Beantwoord

Mediabox bedienen met afstandsbediening van de tv

  • 30 July 2023
  • 9 reacties
  • 107 keer bekeken

Werken met de KPN ab voor mediabox en TV is geen optie omdat bepaalde functionaliteit van de TV alleen in te stellen is met de ab van de TV

Ik wil dus de TV en mediabox -die uit het zicht in een kast staat- bedienen met één afstandsbediening namelijk die van de TV.

Is dat mogelijk ?

 

icon

Beste antwoord door PeterG 30 July 2023, 12:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Welk merk tv heb je en welke mediabox van kpn heb je?

Niet met alles en alle combinaties is het mogelijk. 

Overigens gebruik ik ook beide afstandsbedieningen. Je hebt ze toch nooit tegelijk nodig namelijk.

Bedankt voor je snelle reactie.

Het betreft een Philips TV 55OLED907/12 die ik wil aanschaffen vanwege ambilight en koptelefoonuitgang die ik mis op mijn huidige Samsung TV.

De mediabox is een ARRIS VIP 2952 V2

Die Samsung TV kan wel met de ab van de TV de mediabox bedienen die in een kast staat en dat zou ik ook willen met de aan te schaffen Philips TV

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @cjda 
De TV+ ontvanger kun je prima met jouw type Philips TV bedienen.
Ik zie het nut er niet van in, maar dat is wat anders, het -kan- wel en heel goed ook.
Met je 2952 ontvanger zal het niet gaan.

Dus upgraden naar TV+

Samsung en LG zijn de énige merken die kpn ondersteunen qua bediening van de mediabox Arris vip2952. Echter stap niet over naar het nieuwe TV+ abonnement, want de mediabox daarbij wordt weer niet door Samsung ondersteund qua bediening. 

Samsung heeft inderdaad alleen een optische audio uitgang.

Maar… ik heb voor de Samsung (hier ook aanwezig) een draadloze Bluetooth koptelefoon gekocht! Want BT voor audio ondersteunt ie gewoon. Problem solved (wat mij betreft). Nadeel met huisgenoten: de tv speakers worden uitgeschakeld.

Heb je een '’ouderwetse'’ draadloze koptelefoon met losse zender met mini jack en wil je die per se blijven gebruiken? Dan kan je gewoon een digitaal naar analoog audio converter kopen. Bv bij kpn.

Ingangen:

Optical en coax (enkelvoudige digitale tulp)

Uitgangen:

Mini jack
2 x tulp (rood en wit)

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/ .

Voor welke oplossing ga je?

Reputatie 7
Badge +21

Ik denk dat jouw oplossing beter is @PeterG 
ik ontdek dat je een hoop met de Philips ab kunt bedienen maar niet de EPG van de TV+ ontvanger en dat lijkt me toch een gemis.

Ja. Dan kun je geen opnames plannen. Lastig.

Reputatie 6
Badge +6

… het nieuwe TV+ abonnement, want de mediabox daarbij wordt weer niet door Samsung ondersteund qua bediening.

@PeterG, geldt dat voor alle huidige Samsung televisies?

Met HDMI CEC op mijn oude Samsung doet "guide" weliswaar niks, maar opent de “stop” knop gek genoeg het startmenu van TV+, en dan kun je met de pijltjes en OK ook naar de gids om opnames te plannen.

Handig is die “stop” knop niet natuurlijk (vooral niet qua plaats, rechtsonder) dus we kunnen ook zeggen dat bedienen feitelijk niet kan. En dan heeft die oude Samsung nog wel een “normale” afstandsbediening:

TV+ Box werkt (soort van) met oude Samsung tv en deze remote via HDMI CEC.

@cjda, opnames plannen kan trouwens ook via de app; alle ontvangers van een abonnement delen immers de opslagruimte. Overigens is de “gids” knop wat mij betreft de beste knop op de TV+ afstandsbediening, want als je in de menu’s niet terugkomt bij Live TV dan is twee keer drukken van “gids” je vriend.

En @cjda als je de optische uitgang van de KPN TV+ Box gebruikt, dan moet je misschien al het geluid (nu nog) op stereo zetten. (Zie punt 38 hier.) Bij de optische uitgang op je televisie is dat misschien niet zo.

Ook Frame bezitters melden hier slechte CEC ondersteuning met Samsung voor TV+. Vooral als je de One Remote van Samsung hebt is het niet te doen met de TV+ box. Eenmaal 2 zenders achter elkaar gekozen kom je ook niet meer in het startmenu van de TV+ box.

De ondersteuning van Samsung, via IR en niet via cec, van de 2952, 2260 en 5202 is prima. Die IR codes heeft kpn tenslotte al sinds 2006 vanaf KPN MINE.

De 5202 werkt zowel met z'n eigen BT afstandsbediening als met de IR. Dus ook met Samsung.