Beantwoord

Terugkijken schokkerig als de TV ontvanger op Multicast staat

  • 15 March 2024
  • 17 reacties
  • 179 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6

Hoi

 als de instelling van het beeld op multicast staat op de 7022 dan heb ik met terugkijken vaak een licht schokkerig beeld. Met voetbal niet te doen. Staat het beeld bij instelling op unicast dan is er niks aan de hand met terugkijken . Bij live tv op multicast is er niks aan de hand.

 Het lijkt wel of dit misgaat als er door het kastje geschakeld moet worden van multicast naar unicast, aangezien terugkijken unicast is.

icon

Beste antwoord door pietheingrun 21 March 2024, 10:59

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Wat is “schokkerigals”

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Alleen live tv kijken gaat via Multicast.

Opnames en terugkijken gaan (helaas) via unicast en dat beeld is helaas ook minder mooi.

 

Hij staat op multicast zeg je, staat “beste beeldinstellingen” ook aangevinkt?

Dan heb je een mooi beeld.

 

Wat je als eerste zou kunnen proberen is, om de DIW7022 opnieuw op te starten.

Zet hem aan.

Houd de knop rechtsboven op de ab (kpn toets) ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt en kies voor opnieuw opstarten. 

'schokkerig als' @joop2011 . Spatie vergeten of weggevallen. 

@ Piet. Die ervaring heb ik nog niet met opnames en terugkijken. Die sowieso unicast zijn. Alleen live is multicast. Zelfs na 1 seconde pauzeren is dat al unicast. 

Reputatie 7
Badge +20

Daarom vroeg ik hoe hij is verbonden.

Want als hij via WIFI werkt en WIFI is erg druk, dan kan dat bij unicast gebeuren.

 

Hopelijk gaat KPN dit snel oplossen en ook opnames en terugkijken via multicast (VLAN4) en in de hoogste kwaliteit. 

Dit vind ik echt een minpuntje van KPN bij de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box).

Reputatie 7

Hopelijk gaat KPN dit snel oplossen en ook opnames en terugkijken via multicast (VLAN4) en in de hoogste kwaliteit. 

Opnames en terugkijken zullen nooit multicast worden immers voor multicast moet iedereen op hetzelfde moment naar een uitzending kijken want anders kan je natuurlijk nooit in één keer de uitzending naar al die TV ontvangers sturen.

Ik ben het wel eens dat uitgesteld kijken beter via vlan 4 zou kunnen lopen of anders dat opnames van zenders met HD+ streams ook met die beeldkwaliteit teruggekeken kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +6

@PeterG heb jij net als Joop glasvezel? 

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG heb jij net als Joop glasvezel? 

@pietheingrun 

In de handtekening van @PeterG staat FTTH.

FTTH betekend “Fiber to the Home” of te wel glasvezel tot in de woning.

Reputatie 7
Badge +30

Is dit weer hetzelfde probleem als in jouw topic van vorige maand, @pietheingrun? Zo ja, ook op dezelfde zenders weer, of op andere? En heb je dit op beide ontvangers?

Reputatie 7
Badge +6

Ja zelfde probleem en met name valt het op als ik op discovery Chanel bv Wheeler dealers kijk en er een auto door het beeld rijd. En als ik op ESPN een samenvatting terugkijk.

Ook rtv noord geeft met terugkijken stotende beelden waarbij je lijkt alsof de framerate niet matcht.

 

 Is op beide ontvangers en tijdstip maakt ook veel uit. Vroeg in de avond is het probleem meer aanwezig dan bv overdag.

 Met live is er niks aan de hand

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben bang dat het probleem aan mijn kant zit. Mijn qled scherm Samsung q85a heeft een ips scherm en zodra de bitrate iets minder is dan wordt dit eerder zichtbaar dmv artefacten in het scherm. Op de tv op de slaapkamer met VA scherm is er namelijk niets aan de hand.

Ah, en dan ook nog dat 85” het HD beeld wel errug groot maakt (grote beeldpunten) helpt dan ook niet. Tenzij je kijkafstand 5 meter 40 of meer is. Dan is het weer prima voor HD. Ca. 2,5 maal de diagonaal.

 

Hoe doe je ook al weer  ½, ¼ enzo direct met het toetsenbord op een laptop???

Reputatie 7
Badge +6

Nee het is een 55 inch scherm, 85a is het typenummer

Oh aha. Dan zou  het toch niet zoooo mogen opvallen mijns inziens.

…. als vind ik het bij mijn buurvrouw met 50”op een Ziggo Next ook niet helemaal mooi met HD.

Zet eens de beeldverbeteraars op die tv zoveel mogelijk UIT.

Reputatie 7
Badge +20

En als de DIW7022 daar nog niet op staat, zet HDR op automatisch.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb op zich alles al geprobeerd met de beeldverbeteraars aan/uit etc.. met HDR heeft het niet zoveel te maken (staat wel op automatisch), dat gaat alleen over contrast .

 

ik denk dat het IPS scherm de boosdoener is. Daar worden artefacten eerder zichtbaar. En voor zover ik weet heeft discovery een lagere bitrate, ook met  terugkijken, dan de eerste 10 zenders.

Een ips scherm is vrij ongebruikelijk in de tv wereld.

Een ips scherm is vrij ongebruikelijk in de tv wereld.

Ik vind trouwens alleen steeds qn85a. Jij hebt 't hier over q85a.

Samsung heeft trouwens tegenwoordig OLED. Kennelijk niet voor niks. Kennelijk toch betere techniek dan minileds (ips).

Reputatie 7
Badge +6

Is idd qn85a, een miniled.. 

je hebt miniled ook als VA scherm. Het probleem is ook niet miniled, het probleem is vermoedelijk het ips scherm. 
Vind miniled trouwens een mooie upgrade tov de normale lcd. En het heeft z’n voordelen en z’n nadelen tov oled.

 

de nieuwste miniled tv’s van 2023 kunnen zich overigens aardig meten met oled.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb op zich alles al geprobeerd met de beeldverbeteraars aan/uit etc.. met HDR heeft het niet zoveel te maken (staat wel op automatisch), dat gaat alleen over contrast .

 

ik denk dat het IPS scherm de boosdoener is. Daar worden artefacten eerder zichtbaar. En voor zover ik weet heeft discovery een lagere bitrate, ook met  terugkijken, dan de eerste 10 zenders.

Een ips scherm is vrij ongebruikelijk in de tv wereld.

 

Goed dat je dit uitgevogeld hebt!

Reageer