 

 

Er is inderdaad een telefoonlijn in de woonkamer... wat u noemt zet me aan het denken. Door zo veel moeilijke opties wellicht zo een simpele oplossing mogelijk!? Denk ik dan veel te moeilijk achteraf!? - want als het modem in de woonkamer kan belanden kan ik wél bedraad overal komen en is mijn bedradingsprobleem in elk geval vast olledig weg en uitgesloten!

 

Enige kantpuntje zou dan zijn dat het modem via een wat langere ( circa 4m) kabel zit en via een telefoon wandcontactdoos ipv rechtstreeks op de ISRA in de meterkast. Maar als dat kan en mag zou dat heel veel oplossen en heeft u een heel nieuw zicht gegeven door uw reactie op de aansluitmogelijkheden hier!

Reputatie 7
Badge +30

Bij een koperaansluiting zien we bij voorkeur een zo kort mogelijke kabel tussen IS/RA en Experia Box, waarbij we anderhalve meter meestal als max hanteren. Maar in de praktijk verwacht ik dat 4 meter prima kan, @RiiUnity.