Beantwoord

Verstoring tv ontvangst door omvormer van de zonnepanelen (SMA)

  • 21 January 2022
  • 72 reacties
  • 1636 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Onlangs hebben ze bij ons zonnepanelen geplaatst met een omvormer van SMA. Zodra de omvormer op de router wordt aangesloten (maakt niet uit of dit via wifi is of bekabeld) hebben we problemen met de tv, het beeld blijft stil staan. De leverancier heeft voorheen nog nooit problemen gehad met het koppelen van deze installatie op het internet.
Wij hebben de nieuwe router van KPN, de V12. Met de oudere routers van het type V10 zijn er geen problemen bekend.
Vandaag hebben we de omvormer met besturing op een aparte router geplaatst en die vervolgens op de router van KPN aangesloten. Nu stopt het beeld van de tv even en vervolgens gaat de uitzending normaal door. Deze "hik” zou ik ook graag weg willen hebben.

icon

Beste antwoord door Pleusmit 23 January 2022, 09:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

72 reacties

Hoi @Pleusmit ,

Als de V10 wel werkt lijkt me dat er maar 1 optie is:

Bel 0800-0402 en leg het uit,Vraag vervolgens of ze via de logistieke afdeling een V10 kunnen opsturen.

je weet zeker dat het aan de box 12 ligt?

Reputatie 1
Badge

Dankjewel Martijn,

Omdat de leverancier al veel installaties heeft gemaakt die zijn aangesloten op een V10 en wij voor hun de eerste zijn met een V12 box, gaan we er vanuit dat dit door deze nieuwere box komt.

Groet,
Cor

Badge +19

Heeft u dit soort dingen in huis?

 

Reputatie 1
Badge

Neen, die hebben we niet in huis.

Badge +19

Ok ik kan namelijk niets bedenken waarom de v10 het wel doet en de box 12 niet. Is de tv ontvanger direct met een kabel aangesloten op het modem of zit er iets tussen zoals een switch?

Reputatie 7
Badge +22

Beste @Pleusmit,

Is de tv ontvanger aangesloten aan een router of rechtstreeks in de modem van KPN? Via de router zou het niet lukken omdat deze eventueel niet voorzien is van IGMP Snooping, want dan zal interactieve tv niet werken. Maak je eventueel gebruik van draadloze verbindingssets? (DVS)

Ok ik kan namelijk niets bedenken waarom de v10 het wel doet en de box 12 niet. Is de tv ontvanger direct met een kabel aangesloten op het modem of zit er iets tussen zoals een switch?

De v8+superwifi+itv gaat ook niet samen,Waarom weet niemand.De v9 die nagenoeg hetzelfde is kan daar bijvoorbeeld wel mee omgaan.

 

Reputatie 1
Badge

Hallo Joep,

De tv ontvangers zitten bekabeld op de poorten 1 en 2 van de box. (conform de installatierichtlijnen).

Badge +19

Welk type router gebruik je?

Reputatie 1
Badge

De KPN box 12.

Badge +19

En de omvormer zit ook direct met een kabel aangesloten?

Reputatie 1
Badge

De omvormer en de Sunny home-manager zitten nu beide op een tussen router. De router is rechtstreeks, bekabeld aangesloten op de KPN box.
In eerste instantie zaten de omvormer en de home-manager op een switch, toen bleef het beeld geheel stil staan. Zodra de kabel van de omvormer uit de switch was, kregen we weer normaal tv ontvangst. 
Door de "tussenrouter” is de situatie al iets verbeterd.

Badge +19

Ik ben toch heel benieuwd naar die tussenrouter. En met een goeie switch zou het moeten lukken. Welk type switch gebruikte je?

Reputatie 1
Badge

De switch is Netgear GS108E, maar dat ging dus niet goed.
Vandaag heeft de leverancier van de omvormer, een router geplaatst van het merk Zyxell,
de NGB-418N v2. Inmiddels heb ik gezien dat dit niet zo'n dure router is, maar deze heeft de installatie wel verbeterd.

Badge +19

Het is me nog steeds een raadsel.  Kan het niet aan de kabel liggen? Een connector die niet helemaal goed zit? Zijn de connectors er aan gezet of een complete kabel?

Reputatie 1
Badge

Hallo Joep,
Raadsel, ja.
De omvormer zit op een fabrieksmatige uitgevoerde kabel met vaste connectors. 
Uiteraard hebben we met een 2de kabel getest, wat hetzelfde resultaat had.
We gaan nog wel testen met isolator-plugadapter van Reichelt (advies van een techneut uit mijn vriendenkring). De installateur gaat die bestellen.
De installateur doet zijn best om een goede installatie achter te laten én om voorbereidt te zijn voor toekomstige klanten met ook zo'n nieuwere KPN box.
Daarom vond ik het ook zinvol om met jullie techneuten te overleggen.

Reputatie 7

Het is me nig steeds een raadsel.

Dit is een bekend fenomeen dat veroorzaakt wordt doordat de SMA omvormer IGMP multicasting gebruikt.

Dit valt op hun site te lezen.

En dat terwijl switches voor kpn TV juist wel IGMP snooping aan moeten hebben staan.

Het is me nig steeds een raadsel.

Dit is een bekend fenomeen dat veroorzaakt wordt doordat de SMA omvormer IGMP multicasting gebruikt.

Dit valt op hun site te lezen.

En dat terwijl switches voor kpn TV juist wel IGMP snooping aan moeten hebben staan.

maar waarom zou een V10 dan wel werken?

Badge +19

Als we jou toch niet hadden @wjb . En jou "kennende" heb je ook de oplossing!

Reputatie 7

maar waarom zou een V10 dan wel werken?

Omdat de Experia/kpn Boxen, net als de oude vetrouwde KPN WiFi "versterker" (zie onderstaand screenshot), waarschijnlijk alleen IGMP snooping activeren op streams voor kpn TV en niet op IGMP multicasting in z'n geheel.

 

maar waarom zou een V10 dan wel werken?

Omdat de Experia/kpn Boxen, net als de oude vetrouwde KPN WiFi "versterker" (zie onderstaand screenshot), waarschijnlijk alleen IGMP snooping activeren op streams voor kpn TV en niet op IGMP multicasting in z'n geheel.

 

Ah,dat was ook zo.Alleen de V10A en box 12 doen dat bij alles,Vandaar dat ik op mijn v10A via een RE200 wifiversteker tv kan kijken.

Dan zal toch de Box12 vervangen moeten worden voor een V10,Een moderator kan daar een logistiek verzoek voor indienen(of 0800-0402).Ik raad overigens aan om het via een moderator te doen,De KS legt het verzoek vaak niet goed uit.

Voor de moderator:Het moet dan echt een v10 zijn, ook geen V10A.

Reputatie 1
Badge

Ga ik dat doen.

Dankjewel voor al jullie adviezen/meedenken.

Groetjes, Cor

Reputatie 7

En jou "kennende" heb je ook de oplossing!

Was dat maar zo. :wink:

Laten we hopen dat de logistieke afdeling het goed gaat keuren...Ik houd mijn hart vast..

De laatste tijd doen ze zo moeilijk…

Ik heb hier anders nog wel wat voor je liggen,Maar probeer het eerst maar.Laat je weten of het lukt?

Badge +19

@martijn197108 het is nog maar de vraag of kpn dit als rede ziet voor omruilen.  Het probleem ligt in het klantdomein en niet bij kpn. Maar het is te proberen.