Vraag

Wat doet KPN aan de storingsgevoelige DVS?

  • 12 December 2021
  • 34 reacties
  • 1390 keer bekeken

Al sinds ik glasvezel heb en door Telfort destijds de Experiabox heb laten aansluiten, met voor de TV een draadloze DVS-set heb ik daarmee problemen.
Helaas zitten mijn modem + box in de meterkast in de hal en is een bekabelde verbinding zeer moeilijk aan te leggen. Ik zou dat nu ook fysiek niet meer kunnen.
Maar die DVS levert problemen op.

Toegegeven: soms draait het gewoon weken prima!
En dan opeens staan de lampjes weer rood. Inmiddels ken ik de procedure uit mijn hoofd.
Beide units resetten en dan opnieuw verbinding laten maken. Meestal werkt dit het beste.
Soms moet ik dit zelfs een paar keer uitvoeren en ‘ren’ ik dus 8x heen en weer tussen meterkast en woonkamer. En dat natuurlijk middenin een film waarvan je niks wil missen…

Ik vind het niet professioneel dat KPN (maar destijds ook de mensen van Telfort) dit alleen maar afdoen met een herstelprocedure. Deze draadloze set is gevoelig.
Maar ik kan nu niets anders!
Een lange kabel heb ik voor nood liggen maar ligt dan midden over de vloer van de woonkamer!

Wordt er niet gewerkt aan een stabielere draadloze verbinding?
Of moet ik ooit een keer een monteur tegen betaling van de hoofdprijs een kabel laten aanleggen?
(Moet ik wel een paar jaar voor sparen...)


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Hallo @John van de Rest , via de Devolo-website is ook de ‘cockpit-software’ gratis te downloaden, hiermee kun je de software van de DVS1200 opwaarderen, indien van toepassing, resetten en verder naar je eigen hand zetten. Dat kost geen lichamelijke inspanning, alleen wat geestelijke en het is gratis.

Wat KPN DVS1200 noemt, zijn in feite Devolo-apparaten.

Succes.

 

 

Hallo @John van de Rest , via de Devolo-website is ook de ‘cockpit-software’ gratis te downloaden, hiermee kun je de software van de DVS1200 opwaarderen, indien van toepassing, resetten en verder naar je eigen hand zetten. Dat kost geen lichamelijke inspanning, alleen wat geestelijke en het is gratis.

Wat KPN DVS1200 noemt, zijn in feite Devolo-apparaten.

Succes.

 

 

Ahum… Maar de DVS1200-set is toch niet verbonden met het PC-netwerk?
Hoe kan die ‘cockpit’ deze dan zien?
Ik ben meer een computermens en kan dus prima overweg met veel software maar dit begrijp ik niet helemaal.

@PeterG en @Nick83 Aanschaf van (weer) extra apparaten maken het ‘draadloos’ misschien beter. Maar als ik dat kan betalen, is de overweging om een monteur een keer een kabel te laten trekken geen punt meer… Dan zou ik toch liever daarvoor gaan natuurlijk.

Hallo @John van de Rest , via de Devolo-website is ook de ‘cockpit-software’ gratis te downloaden, hiermee kun je de software van de DVS1200 opwaarderen, indien van toepassing, resetten en verder naar je eigen hand zetten. Dat kost geen lichamelijke inspanning, alleen wat geestelijke en het is gratis.

Wat KPN DVS1200 noemt, zijn in feite Devolo-apparaten.

Succes.

 

 

Ahum… Maar de DVS1200-set is toch niet verbonden met het PC-netwerk?
Hoe kan die ‘cockpit’ deze dan zien?
Ik ben meer een computermens en kan dus prima overweg met veel software maar dit begrijp ik niet helemaal.

Hallo @John van de Rest , de ene DVS blijft met het modem verbonden via een netwerkkabel en de andere DVS sluit je met een netwerkkabel rechtstreeks op je PC aan. Hoe e.e.a. te gebruiken staat op de website van Devolo beschreven.

Succes.

 

@JanD, Ik vind 250 euro voor 2 kabeltjes trekken aardig aan de prijs, daar kun je toch leuke andere dingen voor doen.

@John van de Rest, Niet een kennis, bekende, goede buur die kan helpen om een kabel te trekken, dan vallen de kosten zeker mee.

Hallo @Doornekamp33 , je kent mijn thuissituatie niet, ik vond het alleszins redelijk.

 

Als jij het redelijk vind is het toch  prima, ik had voor die 250 heel wat meters waterleiding en CV leidingen in mijn huis vernieuwd en aangelegd door een instalatie bedrijf.

Sinds wanneer kun je die DVS binnen 2 jaar terug geven en je geld terug, lijkt mij niet te lukken.😱😱

is het geen 14dagen?Dat was bij de superwifi wel zo...

Voor elke koop op afstand geld wettelijk die 14 dagen om zonder opgaaf van reden de boel retour te sturen, en ja er zijn web winkels die je langer de tijd geven maar dat is vrijwillig.

Kun je een produkt zien, voelen of andersinds beoordelen geld er geen plicht om de spullen terug te geven, dus koop je ze van de monteur hoeft het retour nemen niet, gebeurt wel want bijna iedereen doet dit.

Hallo @John van de Rest , de ene DVS blijft met het modem verbonden via een netwerkkabel en de andere DVS sluit je met een netwerkkabel rechtstreeks op je PC aan. Hoe e.e.a. te gebruiken staat op de website van Devolo beschreven.

Succes.

 

Als ik ‘de andere DVS’ op mijn PC (of netwerk switch) aansluit, is de TV-ontvanger toch nergens mee verbonden? Heb ik dan geen DRIE DVS-units nodig?

Verder zit ik door een hardwarestoring aan mijn goede Windows-PC momenteel gebonden aan een oude Linux-PC en de software (ook wel voor Linux aangeboden) wordt niet ‘herkend’…
Ga er nog wel een keer op puzzelen want interessant.
Maar meer dan een slimmere behandeling van hetzelfde DVS-systeem is het dus niet.
Als ik het aan de praat krijg, zou ik dan via de PC kunnen ‘resetten’ in de Cockpit software. Leuk.
In ieder geval bedankt voor de tip! En heb zodoende beter inzicht gekregen over de maker van het storingsgevoelige systeem van Devolo. :wink:

Al sinds ik glasvezel heb en door Telfort destijds de Experiabox heb laten aansluiten, met voor de TV een draadloze DVS-set heb ik daarmee problemen.
Helaas zitten mijn modem + box in de meterkast in de hal en is een bekabelde verbinding zeer moeilijk aan te leggen. Ik zou dat nu ook fysiek niet meer kunnen.
Maar die DVS levert problemen op.

Toegegeven: soms draait het gewoon weken prima!
En dan opeens staan de lampjes weer rood. Inmiddels ken ik de procedure uit mijn hoofd.

Ik heb nog een setje heel oude powerline adapters operationeel en dat werkt probleemloos, ook al zie ik toevallig wel eens dat er een rood lampje brandt, heb er verder nooit naar gekeken in handleiding wat er dan loos is. Maar er gaat maar een paar Mbps (wel 24/7) overheen voor o.a. een camera en die is middels TCP/IP-unicast verbonden en niet zoals die KPN TV-kastjes via UDP/IP multicast. Dat laatste is gevoelig voor uitval op hoger niveau, terwijl een TCP/IP-unicast een verbinding van zichzelf kan herstellen als een onderbreking niet te lang is. Als je dus op een andere manier TV zou kijken, zoals Netflix streaming b.v., heb je kans dat korte haperingen ongemerkt blijven. Wat dan weer zou kunnen resulteren in geen TV-abo bij KPN maar elders of geheel andere provider, zodat je geld uitspaart en dat weer kan inzetten voor installatiemonteur.

Er zijn overigens ook zeer platte UTP kabels, eentje die ik eerder in een appartement met ducktape op de vloer had, doet het nog steeds goed.

 

Hallo @John van de Rest de DVS die je nu op de tv-decoder hebt aangesloten moet je eenmalig op je computer aansluiten om via de cockpitsoftware te behandelen. Als de DVS’en bijgewerkt zijn kun je de DVS weer van de pc loskoppelen en op de tv-decoder op aansluiten.

De DVS moet dus niet permanent aan de pc vastzitten, alléén voor onderhoud van beide DVS’en.

Duidelijk zo?

Â