Vraag

Tv-ontvanger met kabel aansluiten is 10 jaar terug in tijd

  • 12 August 2023
  • 16 reacties
  • 215 keer bekeken

Sinds de overgang na glasvezel en naar TV + het volgende probleem. Na het intoetsen van een zender gaat de tv naar de gekozen zender en laat 1 a 2 seconden  beeld en geluid zien daarna bevriest het beeld. Aantal malen contact gehad met klantenservice. Uiteindelijk tv modem via ethernet kabel op router aangesloten. Probleem verholpen.

Blijkbaar maakt KPN gebruik van tv-modems die niet goed overweg kunnen met WiFi. Het gebruiken van het tv modem, via een ethernet kabel is een teruggang inde tijd van meer dan 10 jaar.

Kunt u aangeven welke stappen KPN onderneemt om te zorgen dat de problemen verholpen worden.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Welkom op het forum @eric2005 . Over jou vraag: aansluiten via WiFi kan best, maar er zitten wel bepaalde voorwaarden aan vast. Zie deze kennisbank artikel voor meer info:

https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149/de-kpn-tv-box-aansluiten-via-wifi-en-het-aansluitbeleid-582423

 

Hallo @eric2005 onderstaand een overzicht van draadloze aansluitmogelijkheden die door KPN ondersteund worden:

 

Reputatie 7
Badge +7

Daarbij komt: Wel of niet gebruik maken van wifi, heeft niets te maken met modern of ouderwets. Gebruik maken van een bekabelde aansluiting is nog steeds modern. Het is nog altijd de betrouwbaarste manier van aansluiten.

Kabel is altijd te prefereren. Optimaal storing vrij signaal. Via de ether zijn er ook altijd mogelijke storende invloeden. 

Verwar niet:

Ether= door de lucht 

Ethernet = via de kabel 

Gebruik voor apparaten die een vaste plek hebben een kabel. Zoals de tv ontvanger. 

Reputatie 7
Badge +20

@eric2005

10 jaar terug in de tijd?

Nee hoor, zolang bestaat dat nog helemaal niet.

 

En toen, nu en ook in de toekomst is bekabelt aansluiten altijd het beste.

 

En @eric2005 

Je hebt dus de Sagacom DIW7022, die perfect via UTP en WIFI werkt.

Welke experiabox heb je?

Zie ook het mooie schema in het antwoord van @JanD (groene lijn is UTP (CAT5E of CAT6) kabel).

Reputatie 7

Blijkbaar maakt KPN gebruik van tv-modems die niet goed overweg kunnen met WiFi.

Het is altijd gemakkelijk om de schuld bij de ander neer te leggen maar het is maar zeer de vraag of dat ook terecht is.

Op wat voor een WiFi toegangspunt is jouw TV+ Box aangesloten?

Gezien de opmerking "het beeld stopt na 2 seconden" heeft eric2005 het v10 modem. 

Dan werkt de box voor live tv uitstekend via wifi met Video mode op Unicast.

Maar als er toch al een ethernet kabel lag voor de oude ontvangers snap ik het probleem verder niet. 

Reputatie 7

Dan werkt de box voor live tv uitstekend via wifi met Video mode op Unicast.

Maar dan gooi je wel een stuk van de beeldkwaliteit in de vuilnisbak.

Hoe langer je van unicast weg kunt blijven hoe beter.

Sluit de TV+ Box dus ofwel met een netwerkkabel aan ofwel op een wifi toegangspunt dat multicast to unicast ondersteunt. Zie het hierboven getoonde aansluitschema maar ook met andere wifi apparatuur dat multicast to unicast ondersteunt is dat mogelijk.

Internet werkt uitstekend. 4k streaming van Netflix, HBO naar computer via WiFi probleemloos.

Gebruik van Netflix, HBO apps op televisie via WifFi probleemloos.

Tv kijken via WiFi beeld bevriest na 2 seconden. Ligt dat dan niet aan de WiFi apparatuur in het Tv modem, of de daarvoor gebruikte software?

 

 

Reputatie 7

Internet werkt uitstekend. 4k streaming van Netflix, HBO naar computer via WiFi probleemloos.

Gebruik van Netflix, HBO apps op televisie via WifFi probleemloos.

Tv kijken via WiFi beeld bevriest na 2 seconden. Ligt dat dan niet aan de WiFi apparatuur in het Tv modem, of de daarvoor gebruikte software?

 

Beste @eric2005, Nee, dat ligt aan de wifi van het wifi toegangspunt (in jouw geval dus de V10 of een wifi accesspoint als je die gebruikt) en wel omdat die geen “multicast to unicast” ondersteunt.

Lees alsjeblieft dit eerdere bericht nog eens en doe er wat mee.

Bovendien… je had eerder al een Arris of Arcadyan ontvanger staan. Gebruik gewoon die netwerkkabel voor de ontvanger.

beste Peter,

Ik wil geen kabel door mijn huis. Ik was blij met WiFi, omdat ik toen de netwerk kabels naar mijn computers kon verwijderen. 

Als ik je goed begrijp ligt het probleem aan mijn V10 router. Heeft KPN andere routers die het genoemde probleem niet hebben?

"Als ik je goed begrijp ligt het probleem aan mijn V10 router. Heeft KPN andere routers die het genoemde probleem niet hebben?"

Ja. Maar die ga je niet krijgen. Kpn ruilt hier ook de v10 (wat mij betreft beste modem kpn) niet om voor de box12. 

Dus twee opties zonder kabel:

De box op unicast (video mode) zetten. 

Of een SuperWiFi aanschaffen, die bekabeld aan de v10. En de box met de SuperWiFi verbinden. Optie 4 afbeelding eerder in dit topic. 

Maar als je al eerder kpn tv had ligt de netwerk kabel daarvoor er toch gewoon???

Ik heb alleen apparaten zonder vaste plek draadloos via wifi: telefoon en laptop. 

Wifi heeft ook niet superveel kanalen. Meer dan 6 apparaten die continu verbinding gebruiken is ook niet aan te raden. Zoals streaming. 

Er zijn zo'n 16 kanalen

Telefoon of laptop gebruiken met websites mailen en dergelijke data pakketjes en kunnen dan één kanaal delen. Tenzij je erop streamt natuurlijk. 

Reputatie 7
Badge +20

En een vaste UTP kabel is altijd het beste.

Dat is nu zo en ook in de toekomst.😉😊

Reputatie 7
Badge +6

Daarbij komt: Wel of niet gebruik maken van wifi, heeft niets te maken met modern of ouderwets. Gebruik maken van een bekabelde aansluiting is nog steeds modern. Het is nog altijd de betrouwbaarste manier van aansluiten.

Helemaal met je eens! 🤗

Bedankt voor de reacties