Vraag

Wifi tijdelijk blokkeren en blokkeren voor specifieke apparaten

  • 4 July 2021
  • 38 reacties
  • 3585 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik zou graag het wifi signaal willen blokkeren op bepaalde momenten of voor bepaalde apparaten. Ik heb een experia v10 en 3 superwifi punten in huis (ivm slecht signaal op de bovenste verdiepingen anders).

De wifi werkt perfect, maar zou het graag willen blokkeren op bepaalde tijden, of voor bepaalde apparaten.

Ik heb al best wel wat gelezen op dit forum, maar heb geen antwoord kunnen vinden wat relateert aan mijn situatie (ecomodus werkt niet met superwifi, macadres blokkeren is behoorlijk omslachtig). Als er geen oplossing voor is, zit mijn vrouw er zelfs aan te denken naar een andere provider over te stappen, wat ik erg jammer zou vinden, gezien we erg tevreden zijn met KPN. 

We zitten nu nog op een reguliere aansluiting. Inmiddels is er ook glasvezel in huis begrijp ik. Maakt dat nog verschil?

Alvast bedankt voor alle reacties, 

BdK

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @BdK23 Goed om te zien dat je al zoveel ondersteuning hebt gekregen van Nick. Hoe is de status nu? Heb je al contact gehad met de klantenservice? 

Naar aanleiding van je bericht van 7 juli om 6:00. Heb je dat schema ingesteld, en heb je daarna de wifipunten die draadloos verbonden zijn ook herstart? Dus geen reset, maar gewoon een herstarten. Want daarna zou je tussen 0400 en 0700 geen wifi meer moeten hebben.

Hallo @BdK23 Goed om te zien dat je al zoveel ondersteuning hebt gekregen van Nick. Hoe is de status nu? Heb je al contact gehad met de klantenservice? 

Naar aanleiding van je bericht van 7 juli om 6:00. Heb je dat schema ingesteld, en heb je daarna de wifipunten die draadloos verbonden zijn ook herstart? Dus geen reset, maar gewoon een herstarten. Want daarna zou je tussen 0400 en 0700 geen wifi meer moeten hebben.

Hallo @Bart_ 

Dank voor je bericht! Ik heb contact gehad met de klantenservice en die hebben het doorgestuurd naar de technische dienst. Die zullen me als het goed is vandaag bellen.

Is er een verschil tussen resetten en opnieuw opstarten? Hoe start ik de apparaten opnieuw op?

De master hoef ik dus niet opnieuw op te starten? Enkel de 2 draadloze apparaten?

Reputatie 7
Badge +20

Ha @BdK23 Heb je inmiddels contact gehad? En is het nu in orde? 

Het gaat inderdaad alleen om draadloos aangesloten wifi-punten.Met de on/off-knop kun je ze uit en aan zetten. Zie ook dit schema, met uitleg over de knoppen.  

Ha @BdK23 Heb je inmiddels contact gehad? En is het nu in orde? 

Het gaat inderdaad alleen om draadloos aangesloten wifi-punten.Met de on/off-knop kun je ze uit en aan zetten. Zie ook dit schema, met uitleg over de knoppen.  

Hoi @Bart_ , we hebben inmiddels contact gehad en er is een monteur gekomen gister. Alleen heeft dit de problemen niet verholpen.

De monteur gaf aan dat we naast het instellen van het schema ook de apparatuur moeten "herstellen" op de inlogpagina. Dat hebben we ter plaatse meteen getest en het werkte. Dus direct alles goed ingesteld en dezelfde procedure gedaan. Naast dat ik dit herstellen al heel vreemd vind (zou toch in mijn ogen niet iedere moeten), vannacht alsnog gewoon wifi verbinding. Met andere woorden, het werkt nog steeds niet.

Daarnaast viel me direct ook weer op dat de wifi scheduler op "uitgeschakeld" staat. Dit heeft het systeem dus weer zelf gedaan.

Weer aangepast naar ingeschakeld, opgeslagen en geprobeerd te herstellen. Alleen dit keer lukte het herstellen ook niet. Ik druk op de knop herstellen (op de 192.168.2.x pagina) en er gebeurd helemaal niets. De systemen worden niet opnieuw opgestart.

Dat wordt dus weer opnieuw bellen denk ik. Of heb jij nog tips?

Een andere tip die de monteur gaf is om iedere keer de apparaten van de stroom af te halen voor 5 seconden, maarja, dat wil je ook niet midden in de nacht.…

 

De functie zou perfect zijn als het zou werken.. helaas werkt het (nog) niet.

Ook erg vreemd dat het wel werkt met een monteur erbij, maar zodra hij weg is, problemen.

Reputatie 7
Badge +8

De wifi van de V10 werkt niet samen met de superwifi punten. Nu is het zo dat er zowel in de V10 als de superwifi punten een wifi scheduler functie zit. Die dus ook geen samenwerking met elkaar hebben. Er moet dus een keuze worden gemaakt. Het lijkt mij dus het beste zoals al eerder besproken is om dan de wifi van de V10 Experia box uit te zetten en te houden. 

Dit is een procedure die KPN automatisch uitvoert op de V10 als er dus superwifi,s worden gedetecteerd. Als bv de superwifi volledig naar fabrieksinstellingen gezet wordt en deze wordt aangesloten op een V10 dan zal na enige tijd de wifi op de V10 worden uitgezet. Maar dat terzijde.

 

Daarna is het dus zaak om binnen de superwifi,s de wifi scheduler functie te gaan gebruiken. Twee checks zijn even belangrijk. Ik weet niet hoeveel superwifi,s in gebruik zijn of dat het Experia Wifi,s zijn (zwart vierkante wifi punten). Bij de superwifi,s zou de functie moeten werken (heb ik zien werken hier) , bij de zwarte vierkante gaat het nog niet helemaal goed in de laatste versie. Daar moet nog aan geklust worden blijkbaar.

 

Als het dus superwifi,s zijn dan moeten ze wel allemaal de laatste software versie hebben (10v1 of 11v1) en ze moeten onderling allemaal verbonden zijn en op dezelfde softwareversie draaien.

Dit kan even gecheckt worden door op de superwifi in te loggen en dan kijken in het overzicht of ze allemaal te zien zijn. Dan is er nog een overzichtspagina die upgrade heet waar dus van alle verbonden superwifi,s de softwareversie kan worden gecheckt per apparaat. Als er eentje tussen zit met te oude software dan werkt het niet.

Als dit allemaal ok is dan zou het ingeven van een schedule en klikken op opslaan ervoor moeten zorgen dat dit tijdsschema ook bij de andere superwifi,s terecht komt die dan allemaal op hetzelfde moment uit en weer aangaan qua wifi.

Hou wel even rekening mee dat als je een superwifi uit zijn schedule forceert (dus stroom valt uit of er wordt er eentje met de hand uit en aangezet) dat deze dan voor het lopende etmaal zijn schedule niet meer toepast en pas weer bij de volgende weekdag de draad weer oppakt.(indien zo ingesteld)

Dit heeft te maken met die opmerking ergens in dat stuk uitleg tekst over de functie. Omdat de wifi echt uitgezet wordt zal een superwifi die zelf draadloos verbonden is dus ook de eigen verbinding verliezen en pas weer terugkomen als de wifi weer aan gaat. Door handmatige herstarten (uit/aan) kan deze dus uit zijn actieve schema worden geforceerd.

Doe je dit met alle superwifi,s dan hebben ze dus allemaal weer verbinding met de wifi aan en dan zou het dus weer mogelijk zijn om eventueel een nieuw tijds schedule in te voeren en door te geven aan alle superwifi,s.

Het doel van deze functie is om in het geheel geen wifi signalen in huis te hebben op bepaalde tijdsmomenten. De wifi signalen gaan echt uit de lucht. Het is dus geen functie om bepaalde smartphones of laptops te weren van het netwerk.

 

Nog 1 tip : Hou de inactive tijd per weekdag hetzelfde. Misschien dat de ene afwijkende tijd op de woensdag nog voor een probleem zorgt.

 

De wifi van de V10 werkt niet samen met de superwifi punten. Nu is het zo dat er zowel in de V10 als de superwifi punten een wifi scheduler functie zit. Die dus ook geen samenwerking met elkaar hebben. Er moet dus een keuze worden gemaakt. Het lijkt mij dus het beste zoals al eerder besproken is om dan de wifi van de V10 Experia box uit te zetten en te houden. 

Dit is een procedure die KPN automatisch uitvoert op de V10 als er dus superwifi,s worden gedetecteerd. Als bv de superwifi volledig naar fabrieksinstellingen gezet wordt en deze wordt aangesloten op een V10 dan zal na enige tijd de wifi op de V10 worden uitgezet. Maar dat terzijde.

 

Daarna is het dus zaak om binnen de superwifi,s de wifi scheduler functie te gaan gebruiken. Twee checks zijn even belangrijk. Ik weet niet hoeveel superwifi,s in gebruik zijn of dat het Experia Wifi,s zijn (zwart vierkante wifi punten). Bij de superwifi,s zou de functie moeten werken (heb ik zien werken hier) , bij de zwarte vierkante gaat het nog niet helemaal goed in de laatste versie. Daar moet nog aan geklust worden blijkbaar.

 

Als het dus superwifi,s zijn dan moeten ze wel allemaal de laatste software versie hebben (10v1 of 11v1) en ze moeten onderling allemaal verbonden zijn en op dezelfde softwareversie draaien.

Dit kan even gecheckt worden door op de superwifi in te loggen en dan kijken in het overzicht of ze allemaal te zien zijn. Dan is er nog een overzichtspagina die upgrade heet waar dus van alle verbonden superwifi,s de softwareversie kan worden gecheckt per apparaat. Als er eentje tussen zit met te oude software dan werkt het niet.

Als dit allemaal ok is dan zou het ingeven van een schedule en klikken op opslaan ervoor moeten zorgen dat dit tijdsschema ook bij de andere superwifi,s terecht komt die dan allemaal op hetzelfde moment uit en weer aangaan qua wifi.

Hou wel even rekening mee dat als je een superwifi uit zijn schedule forceert (dus stroom valt uit of er wordt er eentje met de hand uit en aangezet) dat deze dan voor het lopende etmaal zijn schedule niet meer toepast en pas weer bij de volgende weekdag de draad weer oppakt.(indien zo ingesteld)

Dit heeft te maken met die opmerking ergens in dat stuk uitleg tekst over de functie. Omdat de wifi echt uitgezet wordt zal een superwifi die zelf draadloos verbonden is dus ook de eigen verbinding verliezen en pas weer terugkomen als de wifi weer aan gaat. Door handmatige herstarten (uit/aan) kan deze dus uit zijn actieve schema worden geforceerd.

Doe je dit met alle superwifi,s dan hebben ze dus allemaal weer verbinding met de wifi aan en dan zou het dus weer mogelijk zijn om eventueel een nieuw tijds schedule in te voeren en door te geven aan alle superwifi,s.

Het doel van deze functie is om in het geheel geen wifi signalen in huis te hebben op bepaalde tijdsmomenten. De wifi signalen gaan echt uit de lucht. Het is dus geen functie om bepaalde smartphones of laptops te weren van het netwerk.

 

Hallo@BruisTablet , Dank voor je toevoeging. Ik ben daar zeker van de op de hoogte. Het gekke is alleen dat (zoals ook in mijn vorige bericht aangegeven) het inloggen op de superwifis heel moeilijk gaat (heb de witte ronde, 3 in totaal) en dat de schedule zelf iedere keer wijzigt naar "uitgeschakeld", zonder dat ik er iets aan heb aangepast. Ook het trucje van de monteur om de superwifis van de stroom af te halen voor 5 seconden, zodat alles opnieuw wordt opgehaald door de suoerwifis, werkt niet.

Als u nog andere tips heeft, dan hoor ik dat heel graag,

Mvg,

BdK

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Dat moeilijke verbinding maken met de superwifi,s zou niet moeten gebeuren. Ik denk dat hierin dan ook het probleem zit dat het ingestelde schedule niet goed overkomt. Normaal is het bij de superwifi,s zo dat er eentje de hoofdrol speelt in de instellingen. Die knippert blauw. Hierop wordt ingelogd via de browser. Dit dient soepel te lopen. Door de opmerking schedule wijzigt iedere keer naar uitgeschakeld geeft mij de indruk dat er misschien iedere keer een andere superwifi de hoofdrol pakt en de instellingen dus niet weet door te zetten naar de andere SW,s. Als er dan weer wordt ingelogd op een andere SW die nu de hoofdrol heeft dan biedt die de functie weer aan alsof het nooit heeft aangestaan.

Zijn de SW,s wel allemaal zichtbaar in het overzicht bij inloggen? Zitten ze allemaal via  een kabel aangesloten of zijn er 2 draadloos verbonden?

Dat moeilijke verbinding maken met de superwifi,s zou niet moeten gebeuren. Ik denk dat hierin dan ook het probleem zit dat het ingestelde schedule niet goed overkomt. Normaal is het bij de superwifi,s zo dat er eentje de hoofdrol speelt in de instellingen. Die knippert blauw. Hierop wordt ingelogd via de browser. Dit dient soepel te lopen. Door de opmerking schedule wijzigt iedere keer naar uitgeschakeld geeft mij de indruk dat er misschien iedere keer een andere superwifi de hoofdrol pakt en de instellingen dus niet weet door te zetten naar de andere SW,s. Als er dan weer wordt ingelogd op een andere SW die nu de hoofdrol heeft dan biedt die de functie weer aan alsof het nooit heeft aangestaan.

Zijn de SW,s wel allemaal zichtbaar in het overzicht bij inloggen? Zitten ze allemaal via  een kabel aangesloten of zijn er 2 draadloos verbonden?

De master is altijd dezelfde. Die staat  beneden en is aangesloten met draad. De andere 2 staan op andere verdiepingen en zijn draadloos.

En ja, ze zijn allemaal zichtbaar als het eenmaal gelukt is in te loggen

Dat kan het dus ook niet zijn. Maandag maar weer bellen denk ik..

Reputatie 7
Badge +20

Ha @BdK23 Hoe is de situatie nu? Heb je al wat meer duidelijkheid gekregen? 

Ha @BdK23 Hoe is de situatie nu? Heb je al wat meer duidelijkheid gekregen? 

@Bart_ nee, nog niet. Het probleem dat er speelt is dat het opslaan van de schedule niet doorkomt naar de Super wifis en dat wanneer ik de superwifis herstart, het schedule zichzelf op "uitgeschakeld" zet. Zodra ik dit weer op ingeschakeld zet en opsla, komt die wijziging weer niet door en dan is het cirkeltje weer rond.

Heel vervelend en ga vandaag weer bellen

Reputatie 7
Badge +20

Ha, dat snap ik @BdK23 Ik heb op de achtergrond een expert laten meekijken naar je verhaal. Belangrijk om te weten is dat deze functie nog in ontwikkeling is, vandaar dat er met belangstelling wordt meegelezen en de ontwikkelaars je feedback op prijs stellen. 

Kun je me als eerste vertellen op welke softwareversie je SuperWifi's draaien? Het is belangrijk dat dit minimaal 10v1 is. En omdat toch niet helemaal duidelijk is wáár het precies misloopt, hebben we alle noodzakelijke stappen -en dat zijn er flink wat- op een rijtje gezet. Zou je die eens willen doorlopen? Hopelijk werkt het daarna, maar anders kunnen we duidelijker pinpointen waar het misgaat. 

Uitgangspunt: Als er 3 SuperWifi’s zijn gaan we ervanuit dat er 1 via ethernet op de V10 zit aangesloten en dat er 2 draadloos zijn verbonden en groen branden ter indicatie dat ze een valide draadloze verbinding hebben.

  1. Gebruik de KPN thuis app en start deze op. (Dit kan ook door met een browser te verbinden met de superwifi)
  2. Zoek nu de master SuperWifi. Dit zal diegene zijn die blauw knippert.
  3. Voer op deze superwifi een fabrieksreset uit. Druk een satéprikker in het resetgaatje en houd deze ingedrukt totdat het lampje aantal malen knippert. De resetprocedure is daarmee in gang gezet én ook als groepscommando verstuurd aan alle aangesloten SuperWifi’s met een actieve verbinding.
  4. Ongeveer 15 seconden na deze actie trek je de ethernetverbinding uit de superwifi. Op deze manier wordt het gehele SuperWifinetwerk geïsoleerd van de V10.
  5. Na verloop van tijd zou elke Superwifi moeten eindigen met een paars lampje. Dit is de indicatie dat elke superwifi factory default is.
  6. Nu wordt het tijd om de V10 een fabrieksreset te geven, weer met de satéprikker in resetgaatje op de V10.
  7. Wacht af totdat deze weer helemaal hersteld is. De wifi van de V10 zal aanstaan.
  8. Nu sluiten we via ethernet de eerste superwifi aan. Deze gaat contact zoeken met de V10 en kopieert de wifigegevens. Na enige tijd zal ook het wifilampje uitgaan op de V10, omdat er een superwifi is aangesloten.
  9. Nu is het zaak om de 2 overgebleven SuperWifi’s te koppelen. Druk op de bekabeld aangesloten Superwifi 3 seconden op de WPS knop. Doe daarna hetzelfde op de eerste draadloze Superwifi en wacht tot het lampje groen gaat branden. Deze beide SuperWifi's zijn nu gekoppeld. Herhaal dit voor de derde Superwifi.
  10. Zet nu superwifi 2 en 3 op positie in het huis en laat ze weer verbinding maken.
  11. Log nu in op de master SuperWifi via de browser. Voer het wachtwoord in van de master SuperWifi en verzin een eigen wachtwoord.
  12. Kijk nu in het topologie-overzicht of alle SuperWifi’s weer in het overzicht aanwezig zijn.
  13. Stel nu een wifi schedule in met voorlopig even dezelfde stop/start tijd per weekdag. 
  14. Nu zou de functie actief moeten zijn in alle SuperWifi’s op de instelde tijden.
  15. Herstart SuperWifi’s niét, want dan is het schedule voor dat etmaal voorbij. Want als een draadloos verbonden superwifi tijdens de wifi uit periode geen stroom meer krijgt of handmatig wordt herstart, zal deze normaal opstarten en actief worden. Ook indien volgens het schedule uit periode de wifi eigenlijk uit zou moeten zijn.  

@Bart_ dank je voor deze instructies, maar dit betekent dat ik alles opnieuw moet installeren. Als er iets mis gaat heb ik geen internet. Dat kan ik me met het verplicht thuiswerken niet permitteren. Dan heb ik een nog veel groter probleem en dat risico kan ik niet nemen.

Vanochtend kpn gebeld. Die zijn in overleg om een expert te sturen ipv een monteur. Zouden me vandaag terug bellen nog, maar helaas niet gebeurd. Morgen bel ik weer.

Nu hebben we ook nog het bijkomende probleem dat door al het opnieuw opstarten, het wifipunt op de bovenste verdieping contact probeert te zoeken met de master ipv met het andere draadloos wifi punt. Kan ik ergens omzetten dat het 3e wifipunt verbinding maakt met het 2e wifipunt en het 2e wifipunt met de master?

@Bart_ dank je voor deze instructies, maar dit betekent dat ik alles opnieuw moet installeren. Als er iets mis gaat heb ik geen internet. Dat kan ik me met het verplicht thuiswerken niet permitteren. Dan heb ik een nog veel groter probleem en dat risico kan ik niet nemen.

Vanochtend kpn gebeld. Die zijn in overleg om een expert te sturen ipv een monteur. Zouden me vandaag terug bellen nog, maar helaas niet gebeurd. Morgen bel ik weer.

Nu hebben we ook nog het bijkomende probleem dat door al het opnieuw opstarten, het wifipunt op de bovenste verdieping contact probeert te zoeken met de master ipv met het andere draadloos wifi punt. Kan ik ergens omzetten dat het 3e wifipunt verbinding maakt met het 2e wifipunt en het 2e wifipunt met de master?

Trouwens wel gecheckt, de software is up to Date. Bij alles versie 1.0.0.10v1