Beantwoord

Haperend beeld bij terugkijken, kan dit komen door switch?

  • 22 January 2022
  • 51 reacties
  • 604 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

Reputatie 2

Ik heb nog eens goed gekeken welke zenders het probleem dat ze haperen/stilstaan nu hebben met de switch er tussen dat is met gewoon kijken de 18+ zenders 🤭en met programma’s terug kijken maakt het niet uit welke zender… zonder switch werkt alles gewoon. Daarom snap ik niet dat het probleem in de kabel die van beneden komt zou zitten of ben ik dan nu echt zo dom. Moet nog testen switch beneden ertussen of andere kabel naar boven 😕moet ik wel van alles gaan verplaatsen dus zodra ik dat kan doen ga ik het testen.

Ik heb nog eens goed gekeken welke zenders het probleem dat ze haperen/stilstaan nu hebben met de switch er tussen dat is met gewoon kijken de 18+ zenders 🤭en met programma’s terug kijken maakt het niet uit welke zender… zonder switch werkt alles gewoon. Daarom snap ik niet dat het probleem in de kabel die van beneden komt zou zitten of ben ik dan nu echt zo dom. Moet nog testen switch beneden ertussen of andere kabel naar boven 😕moet ik wel van alles gaan verplaatsen dus zodra ik dat kan doen ga ik het testen.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nooit erg goed werken zodra je een switch ertussen moet plaatsen. Ik heb alle kabels vervangen thuis van Cat5 naar Cat6 en dat heeft geholpen, de ergste stotteringen zijn weg. Zodra je Cat5e hebt zou het denk ik al niet direct een issue moeten zijn. 
Als ik jou was zou ik een nieuwe 25 meter Cat6 aanschaffen en die over de trap leggen om te kijken of het verschil maakt. 

Ik vind dat de ontvangers sowieso wel erg gevoelig zijn voor ander verkeer op je netwerk. Ik ben er eigenlijk niet zo tevreden meer mee, lijkt een beetje of ze niet krachtig genoeg zijn.

Reputatie 7

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nooit erg goed werken zodra je een switch ertussen moet plaatsen.

Als die switch maar IGMP snooping ondersteunt dan zou dat geen enkel probleem moeten geven.

Één van mijn TV ontvanger heeft zelfs drie Netgear switch op weg naar de router en werkt vlekkeloos.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nooit erg goed werken zodra je een switch ertussen moet plaatsen.

Als die switch maar IGMP snooping ondersteunt dan zou dat geen enkel probleem moeten geven.

Één van mijn TV ontvanger heeft zelfs drie Netgear switch op weg naar de router en werkt vlekkeloos.

Monteurs konden niets vinden en het probleem blijft. Het aanpassen van de VLAN’s op de swithc heeft erg veel geholpen maar nog zien we af en toe een hapering. Ik gebruik  ook de door KPN geleverde Netgear switchen met IGMP snooping.
Welke ontvanger gebruiken jullie?

Reputatie 7

Ik gebruik  ook de door KPN geleverde Netgear switchen met IGMP snooping.
Welke ontvanger gebruiken jullie?

In de meterkast hangen twee GS108Ev3's en bij de TV ontvangers staan GS105Ev2's.

Ook wij gebruiken een apart vlan voor de televisie ontvangers om twee redenen:

1) De 5202 kan/kon niet overweg de de DNS server van Cloudflare 

2) Windows updates leverde kleine hickups in het TV signaal

 

Wij hebben een 5202, een 8001 en een 2260.

 

Kan jij eens screenshots tonen van de IGMP snooping instellingen en de vlan instellingen op jouw switch. Ook ben ik benieuwd naar het merk en type van jouw router.

Ik gebruik  ook de door KPN geleverde Netgear switchen met IGMP snooping.
Welke ontvanger gebruiken jullie?

In de meterkast hangen twee GS108Ev3's en bij de TV ontvangers staan GS105Ev2's.

Ook wij gebruiken een apart vlan voor de televisie ontvangers om twee redenen:

1) De 5202 kan/kon niet overweg de de DNS server van Cloudflare 

2) Windows updates leverde kleine hickups in het TV signaal

 

Wij hebben een 5202, een 8001 en een 2260.

 

Kan jij eens screenshots tonen van de IGMP snooping instellingen en de vlan instellingen op jouw switch. Ook ben ik benieuwd naar het merk en type van jouw router.

Ik stuur je een prive bericht tenzij Anietjuh aangeeft dit voor haar probleem ook relevant te vinden.

Reputatie 2

Ik zal mijn situatie van hoe het hier allemaal aangesloten is ook op een rijtje zetten.

In de meterkast staat de experiabox, daarvan af gaat de kabel onder de grond door naar de kamer.
Daar hebben we de router tplink archer 6 staan.
Vanaf de router gaat de kabel naar de pc toe en 1kabel  naar boven toe naar de switch, 1 naar de tv ontvanger beneden.Vanaf de switch gaan er nu dus 2 kabels naar de ontvangers toe.
Dit waren er eerst 3 maar 1 box terug gestuurd ivm dochter die uit huis ging.
Dit alles is door een monteur aangelegd ook de kabel naar boven, en boven naar de ontvangers toe.
Wij hadden in het begin problemen met foutmeldingen op de tv’s met wisselen van zenders en zenders we gewoon niet zagen.
Na in de router de instellingen te veranderen was dat probleem opgelost.
Ik zal een screenshot erbij doe hoe het in de router ingesteld staat.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet of het probleem met terug kijken van nu is of al heel lang want ik keek meestal beneden terug maar nu tegenwoordig ook vaak boven.

Aan de switch heb ik nooit wat veranderd met instellingen daar ik begreep dat dat niet nodig was.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en sorry voor mijn lastige vragen.

Groetjes Anita

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zal mijn situatie van hoe het hier allemaal aangesloten is ook op een rijtje zetten.

In de meterkast staat de experiabox, daarvan af gaat de kabel onder de grond door naar de kamer.
Daar hebben we de router tplink archer 6 staan.

Waar heeft u dat ding voor? Alleen maar voor WiFi? Haal die Archer er dan eens tussen uit en plaats daar een switch met IGMP-Snooping. Daar koppelt u dan die Archer aan. Zo gaat het tv signaal niet meer over de Archer. 

De switch boven moet uiteraard ook IGMP-Snooping ondersteunen. 

Reputatie 2

Ik zal mijn situatie van hoe het hier allemaal aangesloten is ook op een rijtje zetten.

In de meterkast staat de experiabox, daarvan af gaat de kabel onder de grond door naar de kamer.
Daar hebben we de router tplink archer 6 staan.

Waar heeft u dat ding voor? Alleen maar voor WiFi? Haal die Archer er dan eens tussen uit en plaats daar een switch met IGMP-Snooping. Daar koppelt u dan die Archer aan. Zo gaat het tv signaal niet meer over de Archer. 

De switch boven moet uiteraard ook IGMP-Snooping ondersteunen. 

Die router hebben we voor de computer die zit bekabeld daaraan en onze printer gaat via de WiFi van de router omdat de WiFi van de experiabox niet optimaal is.

Dus als ik het goed begrijp doe ik eerst een switch en in de switch komt de router te zitten? En de kabel naar boven voor de tv en de tv beneden moeten die dan ook in de switch?

sorry ben een beetje technisch maar niet super 😉

Reputatie 2

Nog even ter aanvulling ik zei dat er vanaf de Experiabox 1 Kabel onder de grond door ging maar dat klopt niet zijn er 2.

een daarvan gaat naar de tv ontvanger en de andere naar de router 

Reputatie 7
Badge +9

 

Kleurcode die ik altijd gebruik van links naar rechts, kijken naar de onderkant van de plug (zonder lipje dus): wit/groen; groen ; wit/oranje ; blauw ; wit/blauw ; oranje ; wit/bruin ; bruin

Wel jammer dat je de verkeerde standaard gebruikt voor Europa.

In heel Europa gebruiken we de EIA/TIA-568B standaard niet de A ansich maakt het niet uit als andere zijde ook zo is maar het probleem gaat komen als andere zijde een wandcontactdoosje is met de Europese kleurcodering.

Dan moet je groen en Oranje opeens omdraaien.

 

Reputatie 7

In heel Europa gebruiken we de EIA/TIA-568B standaard niet de A ansich maakt het niet uit als andere zijde ook zo is maar het probleem gaat komen als andere zijde een wandcontactdoosje is met de Europese kleurcodering.

Dan moet je groen en Oranje opeens omdraaien.

Wat bedoel je hiermee?

Reputatie 7
Badge +24

Die router hebben we voor de computer die zit bekabeld daaraan en onze printer gaat via de WiFi van de router omdat de WiFi van de experiabox niet optimaal is.

Dus als ik het goed begrijp doe ik eerst een switch en in de switch komt de router te zitten? En de kabel naar boven voor de tv en de tv beneden moeten die dan ook in de switch?

Ja. Dan zou het goed moeten werken. Deze switch is goed:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Reputatie 2

@Nick83 Ik heb gedaan wat je zei, heb beneden ook een switch geplaatst daar de kabel van af de Experiabox in gedaan, een kabel vanaf de tv ontvanger beneden en de kabel die vanaf boven komt er in gedaan.
En dan boven de switch gelaten zoals het was.

Heb net even korte test gedaan en het lijkt nu goed te zijn.:thumbsup:
Ik ga morgen nog even goed testen en hopen dat het probleem dan idd weg is. :grinning:

Groetjes Anita

Reputatie 7
Badge +24

Had u de switch gewoon leggen dan? Dat is makkelijk 👍

Reputatie 2

Had u de switch gewoon leggen dan? Dat is makkelijk 👍

Ja had nog een zelfde switch liggen, hebben eerder ergens problemen mee gehad en toen dacht men dat het aan de switch lag bleek later aan instelling in de router te liggen. Dus heb die switch bewaard :grinning:

Reputatie 7
Badge +9

Wat bedoel je hiermee?

Dat in de omschrijving van @RamonB_78 er Wit-groen/Groen/Wit-oranje/blauw/Wit-blauw/Oranje/Wit-bruin/bruin word beschreven wat de EIA/TIA-568standaard is

Terwijl we in Europa de EIA/TIA-568gebruiken die  Wit-oranje/Oranje/Wit-groen/blauw/Wit-blauw/groen/Wit-bruin/bruin is

Reputatie 7

Wat bedoel je hiermee?

Dat in de omschrijving van @RamonB_78 er Wit-groen/Groen/Wit-oranje/blauw/Wit-blauw/Oranje/Wit-bruin/bruin word beschreven wat de EIA/TIA-568standaard is

Terwijl we in Europa de EIA/TIA-568gebruiken die  Wit-oranje/Oranje/Wit-groen/blauw/Wit-blauw/groen/Wit-bruin/bruin is

Maar wat bedoel je nu toch met...

ansich maakt het niet uit als andere zijde ook zo is maar het probleem gaat komen als andere zijde een wandcontactdoosje is met de Europese kleurcodering.

...want als de kabel o.b.v. 568A geknepen is en achter een wandcontactdoos 568B gebruikt wordt dan werkt dat prima.

Reputatie 2

@Nick83 Heb het uitgebreid getest en het werkt nu helemaal goed, hopen dat het zo blijft.:thumbsup:

Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp maar zo als het er nu naar uitziet is het probleem opgelost door een extra switch beneden te plaatsen :grinning: :muscle_tone2:

 

Groetjes Anita

Reputatie 7
Badge +9

Maar wat bedoel je nu toch met...

...want als de kabel o.b.v. 568A geknepen is en achter een wandcontactdoos 568B gebruikt wordt dan werkt dat prima.

Als je ervan uit wilt gaan dat auto MDI-X op alle apparaten zit wel ja.. of in de volksmond crossover correction. 

Reputatie 7

Maar wat bedoel je nu toch met...

...want als de kabel o.b.v. 568A geknepen is en achter een wandcontactdoos 568B gebruikt wordt dan werkt dat prima.

Als je ervan uit wilt gaan dat auto MDI-X op alle apparaten zit wel ja.. of in de volksmond crossover correction. 

Er is dan helemaal geen sprake van een crossover connection, hoe kom je daar nu toch bij.

De pinouts aan beide zijden van de 568A kabel zijn identiek en dat de volgende kabel (die achter de wandcontactdoos) dan een 568B kabel is is geen enkel probleem want ook daar zijn de pinouts aan beide zijden van de kabel identiek. Met als gevolg dat pinnetje 1 t/m 8 van de uiterste einden van die twee kabels nog steeds met hetzelfde pinnetje aan de uiterst andere zijde verbonden zal zijn.

Reputatie 7
Badge +24

In heel Europa gebruiken we de EIA/TIA-568B standaard niet de A ansich maakt het niet uit als andere zijde ook zo is maar het probleem gaat komen als andere zijde een wandcontactdoosje is met de Europese kleurcodering.

Dan moet je groen en Oranje opeens omdraaien.

Wat bedoel je hiermee?

Als je als monteur ergens komt waar ze de A variant gebruikt hebben, dan moet je even opletten dat je ook de A variant hanteert bij het opnieuw aanzetten van stekkertjes die er bijvoorbeeld zo uit zien: 

Tenzij je aan de andere kant van de kabel ook een nieuw stekkertje aanzet. Dan kun je prima B gebruiken 👍 maar als je die wilt laten zitten omdat die er goed uit ziet, dan A gebruiken.

Reputatie 7

Precies, zolang je op één kabel aan beide zijden maar dezelfde variant gebruikt kan je daarna 568A en 568B kabels rustig combineren. Dus als de kabel achter die wandcontactdoos 568A zou zijn dan is het geen probleem om een 568B kabel tussen die wandcontactdoos en bijvoorbeeld een computer te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +9

Maar wat bedoel je nu toch met...

...want als de kabel o.b.v. 568A geknepen is en achter een wandcontactdoos 568B gebruikt wordt dan werkt dat prima.

Precies, zolang je op één kabel aan beide zijden maar dezelfde variant gebruikt kan je daarna 568A en 568B kabels rustig combineren. Dus als de kabel achter die wandcontactdoos 568A zou zijn dan is het geen probleem om een 568B kabel tussen die wandcontactdoos en bijvoorbeeld een computer te gebruiken.

Eerste Qoute staat toch precies eencrossover..

In snap dat je 568A aan beide zijde en dan 568B op vervolgkabel etc prima kan combineren.

wat ik dan ook bedoel is een kabel met aan ene  zijde een 568B geknepen omdat je het zo verwacht en denkt te moeten doen en dan haal je een wandcontactdoosje waar deze zelfde kabel maar dan andere zijde in word afgewerkt..   met alleen de kleurcodering van 568A erop..  en ja die zijn er... omdat deze alleen in Europa worden gebruikt...

Reputatie 7

Eerste Qoute staat toch precies eencrossover..

Hoe kom je er toch bij dat daar een crossover staat?

T568A <-----> T568A WCD T568B <-----> T568B leidt niet tot een crossover.

 

In snap dat je 568A aan beide zijde en dan 568B op vervolgkabel etc prima kan combineren.

En dat is dus wat is beschrijf.

 

wat ik dan ook bedoel is een kabel met aan ene  zijde een 568B geknepen omdat je het zo verwacht en denkt te moeten doen en dan haal je een wandcontactdoosje waar deze zelfde kabel maar dan andere zijde in word afgewerkt..   met alleen de kleurcodering van 568A erop..  en ja die zijn er... omdat deze alleen in Europa worden gebruikt...

Logisch dat je altijd hetzelfde schema moet gebruiken aan beide zijden van één kabel.

 

Overigens gebruik ik nooit kabels die aan de éne zijde in een WCD afgemonteerd zijn en aan de andere zijde "gewoon" een plugje hebben. Een kabel die door een electriciteitsbuis van de meterkast naar een plek in de woning loopt heeft bij mij altijd aan beide zijden een WCD. Ik gebruik ook nooit stugge kabels met pluggen terwijl je uiteraard altijd stugge kabels gebruikt om in een WCD af te monteren.