Beantwoord

Verstoring tv ontvangst door omvormer van de zonnepanelen (SMA)

  • 21 January 2022
  • 72 reacties
  • 1639 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Onlangs hebben ze bij ons zonnepanelen geplaatst met een omvormer van SMA. Zodra de omvormer op de router wordt aangesloten (maakt niet uit of dit via wifi is of bekabeld) hebben we problemen met de tv, het beeld blijft stil staan. De leverancier heeft voorheen nog nooit problemen gehad met het koppelen van deze installatie op het internet.
Wij hebben de nieuwe router van KPN, de V12. Met de oudere routers van het type V10 zijn er geen problemen bekend.
Vandaag hebben we de omvormer met besturing op een aparte router geplaatst en die vervolgens op de router van KPN aangesloten. Nu stopt het beeld van de tv even en vervolgens gaat de uitzending normaal door. Deze "hik” zou ik ook graag weg willen hebben.

icon

Beste antwoord door Pleusmit 23 January 2022, 09:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

72 reacties

Reputatie 1
Badge

Dan ga ik daarvoor :blush: en nogmaals dankjewel aan de Forumleden.

Dan ga ik daarvoor :blush: en nogmaals dankjewel aan de Forumleden.

laat maar weten!!,

En voor het geval dat ik het niet duidelijk genoeg heb gezegd:

Het kan zijn dat de V10 niet direct werkt, Voer dat de monteursreset uit.Dat is herstel+reset tot power uitgaat:wink:

Reputatie 6
Badge +8

https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/zte-experiabox-v10/2

 

 

Reputatie 7

Dan ga ik daarvoor :blush: en nogmaals dankjewel aan de Forumleden.

En toch is dit mijns inziens niet de te bewandelen weg immers daarmee blijft het probleem bestaan en wordt kpn niet aangespoord om dit fenomeen te analyseren.

Ook zou ik willen weten of firmware versie 516 voor de V12 wellicht verbetering laat zien t.a.v. dit issue.

Misschien dat een medewerker van kpn ( @Erik_ ) hier wellicht eens zijn licht over wil laten schijnen.

Reputatie 1
Badge

Goedemorgen heren,
Gisteren heb ik via de website van KPN getracht om een V10 box te krijgen, zoals al voorspeld, niet dus.
Ben daarna naar een KPN winkel gefietst, de situatie uitgelegd en kreeg zonder enig probleem een nieuwe V10 mee. Deze heb ik thuis geplaatst, installeren hoeft niet want alle oude instellingen neemt de box gewoon over en hopla…. alles werkt, zonder problemen.
Komende week moet ik alleen de V12 box nog terug brengen naar de KPN winkel.
Groet,
Cor

 

*Admin toevoeging bovenstaand antwoord: 
Fijn om te lezen dat alles nu werkt, zoals het zou moeten! Het op deze manier omwisselen is een gelukstreffer geweest. 
Aan het omruilen van apparatuur zitten voorwaarden verbonden:

Telefonisch wordt er gecheckt of de winkel bij jou in de buurt een modem op voorraad heeft en zo ja, dan wordt er een aantekening gemaakt dat er telefonisch contact geweest is èn het modem omgeruild kan worden. Zonder telefonisch contact + aantekening bij jouw klantgegevens kun je geen modem omruilen in de winkel (en loop je het risico naar een winkel te gaan die geen apparatuur op voorraad heeft): zou zonde zijn! 


Ben daarna naar een KPN winkel gefietst, de situatie uitgelegd en kreeg zonder enig probleem een nieuwe V10 mee.

Nou,dan heeft een moderator mij verkeerde info gegeven,Hij/zij(ga geen namen noemen) gaf aan dat dat niet kon zonder eerst een afspraak te maken via 0800-0402.Maar nu weet ik wel beter...Is mij zelf ook gewoon gelukt en blijkbaar was ik toch geen uitzondering.

Maar super dat nu weer goed werkt!!!

Reputatie 7
Badge +24


Ben daarna naar een KPN winkel gefietst, de situatie uitgelegd en kreeg zonder enig probleem een nieuwe V10 mee.

Nou,dan heeft een moderator mij verkeerde info gegeven,Hij/zij(ga geen namen noemen) gaf aan dat dat niet kon zonder eerst een afspraak te maken via 0800-0402.Maar nu weet ik wel beter...Is mij zelf ook gewoon gelukt en blijkbaar was ik toch geen uitzondering.

Maar super dat nu weer goed werkt!!!

Het is gewoon wisselend. Volgens mij is hier niet echt beleid voor. Ze hebben er een paar liggen. Ik lees het vaker dat men er 1 mee krijgt. Maar ik denk dat je gewoon een beetje geluk moet hebben met welke medewerker je treft.

Je hebt 4 soorten (misschien wel meer) medewerkers bij de klantenservice afdelingen en je moet net de laatste treffen.

  1. De ik werk alleen volgens de regels medewerker.
  2. Ik werk volgens de regeltjes maar kan er soms wel omheen werken medewerker.
  3. Ik heb totaal geen feeling met klanten doe het alleen voor de money medewerker.
  4. De ik ga die klant tevreden houden/stellen want dit kan zo niet medewerker.
Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Pleusmit! Fijn om te lezen dat er met je meegedacht is vanuit onze Community en dat alles nu werkt, zoals het zou moeten! Is het al gelukt om de KPN Box 12 terug te brengen?
 

Nou,dan heeft een moderator mij verkeerde info gegeven,Hij/zij(ga geen namen noemen) gaf aan dat dat niet kon zonder eerst een afspraak te maken via 0800-0402.Maar nu weet ik wel beter...Is mij zelf ook gewoon gelukt en blijkbaar was ik toch geen uitzondering.

Ho, ho: wij zitten niet hier om verkeerde informatie te geven, @martijn197108.  Onder andere ik, heb jou het proces over het omruilen in de winkel uitgelegd: dat is voor KPN de gewenste gang van zaken. Het is voor de TS een geluk geweest dat de betreffende winkel een V10 op voorraad had èn dat de medewerker het zonder een analyse heeft meegegeven. Heel fijn dat het gelukt is en alles nu werkt: maar om geen verkeerde verwachtingen te scheppen, het is geen standaard advies wat meegegeven kan worden. Hetzelfde geldt voor het advies om onze apparatuur via Marktplaats te kopen. 
 

Dan ga ik daarvoor :blush: en nogmaals dankjewel aan de Forumleden.

En toch is dit mijns inziens niet de te bewandelen weg immers daarmee blijft het probleem bestaan en wordt kpn niet aangespoord om dit fenomeen te analyseren.

Ook zou ik willen weten of firmware versie 516 voor de V12 wellicht verbetering laat zien t.a.v. dit issue.

Misschien dat een medewerker van kpn ( @Erik_ ) hier wellicht eens zijn licht over wil laten schijnen.


Hele goede, @wjb: gaan we doen: we nemen het topic mee als feedback richting de ontwikkelaars! 

Hoi @Pleusmit! Fijn om te lezen dat er met je meegedacht is vanuit onze Community en dat alles nu werkt, zoals het zou moeten! Is het al gelukt om de KPN Box 12 terug te brengen?
 

Nou,dan heeft een moderator mij verkeerde info gegeven,Hij/zij(ga geen namen noemen) gaf aan dat dat niet kon zonder eerst een afspraak te maken via 0800-0402.Maar nu weet ik wel beter...Is mij zelf ook gewoon gelukt en blijkbaar was ik toch geen uitzondering.

Ho, ho: wij zitten niet hier om verkeerde informatie te geven, @martijn197108.  Onder andere ik, heb jou het proces over het omruilen in de winkel uitgelegd: dat is voor KPN de gewenste gang van zaken. Het is voor de TS een geluk geweest dat de betreffende winkel een V10 op voorraad had èn dat de medewerker het zonder een analyse heeft meegegeven. Heel fijn dat het gelukt is en alles nu werkt: maar om geen verkeerde verwachtingen te scheppen, het is geen standaard advies wat meegegeven kan worden. Hetzelfde geldt voor het advies om onze apparatuur via Marktplaats te kopen. 

Hoho,

Er hebben in totaal al 3 mensen geluk gehad,Lijkt me echt niet dat dat allemaal uitzonderingen zijn.

Overigens heeft een tijd geleden nog een moderator gezegd dat een modem op marktplaats kopen wél legaal is.

Overigens verkopen jullie de v10 ook: https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/zte-experiabox-v10/2

Als men die op marktplaats verkoopt is dat volledig legaal.

Wat ben ik toch een zeurpiet hé?:joy:

 

Reputatie 1
Badge

Shyrin_ schreef:

Hoi @Pleusmit! Fijn om te lezen dat er met je meegedacht is vanuit onze Community en dat alles nu werkt, zoals het zou moeten! Is het al gelukt om de KPN Box 12 terug te brengen?

Jazeker, maandagmiddag meteen terug gebracht. Afspraak = afspraak.

 

Jazeker, maandagmiddag meteen terug gebracht. Afspraak = afspraak.

Goed zo!

 

@Shyrin_ zie de laatste regels van het bericht van je collega @Alex_P .Het een modem op marktplaats kopen mag dus helemaal wel.

Reputatie 7
Badge +16

Het zou heel makkelijk en fijn zijn om iedere klant naar de winkel te kunnen sturen, maar het is gewoon zo dat er in de winkel normaliter geen apparatuur omgeruild/verstrekt in de winkel. Als je dit advies geeft, wat vanuit ons dus sowieso ontmoedigd wordt, is de kans zeer groot dat je de klant voor niets naar de winkel stuurt. Dit zijn toch echt 3 uitzonderingen/ geluksvogels.

En inderdaad: als je een V10 gekocht hebt, mag je deze ook verkopen. Maar jij weet net zo goed als ik, dat de Experia Boxen die op Marktplaats staan, doorgaans niet gekocht, maar in bruikleen zijn. 

Bedankt voor je screenshot! Het is een topic van bijna 2 jaar geleden, zie ik. Ik ga intern overleggen of het gegeven antwoord klopt en of het aanpassen van dit topic nodig is. 
 

Het zou heel makkelijk en fijn zijn om iedere klant naar de winkel te kunnen sturen, maar het is gewoon zo dat er in de winkel normaliter geen apparatuur omgeruild/verstrekt in de winkel. Als je dit advies geeft, wat vanuit ons dus sowieso ontmoedigd wordt, is de kans zeer groot dat je de klant voor niets naar de winkel stuurt. Dit zijn toch echt 3 uitzonderingen/ geluksvogels.

En inderdaad: als je een V10 gekocht hebt, mag je deze ook verkopen. Maar jij weet net zo goed als ik, dat de Experia Boxen die op Marktplaats staan, doorgaans niet gekocht, maar in bruikleen zijn. 

Bedankt voor je screenshot! Het is een topic van bijna 2 jaar geleden, zie ik. Ik ga intern overleggen of het gegeven antwoord klopt en of het aanpassen van dit topic nodig is. 
 

Wij hadden hetzelfde probleem. Met een Fritz box komen de problemen niet meer terug!!

Dit bericht is voor jullie techneuten voor een mogelijk antwoord op eventuele toekomstige vragen van andere KPN gebruikers.
Vanmorgen dacht ik nog dat de separate router soelaas zou bieden voor het tv ontvangst.
Niet dus, vanavond ging het gehele beeld weg en kreeg ik een blauw venster met tips om de tv storing op te lossen.
Oplossing: de kabel van de omvormer eruit, het modem resetten en de tv ontvanger resetten.

Hoe verder weet ik nog even niet.
Groeten en nogmaals dank voor jullie meedenken.

Wij hadden hetzelfde probleem. Alles geprobeerd doch met een Fritz box ipv de box 12 was het probleem definitief voorbij!!

Reputatie 2

Een oud topic even uppen…

Sinds 2 maanden KPN glasvezel met v12 hier en kwam maar niet van de 400 fout af tot ik alles stap voor stap ben gaan elimineren en er achter dat het de omvormer was. 

De omvormer staat via wifi rechtstreeks op de experia. Geen andere routers of netwerken. 

Enige optie die ik elke x heb om de boel te laten draaien is door SMA omvormer geen Wifi te geven. Dan blijft de boel draaien. 

Hier moet toch wel een andere oplossing voor zijn…

Ook heb ik geprobeerd een losse router ertussen te zetten zonder igmp maar helaas toch code 400. 

Is er buiten overstappen naar een v10 via marktplaats een andere oplossing?

Kan de v10 met glas?

 

Reputatie 7
Badge +12

Een oud topic even uppen…

Sinds 2 maanden KPN glasvezel met v12 hier en kwam maar niet van de 400 fout af tot ik alles stap voor stap ben gaan elimineren en er achter dat het de omvormer was. 

De omvormer staat via wifi rechtstreeks op de experia. Geen andere routers of netwerken. 

Enige optie die ik elke x heb om de boel te laten draaien is door SMA omvormer geen Wifi te geven. Dan blijft de boel draaien. 

Hier moet toch wel een andere oplossing voor zijn…

Ook heb ik geprobeerd een losse router ertussen te zetten zonder igmp maar helaas toch code 400. 

Is er buiten overstappen naar een v10 via marktplaats een andere oplossing?

Kan de v10 met glas?

 

Alle modems vanaf de V8 zijn prima voor glas, wel bizar een een via WiFi verbonden apparaat impact heeft op de bekabelde tv ontvanger. Niet het eerst dat ik het zie maar wel heel zeldzaam. 

Reputatie 2

En na deze reactie ligt heel mijn glas eruit. Alsof ik gestraft wordt door KPN vanwege het posten hier...

Jemody,

wij hadden hetzelfde probleem door de omvormer die bekabeld was aangesloten.

na installatie van een Fritz box zijn de problemen voorgoed verdwenen!

Reputatie 2

Jemody,

wij hadden hetzelfde probleem door de omvormer die bekabeld was aangesloten.

na installatie van een Fritz box zijn de problemen voorgoed verdwenen!

Beetje van de zotte dat ik overstap van Ziggo naar KPN en als straf nog een ander modem moet kopen om mijn zonnepanelen (met smart functie voor de auto oplader) niet kan gebruiken door de igmp snooping. 

Reputatie 7

...wel bizar een een via WiFi verbonden apparaat impact heeft op de bekabelde tv ontvanger. Niet het eerst dat ik het zie maar wel heel zeldzaam. 

Met die omvormers van SMA is het schering en inslag omdat deze gebruik maken van IGMP multicasting wat regelmatig tot broadcaststorms lijkt te leiden.

Als het goed is kan IGMP broadcasting uitgezet worden op die omvormer.