Vraag

Bij het zappen met de KPN afstandsbediening ontstaan er problemen met het geluid op de TV

  • 23 July 2023
  • 6 reacties
  • 115 keer bekeken

de witte kpv afstandbediening stoort mijn samsung tv, wat er gebeurt is het volgende : tv en geluid werkt prima, totdat je gaat zappen (ander kanaal kiezen) na meerdere keren zappen geven de luidsprekers in de tv een harde plop, en het geluid is weg, wat je ook probeert, het geluid blijft weg tot een reset van de tv, het lijkt er op dat je ineens naar de externe uitgang (voor een sounbar) overschakeld, dit gebeurt dus alleen bij de kpn afstandbediening, nooit bij de orginele samsung afstandbediening, een zeer frustrerend probleem omdat dit soms wel 2x op een avond gebeurt.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @George van Dijk! Dat klinkt niet goed. Laten we samen kijken hoe we dit gaan oplossen. 

Wil je wat meer informatie geven over welk merk en type je apparatuur is? Je geeft aan dat je een Samsung afstandsbediening hebt. Dan ga ik er vanuit dat je ook een Samsung tv hebt. Wil je ook laten weten welk merk en type soundbar je hebt? 

Daarnaast is het ook handig te laten weten op welke manier alles is aangesloten. Bijvoorbeeld direct met HDMI, of met toslink. En in welke HDMI poort deze kabel zit. 

Laat als laatste ook weten welke instellingen je op de Samsung tv hebt bij geluid. Of er een voorkeur staat ingesteld, of dat alles op automatisch staat. 

Ik hoor graag van je. 🙂

Er word geen soundbar gebruikt, dus gewoon de luidsprekers van de tv, de hdmi kabel is een audioquest forest, al geprobeerd in 3 verschillende ingangen op de tv (hdmi 1,2, en 3), de tv is een Samsung, deze is nieuw. De instellingen voor geluid, zijn de basis instellingen zoals af fabriek, tijdens het uitvallen van de luidsprekers veranderd er ook niets aan deze instellingen ( gecontroleerd). Zolang de Samsung afstands bediening word gebruikt is er niets aan de hand, maar zodra je gaat zappen met de KPN afstand bediening gaat het mis, een harde plop uit de luidsprekers en het geluid is weg, met geen enkele instelling op te lossen, alleen stroom er af en er weer op, dan is het geluid terug.

 

Reputatie 7
Badge +17

@George van Dijk heb je de afstandsbediening van KPN gekoppeld aan de tv? Zo ja, zou je deze eens willen ontkoppelen? Dit klinkt namelijk alsof de afstandsbediening van KPN toch iets probeert te besturen op je tv. 

Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik dit signaal nog niet eerder gehoord heb. Niet als er geen soundbar in gebruik is. 

Heb je de tv ook verbonden met het internet? Zo ja, zou je die verbinding eens willen verbreken? Ik vond in een oud topic ergens deze tip. 

“ontkoppelen” er word alleen maar gesproken over koppelen, die stappen heb ik dus nu nogmaals doorlopen, ook verder gekeken in de instellingen, en blijkt dat je de optische uitgang uit te kunnen schakelen, daar ik deze niet gebruik, heb ik deze dus uitgeschakeld, nu vanavond maar eens kijken of dit geholpen heeft. De "tv” heeft ook wifi verbinding, verwarrend, want wat vinden we in deze de tv, mijn scherm en kpn kastje hebben wifi verbinding, ik zie niet hoe deze verbinding mijn (infra rood) verbinding zou kunnen storen, het wegvallen van het geluid is niet spontaan, maar alleen tijdens het zappen.

Als het nu goed gaat laat ik dat natuurlijk ook even weten.

Ik had ook diverse audio problemen tijdens afspelen via een homecinema set. Zoals lange wachttijden > 30 sec, voordat er geluid is na het zappen is. Een enkele keer harde ruis. Na het instellen van passthrough op de tv+ box heb ik tijdens zappen geluid na 3 sec en tot nu toe geen andere afwijkingen meer gehoord.

Reputatie 6
Badge +6

Dit klinkt namelijk alsof de afstandsbediening van KPN toch iets probeert te besturen op je tv.

Lijkt volgens mij eerder op dit topic: Hard plofgeluid tijdens wisselen van zenders. En daar is het door een monteur “opgelost” door het geluid op stereo te zetten. Dat is natuurlijk géén oplossing (het is wachten totdat iemand zegt dat we de televisie maar op zwart-wit moeten zetten). Maar als dat helpt dan misschien wél een idee waar er verder gezocht moet worden?

Het gaat in dat topic denk ik om de volgende instelling (die blijkbaar geldt voor zowel S/PDIF als HDMI; puntje 38 van de Feature Requests KPN TV+). Ofwel tandwieltje » Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » Geavanceerde geluidsinstellingen » Indelingen selecteren » Stereo: Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM.

 

TV+ Box instellingen » Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » Geavanceerde geluidsinstellingen » Indelingen selecteren

 

Trouwens, ik heb bij mijn ouders op een Loewe een informatie-popup die getoond wordt bij veranderen van de beeld of geluidsbron (denk aan resolutie of wel/geen Dolby, en wát voor Dolby) uitgezet, omdat die bij zappen irritant vaak in beeld kwam. Ofwel: hun Loewe televisie ziet op de HDMI-ingang waarop de TV+ Box is aangesloten steeds andere instellingen langskomen. Ik vermoed dat zoiets hier ook speelt?