Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28949 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Reputatie 1

Bijzonder dat je voor 690 je gamma aan moet passen maar de andere 4k zenders zien er default wel goed uit.

Beeld is wel scherper maar grouw. 

Zie het verschil in bv wit van het NOS logo in beeld en de shirts van Italië. Die zijn ook wit maar grouw.

Op 661 en op 1 is dit wel een stuk beter

En check voor de grap eens de kleuren van de hesjes van de stuwards die in achter het NPO uhd logo staan die zijn wel scherp en een stuk flitsender.

 

 

 

Sync is moeilijk te beoordelen omdat er geen ballkick-geluiden zijn meegemixt (valt tegen, maar dat is een productiedingetje dat niets met UHD KPN of NPO te maken heeft)

Opmerkingen over kanaal 690 tijdens wedstrijd Italië- Turkije:

  • Beeld is een stuk donkerder dan de reguliere zenders (1, 661)
  • De tijd/tussenstand balk is niet aanwezig
  • Er zit vertraging in het geluid, de schop hoor je later dan je hem ziet :)

Beeldscherpte is top!

Mijn setup:

  • VIP 5202
  • Met HDR auto en aan getest
  • 4K tv en abonnement

Waarom is het niet mogelijk om via de KPN app op een Android tv in 4K te kijken? Omdat ik geen 4K ontvanger heb lijkt me dat een goede oplossing?

Reputatie 7
Badge +22

Op kanaal 109 en 690 loopt het geluid niet synchroon, op kanaal 1 loopt het geluid wel synchroon. En helaas geen scorebord en tijd in beeld op kanaal 109 en 690, maar wel op kanaal 1.

Reputatie 1

Sync is moeilijk te beoordelen omdat er geen ballkick-geluiden zijn meegemixt (valt tegen, maar dat is een productiedingetje dat niets met UHD KPN of NPO te maken heeft)

Bal spelen hoor je duidelijk wel. Op de normale kanalen is dat nagenoeg gelijk met het spelen van de bal. Op de twee test kanalen loopt het geluid iets achter. Paar tienden van een seconde ofzo.

Reputatie 3
Badge

Bijzonder dat je voor 690 je gamma aan moet passen maar de andere 4k zenders zien er default wel goed uit.

Beeld is wel scherper maar grouw. 

Zie het verschil in bv wit van het NOS logo in beeld en de shirts van Italië. Die zijn ook wot maar grouw.

 

En check voor de grap eens de kleuren van de hesjes van de stuwards die in achter het NPO uhd logo staan die zijn wel scherp en een stuk flitsender.

 

 

 

Bij mij geven die italianen bijna licht :) 

Hoop wel dat KPN/NPO dat geluid en de tijd/score nog kunnen fixen voor het weekend..

Reputatie 4
Badge +2

Ik kan toch wel bij de beeldinstellingen de gamma veranderen, echter tijdens een Dolby VisIon wil ook mijn tv geen instellingen aanpassen. 

Trouwens vindt het beeld op 109, en 690 veel rustiger zonder het extreme grote klok info op 661. 

Ieder zo zijn voorkeur. 

En diverse tv's hebben vaak een net iets andere HDR instelling, probeer deze ook eens. 

De Philips heeft bijvoorbeeld 4 verschillende, o.a. HDR persoonlijk, HDR intens, HDR natuurlijk welke ik gebruik, HDR films en HDR games. 

Verderop in beeldmenu dan nogmaals keuze om HDR verder in te stellen, hier gebruik ik automatisch. 

Kortom probeer eens wat instellingen uit, mocht je niet helemaal tevreden zijn.

Reputatie 4
Badge

Heb glasvezel

Heb 4 K UHD tv

Heb Arris vip 5202

Heb 4 K abonnement

Kijk nu EK voetbal

NPO 1 zonder 4 K is vele malen scherper en helderde en duidelijker dan kanaal 690

Wat kan er aan de hand zijn?

Reputatie 1

 

Zie het verschil in bv wit van het NOS logo in beeld en de shirts van Italië. Die zijn ook wot maar grouw.

 

 

Inderdaad. Op de normale kanalen is het witte van de NOS logo nagenoeg gelijk aan de shirts. Bij de test kanalen niet.

Reputatie 7
Badge +9

@Jasper,

Het beeld en geluid op NPO 1 (kanaal 1) loopt gewoon goed. Overigens moet ik zeggen, toen ze in de studio aan het praten waren liep het ook niet gelijk op de twee extra NPO 1 kanalen. Dat is geen 4K beeld.

 

Op sociale media ‘regent’ het klachten bij Ziggo over exact hetzelfde als hier op het forum. Klanten met vertraging in geluid of heel donker beeld. Hier kunnen Ziggo en KPN dus weinig aandoen. Dit moet aan NPO liggen.

 

Vanzelfsprekend kan KPN dit wel meenemen naar de NPO als feedback. Net als dat de scorebord mist.

Reputatie 7

De ervaringen lopen nogal uiteen begrijp ik, zowel qua beeld als qua geluid.

@Jasper, Als voetbalhater heb ik kort even gekeken naar de openingsceremonie en later nog even naar een half minuutje wedstrijd. Ik ben me echt kapot geschrokken het beeld op kanaal 690 is echt erbarmelijk slecht, niet om aan te zien. Ik ga de instellingen van mijn Sony KD-43XD8305 niet aanpassen want met 4K HDR titels via Netflix op de 5202 is het beeld werkelijk fantastisch op die televisie.

Reputatie 2

Hier het zelfde,  het beeld is wazig , geen contrast, en geen goede kleuren . Ik kijk op 109 . Het standaard kanaal is stukken beter . Jammer ik had meer verwacht!

Beeldkwaliteit van het UHD kanaal 690 is belabberd op mijn 4K LG OLED.

het normale NED 1 kanaal geeft een veel beter kleur beleving dus momenteel geen toegevoegde waarde..

Reputatie 7
Badge +16

Merk wel wat op de achtergrond optimalisatie plaatsvind. Beeld is nu ineens een stuk helderder dan eerder.

Reputatie 7
Badge +22

Merk wel wat op de achtergrond optimalisatie plaatsvind. Beeld is nu ineens een stuk helderder dan eerder.

Op welke kanaal @Chrizziey?

Op 690 is het beeld erg slecht. Als ik hem op de zender zet zie ik 3 seconde de kleuren hoe ze horen te zijn en daarna een grijze waas en een donkerder beeld dan hoe het hoort. Alleen het NOS logo heeft de juiste kleuren. Het rood en wit van de shirts heeft op 690 veel minder kleur dan op 190 en 1. Erg jammer!

Reputatie 1

Beeldkwaliteit van het UHD kanaal 690 is belabberd op mijn 4K LG OLED.

het normale NED 1 kanaal geeft een veel beter kleur beleving dus momenteel geen toegevoegde waarde..

Hier op 4K LG OLED perfect beeld. Enige is de audio sync en een missende scorebord

Reputatie 7

Ik ben net als jou geen fan van voetbal @wjb, maar als ik F1 zou kijken met een teleurstellend beeld zou ik ook niet gelukkig zijn. Het gekke is dat het voor sommigen er wel goed uitziet. Ik heb alle meldingen net doorgegeven, van het beeld, het geluid en de missende score zodat alles bekeken kan worden!

Reputatie 1

Owh reclame geluid en gewoon beeld van het veld. Da’s dan wel weer leuk :-)

Reputatie 1

Owh reclame geluid en gewoon beeld van het veld. Da’s dan wel weer leuk :-)

Dat was kort.. nu weer reclame.

Ik lees dezelfde bezwaren bij Ziggo.

  • Geluid niet synchroon
  • Waas over het beeld
  • Geen score / tijdverloop in beeld

Zelf kijk ik tennis (Djokovic - Nadal), maar ga af en toe naar voetbal.

Doe dat hier via het DVB-T2 signaal (ontvanger in TV met antenne). Dat is net iets mooier dan het hier alleen beschikbare koperkanaal van NPO 1.

Reputatie 7
Badge +22

Owh reclame geluid en gewoon beeld van het veld. Da’s dan wel weer leuk :-)

Dat was kort.. nu weer reclame.

😂 ja dat is wel weer jammer! 😝

Reputatie 7
Badge +22

Ik lees dezelfde bezwaren bij Ziggo.

  • Geluid niet synchroon
  • Waas over het beeld
  • Geen score / tijdverloop in beeld

Zelf kijk ik tennis (Djocovic - Nadal), maar ga af en toe naar voetbal.

Doe dat hier via het DVB-T2 signaal (ontvanger in TV met antenne). Dat is net iets mooier dan het hier alleen beschikbare koperkanaal van NPO 1.

Dit ligt ook bij NPO, dat ligt zeker niet bij KPN en/of Ziggo. 

Reputatie 3
Badge

Ik ben net als jou geen fan van voetbal @wjb, maar als ik F1 zou kijken met een teleurstellend beeld zou ik ook niet gelukkig zijn. Het gekke is dat het voor sommigen er wel goed uitziet. Ik heb alle meldingen net doorgegeven, van het beeld, het geluid en de missende score zodat alles bekeken kan worden!

Top, het beeld is bij mij echt prachtig! De missende score en het geluid fixen zou wel top zijn!