Vraag

Binnen enkele minuten €60,50 aan kosten voor datagebruik in Turkije

  • 27 July 2023
  • 39 reacties
  • 705 keer bekeken

Goedendag, 

Gister avond ben ik uit het vliegtuig gestapt in Turkije en meteen 2 smsjes van kpn rijker.

Met de mededeling dat er 60 euro aan data kosten in rekening werden gebracht. Ik had mn roaming niet uitgezet omdat ik deze voor mn bezoekjes aan Duitsland altijd bij heb staan. Ik vind het heel zorgelijk dat ik eerder berichten krijg dat mn geld op is dan een waarschuwing dat blijkbaar mn bundel niet in het buitenland geld. Ik ben jarenlang klant geweest bij tmobile. Hier had je geen internet totdat je toestemming gaf buiten de eu om zo te voorkomen dat je kosten kreeg en bij vodafone zat dit blijkbaar in je bundel. Nu heb ik niet eens een bericht gekregen over de kosten in het buitenland. 

Is dit de procedure van kpn? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

En vooral de buiten EU bundel aan zetten voor vertrek. Niet pas na aankomst in Turkije. 

Reputatie 7

Oud nieuws dus. Geen concrete of effectieve wijzigingen. Gewoon zelf opletten en niet een ander de schuld geven. 

Stel jij wordt met €60,50 roamingkosten geconfronteerd na een wandeling op het strand van Terschelling. Vind je dan ook dat je daar zelf "schuld aan hebt"?

Sorry hoor, voor een provider is het heel simpel om haar abonnees daartegen te beschermen en als ze dat niet doet dan betekent dat blijkbaar dat ze dit als verdienmodel ziet en dat vind ik zeer verwerpelijk.

Reputatie 2

In ±2017 was er tenminste dit wanneer je zonder bundel gebruik wilde maken van internet buiten de EU:…. Er is dus in de tussentijd blijkbaar een keuze gemaakt dit te veranderen.

 

Toen was dat Roam like home gebeuren er (net) nog niet. En was België al buitenland. @RobbertV .

 

Reputatie 7

Toen was dat Roam like home gebeuren er (net) nog niet. En was België al buitenland. @RobbertV .

En in die tijd (voor het roam like at home tijdperk) stond roaming standaard uit op sim kaart.

Tegenwoordig (sinds de introductie van roam like at home) staat roaming op de sim kaart standaard echter aan en daarmee is deze ellende begonnen.

Logisch dat roaming tegenwoordig standaard aan staat immers men wil nu ook in het buitenland binnen de EU wil kunnen "Internetten". Als men op vakantie gaat "vergeet" men echter veelal roaming uit te zetten omdat men er domweg niet bij stilstaat en al helemaal niet binnen cq. aan de randen van de EU.

Reputatie 2

Dit was zeker na / tijdens roam like at home. (Screenshot was April 2018) Dit was in de USA. Ook de daarop volgende jaren was dit zo… 

Reputatie 7
Badge +6

Oud nieuws dus. Geen concrete of effectieve wijzigingen. Gewoon zelf opletten en niet een ander de schuld geven. 

Stel jij wordt met €60,50 roamingkosten geconfronteerd na een wandeling op het strand van Terschelling. Vind je dan ook dat je daar zelf "schuld aan hebt"?

Sorry hoor, voor een provider is het heel simpel om haar abonnees daartegen te beschermen en als ze dat niet doet dan betekent dat blijkbaar dat ze dit als verdienmodel ziet en dat vind ik zeer verwerpelijk.

Wat jij vindt, vind ik niet van belang. En ja, en ik val weer in herhaling, ook als het mezelf zou overkomen, denk ik er hetzelfde over. De verantwoording ligt hoe dan ook bij mezelf/ jezelf/gebruiker. Gewoon opletten én nadenken! En niet de schuld bij een ander leggen. 

 

Gister avond ben ik uit het vliegtuig gestapt in Turkije en meteen 2 smsjes van kpn rijker.

@MJMannes, Kan jij, zodra die binnen is, jouw factuur er eens bij pakken en in het kostenoverzicht op pagina 2 bekijken op welke momenten (tijdstippen) die data verbruikt is en de momenten dat je het smsje ontvangen hebt (1) dat je in Turkije bent en (2) dat je 80% cq. (3) 100% van jouw dataroaminglimiet verbruikt hebt.

Het zou mooi zijn als je hier screenshots zou kunnen plaatsen van het kostenoverzicht op pagina 2 van jouw factuur en de smsjes met tijdstip waarop je die ontvangen hebt.

 

Reputatie 7

Aan @Bart_Z en iedere moderator van KPN die zich hard wil maken voor het standaard geblokkeerd zijn van dataroaming buiten de EU. Kijk even naar het voorbeeld van @MJMannes in het bovenstaande bericht. Hier zie je dat de sms'jes voor 80 en 100% van het verbruik minuten na het werkelijke verbruik ontvangen zijn. Het kwaad is dus al geschied en daarmee zijn die sms'jes sowieso een complete farce in de bescherming van de abonnee.

Reputatie 6
Badge +8

Wat ik in de hele gang van zaken niet snap: KPN zou die limiet van EUR 60,50 (raar getal overigens)  voor internet buiten de EU ook simpel op EUR 0 kunnen zetten.  Dan maak je dus geen kosten tenzij je uitdrukkelijk zelf toestemming geeft. Problem solved.

Reputatie 7

Wat ik in de hele gang van zaken niet snap: KPN zou die limiet van EUR 60,50 (raar getal overigens)  voor internet buiten de EU ook simpel op EUR 0 kunnen zetten.  Dan maak je dus geen kosten tenzij je uitdrukkelijk zelf toestemming geeft. Problem solved.

Dat is dus waar ik al jaren op hamer en wat door KPN nog altijd niet gerealiseerd is.

Gewoon simpel zoals Simpel.

 

P.S. Die €60,50 is €50,- excl BTW.

Reputatie 7

@MJMannes, Heb je ook een screenshot van het smsje "Welkom in Turkije"?

@MJMannes, Heb je ook een screenshot van het smsje "Welkom in Turkije"?

Welk berichtje van welkom in Turkije;) mijn welkom in Turkije berichtje is u heeft kosten gemaakt van €60,50. Als ik het berichtje had gehad dan had ik meteen de boel uit kunnen zetten. :) je kan idd beter iets aan moeten zetten zodat je weet dat je kosten gaat maken ipv kosten maken omdat je iets hebt uitgezet. De telefoon heeft gewoon in m'n zak gezeten en is op een netwerk gesprongen zodra ik aankwam in Turkije.

Reputatie 7

@MJMannes, Heb je ook een screenshot van het smsje "Welkom in Turkije"?

Welk berichtje van welkom in Turkije;) mijn welkom in Turkije berichtje is u heeft kosten gemaakt van €60,50. Als ik het berichtje had gehad dan had ik meteen de boel uit kunnen zetten. :)

Dat was precies wat ik al dacht, dat smsje heb je niet gehad. En dat maakt het hopelijk nog duidelijker voor de moderators van KPN (@Bart_Z) dat het verschuilen achter het feit dat er smsjes verstuurd worden om je te waarschuwen een pure farce is.

En zelfs al had je dat smsje gehad, waarschijnlijk was je dan nog steeds te laat geweest om die kosten te voorkomen. Die 24MB kan namelijk in enkele seconden na het uitzetten van de vliegtuigmodus al verbruikt zijn.

 

Nogmaals KPN, Doe hier iets aan! 

Jullie veroorzaken met het niet implementeren van die functionaliteit en het standaard aan laten staan dataroaming buiten de EU jaarlijks heel wat financiële schade bij jullie abonnees en dat zou echt heel simpel voorkomen kunnen worden.

Ik snap oprecht niet waarom dit niet al jaren geleden aangepakt is. Is het dan echt een verdienmodel van KPN?