Beantwoord

Oude apparatuur inleveren voordat ik de nieuwe in ontvangst kan nemen

  • 11 March 2024
  • 23 reacties
  • 325 keer bekeken

Van KPN bericht gekregen dat de TV-ontvanger (VIP1853) en router (Experia 8?) verouderd raken en dat ik hiervoor nieuwe kon bestellen.

Via de link gekeken hoe dit gaat, en staat er bij dat je de nieuwe ontvangt en dan binnen 14 dagen de oude retour moet sturen. Logisch en handig want dan heb je een doos.

 

Nu krijg ik de bevestiging en wordt er gemeld dat ik de oude apparatuur moet inleveren voordat ik de nieuwe in ontvangst kan nemen?

Sorry, maar dat stond zo niet aangegeven en ik ga ook niets inleveren voordat de nieuwe apparatuur succesvol is geïnstalleerd.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 16 March 2024, 11:00

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Tja... dan krijgt u geen nieuwe apparatuur...

Reputatie 7
Badge +24

KPN doet dit zo omdat er anders heel veel apparatuur niet terug komt. Veel mensen gooien het in de kliko om brengen het bij de "milieustraat". Dat is niet de bedoeling. KPN wil alles terug. Ook als het kapot is.

Maar er is een logische volgorde van handelen, namelijk eerst de nieuwe apparatuur aansluiten en als deze correct functioneert dan kan de oude retour.

Niet zeggen dat ik 14 dagen de tijd heb voor retournering en dit dan na bestelling wijzigen.

Stond er niet “14 dagen voor omruiling?” ??

Ik heb al sinds 1999 vast internet en later ook tv bij kpn. Al diverse malen apparatuur ingeleverd voor nieuwe. Nooit misgegaan.

Meerdere modem wissels Siemens modem → H22N (ookwel v7) → v8 → v9 en nu alweer 2 jaar de v10.

TV  ontvanger: Motorola vip1963, 10 jaar geleden al uitgefaseerd en op postkantoor omgeruild voor Arris vip2952. Inmiddels sinds 2023 de Sagemcom DIW7022. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Agraaf ,

Het wordt nog net iets anders…..

Nu krijg ik de bevestiging en wordt er gemeld dat ik de oude apparatuur moet inleveren voordat ik de nieuwe in ontvangst kan nemen?

 

Het wordt een kwestie van gelijk oversteken op het ophaalpunt. 

Het lijkt mij een prima deal. Ook al omdat bv die TV-ontvanger het over een poosje helemaal niet meer doet. Het modem is ondertussen ook verouderd. Er komen geen updates meer op. Het is in jouw eigen belang om de omruil te doen. 

Bij geen enkele aanschaf van wat voor artikel dan ook worden de oude spullen ingeleverd voordat de nieuwe zijn geplaatst of geïnstalleerd. Dus het inleveren van de oude apparatuur om de nieuwe in ontvangst te nemen is absurd.

En het is leuk dat jullie goede ervaringen hebben met de wissel, maar het is mijn ervaring dat een groot deel nieuwe elektrische apparatuur dat ik aanschaf het niet wil doen wegens een zichtbaar of onzichtbaar defect van het artikel, waardoor ik dan weer een tijd van de oude apparatuur gebruik moet maken.

Dus nee, de oude apparatuur wordt pas geretourneerd nadat de vervangende apparatuur is geïnstalleerd en correct functioneert.

Reputatie 7
Badge +24

Bij geen enkele aanschaf ...

Dit is geen aanschaf. Dit is leen apparatuur.

Als u het nog een paar dagen afwacht doet de tv ontvanger het helemaal niet meer. Dus dan is er voor dat kastje in iedergeval geen reden meer om die te houden totdat u de nieuwe aangesloten heeft 😉

Dus nee, de oude apparatuur wordt pas geretourneerd nadat de vervangende apparatuur is geïnstalleerd en correct functioneert.

Dat gaat niet werken @Agraaf , je krijgt de nieuwe apparatuur pas mee onder gelijktijdige inlevering van de oude, zoals reeds meermalen binnen dit topic duidelijk aan je gecommuniceerd is en tevens door KPN.

KPN wil hiermee voorkomen dat oude apparatuur, welke hun eigendom is, in het zwarte c.q. illegale circuit terechtkomen.

Dus als je niet mee wilt werken komt bij jou de boel binnenkort gewoon op 'zwart’.😎

Reputatie 4
Badge

 

Dus nee, de oude apparatuur wordt pas geretourneerd nadat de vervangende apparatuur is geïnstalleerd en correct functioneert.

Tja, je kunt natuurlijk altijd proberen om je eigen regels te maken. Denk alleen niet dat KPN daar intrapt.

Overigens, “het gelijk oversteken” werkt uitstekend. 👍 Velen zijn je probleemloos voor gegaan.

Reputatie 1

Dus nee, de oude apparatuur wordt pas geretourneerd nadat de vervangende apparatuur is geïnstalleerd en correct functioneert.

Dat gaat niet werken @Agraaf , je krijgt de nieuwe apparatuur pas mee onder gelijktijdige inlevering van de oude, zoals reeds meermalen binnen dit topic duidelijk aan je gecommuniceerd is en tevens door KPN.

KPN wil hiermee voorkomen dat oude apparatuur, welke hun eigendom is, in het zwarte c.q. illegale circuit terechtkomen.

Dus als je niet mee wilt werken komt bij jou de boel binnenkort gewoon op 'zwart’.😎

Maar dat gebeurd dus niet altijd. Bij mij kwam de kpn tv+ kastje gewoon op mijn adres bezorgd en een envelop met een retourticket voor mijn oude tv ontvanger die ik dan binnen 2 weken moest retourneren vorige week. 

Uitzonderingen bevestigen de regel @daveytje , maar het is geen gemeengoed. Standaard is gelijk oversteken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar dat gebeurd dus niet altijd. Bij mij kwam de kpn tv+ kastje gewoon op mijn adres bezorgd en een envelop met een retourticket voor mijn oude tv ontvanger die ik dan binnen 2 weken moest retourneren vorige week. 

Dat is waarschijnlijk omdat u zelf bent overgestapt op de nieuwe abonnementsvorm. In die situatie krijgt u ook een ander pakket als het goed is, namelijk een tv ontvanger waar de afstandsbediening bij zit.

Bij omruilen zit de afstandsbediening er niet bij.

Reputatie 1

Maar dat gebeurd dus niet altijd. Bij mij kwam de kpn tv+ kastje gewoon op mijn adres bezorgd en een envelop met een retourticket voor mijn oude tv ontvanger die ik dan binnen 2 weken moest retourneren vorige week. 

Dat is waarschijnlijk omdat u zelf bent overgestapt op de nieuwe abonnementsvorm. In die situatie krijgt u ook een ander pakket als het goed is, namelijk een tv ontvanger waar de afstandsbediening bij zit.

Bij omruilen zit de afstandsbediening er niet bij.

Klopt. Ah dat veranderd het inderdaad. Ik heb niets gezegd.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Agraaf, volgens mij kloppen in deze situatie de 14 dagen maar kan het zijn dat je een reguliere bevestiging krijgt waarin de omruil genoemd wordt. Is het inmiddels nog gelukt?

Toen ik de melding kreeg dat ik een pakket op kon halen met alleen de melding dat ik me moest identificeren kreeg ik het pakket niet mee omdat ik de oude apparatuur niet bij me had. En ik ben nog niet terug geweest omdat ik niet akkoord ben gegaan met die inwisselvoorwaarden toen ik de wissel aanvroeg.

Nee, ik heb de nieuwe apparatuur nog niet en ik wissel geen oude apparatuur in voordat de nieuwe is geïnstalleerd.

Nee, ik heb de nieuwe apparatuur nog niet en ik wissel geen oude apparatuur in voordat de nieuwe is geïnstalleerd.

We hebben al uitgelegd wat daar de consequentie van is. In ieder geval zit je dan binnen enkele dagen met een niet werkende tv ontvanger.…

Modem blijft wel werken maar software ondersteuning is ook al gestopt voor de v8 en v9. Die zullen dus wel steeds slechter werken.

Je hebt wel erg weinig vertrouwen in de apparatuur bij kpn zeg.

Je nieuwe auto krijg je bij de garage ook mee met inruilen als je je nieuwe haalt. Ook dan mag je niet nog een paar dagen je oude houden. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Agraaf ,

Het wordt nog net iets anders…..

Nu krijg ik de bevestiging en wordt er gemeld dat ik de oude apparatuur moet inleveren voordat ik de nieuwe in ontvangst kan nemen?

 

Het wordt een kwestie van gelijk oversteken op het ophaalpunt. 

Het lijkt mij een prima deal. Ook al omdat bv die TV-ontvanger het over een poosje helemaal niet meer doet. Het modem is ondertussen ook verouderd. Er komen geen updates meer op. Het is in jouw eigen belang om de omruil te doen. 

Zoals eerder geschreven: Het is in jouw eigen belang. 

Maar goed:  Je kunt natuurlijk ook afwachten tot je dadelijk geen beeld meer hebt. 

Maar verwacht dan niet dat je direct binnen een dag een andere ontvanger hebt. 

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat KPN een probleem heeft met apparatuur wat niet terugkomt, mijn vertrouwen in een gedeelte van de menschheid is niet groot.

En dan ook nog met name de mentaliteit naar grote bedrijven,instanties, overheid.

Maar goed, dat zal in geval van kpn vooral gaan over einde contract gevallen. Opzeggen (of niet) niet meer betalen, verhuizen en kpn kan achter z'n spullen aan, of niet, want dat is de moeite niet waard.

 

In het geval van een vaste klant die nieuwe apparatuur wil of "zo maar" krijgt is dat anders natuurlijk.

 

Het zal wel verzonnen zijn door een commissie ( denk-tank ) die daar voor in het leven is geroepen om dit probleem aan te pakken, een betere suggestie kwam er niet dus dan maar dit theoretische studeerkamer idee.

 

Het is natuurlijk volkomen logisch om eerst de nieuwe spullen aan te sluiten en te testen en dan de andere spullen terug te sturen.

Bij een vaste klant met een actieve verbinding lijkt me dat geen probleem, normaal, bij de meeste weldenkende mensen.

 

Het zal wel weer een geval zijn van de goede die moeten lijden onder de slechte.

 

Overigens heb ik "altijd" een extra geconfigureerd modem achter hand, maar dat gaat niet met elke aanbieder, en je kan ook niet alles voor zijn, een glasvezelkastje kan ook stuk, of iets buitenshuis, en de wereld draait wel verder zonder internet.

 

Wat ik zou doen in zo'n geval als dat van de vraagsteller hier, doe een pak gevulde koeken in het retour doosje met een briefje er bij, "spullen stuur ik binnenkort op" of iets van die strekking.

Hoi @Agraaf, volgens mij kloppen in deze situatie de 14 dagen maar kan het zijn dat je een reguliere bevestiging krijgt waarin de omruil genoemd wordt. Is het inmiddels nog gelukt?

Maar als de “retourneren binnen 14 dagen” kloppen en de “reguliere bevestiging van omruil” foutief zijn aangegeven hoef ik daar alleen maar positieve bevestiging van te krijgen en dan kan ik de spullen ophalen denk ik gewoon afhalen. 

Badge +19

Tjonge jonge wat is dit nou toch @Agraaf ? Moeilijk doen om niks? Zeuren? Kom op leef wat luchtiger. Zo zonde van je tijd!

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben er nog even achteraan geweest, bij dit omruilproces waar je oude ontvanger omruilt voor een nieuwe heb je twee opties.

Optie 1 omruilen bij een postnl punt, hierbij moet de oude meteen terug
Optie 2 omruilen aan de deur, je krijgt dan een nieuwe thuisbezorgd en stuurt de oude binnen 14 dagen weer terug

Jij hebt hierbij voor optie 1 gekozen, helaas is dat niet achteraf aan te passen.
Mijn advies is dan dus toch ook gewoon alles aan te sluiten. Als het niet lukt kun je hierover 24x7 met ons bellen op 0800-0402, mijn collega's 

Reputatie 4
Badge +2

 

Je nieuwe auto krijg je bij de garage ook mee met inruilen als je je nieuwe haalt. Ook dan mag je niet nog een paar dagen je oude houden. 

 

das toch wel een andere situatie, ik ga me nieuwe auto halen, en lever dan me oude in, maar dan ik start me nieuwe auto en hij doet het niet… verkoper er bij hoe kan dat nu, dan is er dus wel de mogelijkheid dat ik me oude auto weer pak en die meeneem, kunnen kun uitzoeken wat er fout is.

dus als KPN voor elke wissel een monteur stuurt mag die prima de oude kastjes meenemen als de nieuwe zijn geïnstalleerd,  maar dat lijkt me een beetje een dure oplossing voor KPN.

 

 

Optie 1 omruilen bij een postnl punt, hierbij moet de oude meteen terug
Optie 2 omruilen aan de deur, je krijgt dan een nieuwe thuisbezorgd en stuurt de oude binnen 14 dagen weer terug

Er werd niet van tevoren aangegeven dat bij het kiezen van een PostNL-bezorgpunt er meteen apparatuur moest worden ingeleverd, dat zag ik pas toen ik de bevestiging kreeg. Want als ik dat had geweten, dan had ik het niet gekozen.

 

En bij het kiezen van de plaats van bezorging is dit onhandig aangegeven qua volgorde. Als ik eerst had kunnen kiezen wanneer ik het bezorgd had willen hebben dan had ik gekozen voor thuisbezorgd omdat ik enkele dagen thuiswerk. Maar dat had uiteindelijk niet uitgemaakt omdat PostNL maandags bezorgd ondanks een vrijdags ingeplande bezorgmoment, dus dan had het toch bij het ophaalpunt gelegen.

 

Uiteindelijk de tv-decoder ingewisseld voor het pakket en later de router ook retour gestuurd. En ondanks dat er gemeld werd dat ik de afstandsbediening moest houden, heb ik die ook maar geretourneerd omdat er een nieuwe bij zat.

Reageer