Beantwoord

Audio dropouts op VIP 5202 ontvanger

  • 9 January 2024
  • 28 reacties
  • 234 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hoi.

 

Sinds een tijdje heel irritante audio dropouts. 

Andere streaming via de tv en niet de ontvanger heeft het probleem niet. Daaruit concludeer ik dat de bekabeling wel goed zit. Audio gaat via HDMI de tv in en optical uit naar de versterker.

Het gebeurt op alle zenders, maar bij sommige frequenter. Zoals bij ID. Daar een paar keer per minuut. Nagenoeg niet te kijken meer.

Opgenomen programma's hebben het ook.

Ik heb de ontvanger gisteren naar fabrieksinstellingen teruggezet, helpt niks.

 

Help!!! 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 18 February 2024, 21:15

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @SiR-ROUND, goed dat je het aankaart.

We hebben hier (nog) niet meer signalen over gezien, dus we moeten even uitpluizen waar dit van komt. Ik lees dat je audio apparatuur gebruikt. Als je die audio apparatuur er even tussenuit haalt, en het geluid puur rechtstreeks via de tv gebruikt, hoe gaat het dan? Ik zie graag je bevindingen tegemoet.

Reputatie 4
Badge +1

Ik zie ook sync issues. Zappen lijkt te helpen. Daarbij ook last van audio dropouts. Dat laatste krijg ik niet weg. Streaming op de smart tv is goed, dus het komt uit de ontvanger. Verschilt bij zender, npo het minst maar bv ID meerdere keren per minuut. Heel erg storend.

 

Admin: Reactie samengevoegd met je eigen topic

Reputatie 4
Badge +1

Hoi.
 

Aangezien streaming probleemloos gaat via dezelfde audio route verwacht ik dat het niet veel uitmaakt, maar ik ga het proberen. Wellicht net een corrupt iets in de audio vanuit de ontvanger. Is er iets gewijzigd sinds ca een week of twee?

Het wordt wel een pittige test, omdat het sporadisch is.

 

Dank alvast.

Reputatie 7
Badge +19

@SiR-ROUND Nee, qua audio is er niets gewijzigd de laatste tijd. Daarom is het belangrijk dit uit te sluiten. Je kunt de updates terugvinden in onze Product Updates. Onderstaande was de laatste update voor de tv-ontvanger.

 

Ik ervaar dit ook, sinds de laatste update, maar het is vaak nauwelijks waarneembaar. Het lijkt op een kleine stottering van het geluid. Op oudere ontvangers had ik het ook regelmatig, maar daar waren de onderbrekingen veel duidelijker, soms wel 2 s lang. Bij de verplichte overgsng van 8001 naar 5202 vond ik de stabiliteit van het geluid een pluspunt tegenover de tekortkomingen tov de 8001, maar dat is dus ook maar betrekkelijk gebleken. Jammer. 

Reputatie 4
Badge +1

Fijn. Nou ja fijn… Om te horen dat ik niet de enige ben. Het is echt een fractie van een seconde. 

Ja, precies. 

Reputatie 5
Badge +5

Is dit niet hetzelfde?

 

Wegvallend geluid

Wegvallend geluid Discovery

Volgens mij niet, want dat speelde maanden geleden al en hier gaat 't over iets dat sinds de laatste update optreedt. En het gaat niet over streaming diensten maar over normale zenders en dan zowel live als uitgesteld of opnames kijken. En soms ook bij radio luisteren en dát heb ik op bv de 8001 nooit gehad. 

Reputatie 7
Badge +30

Zitten de audio drop-outs bij live kijken en bij Terugkijken of het kijken van een opname op hetzelfde moment, @SiR-ROUND en @Henk2304?

Reputatie 4
Badge +1

Dat is niet te makkelijk te checken en ik denk het niet. Maar ik ga het proberen.

 

Thx.

Reputatie 4
Badge +1

Zojuist een opname bekeken en de dropout is niet ingebakken. Na terugspoelen en herstart kwam het niet terug.

Zitten de audio drop-outs bij live kijken en bij Terugkijken of het kijken van een opname op hetzelfde moment, @SiR-ROUND en @Henk2304?

Ik zou het niet weten, daar heb ik nog niet op gelet. Wat ik opneem kijk ik niet live en omgekeerd. Het is ook zo kort dat het vaak nauwelijks opvalt. Of lijkt op het stotteren van een stem, maar dat is het niet want ook tijdens muziek is het er soms. Maar ik zal eens opletten of ik bv bij een opname iets kan terugspoelen en het er dan nog inzit. Ook bij live kijken kan ik proberen iets terug te springen.... 

Reputatie 7
Badge +19

Interessant @SiR-ROUND. Dan komen we toch terug op de geluidsapparatuur. Eerst testen met alleen de tv-ontvanger en televisie, ik ben benieuwd of de drop-outs dan ook terugkomen.

@Henk2304 Voor jou geldt hetzelfde verzoek/advies. 

Reputatie 4
Badge +1

Dank. Ik kom er op terug.

Reputatie 5
Badge +5

Dank. Ik kom er op terug.

Welke geluidsinstelling is geselecteerd in de 5202? Stereo, Dolby of Automatisch (Atmos)? 

Reputatie 4
Badge +1

Het is optical, volgens mij dan Dolby. 5.1 versterker met auto input.

Maar die instelling is al vanaf het begin zo. Ook kabeltjes gechecked etc. maar zoals al vermeld, het gebeurt alleen bij content via de ontvanger.

Reputatie 4
Badge +1

Ok. Het heeft even geduurd vanwege omstandigheden, maar vandaag weer getest. Omzeilen van mijn geluidsinstallatie zonder kabelwissel. Ik heb een opname bekeken met de tv op tv speakers. Ook daar de incidentele dropouts. 
Dus streamen gaat prima, live en opnames kijken vanaf de ontvanger geeft dropouts. Heel weinig, maar hoogst irritant.

Een fabriek reset heeft daar niks aan veranderd.

Ik dacht eerst dat het mijn ontvanger was, maar aangezien Henk exact hetzelfde ervaart is er wellicht meer aan de hand.

Reputatie 4
Badge +1

Nog een check. Muziekopname. Daar kom je er echt niet mee weg. Via casten met de app geen probleem. Ontvanger geeft dropouts.

Op zich een aardige workaround, maar niet wenselijk, zeker omdat de app sommige dingen niet kan afspelen om één of andere reden.

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel voor de update. Zo te lezen heb je alle stappen gevolgd om het op te lossen. Heb je de mogelijkheid om met ons te bellen? Het gratis nummer is 0800 0402, dan kan een collega samen met jou de ontvanger omruilen bij een Post NL in de buurt. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Reputatie 4
Badge +1

Vandaag de vervangende ontvanger geïnstalleerd. 🤞🏻
 

We gaan het de komende periode aandachtig testen.
 

Mocht dit de oplossing zijn dan is is er hoop @Henk2304!

Reputatie 7

Ook wij ervaren weleens op onze 5202 dat bij radio luisteren de zender ineens een aantal seconden stil wordt.

Reputatie 5
Badge +5

Ook wij ervaren weleens op onze 5202 dat bij radio luisteren de zender ineens een aantal seconden stil wordt.

Ik was laatst bij mijn ouders en die hadden dat ook bij radio luisteren op de 5202. Soms maar 1 seconden maar soms wel 3 seconden. 

Reputatie 7

Ook wij ervaren weleens op onze 5202 dat bij radio luisteren de zender ineens een aantal seconden stil wordt.

Ik was laatst bij mijn ouders en die hadden dat ook bij radio luisteren op de 5202. Soms maar 1 seconden maar soms wel 3 seconden. 

Klopt helemaal en soms zelfs nog wel (veel) langer dan 3 seconden.

Reputatie 4
Badge +1

Ik luister er geen radio op. Dat weet ik niet, maar mijn ontvanger zit rechtstreeks bedraad op de fritzbox en de audio dropouts zijn spontaan gekomen. En echt alleen op tv en opnames. Streaming vanaf apps op de ontvanger geen problemen. Absoluut geen secondes, echt een fractie, maar dat merk je gewoon. Zeker bij een muziekopname.

Ik draai nu al een paar uur op de nieuwe Arris en nog geen dropout. Klop klop.

Was even spannend want na het koppelen van de ab, reageerde op een gegeven moment de ontvanger niet meer op de ab. Na een aantal keren uit te hebben gehad en het reset menu in te duiken, toch inerns weer spontaan actie. Koppelen via Bluetooth kan je terugzien onder info in menu. Ook achter gekomen, handig.

Volgende obstakel was de registratie van de eerste ontvanger in het kpn systeem. Ik kreeg UHD niet aan. Mijn gok was dat de eerste ontvanger het probleem was en dat klopte.

Na bellen met xs4all werd de oude ontvanger verwijderd uit het netwerk en vrijwel direct stond de nieuwe vanzelf op UHD.

 

Dus voor nu prima.

Ik weet niet of het audio probleem wat jullie ervaren met radio hetzelfde is. Maar lijkt me ook hopeloos irritant.

 

Reageer