Beantwoord

Verkleining ondertitels bij TV+

  • 9 May 2024
  • 17 reacties
  • 199 keer bekeken

Reputatie 1

Het lijkt erop dat sinds enige dagen alle ondertitels van alle zenders en stuk kleiner zijn geworden. Is hier iets aan te doen?

Heb gepoogd het bij de instellingen aan te passen naar dat gaat niet. 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 23 May 2024, 20:31

Bekijk origineel

17 reacties

Bij mij precies hetzelfde. Waardeloos KPN

Reputatie 3
Badge

Inderdaad, hier ook.

Sinds laatste update (1.150.1), vandaag.

Instellingen wijzigen heeft geen zin.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo allen, we zien inderdaad meerdere meldingen over de ondertiteling. Al deze meldingen zijn doorgeven aan het team van ontwikkelaars. Voor nu kan ik alleen zeggen: Als er nieuws is te melden over de ondertiteling zal je dat in de Product updates terug kunnen vinden. 

Ondertiteling op zeer groot ingesteld. Daarna is de lettergrootte normaal terwijl ze heel groot zou moeten zijn.
Bij de HD kanalen (hier WDR) verschijnen er allerlei codes midden in beeld. Als ik ondertussen uitschakel zijn de codes weg. 

de lettergrootte wijzigt tijdens de uitzending. Soms krijgt hij zelfs, bij dezelfde spreker, een andere kleur. 
 


 

 

Aanvullend zelfde beeld, kleiner schrift. 
 

 

Ook is te zien dat de instelling met semi-transparante zwarte achtergrond niet uitgevoerd wordt. Duidelijk 100% zwart terwijl de achtergrondkleuren duidelijk te zien op de foto met de instelling 

 

Ook grappig, maar we ergeren ons dood dat er niets of niet genoeg aan gedaan wordt. De dame aan de kpn telefoon had er zelfs nooit van gehoord! Maar… ze zou het doorgeven! 
wel werd me geadviseerd het forum op te zoeken. Is dat de taak van de klant om de problemen van de KPN op te lossen??

ik zie me al aankomen in de garage met mijn auto en die zegt dan : kijk maar op het (automerk)-forum! €70 per maand en de problemen zijn voor de klant. Inmiddels ken ik alle instellingen bijna uit mijn hoofd en weet alles over resetten door stroomloos en resetten met knopje indrukken. Één voordeel: ik ken nu alle instellingen van mijn (LG) tv. 

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Dank voor de extra voorbeelden @Oscar Löhmer

Reputatie 7

Dit wordt verholpen in de update naar 1.152.1 die op dit moment uitgerold wordt.

1.152.1 had ik vannacht al. Geen verandering!

waar ik me aan stoor bij de ondertiteling:

1. de ingestelde schriftgrootte wordt niet uitgevoerd zoals ingesteld, namelijk “zeer groot”(muv kanaal 183, 186 en 195, maar dat is teletekstpagina respectievelijk een code. 
2. de kleur van de letters, idem

3. de kleur van de achtergrond, idem

4. de transparantie van de achtergrond , idem

  1. teletekst blz 100 dwars over het beeld bij ARD Kanaal 183 en 195
  2. Een code rechts boven in beeld bij ARD. Kanaal 186.

 Vraag: controleren de mensen die dit euvel oplossen welof de problemen weg zijn, bijvoorbeeld de teletekstpagina over/in het beeld bij kanaal 183/195?

mijn vrouw is afhankelijk van grote ondertiteling en hoopt zo dat het probleem snel opgelost wordt. Wij wensen u veel inspiratie en creativiteitszin toe!

Reputatie 6
Badge +6
  1. teletekst blz 100 dwars over het beeld bij ARD Kanaal 183 en 195
  2. Een code rechts boven in beeld bij ARD. Kanaal 186.

Ik kan bovenstaande bevestigen, daar is niks aan veranderd. (Overigens zie ik bij die zenders Live, niet LIVE in de zapbanner, dus dat is unicast. En daar worden ook de instellingen voor lettertype en schaduwkleur gevolgd, wat niet gebeurt in multicast.) Dat is dus weer niet of slecht getest door KPN.

Maar sinds de laatste update zijn de kleinere letters in unicast wel weg, waar ik gekeken heb. Of specifieker: de ingestelde kleinere tekengrootte wordt nu gevolgd in multicast én unicast, hoewel bij unicast alleen als de ondertiteling al actief is als je de TV+ Box aanzet. Dus “Standaard” en “Klein” lijkt te werken in zowel multicast als unicast. Maar grote letters zie ik alleen in unicast lijkt het. Gekmakend.

Reputatie 6
Badge +6

En @Oscar Löhmer, ook hier heb je gelijk: grotere tekst wordt inderdaad niet gevolgd in multicast, maar wel in unicast? Had ik al gekmakend gezegd? 🤯 Maar goed, misschien is unicast weer even de oplossing voor jullie?

(Let op dat je de TV+ Box wel helemaal opnieuw moet opstarten nadat je dingen als lettertype of schaduwkleur veranderd hebt. Of dat je testen overwachts een dag later zichtbaar worden.)

Blij!

mijn vrouw is blij dat de letters van de ondertiteling inderdaad lekker groot ingesteld kunnen worden.
Weliswaar alleen bij Unicast, maar dat vind ik geen probleem.

Helaas ligt er nog werk voor de ontwikkelaars want de kleur van de letters en VOORAL de achtergrond qua kleur en doorzichtigheid is nog steeds niet instelbaar. Wat ik ook instel, de achtergrond blijf 100% zwart! (Mijn voorkeur is 50% doorzichtig)
De problemen, zie hieronder, zijn nog niet opgelost  

  • teletekst blz 100 dwars over het beeld bij ARD Kanaal 183 en 195
  • Een code rechts boven in beeld bij ARD. Kanaal 186.

al met al een hele stap voorwaarts!!

Reputatie 6
Badge +6

Wat ik ook instel, de achtergrond blijf 100% zwart! (Mijn voorkeur is 50% doorzichtig)

Ik snap eigenlijk niet waarom er (standaard) een achtergrond nodig is. Dat zie je bij ondertiteling voor niet-Nederlandse programma’s (die de zenders zélf in het beeld zetten, niet de TV+ Box) ook niet. Missen jullie dat daar?

Met een nette rand of schaduw om de letters, zal het voor de meesten toch ook goed leesbaar zijn zonder zo’n achtergrond? (Dit voorbeeld van december 2023 voor RTL heeft bijvoorbeeld geen achtergrond in multicast. Ik vind dat een stuk rustiger dan mét achtergrond, ook als die half doorzichtig is. Maar goed, als je kunt kiezen tussen 0 en 100% dan kan iedereen het zelf bedenken natuurlijk. 👍)

 

de kleur van de letters [...] is nog steeds niet instelbaar.

Dat wordt ‘m waarschijnlijk niet, omdat zenders zelf meerdere kleuren kunnen meesturen. Dus dan zouden er ook meerdere kleuren gekozen moeten kunnen worden in de instellingen, om de door de zender gekozen kleuren te vervangen. Toegegeven, de kleuren van de zenders zijn vaak wel erg basic, zoals knalgeel en cyaan.

Arjan, de achtergrond is voor ons nodig omdat, soms, de witte letters op een witte achtergrond opgaan in het wit van de achtergrond en dus niet leesbaar. Met een achtergrond kan dat niet gebeuren. Om toch nog iets meer van het beeld te zien heb ik de achtergrond het liefst 50 procent transparant.

Voor wat betreft de kleur van de letters:

Mij gaat het erom, dat KPN het kleurenpalet en aanverwante zaken aanbiedt. Dan moet het ook werken vind ik. Door het gedoe met de ondertitels ben ik gaan experimenteren, waardoor ik erachter  kwam dat de kleuren en achtergronden gewoonweg niet volgens de instellingen overgenomen worden in de ondertiteling. Ik heb ergens ooit gelezen dat de instellingen volgens KPN  zouden moeten werken voor /in de NPO-zenders. Daar komt bij, dat wij hoofdzakelijk naar NPO, Engelstalig en Duitse zenders kijken omdat daar (bijna) geen reclame voorkomt. Tijdens eventuele reclame gaat onmiddellijk het geluid uit. Het komt erop neer, dat de door ons bekeken programma's nu weer grotere letters en een achtergrond hebben, en dat was de bedoeling van mijn klachten op het forum en telefonisch bij KPN.

In elk geval mijn dank aan de KPN-ontwikkelaars. De rest zie ik met vertrouwen tegemoet!

Ik heb zo'n idee dat al die oude mensen met slecht zicht en hoorproblemen verrast zijn dat dit opgelost is….

 

 

Reputatie 6
Badge +6

de achtergrond is voor ons nodig omdat, soms, de witte letters op een witte achtergrond opgaan in het wit van de achtergrond en dus niet leesbaar. Met een achtergrond kan dat niet gebeuren.

Maar dat wordt op televisie en in de bioscoop toch altijd opgelost met een (zwart) randje langs de (witte) letters?

 

De rest zie ik met vertrouwen tegemoet!

Ik hoop dat jullie een beetje geduld hebben. Als je naar mijn lange reeks foto’s van de afgelopen 10 maanden kijkt dan zie je wel dat er steeds iets verandert, maar het is nog nooit goed geweest.

 

Ik heb zo'n idee dat al die oude mensen met slecht zicht en hoorproblemen verrast zijn dat dit opgelost is….

Nou, opgelost. KPN heeft die fout met die kleine letters zelf veroorzaakt, twee weken geleden. En nu dat is hersteld: verder is er weinig veranderd? (Oké, ik weet niet of grotere tekstgrootte voorheen ook al werkte.) In unicast is alles nog steeds één kleur. En verandert die ene kleur vaak na een halve tel (bijvoorbeeld als er in de scene ervoor of erna een andere spreker is). En je hebt met unicast lagere beeldkwaliteit. Maar in multicast is de uitlijning dusdanig slecht dat het wat mij betreft onbruikbaar is.

Ik vind het nog steeds bar slecht. Maar fijn dat jullie blij zijn! 👍

Ja Arjan, het is en blijft een slechte zaak en ik kan niet begrijpen dat het zo lang moet duren . Ik heb 25 jaar geleden met ITers gewerkt en kwam tot de ontdekking,- omdat ik er de hele dag bij zat en een dagelijks rapport moest aanleveren aan de leiding-, dat het in feite symptoombestrijders waren. Net als bij een dokter die je een pilletje geeft dat dan op zijn beurt weer voor andere problemen zorgt.

Er zullen zeker goede ITers zijn, maar die werken waarschijnlijk niet in grote getale bij de KPN. 

Het vreemdst vind ik nog dat er een teletekstbladzijde over het beeld te zien is. Dat moet een techneut toch zien en onderzoeken? Het merendeel van de KPN-techneuten hebben zelf geen KPN=abonnement, maar zullen toch wel KPN-tv kunnen kijken op de werkplek?!

Ik heb nog naar jou postings gekeken en zag dat witte letters met een randje erom heen ook goed werkt ipv een achtergrond. Helaas kan ik dat randje niet krijgen , ook niet als ik het instel. Wat wel werkt is Extra contrast, maar dan wordt het voor ons onduidelijker.

Hopelijk wordt de klacht met de zwarte achtergrond opgepakt, maar we worden niet op de hoogte gehouden over de voortgang van de problemen/werkzaamheden, dus afwachten maar weer. 

Ik heb er van geleerd dat men zich direct moet laten doorverbinden met een techneut, die men dan duidelijk moet maken wat exact het probleem is en dat hij dat zo goed mogelijk verwoordt in een mail die hij naar de ontwikkelaars stuurt. En dan is het afwachten….

Gelukkig is dat nu binnen twee dagen gerealiseerd in mijn geval.

groeten uit Ede

Reageer