Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

  • 30 May 2021
  • 774 reacties
  • 28949 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Reputatie 3

zeer tevreden over de kwaliteit van het UHD signaal. Wel graag het NOS logo doorzichtig maken ivm mogelijk inbranden van HDR signaal. Verder niets dan lof. ( ook liever geen score/tijdverloop want dat kan alleen maar inbranden)

Reputatie 7
Badge +9

Haha ja! Geweldig 😂 beeld uit het stadion en dan reclame als geluid. Iemand bij de NPO vergat even een knopje in te drukken.

 

Mag hopen dat de NPO wijzigingen aanbrengt voor aankomende zondag. Want het is bloed irritant dan je 4K gaat kijken en dat je beeld + geluid gewoon enkele seconden achterloop op NPO 1 kanaal 1.

Reputatie 6
Badge +8

Het beeld is echt niet flets te noemen en ziet er echt prima uit. Kleuren spatten van het scherm op 690:

HDR

Geluid is hopelijk morgen toch wel in orde 🙂 Maar dat zal de NPO op moeten lossen: Ziggo kent hetzelfde probleem.

Reputatie 2
Badge

Joh.. Heb ik dus gewoon zo 4K ontvanger zonder dat ik het weet :’) Dat is een leuke extra voor dit EK!!

Reputatie 3
Badge

zeer tevreden over de kwaliteit van het UHD signaal. Wel graag het NOS logo doorzichtig maken ivm mogelijk inbranden van HDR signaal. Verder niets dan lof. ( ook liever geen score/tijdverloop want dat kan alleen maar inbranden)

Inbranden gebeurt toch niet als je 3 kwartier het zelfde beeld hebt? Volgens mij moet je dan wel een dag het zelfde logo in beeld hebben.. 

Reputatie 1

Beeld oogt hier ook donker en inderdaad zoals anderen ook aangeven, alsof er een grijze waas overheen zit. Het wit in het NOS logo is echt wit, Italië lijkt daarentegen in het beige te spelen. Best wat in de instellingen zitten klooien om het kijkbaar te krijgen.  De kleuren op het reguliere kanaal spatten er veel meer uit. Het geluid loopt inderdaad een fractie achter en het scorebord mis ik ook inderdaad. Hopelijk kan dit voor de rest van het toernooi opgepakt worden :wink:

Reputatie 3

@Hermanus  het zijn 90 minuten en dan 3 x 90 achter elkaar vanaf morgen. 

Reputatie 7
Badge +9

@Jasper,

 

Kanaal 109 loopt met beeld een fractie achter op kanaal 690 en 1? Wat is hier de reden van? Komt dat door jullie aanpassing vanuit KPN?

Reputatie 3
Badge

@Hermanus  het zijn 90 minuten en dan 3 x 90 achter elkaar vanaf morgen. 

Tussendoor heb je reclame :)

Reputatie 2

Zojuist ontdekt dat op mijn Samsung de beeldmodus ‘film’ wat grauw is in vergelijking met 661 terwijl alle andere beeldmodi minder verschil tonen. Dat is bij andere content nooit zo extreem. Jammer genoeg slaan al die andere beeldmodi door naar het onrealistische.

Voor mensen die last hebben van donker beeld bij HDR content: zet helderheid/backlight op 100% als je TV dat niet vanzelf doet en eventueel eco stand / licht sensor uit. Het lijkt dan ook meteen wat minder grauw. Ben nu wel tevreden over 690!

Reputatie 6
Badge +8

@Jasper,

 

Kanaal 109 loopt met beeld een fractie achter op kanaal 690 en 1? Wat is hier de reden van? Komt dat door jullie aanpassing vanuit KPN?

109 wordt gecreëerd door 690 te downscalen. Dat levert hoe dan ook enige vertraging op.

Reputatie 2

Flets beeld op kanaal 690, ook na diverse beeld aanpassingen in Samsung QLED televisie en Amino 5202. Alleen het NOS logo wordt helder en kleurrijk weergegeven.

Inderdaad geeft het instellen van HDR+ beeld op de Samsung nog slechter/valer beeld, dus dat is af te raden. Kanaal 661 (glas) geeft duidelijk betere kleuren.

Is er een regelmaat te ontdekken in positieve en negatieve reacties? Bijvoorbeeld merk televisie, LCD/QLED of OLED? Wellicht kunnen we instellingen aan tv en/of KPN receiver vergelijken: met tv merk X en instelling Y op tv en receiver is er erg goed beeld.

In geluid hoorde ik geen verschil tussen kanalen661 en 690.

Reputatie 5
Badge +3

Vanavond eerste wedstrijd EK  op kanaal 690 gekeken - NPO 1

Als ik de beeldkwaliteit vergelijk met kanaal 661 valt mij op dat het 4K kanaal een bleek c.a. bleker van kleur is.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik ben teruggeschakeld naar 661

Reputatie 7

Het beeld is echt niet flets te noemen en ziet er echt prima uit. Kleuren spatten van het scherm op 690:

HDR

Geluid is hopelijk morgen toch wel in orde 🙂 Maar dat zal de NPO op moeten lossen: Ziggo kent hetzelfde probleem.

Ik kan nu niet echt zeggen dat dit beeld er flitsend uit ziet. :confounded:

 

Reputatie 1

Ik kan toch wel bij de beeldinstellingen de gamma veranderen, echter tijdens een Dolby VisIon wil ook mijn tv geen instellingen aanpassen. 

Trouwens vindt het beeld op 109, en 690 veel rustiger zonder het extreme grote klok info op 661. 

Ieder zo zijn voorkeur. 

En diverse tv's hebben vaak een net iets andere HDR instelling, probeer deze ook eens. 

De Philips heeft bijvoorbeeld 4 verschillende, o.a. HDR persoonlijk, HDR intens, HDR natuurlijk welke ik gebruik, HDR films en HDR games. 

Verderop in beeldmenu dan nogmaals keuze om HDR verder in te stellen, hier gebruik ik automatisch. 

Kortom probeer eens wat instellingen uit, mocht je niet helemaal tevreden zijn.

Ik kan op zich wel begrijpen dat je schrijft over ieder zijn voorkeur. Alleen is nu juist de winst bij HDR dat er een aantal instellingen op slot gezet worden en niet meer aan te passen zijn met juist als doel om iedereen naar hetzelfde gestandaardiseerde beeld te laten kijken.

Dan weet iedereen zeker dat je naar het beeld kijkt zoals het bedoeld is. Je kijkt dan naar een onversneden beeld. Weergevers van tegenwoordig zijn zo goed, dat dat ook gewoon mogelijk is. Zou je mensen de gamma zelf laten aanpassen, dan geef je ze dus ook de mogelijkheid om een fantastisch HDR beeld om zeep te helpen, en dan gaan mensen weer klagen dat HDR beeld zo slecht is.

Hoe denk je nou dat het komt dat werkelijk iedereen zo onder de indruk is van Dolby Vision op Netflix? Dit komt juist omdat dit beeld niet echt meer om zeep is te helpen.

Met het huidige slechte signaal ben je niet meer aan het doen dan wat aanrommelen. Want je vindt het persoonlijk misschien  wel mooier na aanpassing maar is het ook (objectief/meetbaar) beter? Dat weet je dus niet. En bovendien is het symptoombestrijding omdat het bronsignaal niet goed is. Aanpassen kan, maar het is dus een keuze uit armoede.

Dit gaan ze heus wel fixen, en ik denk dat we de wedstrijd van Nederland wel gewoon met goed beeld kunnen kijken.

Ik heb hier een LG CX en gekalibreerd. Het beeld is hier perfect! Alleen het geluid loopt een beetje achter. 

De mensen die hier een wazig beeld hebben waarschijnlijk hun tv niet goed ingesteld/gekalibreerd of geen goede 4k tv ;)

Reputatie 7
Badge +16

Merk wel wat op de achtergrond optimalisatie plaatsvind. Beeld is nu ineens een stuk helderder dan eerder.

Op welke kanaal @Chrizziey?

690 @Dennis Schreve ;)

Reputatie 7

Kanaal 109 loopt met beeld een fractie achter op kanaal 690 en 1? Wat is hier de reden van? Komt dat door jullie aanpassing vanuit KPN?

Dat zal vast wel want voor kanaal 109 wordt het 4K HDR beeld gedownscaled naar HD HDR en dat kost vast en zeker tijd en controle.

Reputatie 2
Badge

Kanaal 690 super helder en kleurrijk beeld. Geen klok te zien, maar als je op 661 kijkt zie je dat er een mega klok op het scherm staat. Dus goeie zaak dat de klok niet wordt afgebeeld. Enig minpuntje is dat het geluid niet synchroon loopt. Halve seconde vertraging ongeveer.

Ik kan nu niet echt zeggen dat dit beeld er flitsend uit ziet. :confounded:

 

 Nee ik ook niet, ik volg het in Flashscore.nl. Maar ik ben natuurlijk niet zo’n voetballiefhebber zoals jij. :rofl::joy::rofl: 

Ik hoop dat wij tegen de tijd van de OS ook glasvesel hebben. Wij wonen in het winkelcentrum in het centrum van een stad, maar vooralsnog ziet het er nu voor iedereen duidelijk zichtbaar uit, alsof er een bedrijf bezig is dat gebrek heeft aan financiele middelen. Er steken in dat centrum  al gedurende lange tijd veel glasvesel stronkjes uit de grond. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb hier een LG CX en gekalibreerd. Het beeld is hier perfect! Alleen het geluid loopt een beetje achter. 

De mensen die hier een wazig beeld hebben waarschijnlijk hun tv niet goed ingesteld/gekalibreerd of geen goede 4k tv ;)

Dit kan zeker. Ik vind het altijd grappig als me vrienden het hebben over ‘hun 4k tv’ van 3/400 euro terwijl ik dan een LG Oled heb met alle toeters en bellen.. Er zit een groot verschil tussen 4k en 4k

Reputatie 7
Badge +8

Hier ook 690 is dorre grasmat 661 is tenminste normale kleuren

 

Ziggo heeft zelfde trouwens met de 4K uitzending 

Reputatie 3
Badge

Flets beeld op kanaal 690, ook na diverse beeld aanpassingen in Samsung QLED televisie en Amino 5202. Alleen het NOS logo wordt helder en kleurrijk weergegeven.

 

Hier precies hetzelfde. NOS logo mooi, rest flets. (Heb het toch liever andersom. 😉)

SONY 4K tv. Instellingen staan zoveel mogelijk op 'auto'.

 

Groeten,

Jaap

Reputatie 7
Badge +8

Kanaal 109 loopt met beeld een fractie achter op kanaal 690 en 1? Wat is hier de reden van? Komt dat door jullie aanpassing vanuit KPN?

Dat zal vast wel want voor kanaal 109 wordt het 4K HDR beeld gedownscaled naar HD HDR en dat kost vast en zeker tijd en controle.

Beeld op 690 ziet er niet uit dorre doffe kleuren.

op 661 is het veel scherper.

me buurman met ziggo heeft zelfde daar met hun 4K uitzending.

Reputatie 1

Ik heb hier een LG CX en gekalibreerd. Het beeld is hier perfect! Alleen het geluid loopt een beetje achter. 

De mensen die hier een wazig beeld hebben waarschijnlijk hun tv niet goed ingesteld/gekalibreerd of geen goede 4k tv ;)

philips oled854 een ook gekalibreerd, maar NOS logo wel scherp en wit rest niet. Kalibratie instelling opgeschreven en daarna zitten spelen met de suggesties die hier gegeven worden, maar het is en blijft grouwmuv NPO logo ( het kan dus wel ;)) 

maar goed heb het idee dat KPN er weinig aan kan doen en dan de P in npo voor pruts staat ;)