Vraag

Is het mogelijk om TV+ Box in intern netwerk op te nemen, zonder KPN modem?

  • 26 March 2024
  • 43 reacties
  • 411 keer bekeken

Hallo allemaal,

 

Recentelijk heb ik internet en TV van KPN en ben aan het uitvogelen welke mogelijkheden en zijn. De afgelopen week heb ik verschillende Unifi-gerelateerde informatie tegen gekomen op het forum maar niet specifiek de uitkomst die ik zoek.

 

Doel: 

  • Ik wil de mediabox in mijn Unifi netwerk (achter de KPN modem) plaatsen zodat ik gebruik kan maken van de Chromecast (casting) functie op de mediabox. 
    • Omdat de mediabox nu direct vanaf de modem verbonden is, ziet mijn unifi netwerk het apparaat niet. 

Vraag:

  • Is het mogelijk om de DIW7022 TV media box in je eigen netwerk aan te sluiten zonder tussenkomst van de KPN Box 12 modem? 

 

Probleem:

Zodra de mediabox via mijn Unifi netwerk aangesloten is, werk enkel unicast. 

De multicast settings zijn ingesteld om dat toe te laten, zonder succes. 

  • Als er een tweede netwerkkabel toegevoegd word van modem naar Unifi, dan speelt de modem een rol van DHCP server in mijn Unifi netwerk. 
    • In het Unifi netwerk staan expliciet de DHCP Guarding settings voor het interne netwerk ingesteld (10.10.x.x). De KPN Modem gebruikt 192.168.x.x. Het lijkt er dus op dat Unifi met DHCP guarding de KPN modem niet kan stoppen om ook DHCP packets naar clients door te sturen. 

 

Technische situatie TV:

  1. NTU
  2. Box 12 modem
  3. TV mediabox

De reden van deze opstelling is het gebruik van de Multicast setting op de mediabox (en de voordelen die daar bij horen) 

Technische situatie Internet:

  1. NTU
  2. Box 12 Modem
  3.  (WAN) Unifi Dream Wall
  4. Apparaten (telefoons/tablets etc)

De reden van deze opstelling is de controle van het eigen netwerk ipv de management interface (en access points van KPN). 

 

Weet iemand hier raad mee? 


43 reacties

Hoi @TheRaww .  Misschien kan @wjb  je verder helpen.  Hij weet alles van eigen netwerken en eigen routers.   Je benoemd expliciet een ‘unify’ netwerk.  Daar weet ik helaas niks van. 

 

Reputatie 7

Wellicht biedt het openingsbericht van het onderstaande topic je enig houvast.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community

 

Daar staan ook links naar de sites voor de Unifi Dream Machine (Pro) en de Unifi Gateway Lite.

Wellicht dat de oplossing voor één van die Unifi apparaten ook voor de Unifi Dream Wall gebruikt kan worden.

Bedankt voor de reacties. 
 

dat artikel gaat volgens mij over het uitsluiten van het modem gebruik van kpn. Dat is voor mij per se een eis. Ik denk dat het extra configuratie vereist die ik niet zou willen in de eerste instantie

Reputatie 6
Badge +5

Je kan in kpn-modem toch de dhcp-server uitschakelen ?
Dan zou het toch niet kunnen conflicteren ?

In mijn Experiabox 10 kan dit in ieder geval wel uitgezet worden.

In de box 12 heb ik dat niet gevonden en volgens verschillende leden is het niet mogelijk. Dit zou de simpliciteit voor alledaagse gebruikers bevorderen. 
 

uitschakelen van de dhcp lost alles op :)

Reputatie 7
Badge +24

Nee... DHCP uitschakelen lost helemaal niks op. Als gateway zal namelijk gewoon de 2de router gebruikt worden. 

Reputatie 7

dat artikel gaat volgens mij over het uitsluiten van het modem gebruik van kpn. Dat is voor mij per se een eis.

Lees dan eens het onderstaande topic.

 

Heel goed en duidelijk artikel. Wat noemens waardig is:

de kpn modem geeft mijn router geen wan ip maar lan ip zoals 192.168.2.x. 
 

Ligt dit aan de kpn modem of moet er op het modem 1 specifieke poort gebruikt worden om wan IP door te geven. Bij ziggo was dit altijd poort 1 en dat heb ik hier ook aangehouden. Zonder succes. 

Reputatie 7
Badge +9

@TheRaww KPN modem kent geen bridge mode om wan ip door te geven zoals ziggo modem.

Reputatie 7

de kpn modem geeft mijn router geen wan ip maar lan ip zoals 192.168.2.x. 

Dat klopt, je hebt nu "double NAT" en dat is eigenlijk iets dat je wilt vermijden.

Het is dan ook beter om te kijken of je de Experia/KPN Box kunt vervangen zoals beschreven in 

 

de kpn modem geeft mijn router geen wan ip maar lan ip zoals 192.168.2.x. 

Dat klopt, je hebt nu "double NAT" en dat is eigenlijk iets dat je wilt vermijden.

Het is dan ook beter om te kijken of je de Experia/KPN Box kunt vervangen zoals beschreven in 

 

Ik ga dit toch proberen omdat er geen andere mogelijkheid lijkt. Ben alleen bang dat - bij storing - er geen ondersteuning is totdat de modem weer aangesloten is. Maar dat is een kwestie van accepteren. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het ook, een 2de router. Ik heb ook de tv-ontvangers aan de Experiabox. En casten werk dan dus niet.

Maar met een losse Chromecast van een paar tientjes is dat opgelost. Die dan gewoon achter de 2de router gehangen worden.

En een smarttv met ingebouwde Chromecast kan ook achter de 2de router uiteraard. 

Ik heb het voor elkaar gekregen door de Unifi Dream Wal te gebruiken als modem en router. 

Functioneel gezien is het de gewenste oplossing want de TV Mediabox is intern beschikbaar en alles werkt naar behoren. 

 

Raar maar waar: De memory use van de UDW is zelfs omlaag gegaan waar de CPU use omhoog is gegaan. 

 

Opvallend feit waar ik de komende week mee ga testen: De snelheid is inconsistent maar nog wel hoog. Waar het voorheen 900+ mbps haalde beide kanten op, begint de meting nu bij 600 en bouwt op richting een moeizame 800+ down en 900 up. 

 

Ik vermoed dat de CPU van de UDW het lastig heeft met het direct verwerken van het netwerk verkeer. 

Mocht iemand hier een oplossing voor weten, dan graag!

Reputatie 7

Ik heb het voor elkaar gekregen door de Unifi Dream Wal te gebruiken als modem en router. 

Je hebt een glasvezel aansluiting en dus heb je geen modem maar alleen een router.

Helaas blijft KPN de Experia/KPN boxen hardnekkig modems noemen maar op glasvezel is er helemaal geen sprake van een modem.

 

​​​​Als jij op jouw TV+ Box live naar NPO 1 kijkt en dan de informatiebalk bekijkt, staat daar dan rechtsonder het woordje LIVE of het woordje Live?

Daar staat nu “Live”. 
Het laden van iedere zender duurt ong 5-7 sec

 

De zender laadt initieel zwart scherm met “LIVE” maar eenmaal beeld veranderd het in “Live”.  

Reputatie 7

Daar staat nu “Live”. 
Het laden van iedere zender duurt ong 5-7 sec

Dan heb je geen IGMP proxy server actief op die Unifi Dream Wall.

Heb je dat stuk gelezen over het configureren van een Unifi Dream Machine (Pro)?

Als je sneller wilt kunnen zappen zal je jouw TV+ Box op unicast moeten instellen maar met unicast heb je wel een lagere beeldkwaliteit. Beter is het dus om te kijken of die Unifi Dream Machine configuratie wellicht ook toepasbaar is op jouw (dure) Unifi Dream Wall.

Ik heb de manual gevolgd en hier even wat screenshots bijgevoegd. 

  • IGMP Proxy is ingeschakeld 
  • Software is geinstalleerd volgens UDM script

     

  • De configuratie lijkt niet goed gegaan te zijn. Dit is de output. 
    De instellingen verwijzen naar poort 8 maar fysiek zit deze in 11. op 8 staat een van de camera’s en dat lijkt helemaal niet relevant. 

     

Reputatie 7

Klopt het dat eth8 jouw WAN interface is?

Klopt het dat eth8 jouw WAN interface is?

Toevallig net ge-edit :)

Nee eth8 is een LAN poort waar een camera in zit. 

Reputatie 7

Dan zal je de configuratie moeten aanpassen zodat hij niet eth8 maar eth11 gaat gebruiken voor het opzetten van de DHCP verbinding immers eth11 is in jouw geval de WAN poort.

Kan jij zien op welke eth poort vlan 6 met de pppoe verbinding ingesteld is?

Dat zou dan ook eth11 moeten zijn, klopt dat?

 

Ik neem aan dat je met het commando udm-iptv reconfigure de configuratie aan kunt passen.

Dan zal je de configuratie moeten aanpassen zodat hij niet eth8 maar eth11 gaat gebruiken voor het opzetten van de DHCP verbinding immers eth11 is in jouw geval de WAN poort.

Kan jij zien op welke eth poort vlan 6 met de pppoe verbinding ingesteld is?

Dat zou dan ook eth11 moeten zijn, klopt dat?

Hoe kan ik deze specifieke config aanpassen? Met command “configure” krijg ik geen mogelijkheid om de poort aan te passen. 
 

als het te moeilijk is, kan ik de fysieke poort nog omruilen maar liever niet. 
 

de eth poort met vlan 6 is de WAN poort met pppoe verbinding. 

Reputatie 7

TheRaww schreef:

Hoe kan ik deze specifieke config aanpassen? Met command “configure” krijg ik geen mogelijkheid om de poort aan te passen. 

Ook niet met het commando udm-iptv reconfigure?

 

TheRaww schreef:

de eth poort met vlan 6 is de WAN poort met pppoe verbinding.

Is dat op eth11 want dat is dan jouw WAN poort die je ook voor de IPTV koppeling moet gebruiken.

TheRaww schreef:

Hoe kan ik deze specifieke config aanpassen? Met command “configure” krijg ik geen mogelijkheid om de poort aan te passen. 

Ook niet met het commando udm-iptv reconfigure?

Nee, helaas krijg ik exact dezelfde opties te zien  

TheRaww schreef:

de eth poort met vlan 6 is de WAN poort met pppoe verbinding.

Is dat op eth11 want dat is dan jouw WAN poort die je ook voor de IPTV koppeling moet gebruiken.

Nee WAN zit op eth19

daarnaast, de WAN is natuurlijk bezet (NTU —> Dream Wall poort 19 )

ik kan een tweede wan poort maken als dat nodig is maar dat kan alleen poort 16 worden. Dus er is een soort noodzaak om goed in de config te komen. 

Reputatie 7

Je moet dezelfde eth poort gebruiken als waar de pppoe verbinding op geconfigureerd staat.

Als dat eth19 is dan moet je hier dus ook eth19 gebruiken.

Op mijn EdgeRouter staan die twee vlans op eth3.

 

De configuratie staat dus blijkbaar in het bestand /etc/udm-iptv.conf.

bron

Je moet dezelfde eth poort gebruiken als waar de pppoe verbinding op geconfigureerd staat.

Als dat eth19 is dan moet je hier dus ook eth19 gebruiken.

Op mijn EdgeRouter staan die twee vlans op eth3.

 

De configuratie staat dus blijkbaar in het bestand /etc/udm-iptv.conf.

bron

Ik begrijp niet hoe ik dan aan de uplink verbinding kom als de WAN poort bezet gaat worden door de iptv. Moet ik een tweede WAN poort in leven gaan roepen?

Reageer