Waarom alleen Black Friday bij nieuwe abonnementen?

  • 17 November 2023
  • 33 reacties
  • 332 keer bekeken

Wat is het nut van "alleen nieuwe abonnementen"?

Daarmee moedig je mensen aan om naar een andere aanbieder over te stappen, of hun contract op te zeggen en partner/huisgenoot een nieuw contract voor 1 of 2 jaar te laten tekenen, en op die manier promo-deals te krijgen.

Je zou gewoon dezelfde promo-deals kunnen aanbieden aan bestaande klanten van wie het oorspronkelijke abonnementscontract is verstreken, en die een nieuw contract voor 1 of 2 jaar opnieuw ondertekenen, toch?

 

Admin: reacties afgesplitst en samengevoegd in nieuw topic. 


33 reacties

Reputatie 7

Je zou gewoon dezelfde promo-deals kunnen aanbieden aan bestaande klanten van wie het oorspronkelijke abonnementscontract is verstreken, en die een nieuw contract voor 1 of 2 jaar opnieuw ondertekenen, toch?

Als je wilt dat de basisprijs van het abonnement omhoog gaat dan wel ja.

Wie denk je dat die promo-deals aan bestaande klanten moet betalen?

Precies, de klant ... jij en ik dus en ik weet niet of je daar nu zo vrolijk van zou worden.

Alleen zijn het niet wij consumenten, maar bedrijven/KPN die in de eerste plaats besluiten om deze promoties te doen.

Hetzelfde geldt voor zowel klanten als werknemers (tenzij ze zoveel ondersteuning nodig hebben dat ze niet de moeite waard zijn om te behouden) - het kost meer om een nieuwe aan boord te halen dan om de bestaande op zijn plaats te houden.

Aan de ene kant met verschillende voordelen zoals salarisverhoging/gereserveerde voorraadeenheden/etc die werknemers aanmoedigen om te blijven - bedrijven balanceren tegen het overstappen van werknemers alleen maar omdat een andere plaats een hoger salaris heeft en een aanmeldingsbonus biedt.

Aan de andere kant moeten bedrijven nog steeds hetzelfde doen voor hun bestaande klanten. En natuurlijk kunnen ze ook gewoon stoppen met acties voor nieuwe klanten – althans in theorie.

Reputatie 7
Badge +10

Je zou gewoon dezelfde promo-deals kunnen aanbieden aan bestaande klanten van wie het oorspronkelijke abonnementscontract is verstreken, en die een nieuw contract voor 1 of 2 jaar opnieuw ondertekenen, toch?

Als je wilt dat de basisprijs van het abonnement omhoog gaat dan wel ja.

Wie denk je dat die promo-deals aan bestaande klanten moet betalen?

Precies, de klant ... jij en ik dus en ik weet niet of je daar nu zo vrolijk van zou worden.

Hoi @wjb 

Een zeer goed voorbeeld hierin is Ziggo, die wederom weer loopt te stunten met hun acties voor nieuwe klanten, omdat ze zien dat steeds meer klanten overstappen naar een glasvezel aansluiting bij onder andere KPN.

Omdat de kortingen zeer hoog zijn, komen die uiteindelijk wel op het bordje terecht van de bestaande Ziggo klanten, die dus deze hoge kortingen betalen voor de nieuwe klant, terwijl er weinig voor de bestaande klant bij Ziggo wordt gedaan.

Deze situatie moeten wij niet willen bij KPN!!

Reputatie 1

Mooi dat KPN de 12 maanden actie weer terug heeft. Ik heb mij inmiddels weer aangemeld. Toch zou KPN meer aan langetermijn klantenbinding moeten doen wat mij betreft. Ik ben eerder meerdere jaren klant geweest en uiteindelijk overgestapt naar een ander omdat het niet prettig voelt dat je structureel ruim meer betaald dan nieuwe klanten. Waarom geen 3 of 4 jaarlijkse verlengactie van bijv 12 maanden korting voor bestaande klanten. Of een staffel korting naarmate je langer klant bent. Voor mij zouden dat redenen zijn om niet meer over te stappen!

 

 

Reputatie 7

Waarom geen 3 of 4 jaarlijkse verlengactie van bijv 12 maanden korting voor bestaande klanten. Of een staffel korting naarmate je langer klant bent. Voor mij zouden dat redenen zijn om niet meer over te stappen!

En wie gaat dat betalen?

Reputatie 7
Badge +7

 

Aan de andere kant moeten bedrijven nog steeds hetzelfde doen voor hun bestaande klanten. En natuurlijk kunnen ze ook gewoon stoppen met acties voor nieuwe klanten – althans in theorie.

en ik mag mijn hornbach verhaal weer vertellen ;-) In de praktijk kan dit dus prima. Hornbach heeft geen kortingsacties, maar voor iedereen de laagste prijs. En dat is echt. Ik rij bijna altijd 10km naar de hornbach ipv 2 km naar de praxis omdat het inclusief kilometers en 20% artikelkorting bij praxis, goedkoper is. Gewoon geen kortingacties want die worden altijd betaald door de vaste klanten. 

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat KPN de 12 maanden actie weer terug heeft. Ik heb mij inmiddels weer aangemeld. Toch zou KPN meer aan langetermijn klantenbinding moeten doen wat mij betreft. Ik ben eerder meerdere jaren klant geweest en uiteindelijk overgestapt naar een ander omdat het niet prettig voelt dat je structureel ruim meer betaald dan nieuwe klanten. Waarom geen 3 of 4 jaarlijkse verlengactie van bijv 12 maanden korting voor bestaande klanten. Of een staffel korting naarmate je langer klant bent. Voor mij zouden dat redenen zijn om niet meer over te stappen!

 

 

Hoi @johan112022 

Op zich een mooi idee, wat je hiermee op discussie tafel legt.
Maar telecom overeenkomsten/contracten van 3 of 4 jaar zullen (waarschijnlijk) nooit gaan komen, simpelweg omdat de meerderheid van de Nederlanders zich niet langer wilt binden aan een telecom provider dan maximaal 2 jaar. 
En het belangrijkste: het mag ook helemaal niet van de toezichthouder ACM en de telecomwet.

Dus het zal altijd zo blijven, dat je kunt kiezen tussen een maandelijks opzegbaar contract, 1-jarig contract of een 2 jarig contract, maar dus niet voor langere duur.

Reputatie 1

Mooi dat KPN de 12 maanden actie weer terug heeft. Ik heb mij inmiddels weer aangemeld. Toch zou KPN meer aan langetermijn klantenbinding moeten doen wat mij betreft. Ik ben eerder meerdere jaren klant geweest en uiteindelijk overgestapt naar een ander omdat het niet prettig voelt dat je structureel ruim meer betaald dan nieuwe klanten. Waarom geen 3 of 4 jaarlijkse verlengactie van bijv 12 maanden korting voor bestaande klanten. Of een staffel korting naarmate je langer klant bent. Voor mij zouden dat redenen zijn om niet meer over te stappen!

 

 

Hoi @johan112022 

Op zich een mooi idee, wat je hiermee op discussie tafel legt.
Maar telecom overeenkomsten/contracten van 3 of 4 jaar zullen (waarschijnlijk) nooit gaan komen, simpelweg omdat de meerderheid van de Nederlanders zich niet langer wilt binden aan een telecom provider dan maximaal 2 jaar. 
En het belangrijkste: het mag ook helemaal niet van de toezichthouder ACM en de telecomwet.

Dus het zal altijd zo blijven, dat je kunt kiezen tussen een maandelijks opzegbaar contract, 1-jarig contract of een 2 jarig contract, maar dus niet voor langere duur.


Dag Michel,

ik boedel zeker geen vaste contracten van meerdere jaren maar een toegift aan bestaande klanten  om deze ook gebruik te laten maken van bijv. een 50% actie eens in de 3 a 4 jaar. nu is standaard het antwoord alleen voor nieuwe klanten. Al zou de klant hiervoor zelf de klantenservice moeten benaderen prima, als het maar kan. 

Reputatie 7
Badge +7

en dan zijn we weer terug bij het begin, die extraatjes moeten betaald worden door bestaande klanten. Je moet gewoon stoppen met die extraatjes, ook voor nieuwe klanten, en gewoon een lage prijs voor iedereen. Dan heb je ook niet het jaarlijks heen en weer springen tussen providers om die eenmalige korting maar op te kunnen strijken. Het hele concept klopt gewoon niet. Maar ja, we willen nou eenmaal kortingen, en die betalen we allemaal zelf. Kijk maar naar de black friday aanbieden, het regent ervan en de echte aanbiedingen moet je met een loupe zoeken en kun je op 1 hand tellen.

Reputatie 1

en dan zijn we weer terug bij het begin, die extraatjes moeten betaald worden door bestaande klanten. Je moet gewoon stoppen met die extraatjes, ook voor nieuwe klanten, en gewoon een lage prijs voor iedereen. Dan heb je ook niet het jaarlijks heen en weer springen tussen providers om die eenmalige korting maar op te kunnen strijken. Het hele concept klopt gewoon niet. Maar ja, we willen nou eenmaal kortingen, en die betalen we allemaal zelf. Kijk maar naar de black friday aanbieden, het regent ervan en de echte aanbiedingen moet je met een loupe zoeken en kun je op 1 hand tellen.

Als bestaande klanten de kortingen moeten betalen word er dus schijnbaar geen winst gemaakt🤔? Of mis ik iets!

Dat het concept niet klopt en lagere standaard prijzen beter is vindt ik ook.

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat KPN de 12 maanden actie weer terug heeft. Ik heb mij inmiddels weer aangemeld. Toch zou KPN meer aan langetermijn klantenbinding moeten doen wat mij betreft. Ik ben eerder meerdere jaren klant geweest en uiteindelijk overgestapt naar een ander omdat het niet prettig voelt dat je structureel ruim meer betaald dan nieuwe klanten. Waarom geen 3 of 4 jaarlijkse verlengactie van bijv 12 maanden korting voor bestaande klanten. Of een staffel korting naarmate je langer klant bent. Voor mij zouden dat redenen zijn om niet meer over te stappen!

 

 

Hoi @johan112022 

Op zich een mooi idee, wat je hiermee op discussie tafel legt.
Maar telecom overeenkomsten/contracten van 3 of 4 jaar zullen (waarschijnlijk) nooit gaan komen, simpelweg omdat de meerderheid van de Nederlanders zich niet langer wilt binden aan een telecom provider dan maximaal 2 jaar. 
En het belangrijkste: het mag ook helemaal niet van de toezichthouder ACM en de telecomwet.

Dus het zal altijd zo blijven, dat je kunt kiezen tussen een maandelijks opzegbaar contract, 1-jarig contract of een 2 jarig contract, maar dus niet voor langere duur.


Dag Michel,

ik boedel zeker geen vaste contracten van meerdere jaren maar een toegift aan bestaande klanten  om deze ook gebruik te laten maken van bijv. een 50% actie eens in de 3 a 4 jaar. nu is standaard het antwoord alleen voor nieuwe klanten. Al zou de klant hiervoor zelf de klantenservice moeten benaderen prima, als het maar kan. 

 

Hoi Johan,

Kijk, dan wordt de situatie gelijk anders.
Het zou inderdaad wel een goed idee zijn, om vaste klanten die al jaren trouwe klant zijn, om de zoveel jaar (3 of 4 jaar) een mooie korting te geven, als extra dank dat ze zolang trouw blijven aan KPN.
Eventueel gekoppeld aan een contractverlenging van 1 of 2 jaar, wat dus wel mag!

Als bestaande klant kun jezelf de telefonische klantenservice ook bellen (0800-0402) voor een leuke verleng korting voor de KPN Thuis producten.
Je moet dan wel uit contract zijn, en je moet je dan laten doorverbinden met de afdeling opzeggingen, waarmee je dan kunt overleggen voor een nieuwe leuke korting (gekoppeld aan een contractverlenging).
Dit doen jaarlijks meerdere KPN klanten (die dat ook weten), die weer uit contract zijn.

Ditzelfde geldt voor alle providers, je moet zelf actief de provider bellen om voor een nieuwe korting te gaan, de provider zelf zal je daar niet over gaan bellen.
Al stuurt de afdeling marketing van KPN, om de zoveel tijd wel een leuke korting naar een geselecteerd groepje KPN klanten met een nieuwe korting voor een jaar.

Zelf bel ik aankomende vrijdag (Black Friday) ook weer met KPN, voor een leuke verlenging korting als bestaande klant, en die kunnen leuk uitpakken met Black Friday.

Reputatie 7
Badge +10

en dan zijn we weer terug bij het begin, die extraatjes moeten betaald worden door bestaande klanten. Je moet gewoon stoppen met die extraatjes, ook voor nieuwe klanten, en gewoon een lage prijs voor iedereen. Dan heb je ook niet het jaarlijks heen en weer springen tussen providers om die eenmalige korting maar op te kunnen strijken. Het hele concept klopt gewoon niet. Maar ja, we willen nou eenmaal kortingen, en die betalen we allemaal zelf. Kijk maar naar de black friday aanbieden, het regent ervan en de echte aanbiedingen moet je met een loupe zoeken en kun je op 1 hand tellen.

Hoi Emiel,

Hier valt natuurlijk ook wat voor te zeggen.
Iedereen dezelfde lage abonnementsprijs, en geen kortingen meer.
Zeg maar het voorbeeld van het oude/voormalige Telfort, die volgens mij ook geen kortingen gaf maar juist de abonnementsprijzen standaard laag hielt, in vergelijking met de overige providers.

Een ander mooi voorbeeld is de Hornbach die ook nooit kortingen geeft, maar de verkoopprijzen juist altijd laag houdt, in vergelijking met een Gamma, Praxis of Karwei.

Hiermee voorkom je inderdaad, dat een aantal klanten jaarlijkse van provider wisselen wegens de kortingen, terwijl je deze klanten ook binnenshuis had kunnen houden.

En het klopt, dat de acties bij de huidige providers voor een belangrijk deel door de bestaande klant worden betaald, wat eigenlijk ook niet eerlijk is.

Nee, iedereen standaard een lage prijs voor de thuis producten en mobiele abonnementen zonder kortingen is het meest eerlijk, en je weet altijd waar je aan toe bent.
Uiteraard staat dit dan wel los van de jaarlijkse inflatiecorrectie.

Ik ken meerdere kleinere providers die niet deze lokkers hebben en waarschijnlijk ook daarom goedkoper zijn. Naast uiteraard veel minder personeels en andere kosten. Deze providers leveren ook een ander totaal pakket dus niet zoveel zenders en opties wat uiteraard ook doorwerkt in de kosten.

 

Of het veranderen of volledig stoppen van die klanten lokkers nu echt veel impact zal hebben op de abonnementsprijzen vraag ik mij ten zeerste af, alles voor de winst en omzet. 

Ik ben ook heel benieuwd hoe veel klanten jaarlijks veranderen dat getal zal ongetwijfeld niet heel hoog liggen, anders kan het natuurlijk nooit uit.

 

@Michel.uit.Arnhem mooi dat je Telfort noemt die voerden alleen voor de mobiele abonnementen inflatie correctie uit, niet voor de huisaansluiting. Een 50/50 aansluiting met TV en telefonie was jarenlang slechts € 45,00 het was ook hun verkoop argument nooit de prijzen te verhogen, tot het moment dat KPN de plannen lanceerde Telfort op te doeken was dat ook het geval.

Reputatie 7
Badge +7

en dan zijn we weer terug bij het begin, die extraatjes moeten betaald worden door bestaande klanten. Je moet gewoon stoppen met die extraatjes, ook voor nieuwe klanten, en gewoon een lage prijs voor iedereen. Dan heb je ook niet het jaarlijks heen en weer springen tussen providers om die eenmalige korting maar op te kunnen strijken. Het hele concept klopt gewoon niet. Maar ja, we willen nou eenmaal kortingen, en die betalen we allemaal zelf. Kijk maar naar de black friday aanbieden, het regent ervan en de echte aanbiedingen moet je met een loupe zoeken en kun je op 1 hand tellen.

Als bestaande klanten de kortingen moeten betalen word er dus schijnbaar geen winst gemaakt🤔? Of mis ik iets!

 

Ja, je mist iets: aandeelhouders. Die zullen niet accepteren dat de winst omlaag gaat omdat KPN die gebruikt om klanten tevreden te houden. Bij aandeelhouders gaat het slechts om 1 ding: winst en die moet elk jaar hoger. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ken meerdere kleinere providers die niet deze lokkers hebben en waarschijnlijk ook daarom goedkoper zijn. Naast uiteraard veel minder personeels en andere kosten. Deze providers leveren ook een ander totaal pakket dus niet zoveel zenders en opties wat uiteraard ook doorwerkt in de kosten.

 

Of het veranderen of volledig stoppen van die klanten lokkers nu echt veel impact zal hebben op de abonnementsprijzen vraag ik mij ten zeerste af, alles voor de winst en omzet. 

Ik ben ook heel benieuwd hoe veel klanten jaarlijks veranderen dat getal zal ongetwijfeld niet heel hoog liggen, anders kan het natuurlijk nooit uit.

 

@Michel.uit.Arnhem mooi dat je Telfort noemt die voerden alleen voor de mobiele abonnementen inflatie correctie uit, niet voor de huisaansluiting. Een 50/50 aansluiting met TV en telefonie was jarenlang slechts € 45,00 het was ook hun verkoop argument nooit de prijzen te verhogen, tot het moment dat KPN de plannen lanceerde Telfort op te doeken was dat ook het geval.

 

Hoi @Galdor68 

Ook de budget providers (de kleinere prijsvechters) hebben nu kortingen, als je klant bij hun wordt voor internet, televisie en (eventueel) vaste bellen.
Zo geven bijvoorbeeld Budget alles-in-1 en Youfone ook de eerste 6 maanden korting wegens black Friday, behalve Freedom internet die daar duidelijk niet aan mee doet maar qua tarieven duurder is dan KPN.

Hoeveel klanten er na hun contractperiode overstappen naar een andere provider is niet echt duidelijk, maar je kunt het wel enigszins ophalen uit de kwartaalcijfers van de providers zelf.
De afgelopen 6 maanden hebben duizenden oud Ziggo klanten de overstap gemaakt naar onder andere KPN, omdat Ziggo belachelijk duur is geworden (ná de kortingsperiode).

Als Telfort nog had bestaan als eigen provider (dus los van KPN), dan hadden ze met hun vaste tarieven waarschijnlijk nog steeds veel klanten gehad voor hun thuis producten.
Want dan had Telfort (als nog hadden bestaan) inmiddels ook glasvezel internet aangeboden, met een lagere vaste maand prijs en een leuke tv-reclame met acteur Peter Stoof.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo allemaal. 

De acties voor Internet en TV gelden inderdaad alleen voor nieuwe klanten en het Black Friday topic is bedoeld om daarover te informeren.

Jullie gedachten, inzichten en reacties als en voor bestaande klanten kunnen jullie hier delen in dit afgesplitste topic.

Misschien hebben jullie suggesties of ideeën die we intern kunnen doorgeven om onze service te verbeteren.

 

Er worden hierboven al een aantal opties genoemd. Als er meer opties zijn dan lees ik ze hier graag terug! 

Reputatie 1

en dan zijn we weer terug bij het begin, die extraatjes moeten betaald worden door bestaande klanten. Je moet gewoon stoppen met die extraatjes, ook voor nieuwe klanten, en gewoon een lage prijs voor iedereen. Dan heb je ook niet het jaarlijks heen en weer springen tussen providers om die eenmalige korting maar op te kunnen strijken. Het hele concept klopt gewoon niet. Maar ja, we willen nou eenmaal kortingen, en die betalen we allemaal zelf. Kijk maar naar de black friday aanbieden, het regent ervan en de echte aanbiedingen moet je met een loupe zoeken en kun je op 1 hand tellen.

Als bestaande klanten de kortingen moeten betalen word er dus schijnbaar geen winst gemaakt🤔? Of mis ik iets!

 

Ja, je mist iets: aandeelhouders. Die zullen niet accepteren dat de winst omlaag gaat omdat KPN die gebruikt om klanten tevreden te houden. Bij aandeelhouders gaat het slechts om 1 ding: winst en die moet elk jaar hoger. 

Dat dus, ik bedoelde het met een hele grote ❗️ En winst maken doen ze ook echt wel wat overigens ook mag als je investeert. Jou 2e zin is precies waarom er meer concurrentie zou moeten zijn zodat het acceptabel is een deel winst weg te schrijven voor langetermijn klantbinding. Een weglopende klant is geen betalende klant! Vind het korte termijn visie. 

 

Budget en Youfone  tel ik niet eens mee. Ik bedoel echte kleine meer lokaal gerichte providers.

Telfort was vanaf het moment dat Concepts etc onder die naam vielen een merk van KPN geen echte 'eigen' provider. Telfort leverde al jaren glasvezel, dus helemaal niet inmiddels ook. Telfort was de reden dat ik hoe dan ook er aan dacht een glasvezel aansluiting te nemen in 2015/16.

 

Reputatie 6
Badge +8

Natuurlijk vind ik leuke kortingen ook nooit verkeerd en zijn de acties vergeleken de rest van het jaar wel wat “kariger” te noemen. Alleen krijg ik (kan ook aan mij liggen) nu wel de indruk dat er wordt gedaan alsof KPN een verschrikkelijk slechte aanbieding heeft. KPN heeft het hele jaar door al een scherpere prijs dan Odido/Ziggo. Ook merk je dat KPN echt wel de “concurrentie” van (Ziggo)Vodafone voelt door de Dubbele Data weer terug te brengen. Het valt dus best wel mee en wou die nuance toch even kwijt.

Hier gaat eerste jaar nog 50% vanaf.

Odido is blijkbaar wel iets scherper geworden, want twee maanden terug was Odido nog één euro duurder dan KPN. Mobiel is alleen bij Odido duurder vergeleken KPN.

Reputatie 7

ikheetjeff schreef:

Mobiel is alleen bij Odido duurder vergeleken KPN.

Dat trek ik in twijfel.

Ik betaal inclusief klantvoordeel (combineren met tweede mobiel abonnement) €16,00 voor onbeperkt bellen en 12GB aan data.

Tot voor kort zou ik daar bij KPN €18,50 voor moeten neertellen.

Nu ook nog maar dan krijg ik daarvoor wel 12GB extra vanwege die dubbele data.

@ikheetjeff welke concurrentie van Ziggo? Ik denk dat de glasvezel netwerken van ODF en Deltafiber serieuzere concurrentie is of de aanbieders op het KPN netwerk zelf.

Alleen waar KPN de provider nog niet via glasvezel levert is Ziggo de betere of enige keuze.

 Heel mischien dat Ziggo door de kortingen leuk is voor een jaar.

Als je eerlijk vergelijkt zul je bij Ziggo TV Start moeten kiezen, of bij KPN het pluspakket en opnemen aanvinken. Want bij TV Compleet zit opnemen in begrepen, daarvoor ben je bij KPN weer € 5,00 extra kwijt net als bij Odido.

Reputatie 7

@ikheetjeff welke concurrentie van Ziggo? Ik denk dat de glasvezel netwerken van ODF en Deltafiber serieuzere concurrentie is of de aanbieders op het KPN netwerk zelf.

Ik denk juist dat Ziggo voor KPN een grotere "concurrent" is dan ODF en Deltafiber, simpelweg omdat de overlap in huishoudens tussen KPN en Ziggo veel groter is dan die tussen KPN en ODF en Deltafiber tezamen.

@ikheetjeff welke concurrentie van Ziggo? Ik denk dat de glasvezel netwerken van ODF en Deltafiber serieuzere concurrentie is of de aanbieders op het KPN netwerk zelf.

Ik denk juist dat Ziggo voor KPN een grotere "concurrent" is dan ODF en Deltafiber, simpelweg omdat de overlap in huishoudens tussen KPN en Ziggo veel groter is dan die tussen KPN en ODF en Deltafiber tezamen.

Die overlap klopt wel. Voor menig Ziggo klant is de lagere upload ten opzichte van de prijs juist een probleem. Daarmee is Ziggo nagenoeg alleen een concurrent waar KPN niet via glasvezel levert.  

Verder zijn Ziggo en KPN nagenoeg niet te vergelijken door de verschillen met de bandbreedtes en met de TV abonnementen en het gebrek aan flexibliteit bij Ziggo.

 

Beiden hebben al jarenlang een redelijk gelijk deel van de markt en bij Ziggo is de afname in aantal klanten zelfs groter van bij KPN. Dus is Ziggo dan nog steeds een concurrent? Ik betwijfel dat ten zeerste.

Reputatie 6
Badge +8

ikheetjeff schreef:

Mobiel is alleen bij Odido duurder vergeleken KPN.

Dat trek ik in twijfel.

@wjb Je hebt gelijk. Odido is toch wel interessant(er) geworden. (Of ik heb het niet goed gezien) Met combivoordeel bij Odido betaal je voor Thuis 57,50 euro.

Unlimited Basis is 25,00 euro, zelfde als KPN.

Alleen de “per GB prijs” is bij Odido iets hoger voor kleinere abonnementen;

4GB voor 14.00 euro = 3,50 euro per GB
12GB voor 17.50 euro = 1.45 euro per GB
20GB voor 20.00 euro = 1.00 euro per GB

KPN:
6GB voor 15.00 euro = 2.50 euro per GB
24GB voor 18.50 euro = 0.77 euro per GB
40GB voor 23.50 euro = 0.59 euro per GB

Odido: Thuis+Unlimited+20GB= 102,50 euro p/m = 1230 p/j - (150 euro korting) = 1080 euro p/j
KPN: Thuis+Unlimited+24GB= 110,50 euro p/m = 1326 p/j - (192 euro korting) = 1134 euro p/j
verschil; 54 euro

Ik dacht dat KPN geen aansluitkosten had tijdens BF, maar staat niet meer op de site. Odido heeft die wel (30 euro). Dan is KPN duurder met 24 euro. Anders 49 euro (aansluitkosten; 25,- KPN, 30,- Odido).

Vraag mij nog af als je meer mobiele abonnementen afneemt, het verschil met KPN en Odido kleiner wordt. Alleen eerlijk gezegd geen zin om dat ook nog uit te gaan rekenen haha.

Om dit om te draaien naar feedback naar KPN, ben ik dan wel van mening dat een echte BF deal toch wel was geweest als ze onder Odido uitkwamen. Dan ga je écht stunten en heb je pas lef. En/of die “Alleen Smart TV app” optie bij Odido is denk ik iets wat een grote groep klanten van KPN nu nog mist.

Disclaimer; rekenen is niet mijn sterkste kant. Vul aan of corrigeer waar nodig. 😆

Reputatie 6
Badge +8

Die overlap klopt wel. Voor menig Ziggo klant is de lagere upload ten opzichte van de prijs juist een probleem. Daarmee is Ziggo nagenoeg alleen een concurrent waar KPN niet via glasvezel levert.  

Verder zijn Ziggo en KPN nagenoeg niet te vergelijken door de verschillen met de bandbreedtes en met de TV abonnementen en het gebrek aan flexibliteit bij Ziggo.

 

Beiden hebben al jarenlang een redelijk gelijk deel van de markt en bij Ziggo is de afname in aantal klanten zelfs groter van bij KPN. Dus is Ziggo dan nog steeds een concurrent? Ik betwijfel dat ten zeerste.

@Galdor68Je hebt een terecht punt. Ik denk alleen dat Ziggo zeker nog wel een grote concurrentie is van KPN. Veel mensen zitten bij Ziggo uit gemak, terwijl ze al wel een glasvezel thuis hebben.

KPN heeft ruim 3 miljoen klanten (bron)
Ziggo heeft ruim 5.5 miljoen klanten (bron)

Daar zal vast nog wel een deel bij Ziggo zijn die wel glasvezel hebben en die KPN met alle liefde wilt overnemen.

Ik denk zelf meer dan glasvezelaanbieders en dus ook Odido, maar dat is meer een “logisch” gevoel en kan ik (nog) niet onderbouwen eerlijk gezegd.

En niet te vergeten; het glasvezelnetwerk moet uiteindelijk ook worden terugverdiend, waardoor het trekken van nieuwe klanten alleen maar voordeliger is.

Reageer