Beantwoord

HDMI probleem met Arris VIP5202 iTV en Denon X2700 receiver. Beeld valt weg

  • 16 February 2022
  • 42 reacties
  • 1439 keer bekeken

Reputatie 1

Op verzoek van Bram onderstaande vraag nogmaals:


Op de een of andere manier stoort de Arris VIP5202 iTV ontvanger erg op mijn Denon HDMI receiver X2700H.

- Tijdens tv kijken valt het beeld vaak weg, het geluid niet. Als ik op de versterker even naar een andere bron schakel en weer terug naar de TV, dan heb ik weer beeld. Dit gebeurd soms 5 keer vrij snel achter elkaar en soms een hele avond niet meer.

- Kijk ik een film met als bron mijn PC, aangesloten op de versterker met HDMI kabel, dan valt het geluid regelmatig/zeer vaak een paar seconden weg en/of stopt het beeld even.
Koppel ik de KPN TV ontvanger los van de Denon versterker dan is het probleem over.
- Als ik mijn PC aanzet dan moet de Denon versterker al aanstaan en op het PC kanaal staan, anders pakt mijn PC een andere audio-uitgang en komt het geluid alleen uit mijn PC-scherm.
Staat mijn beamer al aan, dan pakt de PC niet de versterker als uitgang. Behalve als het KPN kastje losgekoppeld is van de versterker, dan wel.

Bovengenoemde problemen heb ik NOOIT gehad toen ik Ziggo klant was. Ligt dus echt aan de KPN iTV ontvanger. Die verstoord iets in mijn hele HDMI systeem.

 

icon

Beste antwoord door Piet Paaltjens 22 March 2022, 20:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@Tjeerd3500 Van welk type is de hdmi-kabel die je gebruikt? (Staat meestal op de kabel zelf.)

Reputatie 7
Badge +17

@Tjeerd3500 en zou je ook eens kunnen kijken of dit probleem met 4k op 120Hz voor je van toepassing zou kunnen zijn?

Reputatie 1

@Tjeerd3500 Van welk type is de hdmi-kabel die je gebruikt? (Staat meestal op de kabel zelf.)

De kabels zijn High Speed kabels. verder staat er niets op.

 

Reputatie 1

@Tjeerd3500 en zou je ook eens kunnen kijken of dit probleem met 4k op 120Hz voor je van toepassing zou kunnen zijn?

Ik denk niet dat ik daar last van heb,
Ik heb geen Xbox of de genoemde videokaarten, en met de Ziggo box had ik dit probleem niet, dus als het veroorzaakt wordt door mijn overige apparaten dan had ik het probleem toen ook al moeten hebben.

Of de Arris VIP5202 iTV ontvanger het zelfde probleem veroorzaakt weet ik niet, maar het lijkt me dat KPN daar dan van op de hoogte zou zijn.
 

Reputatie 7
Badge +17

@Tjeerd3500 in dat geval ga ik het verder navragen. Zou je voor de volledigheid nog kunnen laten weten welk model TV je hebt? En als je kan laten weten welke videokaart je wel in de computer hebt zou dat super handig zijn. Verder heb je alles super volledig omschreven, waarvoor overigens dank! 

Reputatie 7
Badge +7

@Tjeerd3500 Van welk type is de hdmi-kabel die je gebruikt? (Staat meestal op de kabel zelf.)

De kabels zijn High Speed kabels. verder staat er niets op.

Volgens mij is dat type 1.4. Dan zou het zomaar kunnen dat een hdmi-kabel van het type 2.1 de oplossing is. Dat was voor mij in elk geval de oplossing voor een vergelijkbaar probleem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

Reputatie 1

@Tjeerd3500 in dat geval ga ik het verder navragen. Zou je voor de volledigheid nog kunnen laten weten welk model TV je hebt? En als je kan laten weten welke videokaart je wel in de computer hebt zou dat super handig zijn. Verder heb je alles super volledig omschreven, waarvoor overigens dank! 

Ik heb een Dell Precision T3600 met een AMD Firepro V7900 videokaart.

Mijn tv is een LG 49UB850V-ZD

Reputatie 1

@Tjeerd3500 Van welk type is de hdmi-kabel die je gebruikt? (Staat meestal op de kabel zelf.)

De kabels zijn High Speed kabels. verder staat er niets op.

Volgens mij is dat type 1.4. Dan zou het zomaar kunnen dat een hdmi-kabel van het type 2.1 de oplossing is. Dat was voor mij in elk geval de oplossing voor een vergelijkbaar probleem.

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface

Ik heb de door KPN bijgeleverde kabel gebruikt voor de Arris VIP5202 iTV ontvanger dus neem aan dat die goed is voor de ontvanger.

De kabel tussen Denon versterker en beamer is een HDMI 2.0.
Kabel tussen Denon en PC onbekend.
Kabel tussen Denon en TV high speed met ethernet.

Maar alleen die tussen Denon en TV zou nog van invloed kunnen zijn lijkt me. De twee tussen Denon en PC/beamer zou niet logisch zijn, en dan had ik het probleem ook voor de Arris VIP5202 iTV ontvanger moeten gehad hebben.

Reputatie 7
Badge +17

@Tjeerd3500 dank je voor het doorgeven van de informatie. Ik heb het voor je doorgezet en kan als het goed is snel meer vertellen! :relaxed:

Reputatie 7
Badge +17

@Tjeerd3500 er zijn een aantal dingen die ik nog met je door wil nemen. Als je stappen in dit bericht al hebt gedaan hoef je ze niet opnieuw te doen tenzij je ze in een andere volgorde hebt gedaan. 

1: Ga op de tv-ontvanger via menu > instellingen > beeldscherm en kwaliteit instellingen. Zet daar de resolutie op 1080P@50Hz. Kijk of het probleem daarmee wegblijft.

2: Doe nog 1 keer een rondje updates. Kijk voor zowel de tv, de KPN tv-ontvanger en de Denon of er een update beschikbaar is. 

3: Maak de tv spanningloos. Haal de HDMI kabel uit de huidige poort en kies een andere poort. Zet dan alles weer aan zoals normaal en kijk of het probleem nog voorkomt. 

4: Zou je op de Denon even willen spelen met deze instellingen. Ik kan je niet zo vertellen welke instellingen precies de juiste zijn. Maar de kans is groot dat het deze instelling is. 

Reputatie 1

Dank je voor alle opties.
Ik ga er even mee aan de slag. Kan pas het weekend worden voor ik alles getest heb.

Het volgende aansluitschema geeft bij kpn (ontvangers) best vaak problemen:

Ontvanger met hdmi naar versterker en versterker met hdmi naar tv. Het signaal naar de tv loopt dan via de versterker. Dit gaat vanwege de HDCP vaak niet goed.

Beter is:

Ontvanger met hdmi direct in de TV

en de versterker op 2 manieren. Via HDMI ARC van de tv naar de versterker én optisch direct van af de ontvanger. Dat laatste om radio te kunnen luisteren zonder de tv aan.

Reputatie 1

Ik heb juist die HDMI versterker gekocht omdat ik 5 signaal bronnen heb en 2 weergave apparaten, TV en beamer.
Steeds kabels wisselen is niet te doen.
En als dit een bekend KPN ontvanger probleem is dan moeten ze het oplossen.

Steeds kabels wisselen is niet te doen.

Daar is toch geen sprake van als je het op de aangeven manier aansluit. Of heeft je TV maar 2 hdmi ingangen?

Je kunt alle hdmi apparaten via de versterker doen maar met een kpn ontvanger gaat dat dus vaak niet/slecht.

Het is een bekend HDCP probleem. KPN moet voor bepaalde content HDCP erop hebben. De HD ontvangers hebben HDCP 1.4 en de 4k versie heeft HDCP 2.2. Versterkers gaan op 2.2 vaak niet goed.
Bij KPN is de tijd voor de HDCP handshake net een paar microseconden korter dan bij Ziggo.

Reputatie 1

Steeds kabels wisselen is niet te doen.

Daar is toch geen sprake van als je het op de aangeven manier aansluit. Of heeft je TV maar 2 hdmi ingangen?

 

Ik wil ook TV kunnen kijken via de beamer op groot scherm. Dus als ik de TV ontvanger direct in de TV steek, dan gaat dat dus niet meer.

Heeft je versterker TWEE hdmi uitgangen????

BTW: waarom overgestapt van Ziggo naar KPN?

Reputatie 1

ja, heeft 2 uitgangen. Speciaal daarvoor gekocht toen ik de beamer er bij kreeg. Heeft 2 jaar perfect gewerkt zonder problemen. Ik was er zeer blij mee.

Ik ben overgestapt omdat er in de straat glasvezel aangelegd werd. Als je meteen mee deed dan was de prijs voor het aanleggen zeer laag, maar wel de verplichting om dan de glasvezel ook te gaan gebruiken.

Aha. Het is overigens '’bekend'’ dat kpn niet heel goed werkt via een versterker, maar ook met een beamer werkt het niet altijd.

Dit komt omdat via kpn de reactietijd voor HDCP enkele milliseconden korter is dan de HDCP bij Ziggo. Apparaten krijgen dan soms niet genoeg tijd om elkaar te herkennen. Dit moet iedere keer bij inschakelen en zenderwisseling plaatsvinden.

Ziggo biedt toch ook snel internet? Die upload is leuk maar als je geen eigen servers draait is een upload van 50 echt al ruim voldoende.

Reputatie 1

Ja, ziggo was snel zat voor mij, en ook erg stabiel. Was er erg tevreden mee.
Maar nu ze bezig waren met glasvezel aanleggen wou ik mee doen tegen het lage groeps-tarief. Mijn huis staat best ver van de straat, dus zou ik later zelf glasvezel willen aanleggen dan was dat een duur geintje geworden.
Maar ik had een abonnement via glasvezel beter kunnen afkopen nu ik dit gezeik allemaal heb.
Dus grote kans dat als het niet beter gaat ik over 10 maanden weer bij Ziggo zit.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Tjeerd3500! Ik heb ondertussen van onze kant antwoord gehad. Alleen komt met dat antwoord niet direct een oplossing mee. Het lastige is dat het zit in een combinatie van alle apparatuur. Dat maakt het bijna onmogelijk om alle combinaties van instellingen tegen elkaar weg te strepen.

Ik snap dat het continu uitvallen geen doen is. Wellicht dat de optie die @PeterG alsnog de makkelijkste oplossing is. De tv-ontvanger aansluiten via de tv en de versterker als audio apparaat te gebruiken op die manier. Ook zou ik alle informatie nog 1 keer kunnen bundelen en doorzetten. Dit geeft nu verder geen oplossing maar zorgt wel dat we bij het verder ontwikkelen van de firmware kunnen kijken of we een fix kunnen inbouwen. 

Reputatie 1

Dag @Tjeerd3500 ,

ik lees dat je problemen hebt met wegvallend beeld van je 5202 tv ontvanger en dat deze via je receiver verbonden is met je tv? Ik heb een soortgelijke situatie met dezelfde ontvanger alleen een andere receiver en een andere tv.

Ik lees ook dat je pas recent klant bent geworden van KPN doordat er glasvezel is aangelegd in je straat? Ervaar jij dit probleem met wegvallend beeld sinds een bepaalde tijd nadat je klant bent geworden bij KPN? Of had je dit probleem met wegvallend beeld vanaf de eerste dag dat je klant bent bij KPN?

Ik ben lange tijd klant geweest bij Ziggo en had daar de Next mediabox in gebruik. Van het ene op het andere moment had ik daar ook geen beeld maar wel geluid. Dat kwam daar door een software update van de Next. Samen met Ziggo heb ik dat onderzocht en is het probleem gevonden en opgelost door Ziggo in een nieuwe software update. En het kwam daarna ook niet meer terug. Bij KPN ben ik sinds juni 2021 klant. Mijn 5202 is via mijn receiver aangesloten op mijn tv. Sinds de update van maart (1 maart 2022) heb ik geen beeld meer op mijn tv, maar wel geluid. Als ik echter de 5202 rechtstreeks op de tv aansluit heb ik wel beeld. Ik heb hierdoor een deja vu met de situatie bij Ziggo destijds. Begrijp ik goed uit het verhaal dat wanneer je je 5202 direct met je tv verbindt, dat je beeld dan niet wegvalt?

Reputatie 1

Zie '’lengte'’ van hdmi keten niet als in cm. Als je de ontvanger inschakelt komt er enkele miliseconden een HDCP controle. Als dat via de versterker niet op tijd de tv bereikt zal er dus geen beeld worden vertoond. Maar wel idd de menu's.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om de ontvanger uitsluitend via de versterker naar de tv te hebben. Even het nieuws aanzetten en je hele versterker moet ook.

Waar het aan ligt ligt het aan. Daar komen we toch niet 123 achter. Dus onderstaand werkt voor nu i.i.g.
Aanbevolen en meest gebruikt is zoals ik het hier heb. Ontvanger → hdmi → tv en tv → hdmi arc → versterker. Werkt áltijd. Sluit het vooralsnog zo aan om weer van tv te kunnen genieten. Verschil in het gebruik is er niet echt. Het blijft hoogwaardig audio. Hoewel…. de zenders en ondemand is hooguit Dolby Digital 5.1.
Dolby Atmos alleen met de Netflix app.

Voor alleen audio (radio) ook nog optisch → versterker.

Wist je dat de Mediabox Next ook Arris is? Ik kom nog wel eens vergelijkbare problemen daarmee tegen.

Dit topic betreft hetzelfde wat jij ervaart;

 

Waar jij “lengte” schrijft bedoel je waarschijnlijk tijdsduur als “lengte”? Als in latency?

Mijn receiver kent een pass through functie. Daarvoor hoeft de receiver niet ingeschakeld te worden om wel tv te kunnen kijken. In standby verbruikt dat ding dan ongeveer 1,6W.

Ik weet dat Ziggo ook apparatuur van Arris gebruikt, ik heb van Ziggo ook begrepen dat er wel eens updates van Arris zelf of drivers van de gebruikte chipsets die Arris in de apparatuur plaatst meekomen. Ik heb van Ziggo ook begrepen dat het wel eens voorkomt dat een update een probleem veroorzaakt met HDMI/HDCP bij een (serie) fabrikanten van receivers. Daar wordt dan bij klanten die zich melden bij Webcare of de Ziggo Community (forum) gevraagd of ze mee willen helpen met het onderzoeken van het probleem. Dat heb ik destijds ook gedaan. Daarmee is het probleem destijds wel gevonden en opgelost in een nieuwe update van de software.

Het topic dat je linkt is niet wat ik ervaar; als ik dat topic lees dan is er soms wel beeld, maar soms niet. Dat is niet wat ik ervaar. Ik zie geen bewegend beeld meer. 

Ik heb overigens alle HDMI-kabels gecontroleerd, alles zat er nog goed in. Ik heb ze bekeken, er is niks geks aan te zien. Als ik diezelfde kabels dan test direct tussen de 5202 en mijn tv, werkt alles zoals voorheen. Daarmee zijn de HDMI-kabels wat mij betreft uitgesloten. En ik blijf erbij; deze apparatuur staat sinds dat ik klant ben bij KPN (juni 2021) op deze manier aangesloten. De tv is geen smart TV, updates krijgt deze niet. HDMI ARC kent deze tv nog niet. De receiver heeft de laatste update vorig jaar gehad. Er is 1 component veranderd in deze keten per datum dat ik geen beeld meer heb. En dat is de software van de 5202. Ik wil met alle plezier samenwerken om dit te onderzoeken net zoals ik dat met Ziggo gedaan heb, maar dat kan ik niet alleen.

Is het dan beter dat ik een eigen topic hiervoor open @Erik_ ?

 

Admin: eigen topic is inderdaad beter, bericht voor je afgesplitst zodat je alle informatie er meteen in hebt

Reputatie 7
Badge +17

@Een-of-andere-gast zou je hier kunnen laten weten welk type receiver en welk model tv? Meer voorbeelden maakt het makkelijker te vinden welke combinatie van dingen dit veroorzaakt. Misschien dat we dan toch de gemene deler kunnen achterhalen. 

Reputatie 1

Natuurlijk @Bram_ ! 
 

ik heb een Yamaha RX-V479 (receiver) en Panasonic TX-L37G10E (tv) met een Arris 5202. Ik merk dat ik sinds de update van de 5202 op 1 maart geen beeld heb, maar wel geluid. Zie bijvoorbeeld ook  hier, en hier, maar ook hier.

ik zou een eigen topic aan kunnen maken, maar vind het ook prima om het “geen beeld maar wel geluid hebben” hier mee te nemen. Ik heb gisteren verschillende topics gelezen op het KPN forum die mon of meer over dit onderwerp gaan. Volgens mij betreft het niet alleen receivers die “geen beeld maar wel geluid” hebben, maar ook tv ontvangers die rechtstreeks op tv’s zijn aangesloten. KPN kan dit vast wel oplossen, en ik ga er ook vanuit dat ze dat wil, maar dan moeten we als klant en KPN daar wel samen in optrekken.

Reputatie 7
Badge +17

@Een-of-andere-gast excuus voor het heen en weer slepen met je berichten. Maar het leek me het best alles op 1 plek te hebben. Ik heb zelf ook een Yamaha versterker staan. Ook heb ik zelf een Arris VIP5202 in huis. Ik zal er zelf ook even werk van maken alles op dezelfde manier aan te sluiten. Dan hebben we gelijk nog een voorbeeld. :wink: