Beantwoord

HDMI CEC werkt niet goed op Denon X2800H en TV+

  • 15 March 2024
  • 29 reacties
  • 228 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Sinds kort heb ik ook een Denon X2800H versterker en ook de KPN TV+ Box.

De Harmony AB gebruik ik helaas niet meer sinds ik vanaf augustus KPN heb, die gebuik ik voor mijn Bluray en Media speler, had allemaal wat simpeler geweest als de KPN TV+Box ermee zou werken. Werkte zalig met de Ziggo Next, alleen die hebben nu geloof ik ook zo mini kastje Ziggo Next Mini.

Maar ik heb een ander probleem, of het aan de Denon ligt of de KPN TV+ box ben ik nog niet uit, de dealer van Denon zoekt ook nog naar een oplossing. Het gaat regelmatig fout bij het aanzetten van alles. De LG TV zit op de HDMI Arc op de Denon, de KPN Box op HDMI 1 CBL/Sat, de mediaplayer HDMI 2 Media en Bluray op HDMI 3 Bluray. Alles op Arc en CEC gezet. Wanneer ik de rechter bovenknop op de KPN AB indruk gaat regelmatig de TV, KPN box en de Denon aan, maar ook vaak niet, wel beeld maar geen versterker aan. Als ik beide knoppen indruk, TV en KPN heb ik het zelfde probleem alleen dan gaat de TV enige keren uit en weer aan, achter elkaar en eindigd dan met wel of geen beeld. Soms werkt alles, maar dan geen geluid terwijl wel de Denon aan staat. Dan moet ik even van zender wisselen en dan heb ik geluid.

Zijn er meer met dit probleem. Of wat gaat er fout. 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

icon

Beste antwoord door PhilipJGr 19 March 2024, 11:56

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 1
Badge

Ik heb bijna dezelfde configuratie. Alleen heb ik de Denon X1500H. De CEC van de Denon heb ik uit. Bij 50% bij TV kijken is deze niet nodig, alleen bij muziek en films. Ook ik heb mij Harmony helaas met ‘pensioen’ gestuurd (vorige week over van Ziggo). De KPN+ box(DIW7022) via HDMI op CBL/SAT van de AVR en HDMI Monitor Uit van de AVR naar de TV.  Gewoon TV kijken d.m.v. de KPN knop. KPN+ en TV gaan gelijktijdig aan(of uit). De AVR staat bij ‘HDMI Doorgeven’ op Aan. Bij muziek/film de AVR met eigen AB aan. Dan wordt het signaal naar de TV even onderbroken en het geluid naar de externe speakers gedirigeerd. Bij het weer uitschakelen van de AVR weer even een onderbreking en geluid weer via de TV speakers.

Werkt prima.

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb bijna dezelfde configuratie. Alleen heb ik de Denon X1500H. De CEC van de Denon heb ik uit. Bij 50% bij TV kijken is deze niet nodig, alleen bij muziek en films. Ook ik heb mij Harmony helaas met ‘pensioen’ gestuurd (vorige week over van Ziggo). De KPN+ box(DIW7022) via HDMI op CBL/SAT van de AVR en HDMI Monitor Uit van de AVR naar de TV.  Gewoon TV kijken d.m.v. de KPN knop. KPN+ en TV gaan gelijktijdig aan(of uit). De AVR staat bij ‘HDMI Doorgeven’ op Aan. Bij muziek/film de AVR met eigen AB aan. Dan wordt het signaal naar de TV even onderbroken en het geluid naar de externe speakers gedirigeerd. Bij het weer uitschakelen van de AVR weer even een onderbreking en geluid weer via de TV speakers.

Werkt prima.

Bedankt voor je toelichting. Maar als ik het goed begrijp kijk je TV met de Denon uit en alleen geluid via de TV speakers. of lees ik dit verkeerd.

Reputatie 7
Badge +20

@PhilipJGr @Max-H ik heb even een eigen topic hiervoor aangemaakt, dat is handiger dan een oud topic daarvoor te gebruiken.

Reputatie 1
Badge

Ik heb bijna dezelfde configuratie. Alleen heb ik de Denon X1500H. De CEC van de Denon heb ik uit. Bij 50% bij TV kijken is deze niet nodig, alleen bij muziek en films. Ook ik heb mij Harmony helaas met ‘pensioen’ gestuurd (vorige week over van Ziggo). De KPN+ box(DIW7022) via HDMI op CBL/SAT van de AVR en HDMI Monitor Uit van de AVR naar de TV.  Gewoon TV kijken d.m.v. de KPN knop. KPN+ en TV gaan gelijktijdig aan(of uit). De AVR staat bij ‘HDMI Doorgeven’ op Aan. Bij muziek/film de AVR met eigen AB aan. Dan wordt het signaal naar de TV even onderbroken en het geluid naar de externe speakers gedirigeerd. Bij het weer uitschakelen van de AVR weer even een onderbreking en geluid weer via de TV speakers.

Werkt prima.

Bedankt voor je toelichting. Maar als ik het goed begrijp kijk je TV met de Denon uit en alleen geluid via de TV speakers. of lees ik dit verkeerd.

Ja, behalve bij muziek programma's en TV films. Dan schakel ik de AVR aan waardoor het geluid over de 5.0 speakers komen. 

Reputatie 3
Badge +1

Zo had ik het voor mijn nieuwe versterker ook ingesteld staan nadat ik overstapte naar KPN. Na aanschaf van de nieuwe Denon had ik gehoopt dat alles nu via de KPN AB kon, Netflix en Prime kijk ik via KPN AB. Alleen met mijn Bluray speler en mediaspeler gebruik ik nog mijn Harmony.

Helaas werkt het niet constant met de KPN TV+ plus box, zou toch gewoon mogelijk moeten zijn. Terug naar Ziggo is alleen een optie als ze de Ziggo Next nog leveren, daar stappen ze volgens mij ook geheel over op de Next Mini, welke zo ver ik weet gelijk is als de KPN TV+ box.

 

 

Reputatie 1
Badge

Ik had de Next in de woonkamer met complete Harmony bediening en slaapkamer Mini Next met eigen AB. Het is nu niet anders, helaas maar het went 😏.

Reputatie 3
Badge +1

De goeie tijden van de Harmony en Ziggo Next :-) Het is alleen apart dat het voor 75% werkt. Wat gaat er die 25% mis? Daar moet toch een elektro/computer? techneut of programmeur bij KPN antwoord op hebben. 

Reputatie 1
Badge

Men gaat over van Infra Rood naar Radio Frequency. Logitech is inmiddels ook gestopt met de Harmony hardware en houdt alleen nog op verzoek de database bij. Je moet mazzel hebben wanneer 3rd party's de codes doorgeven zodat je een RF/IR hub kan gebruiken. Daar heb ik bij Ziggo genoeg berichten aan gespendeerd. Het simpele antwoord was “we ondersteunen geen 3rd party AB's”. We zullen ons er bij neer moeten leggen.

Overigens ben ik best tevreden met de overstap. Ja, bediening menu van de KPN+ box moet erg wennen. Is bij Ziggo een stuk beter. En ze moeten de firmware van het V12 modem een keer updaten. Bij Ziggo had ik het modem in bridge staan met mijn eigen Asus er achter. Nu ook achter de V12, maar als Switch/Acces Point.  

Reputatie 3
Badge +1

Het Harmony probleem is verleden tijd voor mij. Maar dat de AB van KPN niet goed werkt met aanzetten Denon of Yamaha versterker vind ik tegenvallen, moet toch op te lossen zijn.

Reputatie 1
Badge

Soms moet je ondanks de goede merkcode veel pogingen doen voordat het werkt.

Reputatie 3
Badge +1

Soms moet je ondanks de goede merkcode veel pogingen doen voordat het werkt.

Het maakt verbinding met de versterker, alleen niet altijd. Maar ik heb de vraag/probleem ook bij mijn Denon dealer uitstaan. Die is er ook mee bezig. Uiteindelijk zal het goedkomen, alleen wanneer :-)

Ik heb ook de x2800h. Bij de cbl/sat poort ervaar ik ook problemen, nu ik een andere poort gebruik werkt het perfect.

Mijn logitech harmony met hub werkt ook goed met tv+ door hem in te stellen als TIVO mediaplayer.

Reputatie 3
Badge

Interessant om te lezen… Ik heb een Denon X1700h en CEC heeft icm met de TV+ rechtstreeks op receiver nooit gewerkt op Cabl/Sat poort. Ik heb de TV+ nu rechtstreeks op TV en eArc verbinding tussen TV en receiver dat werkt wel goed. Met alleen de TV (of KPN) toets zet ik alles in 1x aan of uit. 

@StevieXRay op welke poort heb je de KPN TV+ box dan aangesloten en werkt dan ook HDMI CEC op de receiver? Ik heb geen harmony…

offtopic: Om TV uit te laten bij luisteren muziek heb ik tussen TV en Receiver een HD Fury kastje  gezet dat video signaal van receiver terug naar TV blokt  zodat die niet aanspringt als ik spotify of radio via receiver luister. Via TV naar receiver komt audio wel door in hoogste kwaliteit. Dus als ik met telefoon spotify start op receiver blijft tv dus uit. Is top. Heb chromecast via TV+ en rechtstreeks op TV ook nog eentje en verder geen randapparatuur die via receiver loopt

Reputatie 3
Badge +1

Ik ga beide eind van de dag uitproberen, ik ben benieuwd.

Ik heb ook de x2800h. Bij de cbl/sat poort ervaar ik ook problemen, nu ik een andere poort gebruik werkt het perfect.

Mijn logitech harmony met hub werkt ook goed met tv+ door hem in te stellen als TIVO mediaplayer.

In welke poort zit nu de TV+ box en hoe in het menu van de Denon? Ik heb gezocht in Harmony software, vind wel TiVo als merk maar niet het type. Wat heb jij ingevuld. Kom anders niet verder

Reputatie 3
Badge +1

Interessant om te lezen… Ik heb een Denon X1700h en CEC heeft icm met de TV+ rechtstreeks op receiver nooit gewerkt op Cabl/Sat poort. Ik heb de TV+ nu rechtstreeks op TV en eArc verbinding tussen TV en receiver dat werkt wel goed. Met alleen de TV (of KPN) toets zet ik alles in 1x aan of uit. 

@StevieXRay op welke poort heb je de KPN TV+ box dan aangesloten en werkt dan ook HDMI CEC op de receiver? Ik heb geen harmony…

offtopic: Om TV uit te laten bij luisteren muziek heb ik tussen TV en Receiver een HD Fury kastje  gezet dat video signaal van receiver terug naar TV blokt  zodat die niet aanspringt als ik spotify of radio via receiver luister. Via TV naar receiver komt audio wel door in hoogste kwaliteit. Dus als ik met telefoon spotify start op receiver blijft tv dus uit. Is top. Heb chromecast via TV+ en rechtstreeks op TV ook nog eentje en verder geen randapparatuur die via receiver loopt

Ik heb geen eArc maar Arc, zou dit uitmaken? Ik heb eerder dit geprobeerd maar lukte niet. Als je TV+ direct op de TV zet, wijzig je dan nog iets in het Denon menu, poort Cab/Sat blijft nu leeg.

Ik ga beide eind van de dag uitproberen, ik ben benieuwd.

Ik heb ook de x2800h. Bij de cbl/sat poort ervaar ik ook problemen, nu ik een andere poort gebruik werkt het perfect.

Mijn logitech harmony met hub werkt ook goed met tv+ door hem in te stellen als TIVO mediaplayer.

In welke poort zit nu de TV+ box en hoe in het menu van de Denon? Ik heb gezocht in Harmony software, vind wel TiVo als merk maar niet het type. Wat heb jij ingevuld. Kom anders niet verder

Ik heb hem nu op de aux1 poort. 

De tv+ is verbonden aan mijn harmony via Bluetooth met TiVo mediaspeler. Zoek op Tivo type : Stream 4K

Ik gebruik geen cec omdat harmony alles doet.

Reputatie 3
Badge +1

Ik ga beide eind van de dag uitproberen, ik ben benieuwd.

Ik heb ook de x2800h. Bij de cbl/sat poort ervaar ik ook problemen, nu ik een andere poort gebruik werkt het perfect.

Mijn logitech harmony met hub werkt ook goed met tv+ door hem in te stellen als TIVO mediaplayer.

In welke poort zit nu de TV+ box en hoe in het menu van de Denon? Ik heb gezocht in Harmony software, vind wel TiVo als merk maar niet het type. Wat heb jij ingevuld. Kom anders niet verder

Ik heb hem nu op de aux1 poort. 

De tv+ is verbonden aan mijn harmony via Bluetooth met TiVo mediaspeler. Zoek op Tivo type : Stream 4K

Ik gebruik geen cec omdat harmony alles doet.

Het regent toch hier, dus met de Denon, Harmony en KPN. Ik heb in Harmony software gezocht naar Tivo, daar krijg ik wel stream maar geen stream 4K. Na synchronisatie gaat de KPN box niet aan. In het menu van KPN gezocht naar accesoires bleutooth apparaten, maar vind de harmony niet. Hoe heb jij deze gekoppeld? 

Reputatie 3
Badge +1

Deze Tivio heb ik gevonden

 

Reputatie 3
Badge +1

 

 

De KPN TV+ box ziet nu de Harmony, staat ook nu in het lijstje bluetooth apparaten.

Aan en uitzetten via de Harmony gaat, Denon aan, Tv aan en KPB box aan. Harder en zachter werkt en ook weer uitzetten. Maar dan houd het ook op, kan geen kanalen bedienen of dergelijke. Maar we zijn iets verder gekomen en ook met de middag doorbrengen :-)

Reputatie 3
Badge

 

Ik heb geen eArc maar Arc, zou dit uitmaken? Ik heb eerder dit geprobeerd maar lukte niet. Als je TV+ direct op de TV zet, wijzig je dan nog iets in het Denon menu, poort Cab/Sat blijft nu leeg.

ARC zou ook moeten kunnen, heb je alleen misschien geen Atmos geluid doorgifte denk ik, maar dat weet ik niet zeker. Sluit kabel tussen TV en Denon aan op de (e)ARC verbinding, niet op de Cabl/sat ingang

In HDMI menu Denon CEC aanzetten inclusief power off. En bij TV audio kiezen als doorgiftebron dan geeft hij geluid TV door als je die aan hebt.

Reputatie 3
Badge +1

Wanneer ik de KPN TV+ box in de HDMI 1 van mijn LG TV doet en niet in de Denon Cabl/Sat en in Denon HDMI menu weghaal, op de afbeelding zit hij nog op TV, maar daar maak ik een - van. Dan heb ik geen geluid. Wat doe ik nog niet goed. Hierbij twee afbeeldingen van de instellingen. TV is Cabl/Sat maar naam veranderd. Ik ben dus vandaag met 2 dingen bezig. De Harmony aan de praat krijgen of de TV op een andere ingang dat ik het normaal alles aan en uit kan zetten.

 

Reputatie 3
Badge +1

 

Reputatie 3
Badge

Hi @PhilipJGr 

Volgens mij moet je kijken in setupmenu, video, hdmi setup, en dan volgende zaken kiezen:

rc src: 'on+src' kiezen en control 'on' en tv audio switching 'on' en power of 'all'

Volgens mij is vooral tv audio switching van belang. 

Dit is in menu van mijn Denon, bij jou vast iets soortgelijks 

 

EDIT, ik zie nu je screenshot pas sorry dat lijkt goed te staan…

Staat het in je TV instellingen wel goed? Kun je ARC in of uitschakelen en is de kabel tussen tv en receiver ok en geen eenrichtingskabel o.i.d.?

Reputatie 3
Badge +1

De LG TV staat aan op ARC en KPN op CEC. De kabel is goed. Het werkt zo nu en dan. Maar als ik de KPN Box direct op de TV aansluit HDMI naast de HDMI Arc poort van TV naar Denon. Wat doe ik dan met de TV aansluiting in het HDMI menu, laat ik die gewoon op 1 staan, waar eerst de kabel in zat die nu direct de TV ingaat of zit ik hem op - Niets dus. Hoe weet de Denon dan dat de TV geluid moet krijgen.

Irritant is, wanneer ik naar de Blu ray wil kijken gaat de KPN TV+ box ook aan en dringt het beeld voor van KPN, moet alles herstellen. Hopelijk is dit opgelost als de KPN niet via Denon loopt

Wat mij opval, wanneer ik Netflix kijk via de KPN TV+ box krijg ik niet een opspringend log te zien dat het HDR beeld is. Ik heb bij KPN geïnformeerd als ik geen 4K abonnement heb en via de KPN Box naar de Netflix app gaat of het dan wel 4K is. Er werd aangegeven dat dit niets met de KPN TV box te maken heb en gewoon 4K uitzend. Ik heb mijn twijfel want als ik via mijn Blu ray speler de Netflix app open verschijnt er rechts bovenin beeld het HDR logo van LG. 

 

Reputatie 3
Badge

Hoi @PhilipJGr 

Klinkt alsof je de KPN TV+ box goed hebt aangesloten op een HDMI ingang van je tv. En er loopt dus ook een goede kabel van je ARC van tv naar de ARC van je receiver. Daar kan het dan niet aan liggen lijkt me.

Het menu van Denon met je TV invoer zou op zich niet moeten uitmaken als je dat automatisch switchen aan hebt staan via ARC wordt dat dan geregeld lijkt me. Als ARC aanstaat krijgt de Denon het signaal en geluid van je tv als het goed is vanzelf door en zo ‘weet’ je receiver dat hij hiernaar moet schakelen. Je zou voor de zekerheid het - (minnetje) kunnen selecteren en spelen/uitzoeken wat er dan gebeurt. Als je de TV+ box rechtstreeks op je tv hebt aangesloten heb je idd in elk geval geen interferentie met je Blueray. Als je genoeg poorten hebt zou je die overigens ook gewoon rechtstreeks op je tv kunnen aansluiten maar dat wil je juist misschien niet ;-)

Je specifieke vragen over Netflix 4K kan ik helaas niet beantwoorden, maar zou het iets te maken kunnen hebben dat je beeld van de KPN TV+ box via de tv is aangesloten en daarna naar de receiver gaat, of is dit nog in de situatie van aangesloten op je Denon.

Succes met uitproberen allemaal. Mijn ervaring is dat het rechtstreeks van KPN TV+ box op de tv en dan een (e)Arc naar mijn Denon primadeluxe werkt!

Reageer