Vraag

Geluid zachter na TV+ update

  • 7 April 2023
  • 35 reacties
  • 516 keer bekeken

Onlangs hebben we de update 1.97.1 binnengekregen

Nu blijkt als je opgenomen programma's terug kijkt dat het geluid een stuk zachter is

Ik hoop dat er daarvoor nog een update voor komt

Voor de rest heel tevreden na de laatste update 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Badge

@wjb KPN kan leveren wat ze wllen, dat was de opmerking niet. De vraag is welke zender levert 5.1 audio?

Reputatie 7
Badge +6

@Vit303  je kan ook gewoon even proberen wat hier voorgesteld wordt ipv helemaal leeg te lopen. Bij mij werkt het prima met de aangegeven instellingen. Dit alles via WiFi op een superwifi 2 punt.

 Wij zijn gewoon klanten hè en proberen andere klanten goed op weg te helpen.

 

Reputatie 7

@wjb KPN kan leveren wat ze wllen, dat was de opmerking niet. De vraag is welke zender levert 5.1 audio?

Alle Nederlandse publieke en commerciële zenders en best een flink aantal andere zenders.

Badge

@pietheingrun dank je wel, maar alle voorstellen reeds geprobeerd. Ben er al 5 maanden mee bezig, dus tijd zat gehad alles te proberen.

En bij ons zit alles op draad gieg, en alles geprobeerd, HDMI arc, optisch, rechtstreeks op de kast rechtstreeks op de tv, verschillende audio sets, soundbars. Wij hebben zelfs andere audio gekocht. Het enige verschil met de andere kamers is simpel. Zelfde merken zelfde setup, aleen dan stereo audio via soundbar. Dus probleem is duidelijk, zit in audio 5.1, waarschijnlijk de decoder van het KPN kastje wat loopt te klapperen. Maar als ik je erbij vertel dat de streaming diensten ook niet goed gaan via het kastje, dan is de som vrij simpel. TV kan het wel en en doet gewoon 5.1 audio zonder geluidsverschil en zonder lipsync problemen.

Ja als ik PCM of dat soort settings ga aanpassen, dan krijg ik daarvoor andere problemen terug.

En als we passtrough aanpassingen ga doen, dan hebben we weer geen geluid op de streamingdinsten.

Het doel was: één kastje, één afstandbediening, één oplossing, maar helaas.

En dat je dan denkt dat ik leegloop? Valt nog mee, word er alleen erg melancholisch van dat een bedrijf met miljarden omzet en 1000+ medewerkers hun core business niet voor elkaar kunnen krijgen. Zo zie je maar dat succes niet altijd garant staat voor kwaliteit.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is wel heel vreemd want als ik passthrough kies dan heb ik zowel op de lineaire tv als op de streaming diensten geluid. Heb je de tv dan ook op doorloop/passthrough ingesteld? Ik wel.

 En als ik automatisch kies bij geluid op de tv+ box dan werken de 5.1 zenders juist wel goed en geeft mijn soundbar netjes 5.1 door, echter de stereo only zenders zoals ESPN geven dan wel lipsync problemen. Stereo pcm wordt dan namelijk onterecht omgezet naar dolby digital 2.0

bij passthrough krijg ik gewoon netjes stereo pcm te zien in mijn Sonos app.

 

Badge

@wjb Interviews zijn zelfs nog in mono. Programma's als Nieuwsuur is één microfoon zonder links rechts, voor of achter. Dat het uit 1,2,3,4,5,6 speakers komt maakt het geen 5.1 audio. we “pannen” gewoon het audio wat meer naar links en naar rechts voor het ruimtelijke gevoel. Voor en achter deden we niks mee, zat ook niet op het meng paneel.

Ik weet dat toevallig, omdat ik meer dan 10 jaar in de media heb gewerkt als geluidstechnicus.

Zelfs in de muziekwereld zaten we er niet echt op te wachten, koptelefoons zijn namelijk vrijwel nooit 5.1, zitten meestal ook maar twee speakers in.

En wat ik zei voor films kijken we streaming en dat gaat wel in 5.1 audio via de tv.

Badge

@pietheingrun dank voor het meedenken, ja ook al geprobeerd, en zucht geen positief resultaat.

Wat ik ook zei is, ik kan wel één probleem oplossen, maar dan is er altijd nog de tweede. die wordt dan juist getriggerd door de aanpassing.

Dus juiste geluid, geeft mij verkeerde streaming.

Goede Streaming geeft mij verkeerd geluid.

Het enige wat helpt is alles op stereo zetten.

En lipsync problemen zit ook niet in alle streaming programma's, maar bij netflix in ieder geval bij alle 5.1 audio programma's. Niet bij hele oude opnames die nog in stereo gaan. Het zit hem dus echt in de decoders, lijkt het, of deze nou software of hardware matig zijn. Lipsync problemen zijn er ook al vanaf het begin van een serie of film, dit valt ook niet te corrigeren omdat het geluid achter loopt en niet voor. In het KPN kastje kan je alleen geluidvertragen namelijk. En wat dat dan weer doet met TV weet ik ook nog niet.

Reputatie 7
Badge +6

Wat voor geluidsinstallatie gebruik je eigenlijk? 
Bij mij is het enige probleem dat de instelling automatisch niet goed werkt. 5.1 geluid wordt goed doorgegeven op de kanalen en apps die dit ondersteunen, echter stereo pcm op de stereo only kanalen wordt dan omgezet naar dolby digital 2.0, wat niet zou moeten gebeuren. Ik hoop dat dit ooit opgelost wordt. Wellicht zou dat jouw probleem ook oplossen. Bij mij is gelukkig doorloop/passthrough wel de oplossing. Ik gebruik een Sonos Beam.

 

en geluid vertragen kan er net zo goed uit, het probleem is altijd andersom inderdaad.

Ps is er op de Philips geen update binnen te halen?

Badge

@pietheingrun op dit moment sony ht-s40r maar ik zit te denken over te stappen op DTS play-fi

En de Philips draait op de laatste firmware, etc.

Beste Forumleden, inmiddels tientallen geluidsproblemen gelezen. Hebben jullie weleens andere HDMI kabels uitgeprobeerd want daar schijnt ook enorm verschil in te zitten. Voordat ik dat ontdekte heb ik menig uurtje met Samsung en KPN aan de telefoon gezeten die het niet konden oplossen en heel toevallig heb ik zomaar andere HDMI kabels uitgeprobeerd en … “EUREKA” perfecte werking van alles wat ik maar wilde gebruiken, horen, schakelen etc. etc. probleem opgelost vanwege een geschikte HDMI kabel.

Hieronder uitleg over diverse soorten en functies wat een HDMI kabel kan:

 

Welke versie heb je nodig? Het verschil tussen een HDMI 2.0b en een HDMI 2.1 kabel zit in de ondersteunde resolutie en verversingssnelheid. HDMI 2.0b ondersteunt een 4K resolutie met een verversingssnelheid van 50 hertz, waardoor beelden niet altijd even vloeiend worden weergegeven.

 

Als je een HDMI-kabel koopt voor 4K, controleer dan vooraf of deze HDMI 2.0 of 2.1 ondersteunt. Je kunt dit vaak (maar niet altijd) zien op de kabel zelf, de connector of de verpakking. “High-Speed” betekent HDMI 2.0(b) en “Ultra High Speed” staat voor HDMI 2.1.

 

Is elke HDMI-kabel geschikt voor ARC?

Wat voor HDMI kabel heb je nodig voor ARC en eARC? Gebruik altijd een type 2.0 high Speed kabelvoor ARC of een type 2.1 Ultra High Speed HDMI kabel voor eARC. Type 1.4 is niet geschikt voor een 4K of 8K televisie en modern geluidsapparatuur.

 

Actieve en optische HDMI-kabels zijn directioneel. Dit betekent dat het ene uiteinde het label source of 1 heeft en het andere uiteinde het label TV of 2 heeft. De kabel moet in de juiste richting worden aangesloten om te kunnen werken.


Succes met het uitproberen.